Ştiința şi Tehnică, 1983 (Anul 35, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

UMANISMUL ŞI PACEA ÎN CONCEPŢIA ANIVERSAREA zilei de naştere şi a 50 de ani de activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu reprezintă un prilej fericit pentru a omagia pe strălucitul conducător al partidului şi statului, care a adus şi aduce o contribuţie hotărîtoare la progresul patriei noastre socialiste, la promovarea colaborării şi păcii în lume, în gîndirea social-politică, cu o excepţională arie de cuprindere şi forţă de pătrundere, a conducătorului partidului şi statului nostru, pacea — bunul cel mai de preţ al poporului român, aspiraţia vitală a tuturor popoarelor lumii — ocupă un loc central, este un ţel fundamental al strălucitei activităţi a preşedintelui Nicolae Ceauşescu pe arena mondială. Concepţia nobilă, clarvăzătoare a conducătorului partidului şi statului nostru asupra păcii se află la baza ataşamentului ferm şi consecvent al României socialiste, la idealurile colaborării şi înţelegerii între popoare. Pacea are rădăcini adînci şi motivaţii profunde în istoria poporului român, în natura însăşi a filozofiei politice şi a orînduirii sociale din ţara noastră, în legătura dialectică indisolubilă dintre obiectivele fundamentale ale politicii interne şi externe româneşti, care poartă amprenta gîndirii eminente a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Responsabilitatea faţă de vocaţia poporului român, faţă de destinele celorlalte popoare, ale umanităţii în ansamblul ei, se degajă cu putere din strălucitele analize făcute în ultimii ani de tovarăşul Nicolae Ceauşescu asupra tabloului de ansamblu al vieţii internaţionale, a tendinţelor fundamentale care se înfruntă pe arena mondială, asupra modului nou în care se cere tratată şi rezolvată problematica păcii. Gîndirea social-politica a preşedintelui Nicolae Ceauşescu ni se limitează însă la constatarea stărilor de lucruri pe plan mondial, a pericolelor acumulate la adresa independenţei popoarelor şi păcii. Urmare a unei strălucite capacităţi de pătrundere a fenomenelor internaţionale, a stării actuale şi perspectivelor raporturilor interstatale identificăm în gîndirea politica a preşedintelui Nicolae Ceauşescu o concepţie novatoare, originală şi cuprinzătoare, realista şi profund ştiinţifică asupra căilor şi modalităţilor practice de organizare şi construire a păcii într-o lume de o mare complexitate cum este cea de azi, bazată pe luarea în considerare şi promovarea tuturor componentelor păcii — politică, juridică, militară, economică şi umană. Ea se integrează organic, armonios în concepţia generală a conducătorului partidului şi statului nostru asupra organizării pe baze noi, democratice, a ansamblului raporturilor internaţionale, cunoscută şi apreciată unanim pe toate meridianele lumii sub denumirea semnificativa de „doctrina Ceausescu" — care înmănunchează în chip fericit analiza ştiinţifica a datelor în permanentă schimbare a vieţii internaţionale, definirea principiilor si obiectivelor politicii externe româneşti şi formularea unor răspunsuri viabile, realiste si constructive la marile probleme ce frămîntă omenirea, intre care salvgardarea păcii deţine un loc primordial. Fundamentind strălucit pe plan teoretic şi promovînd neobosit în practică ansamblul componentelor păcii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a scos în relief, pe plan politic, imperativul de a se acţiona cu fermitate maximă, prin eforturile conjugate ale tuturor statelor şi popoarelor, pentru depăşirea actualei încordări din viaţa internaţională, pentru promovarea politicii de destindere, încredere şi înţelegere — de pe urma căreia au de cîştigat toate statele, fără excepţie , pentru promovarea largă a contactelor, dialogului şi tratativelor, a cooperării neîngrădite între regţiuni, pe baza avantajului reciproc, pentru abolirea definitivă a vechii politici imperialiste, întemeiată pe forţă, ingerinţe şi presiuni, pentru reglementarea exclusiv prin mijloace politice, paşnice, a diferendelor şi problemelor litigioase existente, sau care pot apărea între state. în concepţia conducătorului României asupra căilor practice de edificare a păcii un loc central este atribuit respectării de către toate statele, în toate împrejurările, a marilor principii ale dreptului şi legalităţii internaţionale — independenţa şi suveranitatea naţio Academician profesor MANEA MĂNESCU,  Javidpreşedinte al consiliului or statuală, egalitatea în drepturi, neamestecul în treburile interne, avantajul reciproc, nerecurgerea la forţă şi la ameninţarea cu forţa. La iniţiativa personală şi cu participarea nemijlocită a conducătorului partidului şi statului nostru, aceste principii — aşezate cu fermitate şi consecvenţă la baza întregii politici externe româneşti — au fost şi sînt promovate neabătut pe arena mondială, fiind înscrise într-un mare număr de tratate, declaraţii şi comunicate comune semnate la cel mai înalt nivel cu ţări ale lumii situate pe toate continentele, au făcut obiectul unor propuneri şi iniţiative de răsunet ale României la O.N.U. şi în alte foruri internaţionale — acţiuni care reprezintă un aport de o valoare inestimabilă al României, al tovarăşului Nicolae Ceauşescu la acreditarea şi generalizarea acestor norme universale de conduită în practica raporturilor interstatale, ca o temelie sigură a colaborării şi păcii mondiale. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a cucerit stima şi preţuirea unanimă a popoarelor de pe întreaga planetă prin concepţia sa atotcuprinzătoare, lucidă şi profund umanistă asupra problemelor opririi cursei înarmărilor şi dezarmării, incluse în strategia păcii elaborată şi promovată neobosit de conducătorul partidului şi statului nostru, în viziunea tovarăşului Nicolae Ceauşescu pacea reprezintă obiectivul strategic ce urmează a fi atins prin eforturile concertate ale tuturor popoarelor, în timp ce oprirea cursei înarmărilor și înfăptuirea dezarmării reprezintă calea sigură de salvgardare și consolidare a păcii. Este un titlu de legitima mîndrie pentru întregul nostru popor faptul că preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a înscris numele printre promotorii cei mai activi şi mai consecvenţi ai cauzei dezarmării în lumea contemporană. Prin argumentele solide, cu o mare forţă de convingere, aduse în favoarea opririi cursei iraţionale, periculoase şi costisitoare a înarmărilor, prin relevarea faptului că ea reprezintă o uriaşă povară ce apasă pe umerii tuturor popoarelor, fără excepţie, prin demonstrarea convingătoare a faptului că dezarmarea, în primul rînd dezarmarea nucleară, reprezintă singura alternativă raţională pentru preîntîmpinarea izbucnirii unei conflagraţii nucleare mondiale, prin iniţiativele de mare valoare lansate pe plan european şi internaţional vizînd promovarea dezarmării, prin locul important acordat acestei problematici în declaraţiile, interviurile, articolele şi discursurile rostite în importante foruri internaţionale, în contactele şi convorbirile cu numeroşi şefi de stat şi de guvern, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a cîştigat un binemeritat prestigiu pe arena mondială numele sau fiind frecvent asociat ce acela de strălucit strateg al păcii. Preşedintele Nicolae Ceauşescu nu s-a limitat însă la elaborarea unei strategii atotcuprinzătoare a păcii şi dezarmării. Este un merit istoric al conducătorului partidului şi statului nostru acela de a fi identificat, în paralel, acele forţe, căi şi mijloace, existente în etapa actuală, capabile să contribuie la salvgardarea, edificarea şi consolidarea păcii mondiale, la stăvilirea periculoasei competiţii militare la care sîntem martori şi la impunerea unor măsuri concrete de dezarmare, în primul rînd de dezarmare nucleară. Pornind de la gravitatea situaţiei internaţionale, de la acumularea unor pericole fără precedent în etapele istorice anterioare la adresa păcii în primul rînd, ca urmare a plafonului astronomic atins de arsenalele nucleare, conducătorul poporului român a avansat teza de o mare valoare teoretică şi practică conform căreia, alături de acţiunile întreprinse pe plan guvernamental în favoarea dezarmării şi păcii, în prezent sînt mai necesare ca oricînd o conştientizare şi mobilizare a popoarelor, a maselor populare, a cercurilor celor mai largi ale populaţiei, indiferent de convingerile politice, a organizaţiilor politice şi obşteşti, a oamenilor de ştiinţă, unirea eforturilor şi participarea lor activă şi hotărîtă la lupta pentru preîntîmpinarea, cît nu este prea tîrziu, a războiului, pentru oprirea spiralei înarmărilor, pentru dezarmare şi pace. Din acest punct de vedere reţine atenţia, în gîndirea politică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, încrede- 2