Ştiința şi Tehnică, 1984 (Anul 36, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

DADTIIHDADC ГАпПЫГлпС, DEZVOLTARE. DAPP г nu L Dr. NICU CEAUŞESCU Tînâra generaţie constituie, în majoritatea statelor lumii, obiectivul unor intense preocupări din partea guvernelor ţârilor respective, manifestîndu-se în acelaşi timp ca factor activ şi dinamic în contextul complexelor transformări ce se realizează astăzi în lume. Este deci firesc şi în consens cu aspiraţiile actuale ale tinerei generaţii de pretutindeni ca problematica tineretului să stea în atenţia forumului mondial — Organizaţia Naţiunilor Unite — pentru a se studia şi stabili orientări şi propuneri capabile să cuprindă întreaga gamă de aspecte ale situaţiei pe plan mondial în toată complexitatea sa şi la nivel global. In acest context, pe baza unei iniţiative a României socialiste, în 1985 va fi marcat, după cum se cunoaşte, Anul Internaţional al Tineretului (A.I.T.) sub auspiciile Naţiunilor Unite. Practic, prin caracterul şi amploarea sa, A.I.T. se constituie în cea mai semnificativă manifestare la nivel mondial consacrată tinerei generaţii, problemelor, aspiraţiilor şi năzuinţelor acesteia. Deviza Anului — „Participare, Dezvoltare, Pace" — reflectă în mod sintetic fondul principal de opţiuni ale tineretului, însemnat potenţial de acţiune transformatoare, novatoare. Astfel, participarea tinerilor, a organizaţiilor lor de diferite orientări şi convingeri la procesul dezvoltării naţionale, ca şi la dezbaterea şi soluţionarea corespunzătoare a problemelor vitale ale lumii contemporane reprezintă unul din aspectele de bază ale însuşi statutului social actual al tinerei generaţii, care nu poate, prin definiţie, să rămînă pasivă faţă de obiectivul edificării propriului său viitor, în care va trăi şi se va afirma. Dezvoltarea de ordin economic, social, spiritual, înaintarea popoarelor pe calea progresului şi civilizaţiei, este, de asemenea, în deplin consens cu profilul prospectiv al tineretului, care, mai puţin legat de vechile orînduieli, refuză anacronismele şi inechităţile, fiind receptiv la înnoire, la progres. Pacea constituie, în mod firesc, o direcţie prioritară de acţiune care dă substanţă şi actualitate devizei centrale sub care este pregătit şi va fi marcat Anul Internaţional al Tineretului. Tînăra generaţie se manifestă ca o prezenţă activă în lupta popoarelor, a forţelor largi, progresiste îndreptată în direcţia reluării cursului spre destindere, a menţinerii şi consolidării păcii mondiale, înfăptuirii dezarmării şi, în primul rînd, a dezarmării nucleare. Se cunoaşte bine că istoria a „rezervat" în repetate rînduri tineretului soarta, decisă de alţii, de a muri pe cîmpul de luptă al unor confruntări militare al căror sens nu l-a înţeles niciodată. lată de ce, astăzi, tînăra generaţie, avînd conştiinţa clară a necesităţii păcii, militează energic pentru statornicirea în Europa şi în întreaga lume a unui climat de securitate, de înţelegere şi colaborare rodnică între naţiuni. Pregătirile în vederea marcării Anului Internaţional al Tineretului au intrat într-o fază concretă, efectivă, la nivel naţional, regional şi internaţional. S-au constituit şi sînt în curs de înfiinţare, în numeroase ţări de pe toate continentele, organisme naţionale avînd drept scop pregătirea amplei manifestări din 1985, înfiinţat încă în 1981, în spiritul recomandărilor primei reuniuni a Comitetului consultativ al ON.U. pentru A.I.T., Comitetul Naţional Român pentru Anul Internaţional al Tineretului, organism guvernamental larg reprezentativ, reunind reprezentanţi ai tineretului din toate judeţele ţării, precum şi ai unor instituţii şi organizaţiiavînd preocupări şi competenţe în domeniul tineretului, a procedat la punerea în aplicare a unor activităţi şi iniţiativa din Planul naţional de pregătire şi marcare a A.I.T., angajînd, în acelaşi timp, ample contacte şi schimburi de experienţă cu organisme similare din alte ţări. Pe plan regional, anul 1983 a fost un an de referinţă, dacă avem în vedere organizarea celor cinci reuniuni consacrate A.I.T. — pentru Africa, Asia şi Pacific, Europa, America Latină şi Asia de Vest. Aceste reuniuni, cu largă participare a reprezentanţilor guvernelor, cît şi ai unor organizaţii neguvernamentale de tineret, au adoptat programe substanţiale de pregătire şi marcare la nivel regional a A.I.T., în deplină concordanţă cu necesităţile obiective specifice situaţiei tineretului din fiecare zonă geografică. în acest context, reuniunea pentru Europa, care a avut loc la Costineşti, în septembrie 1983, a elaborat un amplu plan, împreună cu recomandări suplimentare la iniţiativa ţării noastre, astfel încît Anul Internaţional al Tineretului să constituie un cadru semnificativ în abordarea şi soluţionarea problemelor complexe care preocupă tînăra generaţie. La nivel internaţional, agenda '83 a consemnat luarea în atenţia Adunării Generale a O.N.U., la sesiunea sa din toamnă, a problemelor referitoare la marcarea, în 1985, a A.I.T. au avut loc, de asemenea, importante acţiuni ale unor instituţii specializate din sistemul Naţiunilor Unite (UNESCO, OIM etc.), care s-au raportat, în termeni specifici, la ampla manifestare consacrată tinerei generaţii. Este, în acelaşi timp, semnificativ faptul că ediţia din 1983 a Con PRIMSCCRCTAR AL C C AL U T C