Ştiința şi Tehnică, 1977 (Anul 28, nr. 1-6)

1977-01-01 / nr. 1

ÎNFÂPTUIND NEABĂTUT INDICAŢIILE LA ÎNTREPRINDEREA „23 AUGUST“ VALORIFICARE OPTIMĂ A POTENŢIALULUI CREATIV AL TINERILOR Renumele dobîndit de binecunoscuta întreprindere bucureşteană «23 August» — «mecanic-şef al industriei» —nu este doar o metaforă. Este, de fapt, expresia sintetică a unei impresionante creşteri şi perfecţionări a producţiei, a contribuţiei aduse la dezvoltarea altor unităţi economice ale ţării. Aici s-au realizat primele troleibuze, primele tractoare grele pe şenile de 130 CP, echipamentele de tracţiune diesel electric şi diesel hidraulic. «23 August» a livrat utilaj siderurgic şi de mare complexitate şi diversitate combinatelor siderurgice din Reşiţa, Hunedoara şi Galaţi, linii tehnologice complete de ciment pentru întreprinderile din Medgidia, Bicaz şi Turda, compresoare, coloane de sinteză şi rezervoare sferice de 1 000 m3 pentru combinatele chimice de la Făgăraş, Borzeşti, Vîlcea, Govora, piese cu 6 şi 15 etaje pentru industria mobilei la combinatele de industrializare a lemnului de la Roman, Alba lulia, Tîrgu-Mureş, Suceava, compresoare cu cilindri opuşi pentru marile combinate de îngrăşăminte chimice de la Slobozia şi Rîmnicu Vîlcea. Pînă în prezent, Întreprinderea «23 August» a realizat peste 2 500 de locomotive de diferite tipuri, a produs aproape 900 000 de tone de oţel lichid, peste 200 000 tone de utilaje pentru industria chimică şi industria materialelor de construcţii şi refractare, peste 8 000 de motoare pentru locomotive, grupuri navale şi de foraj. Dacă adăugăm acestor cifre faptul că, în aceeaşi perioadă, în întreprindere s-au aplicat aproape 7 000 de invenţii, inovaţii şi raţionalizări, care au adus întreprinderii economii de peste 165 milioane de lei, şi că 15 la sută dintre angajaţii întreprinderii sunt inovatori, vom înţelege de ce specialiştii i-au conferit atributul de «mecanic-şef al industriei».• Prezenţi în toate sectoarele de activitate ale întreprinderii, cei peste 4 500 de tineri de la «FAUR»—simbolul Întreprinderii «23 August»—au contribuit, prin munca lor, la realizările obţinute, la ridicarea prestigiului de care se bucură astăzi întreprinderea. Antrenaţi activ în întrecerea utecistă «Tineretul — factor activ în realizarea cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice», tinerii de la «23 August» au găsit întotdeauna, prin iniţiative proprii, printr-o mobilizare exemplară, drumul cel mai scurt către succese remarcabile. Adunarea generală a tinerilor din secţia turnătorie de oţel a hotărît ca, începînd cu luna mai anul trecut, unul din cuptoare să fie condus şi deservit de uteciştii secţiei. Sub conducerea oţelarului Pompiliu Stanciu, secretarul organizaţiei U.T.C., tinerii au trecut la organizarea activităţii în aşa fel încît, cel puţin la o decadă, oţelarii de aici să dea peste plan o şarjă de oţel. Şi angajamentul a fost respectat. Oţelarii Ion Ivănuş, Alexandru Vladu, Gheorghe Lehăduş, coordonatorul tehnic, inginerul Florin Măluşeanu, împreună cu toţi tinerii din secţii, au reuşit să realizeze, peste sarcinile de plan, zec de şarje de oţel, rod al unei munci intense, al unei organizări superioare. Aşa cum ne spunea secretarul Comitetului U.T.C. pe întreprindere, Radu Danciu,după Reşiţa, la noi funcţionează al doilea cuptor al tineretului. Acest fapt constituie un titlu de mîndrie pentru uteciştii secţiei, o dovadă a capacităţii noastre de a prelua spre rezolvare sarcini tot mai complexe. Dealtfel, realizările colegilor noştri de la turnătorie o dovedesc din plin». In secţia modelărie, cu puţin timp în urmă, trebuia să se execute modelele necesare realizării unei maşini de danturat pentru utilaje complexe. Era o urgenţă. „Analizînd această sarcină—ne mărturisea modelatorul Marian Savăr—, uteciştii secţiei noastre au decis să preluăm această temă de la proiectare pînă la finisare. Aşa s-a născut iniţiativa «Ştafeta muncii», ce a cuprins utecişti din toate sectoarele ce au conlucrat la realizarea acestui utilaj. Astăzi,maşina a intrat în funcţiune, economiile de manoperă şi material economisit se ridică la o valoare de peste 100 000 de lei”. La fel s-a procedat şi la realizarea maşinii de ebosat dantura pentru modelele mari, care prin realizarea în uzină a redus efortul valutar cu 12 milioane de lei. Zi de zi, după orele de program, uteciştii Constantin Stan, Constantin Pocriş, Victor Sleahtin, Nicolae Bălăşescu, Marin Bichir au depus o muncă intensă de un înalt nivel tehnic, aşa încît la termenul prevăzut noul utilaj a intrat în funcţiune. Sfîrşitul anului trecut a însemnat pentru uteciştii Întreprinderii «23 August» un nou pas spre atragerea tinerilor specialişti, ingineri, subingineri şi muncitori în activitatea de creaţie tehnico-ştiinţifică, în mişcarea utecistă «Ştiinţă-tehnică-producţie». „Este vorba de inaugurarea lucrărilor la «Şcoala inovatorilor» —precizează ing. Nicolae Nica — în care s-au discutat propunerile tinerilor, soluţiile tehnice aduse în condiţiile cunoaşterii depline a legii privind invenţiile şi inovaţiile. Cu acest prilej am popularizat una dintre metodele de reducere a costurilor, şi anume analiza valorii. Această temă, o colaborare mai largă cu catedra de analiza valorii de la CEPECA, a antrenat tinerii de la noi, avînd în vedere importanţa deosebită pe care o prezintă această temă. Dorim ca prin intermediul iniţiativei să nu lăsăm nici un tînăr —inginer, subinginer, tehnician sau muncitor cu înaltă calificare — în afara activităţii de creaţie, de inovaţie. Dispunem de un potenţial tehnic şi material foarte bogat, de oameni bine pregătiţi profesional, avem, cum se zice, toate condiţiile pentru a spori numărul soluţiilor tehnice originale aplicate în producţie“. Aşadar, iniţiativele lansate de tinerii de la întreprinderea «23 August» vizează îndeplinirea sarcinilor şi a obiectivelor actualului cincinal, în care un rol de seamă îl