Telegraful Roman, 1879 (Anul 27, nr. 1-152)

1879-08-07 / nr. 91

360 a pus două recolte, anul acesta abia vor trimite jumătate din ce au trimis în 1878, și încă nu se scie. „Ungaria. — Abia se va pute îndestula pe ea însăși. „America. — Nu va da nici mai mult nici mai puțin decât anul trecut. Va trebui să esporteze cel mult 50 milioane hectolitre. „Englitera. — Va importa 8 sau 10 milioane de hectolitre mai mult decât acum un an. „In resumat, situațiunea e de plâns pretutindeni.“ „Romanul.“ Estras din foaia oficială „Budapesti Közlöny.“ Licitațiuni: în 18 Sept. și 18 Oct. imob. lui David Zacharias în Cic-Sepviz (trib. Cicsereda); în 9 Sept. și 9 Oct. imob. lui Nicolau și Teodor Lupea în Vaca (judec. cerc. Baia de Criș); în 20 Sept. și 20 Oct. imob. lui Michail Herman și soți în Roșia (trib. Sibiiu); în 22 August și 22 Sept. imob. lui George Re lner în Ludweg (judec. cerc. Teaca); în 11 Sept. și 11 Oct. imob. lui Andreiu Lukats în Hălmagiu (judec. cerc. Sighișoara). Concurenții au a-și trimite subscrisului, suplicile lor instruite conform „statutului organic“ și „regulamentului provisoriu din 1873“ pănă la terminul sus arătat. Hondol, 23 iulie, 1879, în conțelegere cu comitetul parochial. Basiliu Pipoș m. p. protopresbiter. Nr. 197 — 1879 ppresb. 2—3 CONCURS. Devenind vacant un post de învețătoriu la școala noastră capitală gr. or. din opidul Săliște se deschide prin aceasta concurs spre întregirea lui. Emolumentele sunt un salariu anual de 300 fl. v. a. Doritorii de a ocupa acest post au au și substerne suplicite concursuale la subsemnatul oficiu pănă cel mult în 1930 August a. c. instruite conform statutului organic și disposițiunilor sinodale. Oficiul protopresbiteral gr. or. al tractului Sibiiului I ca inspectorat școlar distr. M. Toma m. m., adm. prof. Nr. 319. 1—3 CONCURS. Pentru ocuparea postului de învețătoriu la școala confesională rom. gr. or. dela Stupini, în presbiteratul I al Brașovului, se deschide concurs cu terminul pană la finea lui August a. c. st. v. 1. Emolumentele sunt: Salariu 200 fl. v. a.; 2. cuartir liber și lemne de foc. De la concurenți se cere, ca să poarte și oficiul de cântăreț, și să aibă cel puțin 4 classe gimnasiale, iar cei mai cualificați vor fi preferați. Suplicele instruite cu documentele recerute sunt a se adresa oficiului presbiteral I al Brașovului. Stupini în 29 iulie 1879. Comitetul parochial. I. Macsimilian m.p., paroch și președinte. Nr. 2002-3 CONCURS. Fiindcă postul de învețătoriu la școala confesională din comuna română gr. or. dela Vlădeni în protopresbiteratul Branului a devenit vacant, se escrie pentru ocuparea acestui post concurs cu termin până la finea lunei lui August a. c. st. v. Emolumentele sunt: Salariu anual de 200 fl. v. a. cuartir liber și lemne de foc. Concurenții au a’și așterne suplicile lor instruite în sensul „statutului organic“ la prea onoratul domn protopresbiter Iosif Barac in Brașov pănă la terminul indicat. Vlădeni, 19 Iulie, 1879, în conțelegere cu oficiul ppresbiteral concernent. Comitetul parochial. Iacob Zorea m. p., președinte. Nr. 153 2—3 CONCURS. Pentru ocuparea stațiunei parochiale gr. or. Fizeș-Barbura de classa a IlI-a protopresbiteratul Gioagiului I, se deschide concurs, cu termin pănă la 26 August a. c. s. v. Emolumentele sunt: Dela 40 familii câte o mesură mică (a 16 cupe) cucuruz sfârmitează dela 67 familii lucrătoare la băile erariale câte 40 cr. v. a. și stelele uscate, care toate laolaltă computate în bani dau un venit anual de 236 fl. 25 cr. v. a. TELEGRAFUL ROMAN. PROVOCARE. Studenții stipendiați în anul școlar 1878/9 din fundațiunea reposatei Anei Alecsandroviciu din Lugoj se provoacă prin aceasta, ca progresul ce l-au făcut în științe în acest an școlar, să-l documenteze la președintele epitropiei dl Georgiu Pestean protopresbiter gr. or. în Lugoj trimițendui-se documentele în scrisoare francază, pentru a se pute decide despre stipendiu și pe viitoriu. Și resurse noue se primesc dela recurenții locuitori gr. or. români din Lugoj, sau înrudiți cu fundătoarea tocmai și dacă n’ar fi Lugojeni, asemenea în scrisoare francază. Acesteau să fie ajunse la dl președinte pănă în 17/29 August 1879. Resursele noue trebue să fie instruite cu carte de botez, cu atestat medical despre starea sănătății recurentului, cu atestat comunal despre starea materială a lui și cu atestat dela școala pănă aci frecventată. Din ședința epitropiei ținută în Lugoj în 11/23 iulie 1879. 2—3 Epitropia. Nr. 2173. 2—3 CONCURS. Devenind vacante următoarele stipendii: a) din fondul Mogaian: Un stipendiu pentru studenții la universități și institute politechnice de 500 fi. v. a. b) din fundațiunea Francisc-Josefiană: Un stipendiu pentru studenții la vre-o universitate ori institut politechnic de 500 fi. v. a. Un stipendiu pentru ascultători de drepturi în patrie 100 fl. v. a. c) din fundațiunea Cologîană. Un stipendiu de 100 fl. v. a. pentru conferirea acestora se rescrie concurs pănă la 31 August a. c. st. v. ceste doritorii de-a obțină unul din astipendii sânt provocați a’și substerne la consistoriul archidiecesan pănă la terminul amintit cererile sale, instruite cu atestat de botez și adeverință, că sânt Români gr. or., cu testimoniu scolastic de pe semestrul aspirat, și în fine cu testimoniu despre starea materială a lor sau a părinților lor. Se observă, că la conferirea stipendiului din fundațiunea colegiană, conform actului fundațional, se prefer „ceteris paribus“ tinerii din opidul Abrud, apoi preste tot cei din munții Redactor respungetor: Nicolau Cristea, apuseni, iar în lipsa acestora și alți tineri români gr. or. din archidiecesă. Sibiiu, 2 August, 1879. Dela consistoriul archidiecesan gr. orient. Nr. 198 1879. 23 CONCURS. Pentru postul de învățătoriu primariu la școala parochială gr. or. din comuna Poplaca, se escrie prin aceasta concurs cu termin pănă la 28 August st. v. a. c. inclusive. Dotațiunea înpreunată cu acest post, este: 1. In bani 250 fl. v. a., cari se plătesc din alodiu în 4 rate anuale; 2. Cuartir liber în edificiul școalei și lemne de încălzit; 3. Pe lângă aceste grădina de pomărit se lasă în folosința ambilor învățători aplicați la această școală. Cei ce voesc a ocupa această stațiune au să-și aștearnă suplicele concursuale instruite cu documente de cualificațiune conform statutului org. și disposițiunilor sinodale, în terminul sus Șis, la subsemnatul oficiu, și a se presenta în vre-o zi de sărbătoare la biserică spre a’și arăta decsteritatea în cântări Se însamnă, că alegândul învățătoriu va avă să țină și școala de repetițiune. Sibiiu în 1 August st. v. 1879. Oficiul presbiteral gr. or. al trad. Sibiiului I. In conțelegere cu comitetul parochial. M. Toma m. p., adm. prot. curenții eforiei școlare române gr. or. din Brașov. Brașov 20 Iulie 1879. Eforia școalelor centrale române ort. reserit. Nr. 96. 3—3 CONCURS. Prin repausarea parochului nostru din Frata de Câmpie, devenind vacantă această parochie rom. gr. or. din presbiteratul Turda inferioară, să escrie concurs, cu terminul pănă la 29 August st. v. a. c. Emolumentele sânt: Casa parocială; folosirea cimiteriului în mărime de 2 jugere; 71, jugere de pământ arătoriu; dela 50 de familii câte o zi de clacă; stola epitrafirului uscată. Cei ce doresc de-a ocupa acest post, au a-și trimite concursele lor instruite în sensul „stat. organic“ și a disposițiilor sinodale din anul 1873, la subscrisul pănă la terminul numit, când va fi și candidarea. Agârbiciu, 30 iulie, 1879, în conțelegere cu comitetul parochial. Simeon Pop Moldovan m. p., protopresbiter. Nr. 157. 2-3 Maria născută Nicolae Zacharie din Boița, comitatul Sibiiului, carea din luna lui Martie 1876 a părăsit cu necredință pe legiuitul seu bărbat Ioan Olariu, tot de acolo, fără ca să se scie ubicațiunea ei, se citează prin aceasta, ca în termin de un an de la Șiua mai jos însemnată să se înfățișeze înaintea subsemnatului for matrimonial; căci la din contră și în absența ei se va decide procesul intentat asupra e i de cătră bărbatul ei. Sibiiu, 1 Main. 1879. Forul matrimonial gr. oriental al presbiteratului Sibiiului 11. EDICT. Nr. 72. CONCURS. Deschizendu-se un post de învățător la școala normală (primară) din Brașov, să escrie concurs pentru ocuparea lui, cu terminul pănă în 20 August st. v. a. c. Cu acest post este împreunat în anul prim de serviciu salariul anual de 300 fl., în următorii doi ani salariul anual de 400 fl. fară de aci înainte salariul de învețătoriu definitiv de 500 fl. la carele după serviciu de 10 ani se adaugă decenalie de 100 fl. și la 20 ani de 200 fl. învățătorii aplicați la acest institut au drept de pensiune, conform statutelor fondului de pensiune. Dela concurenți să cere: 1. Să fie Români de naționalitatea, și de religiunea gr. orientală; 2. Să producă testimoniu, că au absolvit cel puțin 6 clase gimnasiale cu succes bun, și pedagogia. Cei cu 8 classe se vor preferi; 3. Să cunoască pe lângă limba maternă și limba maghiară și germană; 4. Să producă testimoniu despre purtarea lor politică și morală; 5. Să producă testimoniu medical că sânt sănătoși. Resursele instruite conform condințiunilor de sus să se adreseze confr. 2014/1879—szbiro. 1—3 Publicațiune de esarondare. Pre basa condusului representanței comunale Sibiel din 3 August a. c. Nr. 349/1879, se va esalanda în 21 Septemvre a. c. st. n. la 10 oare a. m. în cancelaria comunală Sibiel dreptul cârcimăritului pentru periodul de trei ani dela 1 Ianuarie 1880 pănă la 31 Decemvre 1882 pre calea licitațiunei publice. Condițiunile de licitațiune se pot ceti înainte de ziua stabilită mai sus în cancelaria pretorială precum și în cancelaria comunală. Doritorii anteprenori se încunoștiințează despre aceasta cu aceea observare, că înainte de începerea licitațiunei publice și oferte compuse conform prescriselor legale, vor ave loc și fiecare anteprenor licitant va avea depune un radiu de 10 ° C-Săliște în 10 August 1879. [37] 3—3 Pretorele cercului. UMRATH & COMP. In PRAGA, fabrică de mașini agricole, se recomandă prin specialitățile lor renumite prin o esecutare foarte solidă, umblet ușor mare productivitate și treerat curat a mașinilor de treerat cu brațe și cu vârtej pentru 1 pănă , cai sau boi, atât locomobile cât și stabile. Mai departe fabricăm noi în mărimi diverse: Ciururi de bucate, mașini pentru tăiat paiele, mori pentru sdrobit etc. etc. Cataloage ilustrate în limbile terei gratuite și franco. [14] 36 Editura și tipariul tipografiei archidiecesane.