Ştiința şi Tehnică, 1977 (Anul 28, nr. 1-6)

1977-01-01 / nr. 1

SECRETARULUI GENERAL AL PARTIDULUI ocupă introducerea în producţie a celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, perfecţionarea şi modernizarea tehnologiilor, ridicarea productivităţii muncii, a nivelului de cunoaştere şi pregătire. COMISIA DE CREAŢIE TEHNICOŞTIINŢIFICĂ, PROMOTOARE A PROGRESULUI TEHNIC La Sesiunea de comunicări ştiinţifice, ce a avut loc in ultimul trimestru al anului trecut la întreprinderea «Tractorul» din Braşov, au fost prezentate, alături de alte lucrări, şi opt teme, creaţie a tinerilor specialişti de la «23 August», înaltul nivel ştiinţific şi tehnic la care au fost realizate, originalitatea soluţiilor le-au impus între cele mai apreciate. Pentru a prezenta cîteva dintre ele, l-am rugat să ne vorbească pe inginerul Nicolae Nica, preşedintele comisiei de creaţie tehnico-ştiinţifică. „Trebuie să spun că cele opt teme sînt creaţie a membrilor comisiei noastre, între ele remarcîndu-se «Metode moderne de frînare la material rulant», «Aplicaţiile electronicii şi electrotehnicii în construcţia materialului rulant», «Perspective în fabricarea rezervoarelor sferice în întreprinderea «23 August». Am început cu aceste exemple atât pentru valoarea lor, cît şi pentru a dezvolta un alt capitol al activităţii tinerilor uzinei noastre, şi anume creaţia tehnică originală. Este demn de remarcat, şi poate aceasta este interesant şi pentru alte organizaţii U.T.C., faptul că noi am organizat în secţiile de bază subcomisii, cum ar fi mn sculărie, motoare, forjă ş.a. Acestea, subordonate, desigur, comisiei pe întreprindere, au în sarcină realizarea unor lucrări impuse de nevoile imediate ale secţiei, urgentînd în acest fel aplicarea lor. Apoi, sub îndrumarea comisiei, am organizat un curs care îşi propune iniţierea tinerilor specialişti în metode moderne de conducere. Acest curs se desfăşoară sub conducerea cercetătoarei Mihaela Roco, de la Institutul de cercetări pedagogice şi psihologice. Rămînînd în domeniul activităţilor la nivelul comisiei, trebuie să evidenţiez şi faptul că noi am editat broşuri pentru popularizarea creaţiei tehnice, a noului, a metodelor moderne cu aplicare în producţie, cum ar fi «Transmisii», «Tratament termic», «Broşarea canalelor de pană» şi altele. înainte de a prezenta cîteva realizări ale comisiei, voi arăta că pînă în prezent, la nivelul întreprinderii, prin valorificarea propunerilor de invenţii şi inovaţii,am reuşit să realizăm economii de materii prime, materiale de peste 3 milioane de lei, iar prin asimilarea şi reducerea importului de materii prime, subansambluri, materiale am redus efortul valutar cu peste 2,5 milioane de lei valută. De asemenea, prin reproiectarea şi modernizarea tehnologiilor de fabricaţie, prin introducerea şi extinderea iniţiativelor valoroase, în ceea ce priveşte consumurile tehnologice şi buna gospodărire a materiilor prime, a materialelor şi combustibilului am reuşit să obţinem o economie la combustibilul convenţional de aproape 2 000 de tone. Am arătat aceste succese pentru că ele încorporează şi efortul nostru, al tinerilor, prezenţi, după cum aţi observat, în toate secţiile şi sectoarele uzinei. Preocupările noastre pentru reducerea utilajului din import se materializează, între altele, şi prin realizarea «maşinii de debitat role de măcinare», cu o economie de peste 6 milioane de lei valută, la finalizarea căreia un aport deosebit l-au adus tinerii ingineri Cristian Stănculescu, proiectanţii Teodor Panţuru şi Banu Ceafriceanu. Sculele, dispozitivele şi verificatoarele pentru profilarea elementelor de rezervor sferic sunt, de asemenea, create de tineri. In ceea ce priveşte preocupările noastre pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă sunt de remarcat cîteva realizări. Spre exemplu, în strînsă colaborare cu tinerii din Institutul de cercetări şi proiectări pentru protecţia muncii am finalizat lucrarea «perne magnetice antifonice pentru secţia cazangerie», am conceput un nou sistem de reducere a zgomotelor la strunguri pentru prelucratoare lungi, precum şi un nou sistem original de scaune ergonomice pentru muncitorii prelucrători prin aşchiere. In încheiere aş dori să vă dau două cifre, cred, destul de semnificative. Uzina noastră este un cunoscut realizator şi consumator de scule cu pastile pentru prindere mecanică. Ei bine, formaţia de lucru care realizează aceste scule are media de vîrstă de 22 de ani, iar colectivul de proiectare pentru rezervoarele sferice de 25 de ani“. Aşadar, tinerii de aici, făuritorii zecilor de produse ce poartă cu mîndrie emblema «FAUR»,sunt antrenaţi, aşa cum, de fapt, o atestă succesele obţinute pînă acum, într-o muncă intensă, roditoare pentru transpunerea în viaţă a sarcinilor trasate de Congresul al XI-lea al P.C.R., a indicaţiilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a depune întreaga forţă şi energie creatoare pentru realizarea în cele mai bune condiţii a cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice. IOAN MARINESCU CREAŢIA TEHNICA A TINERETULUI ÎN SLUJBA PRODUCŢIEI Pe platforma întreprinderii «23 August» îşi desfăşoară activitatea şi Institutul de cercetări şi proiectări «FAUR». Aici, în acest centru al gîndirii tehnice şi, în acelaşi timp, al afirmării plenare a capacităţilor creative ale tinerilor — activitatea institutului ar fi de neconceput fără aportul tinerilor specialişti ce lucrează aici, fără contribuţia puternicei organizaţii U.T.C. — au fost concepute şi proiectate multe dintre produsele care, fabricate la «23 August», au dus faima realizărilor tehnicii româneşti pe meridianele lumii. Iată de ce activitatea comisiei profesional-ştiinţifice a comitetului U.T.C. din institut are o importanţă deosebită pentru rezolvarea, în cele mai bune condiţii, a sarcinilor de mare importanţă ce revin Institutului «FAUR». După cum mi s-a relatat, activitatea comitetului U.T.C., a comisiei este îndreptată în prezent, cu precădere, spre mobilizarea tinerilor în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor de serviciu. Pentru a întări responsabilitatea lor, s-a recurs, cu sprijinul conducerii institutului, la formarea unor colective de tineri cărora li s-au încredinţat spre rezolvare independentă lucrări de mare importanţă din planul tematic al institutului. Departe de a constitui un art hazardat, rezultatele foarte bune obţinute de tineri justifică pe deplin încrederea cu care au fost învestiţi. Astfel, în atelierul de proiectare utilaje complexe funcţionează în prezent două colective formate exclusiv din tineri, unul dintre ele lucrînd la proiectarea liniei de îngrăşăminte fosforitice pentru Combinatul chimic Turnu Măgurele. Conştiinţa faptului că în acest mod ei aduc o contribuţie importantă la dezvoltarea economiei naţionale i-a ajutat pe tineri să depăşească dificultăţile tehnice mari legate de proiectarea acestei linii complexe. Mai mult, ei au adus contribuţii originale la proiectarea pereţilor recuperatorului de căldură din cuptor şi răcitor, fapt ce a avut ca urmare creşterea I. L.