Telegraful Român, 1922 (Anul 71, nr. 1-101)

1922-09-19 / nr. 70

Anul LXX Sibiu, 6/19 Septemvrie 1922.* Telegraful Român Organ național-bisericesc Abonamentul: Un an 100 Lei. — Șase luni 50 Lei. — Trei luni 25 Lei. — Pentru străinătate un an 180 Lei. Ziarul apare Marțianl Vinerea Corespondențele *â s« «dreseze Redacției «Telegrafului Român», Strada Mitropoliei Nr. 45. — Scrisori nefrancate se refuză. — Articole nepublicate an se înapoiază. Prețul inserțiunilor: un șir petit 2 lei pentru odată, dacă se publică de mai multe ori se dă rabatul cuvenit Abonamentele și inserțiunile să se adreseze Administrației ziarului «Telegraful Român», Sibiu, Strada Mitropoliei Nr. 45. SCRISOARE PASTORALA Nr. 70 a Sfântului Sinod al Sfintei biserici autocefale ortodoxe române castru, clerul și poporul ronocLuji. d.repotere.d.iroios cu prilejul încoronării M. S. Regelui Ferdinand I și a soției Sale Regina Maria care se va citi în ziua încoronării în toate bisericile din țară, înaintea „Doxologiei“, omițându-se părțile, care nu privesc decât pe preoți Membrii Sf. sinod al sf. biserici ortodoxe autocefale române și ai voștri păstori sufletești: — Vouă, tuturor Românilor dreptcredincioși din România întregită, vă dorim de la Dumnezeu pace și sănătate; vă dorim cuget credincios și cinste în casele voastre, și ne rugăm Domnului și Mântuitorului nostru Isus Hristos, ca binecuvântările Noastre să se pogoare peste voi, ca rouă cerului! (I Moise 27, 29). Iubiților creștini! Vă vestim azi bucurie mare, care va fi la tot norodul! Voi știți, că Dumnezeul părinților noștri ne-a scos în cursul vremurilor din mari nevoi și din multe necazuri și ne-a adus, cu a Lui purtare de grijă și cu a lui neajunsă înțelepciune, la liman de bucurie și la loc cuprinzător și înalt. Privim, în urma noastră, căile priporoase și pline cu jertfele neamului nostru, și inima noastră e neputincioasă să lămurească și să spună acum in vorbe toată româneasca noastră bucurie. Dumnezeu a fost milostiv cu neamul nostru. Dumnezeu a voit să măngăe sufletele voevozilor, strămoșilor și părinților noștri, și — pentru multele lor lupte și osteneli — le-a dat lor răsplată și izbândă în mânile urmașilor, adică în mânile noastre și în zilele noastre. Dumnezeu a îndeplinit cu noi un cuvânt scris în Sf. scripturi; și, din cămara îndurărilor Sale, de apururi nesecate, a revărsat preste noi untdelemnul prorociei, care zice: «Și-i voiu face pre ei un singur neam și un singur domn va fi domn peste toți!» (Ezechiel 37: 22). Ca o rugă puternică de mulțumită, ridicată cerului de tot neamul românesc, se înalță azi, din inima Ardealului, biserica catedrală a încoronării. Anul acesta, 1922, luna Octomvrie ziua 2 (15), măritul nostru Domnitor, M. S. Regele Ferdinand I, va urca, alături de grațioasa noastră Doamnă Ai. 5. Regina Maria, treptele Catedralei încoronării și înaintea Sf. altar se vor închina împăratului împăraților, zicând cu psalmistul: «Fi voiu ca un măslin roditor, în casa lui Dumnezeu! Nădăjduit am în mila Domnului în veac și în veacul veacului. Lăudate-voi pe Tine în veac, căci Tu ai făcut aceasta!» (Psalmul 52, 1011). Deci, în arătata zi, bucuria neamului românesc va fi deplină și inimile noastre și sfintele noastre biserici cuvine-se să răsune de laudele Celui Prea înalt: «Aceasta este ziua, pe care a făcut-o Domnul! Să ne veselim și să ce bucurăm, într’însa!» (Psalmul 118, 24). * Drept aceea, gândindu-ne la această zi, vă poftim îndeosebi pe voi, Preacucernicilor protopopi și preoți și pe toți cei din cinul preoțesc și călugăresc, din toată biserica ortodoxă română, să pregătiți toate cele cuvenite, ca să sărbătoriți, după toată vrednicia și măreția ei, înaintea Domnului și în mijlocul norodului, această zi de mare bucurie pentru tot neamul nostru. Vă mai poftim pe voi, care unde aveți cădere și putere, să nu uitați cu nici un chip pe cei ce trăesc alături de noi Românii, adecă pe concetățenii noștri de alt sânge și de altă credință, și să i chemați frățește în deplină înțelegere cu autoritățile statului la bucuria poporului român. In biserică și alături de biserică, după putință și după împrejurări, să vă dați osteneala, ca glasul vostru să ajungă până la auzul inimilor și să-i lămuriți și să-i zidiți sufletește, tâlcuindu-le și cântându-le «Veseliți-vă, neamurilor, împreună cu poporul Lui!» (Romani 15, 10); (Moise 34, 43). * îndeosebi, dispunem, ca în întreaga țară: 1. In ajunul zilei de încoronare să se slujească în toate bisericile priveghiere. 2. In ziua încoronării se va sluji mai întâi: a) Sfânta liturghie și după terminarea ei: b) O doxologie (Tedeum) de mulțumită, pentru că ne-a învrednicit Dumnezeu a ajunge această zi istorică, pentru îndelunga domnie a Maiestății Lor Regelui și Reginei și pentru sănătatea întregii familii domnitoare. 3. După doxologie se rostește următorul polihron: Pentru Rege, Maiestății Sale Preaînălțatului și Mult stăpânitorului nostru Domn Ferdinand I, din mila lui Dumnezeu Rege al României și desrobitor al mănoasei Basarabii, al dulcei Bucovine, al falnicului Ardeal, al mândrului Banat, al fericitei Crișane, al Sătmarului și al Sălajului, Celui ce a reînviat țara lui Negru Vodă de la Olt și istoricul Maramurăș al lui Dragoș Vodă: — Dă-i, Doamne, zile bune și îndelungate, pace, sănătate, mântuire și biruință asupra dușmanilor și să trăiască intru mulți și fericiți ani. Pentru Regina Maiestății Sale Măritei noastre Doamne și Regine Maria, ajutătoarea celor săraci și în strâmtorare, — mângăitoarea celor bolnavi și în suferință, — alinătoarea de dureri a celor răniți și pe patul de moarte, — ocrotitoarea văduvelor și a celor orfani, — protectoarea artelor, a științelor și a tuturor mișcărilor nobile pentru propășirea obștească. — Celela ce, în cele mai grele zile ale neamului, a revărsat pretutindenea din comoara sufletului ei, ca dintr’un izvor bogat, încredere și însuflețire. —■ Dă-i, Doamne, mulțumire și sănătate și o păzește întru mulți și fericiți ani,gele».Se cântă Imnul Regal: «Trăiască Re