Ştiința şi Tehnică, 1981 (Anul 32, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

CRERJin STimjlFiCn $1ТЕМНЕЙ П TIHERI POLITICA REVOLUTIONARA A PARTIDULUI SI STATULUI NOSTRU ÎN DOMENIUL STIINTEI SI TEHNOLOGIEI Ne aflăm la cumpăna a două cincinale hotărîtoare prin importanţa lor pentru destinele socialiste ale României. Cincinalul trecut, denumit pe bună dreptate al revoluţiei ştiinţifice şi tehnice, a fost deosebit de bogat în evenimente cruciale ce au marcat profund economia noastră naţională, întreaga societate în ansamblul ei. Privind retrospectiv această perioadă, ce împlineşte un deceniu şi jumătate de transformări revoluţionare, înnoitoare, trebuie să subliniem în primul rînd rolul hotărîtor al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele republicii, în conceperea clarvăzătoare şi aplicarea consecventă a politicii partidului şi statului nostru. Dezvoltarea multilaterală a societăţii socialiste în ritmuri intense spre a ajunge cît mai repede din urmă economiile ţărilor dezvoltate este o preocupare permanentă a secretarului general al partidului, preocupare care se manifestă şi în perspectiva viitorului cincinal, aşa cum se afirmă în Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu întregului nostru popor cu prilejul Anului Nou: «Noul cincinal prevede continuarea dezvoltării în ritm înalt a forţelor de producţie ale ţării şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială. Aceasta impune să asigurăm organizarea superioară a producţiei şi muncii în toate sectoarele, afirmarea largă a revoluţiei tehnicoştiinţifice, creşterea susţinută a productivităţii muncii — izvorul principal al sporirii bogăţiei noastre naţionale, aplicarea viguroasă a noului mecanism economico-financiar, creşterea puternică a eficienţei întregii activităţi economice». Un merit deosebit al secretarului general al partidului îl constituie sesizarea rolului hotărîtor pe care îl are astăzi progresul ştiinţific şi tehnologic in dezvoltarea societăţii umane şi adoptarea strategiei dezvoltării acestui important domeniu al economiei noastre socialiste. Sînt binecunoscute prevederile Programului-directivă de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi de introducere a progresului tehnic în perioada 1981 — 1990 şi direcţiile principale pînă în anul 2000, program adoptat de Congresul al Xll-lea al P.C.R. din iniţiativa şi cu contribuţia esenţială a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Realismul şi luciditatea analizei ştiinţifice, echilibrul armonios preconizat al dezvoltării cercetărilor fundamentale şi aplicative, viziunea de amplă perspectivă, sesizînd mutaţii complexe ce se vor realiza sau vor trebui realizate în viitor, sînt cîteva din caracteristicile care poartă amprenta gîndirii revoluţionare, clarvăzătoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Potrivit ideii centrale prin care ştiinţei şi tehnicii li se atribuie statutul de factor de bază al creşterii în ritm susţinut şi modernizării continue a forţelor de producţie, al progresului multilateral al economiei naţionale şi ridicării la un nivel tot mai înalt a bunăstării materiale şi spirituale a societăţii noastre, s-a trecut la aplicarea unui ansamblu de măsuri de o deosebită însemnătate, vizînd îmbunătăţirea organizării şi funcţionării Consiliulu Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie Avîndu-se în vedere rolul deosebit de important conferit Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie ca organ de partid şi de stat cu caracter deliberativ şi larg reprezentativ, conducerea partidului a încredinţat înalta răspundere de preşedinte al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi preşedinte al Biroului Consiliului tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, eminent om de ştiinţă, personalitate marcantă a vieţii noastre politice, exemplu strălucit de competenţă ştiinţifică şi responsabilitate civică pentru tinerii din patria noastră. Pe linia aceloraşi măsuri de accentuare a rolului şi locului ştiinţei şi tehnicii în dezvoltarea impetuoasă a societăţii noastre, în cadrul reorganizării activităţii guvernului, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu a fost numită în înalta funcţie de prim-viceprimministru, creîndu-se astfel cadrul organizatoric optim pentru aplicarea în producţie şi în întreaga viaţă economico-socială a celor mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnicoştiinţifice contemporane, a celor mai îndrăzneţe proiecte originale româneşti de creaţie ştiinţifică şi tehnică, în spiritul novator, revoluţionar ce caracterizează activitatea neobosită a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe baza programului conceptual adoptat de Congresul al Xlllea al P.C.R. şi in cadrul sistemului organizatoric definit de măsurile amintite, o atenţie specială a fost acordată transpunerii în practică a hotărîrilor adoptate în domeniul ştiinţei şi tehnicii. Numeroasele vizite de lucru în uzine, institute de cercetare şi proiectare, instituţii de învăţămînt superior, expoziţii de analiză a stadiului de îndeplinire a programului de cercetare, consfătuiri cu cadre de conducere şi specialişti, acţiuni ale secretarului general al partidului vizînd legarea tot mai strînsă a cercetării ştiinţifice de cerinţele concrete ale dezvoltării societăţii, integrarea ei organică cu producţia au prilejuit tot atîtea momente de afirmare a justeţii măsurilor adoptate în acest domeniu şi au creat cadrul de mobilizare şi mai susţinută a potenţialului creativ al oamenilor muncii pentru a îndeplini la cote de exigenţă superioară indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Nu există domeniu al cercetării ştiinţifice şi zonă a patriei noastre care să nu fi polarizat atenţia secretarului general al partidului, preocupat în permanenţă de realizarea unei dezvoltări intensive multilaterale, armonioase şi echilibrate, întreg ansamblul acestor măsuri, întregul şi neobositul efort al secretarului general al partidului îşi găseşte finalitatea în cel mai nobil ţel pe care şi l-a propus vreodată societatea omenească, scopul suprem al politicii Partidului Comunist Român: asigurarea bunăstării materiale şi spirituale a poporului, sporirea gradului de civilizaţie şi ridicarea continuă a calităţii vieţii. CREAŢIA ŞTIINŢIFICĂ ŞI TEHNICĂ A TINERETULUI Bilanţul pe cincinalul ce a trecut a evidenţiat marile succese ale poporului nostru, obţinute sub conducerea partidului, privind crearea unei puternice baze tehnico-materiale, realizarea unor ritmuri înalte de creştere economică, dezvoltarea armonioasă şi echilibrată a tuturor ramurilor economiei naţionale, a tuturor judeţelor şi localităţilor ţării, creşterea calităţii şi eficienţei activităţii economice şi ridicarea permanentă a nivelului de trai. O contribuţie importantă la aceste realizări de seamă a adus şi tînăra generaţie a patriei, integrată organic în efortul creator al întregului popor în cadrul întrecerii «Tineretul — factor activ în realizarea cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice», care a cuprins, în 1980, peste 1 848 000 de tineri. Mişcarea de masă «Ştiinţă-tehnică-producţie» a mobilizat potenţialul amplu de creaţie a tineretului, fiind luate spre rezolvare de către tineri peste 22 000 de teme tehnico-ştiinţifice, cu o eficienţă economică de 1,2 miliarde de lei, în judeţele Cluj, Alba, Bacău, Dîmboviţa şi în municipiul Bucureşti colective mixte de tineri din producţie, cercetare şi proiectare au elaborat studii şi au propus soluţii pe probleme de mare actualitate privind optimizarea energetică a unor platforme industriale, folosirea de noi surse de energie, raţionalizarea transporturilor şi economisirea de combustibil, a căror realizare este urmărită de C.C. al U.T.C., împreună cu Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi unele ministere şi institute centrale, Uniunea Tineretului Comunist, U.A.S.C.R., organizaţiile judeţene, în sprijinul tradiţiilor romantismului revoluţionar, participînd la realizarea amplului program de investiţii şi de construcţii de locuinţe prin activitatea desfăşurată de 211 897 de tineri pe cele 8 şantiere naţionale, 35 de şantiere judeţene şi 190 de şantiere locale ale tineretului, prin muncă susţinută, au raportat realizarea planului anual în cinstea zilei de 23 August 1980. Puternic mobilizaţi de indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, date cu prilejul vizitelor de lucru în unităţi industriale şi agroindustriale, tinerii mecanizatori, cooperatori şi specialişti din agricultură au realizat succese însemnate în cadrul iniţiativei «Fiecare tînăr al satului — participant activ la dezvoltarea şi consolidarea unităţilor agricole».