Ştiința şi Tehnică, 1998 (Anul 50, nr. 1-12)

1998-01-01 / nr. 1

Ştiinţă şi tehnică ianuarie 1998 EDITORIAL xistă, neîndoielnic, o „foame" mistuitoare a cititorului român pentru senzaţional. Este firească. 50 de ani de diriguire, de impunere a unor rigori de gândire sau de manifestare au generat frustrări. Reacţia este cea de eliberare, de descătuşare. Acum oamenilor li se oferă şansa de a ieşi din anonimat, de a-şi încerca propriile forţe sau de a-şi forţa norocul (vezi multitudinea de concursuri, jocuri, loterii, nu mai vorbesc de cazinouri, din care poţi câştiga sume frumoase, dacă ai, în exclusivitate, noroc). Când viaţa este trepidantă sau când ţi-ai dori-o aşa, ai parcă dorinţa de a şti, măcar dimineaţa, cum îţi va merge în restul zilei. Horoscopul a devenit marea modă a ultimilor ani, în consecinţă, moneda forte pentru multe publicaţii. Oamenii serioşi nu iau în seamă acele preziceri stupide care ne transformă pe toţi, fără discernământ, în turme de Berbeci, Tauri, Lei, Scorpioni, Raci... Nu cumva aceasta înseamnă că libertatea devine încorsetare? Ca să nu mai vorbim de contradicţiile, de-a dreptul ilare, ce reies din lecturarea horoscoapelor diferiţilor autori. La urma urmei, o publicaţie serioasă, care îşi respectă cititorii, nu se dedă la astfel de subterfugii ieftine... Bine, bine, veţi spune, atunci de ce revista Ştiinţă şi tehnică, una dintre puţinele publicaţii care a trecut, cu demnitate, prin focul mistuitor al economiei de piaţă, a început să trateze subiecte cel puţin ciudate, cum ar fi OZN-uri, fenomene paranormale, astrologie?... Desigur, dragi cititori, o facem dând curs obligaţiei omului de ştiinţă de a atrage atenţia asupra „substratului ştiinţific“ al unor astfel de fenomene, de a vă oferi informaţii - susţinute de argumente pro şi contra -, validate prin semnături de prestigiu, în baza cărora dumneavoastră înşivă vă puteţi construi propria opinie. Pentru că „informaţia (dacă este corecta) înseamnă putere“ - puterea de a fi tu însuţi, de a dispune de propria-ți judecată. Este dreptul dumneavoastră. Noi îl respectăm.