Telegraful Român, 1958 (Anul 106, nr. 1-48)

1958-01-01 / nr. 1-2

Nr. 1—2 TELEGRAFUL ROMAN 3 Realizări economice şi financiare in Arhiepiscopia noastră In ultimii 10 ani mişcarea fondurilor mai importante în ce priveşte contribuţia Arhiepiscopiei din fonduri proprii, ale credincioşilor şi diferite instituţii şi din partea Statului se prezintă astfel: 1. Contribuţia Arhiepiscopiei din fonduri proprii. Arhiepiscopia noastră a plătit din fonduri proprii: subvenţii, burse studenţilor şi elevilor, dotaţii parohiilor, mănăstirilor, Institutului Teologic Universitar din Sibiu, Şcoalei de Cîntăreţi bisericeşti şi Seminarului Teologic din Cluj şi ajutoare celor incapabili de muncă, următoarele sume: De la 16 august 1947—29 ianuarie 1952 lei 4.069.844. De la 30 ianuarie 1952—23 august 1957 lei 2.962.293. 2. Contribuţia credincioşilor şi diferite instituţii: Credincioşii din cuprinsul Arhiepiscopiei noastre, împreună cu diferite instituţii, au contribuit pentru construcţii de biserici şi case parohiale, precum şi pentru repararea acestora, pentru pictură şi restaurări de pictură bisericească, mobilier bisericesc şi obiecte de cult, cu următoarele sume: De la 16 august 1947—29 ianuarie 1952 lei 626.162. De la 30 ianuarie 1952—23 august 1957 lei 9.874.722. 3. Dotaţii de la Stat: Statul a contribuit prin Departamentul Cultelor cu sume importante pentru plata salariilor din Centrul Eparhial, protopopi, preoţi şi mănăstiri, cheltuieli materiale, diurna corului Catedralei, construcţii de biserici şi case parohiale, precum şi pentru repararea lor, pictură bisericească şi restaurări de pictură, următoarele sume: De la 16 august 1947—29 ianuarie 1952 lei 14.768.958. De la 30 ianuarie 1952—23 august 1957 lei 14.833.794. In acest timp s-au construit şi reparat un număr de biserici, mănăstiri, case parohiale, pictură, temple, mobilier bisericesc şi s-au procurat diferite obiecte de cult. Prin unificarea bisericească din 1948 o parte din patrimoniul fostei Biserici greco-catolice s-a contopit cu a Bisericii noastre, formînd astfel un bun comun în cadrul Bisericii strămoşeşti. Institutul Teologic Universitar din Sibiu, afost reamenajat spre a putea adăposti atît sudenţii teologi cît şi preoţii chemaţi la cursurile de îndrumare. Pentru odihnă şi tratament medical au fost amenajate pe seama salariaţilor din Centrul Eparhial şi preoţimei sanatorul de la Păltiniş şi Căminul preoţesc de la Bazna. Din datele de mai sus, rezultă că activitatea economică şi financiară a Arhiepiscopiei noastre în ultimii 10 ani s-a desfăşurat în mod normal. Statul a contribuit prin Departamentul Cultelor cu sume importante şi contribuţia lui a dat stabilitate activităţii noastre economice şi financiare. Credincioşii noştri deasemeni, şi-au dat cu dragă inimă obolul lor pentru Biserică. Clerul ortodox şi credincioşii Bisericii noastre au adus contribuţiia lor la străduinţele poporului muncitor pentru ridicarea nivelului de trai, sprijinind şi progresul economic al Bisericii noastre. Cartea este o iscusită alcătuire a minţii omeneşti. Ea stă în slujba ridicării omului la o viaţă vrednică de fostul său în lume. Cartea biseriească este însoţitorul şi vestitorul credincios al vieţii duhovniceşti şi în acelaşi timp un foarte preţios mijloc de luminare şi de îmbunătăţire a omului. Aşa fiind, în ultimii zece ani (1947—1957) tipografia Arhiepiscopiei noastre şi-a dus mai departe munca de tipărire a unor cărţi trebuincioase vieţii bisericeşti. Intre cărţile tipărite în această vreme, se rînduiesc cîteva anuare ale Institutului Teologic Universitar din Sibiu, care înfăţişează strădaniile ce se fac de către acest aşezămînt pentru pregătirea viitorilor slujitori ai altarelor. Pe lingă datele şcolare, anuarele cuprind şi preţioase lucrări ale luminaţilor dascăli ai acestei şcoli. De o însemnătate deosebită şi de un mare folos este cartea cu titlul ,,Cînd fraţii sînt împreună”, alcătuită de un mănunchiu de iscusiţi purtători de condei ai Bisericii. Ea arată într-un chip limpede şi mult grăitor, că Biserica romînească din Ardeal a fost una de la încreştinarea poporului român şi pînă în zilele noastre*. Această carte ajută în chip deosebit la strîngerea şi mai mult a rîndurilor credincioşilor Bisericii romîneşti din Ardeal. Unei mari trebuinţe a vieţii bisericeşti, răspunde cartea care poartă titlul „Catehismul Creştinului dreptcredincios”, lucrată de trei dascăli de la şcoala noastră teologică. Asupra cuprinsului acestei cărţi, nu zăbovim, pentru că afost înfăţişat într-un număr mai vechi al acestei foi. Tipărită cu osîrdia şi binecuvîntarea I. P. S. Iustin, ,această carte îmbie tot ceea ce trebuie să ştie un dreptcredincios, spre a avea o credinţă luminată. Despre cel ce a fost vrednicul de pomenire Mitropolit Nicolae, grăiesc două cărţi mari Cea dintîi este ,,Biserica şi Viaţa”, care în 360 de pagini cuprinde cuvîntări şi lucrăriale marelui Mitropolit. Cea de a doua este „„Omagiu I. P. S. Sale Dr. Nicolae Bălan, Mitropolitul Ardealului, la 50 de ani de activitate bisericească”. In 444 de pagini format mare, se cuprind lucrări de înfăţişare a feluritelor laturi ale chipului de păstor sufletesc al celui ce a fost Nicolae Bălan, precum şi o seamă de lucrări de ştiinţă teologică. La loc ales trebuiesc rînduite şi cele cîteva îndrumătoare bisericeşti, carte pe lîngă partea calendaristică cuprind şi un material foarte potrivit pentru luminarea şi zidirea sufletească a credincioşilor. Aceste îndrumătoare au fost, din an în an, tot mai bine şi mai cu grijă alcătuite. De mult folos pentru zidirea bisericească a creştinului dreptcredincios, sînt cele trei volume din cartea numită „Filocalie”, culegere din scrierile Sfinţilor Părinţi care arată cum se poate omul curăţi, lumina şi desăvîrşi, date de pe limba grecească pe cea romînească de învăţatul nostru dascăl în ale teologiei, Părintele Dumitru Stăniloae. Volumul II cuprinde: viaţa Sfintului Maxim Mărturisitorul, cuvîntul ascetic, capetele despre dragoste, capetele teologice şi tîlcuire la rugăciunea Tatăl Nostru. Volumul III cuprinde răspunsurile Sf. Maxim Mărturisitorul către Talasie. Acum la a 10-a aniversare a Republicii noastre, clerul şi credincioşii Bisericii noastre îşi iau angajamentul să continue cu spor munca pentru întărirea scumpei noastre patrii alături de poporul muncitor. Prof. IOAN VELŢAN consilier arhiepiscoposc Volumul IV ne dă texte din Talasie Libianul, Isidrie Sinaitul, Filotei Sinaitul, loan Carpaţiul, Avva Filamon, Sf. loan Damaschinul, Teodor al Edesei, Teoghost, Ilie Ecdicul, Teofan Monahul, precum şi viaţa tuturor acestora. Toţi cei ce sunt iubitori de frumuseţe duhovnicească, găsesc aici hrană, îndemn şi îndrumare deosebit de preţioasă. Nu lipsesc nici cărţile de predici. Cele ce privesc viaţa obştească, care stă în grija deosebită a zilelor noastre, îşi găsesc loc în două lucrări ale Părintelui Teodor Bodogae Fireşte, lipsa de loc îndestulător nu ne îngăduie să înfăţişem toate cărţile tipărite de Arhiepiscopia Sibiului în cei din urmă zece ani. Drept aceea, ne vom mulţumi să ne mai oprim asupra cărţilor din biblioteca pentru credincioşi „Veniţi la Hristos”. Acestea sunt următoarele: 1. Călugăr Dumitru: „Fericiţi sunt...” (Matei 5, 3—12), care cuprinde tălmăcirea pe înţelesul credincioşilor a celor nouă fericiri rostite de Domnul nostru Iisus Hristos în minunata Sa predică de pe munte. 2. Călugăr Dumitru: „Tatăl nostru”, care cuprinde tălmăcirea pe înţelesul tuturor a rugăciunii domneşti, modelul de rugăciune al creştinului adevărat. 3. Felea Ilarion: „împărăţia lui Dumnezeu. Biserica”, care înfăţişează, în chip uşor de înţeles, Biserica împărăţiei ai lui Dumnezeu, aratînd totodată şi care sînt însuşirile Bisericii, adecă lămurind ce însemnează „una”, „sfînta”,, „sobornicească” şi „apostolească”. 4. Felea Ilarion, „Sfintele Taine”, care înfăţişează pe înţelesul tuturor învăţătura ortodoxă despre cele şapte Sfinte Taine, cele şapte fîntîni sau izvoare ale Flarului dumnezeesc, adecă ale puterii de sus care ne curăţă de murdăria păcatului, ne sfinţeşte şi ne face desăvîrşiţi. 5. Sf. Grigorie de Nissa: „Viaţa fericitei Macrina”, tălmăcită din greceşte de Părintele Teodor Bodogae. Cuprinde viaţa aleasă şi pilduitoare a Sfintei Macrina, sora Sf. Vasile cel Mare şi a Sf. Grigorie de Nissa. 6. Mladin Nicolae: „Lumină din lumină”, un mănunchi ales de învăţături creştine despre: Hristos Adevărul, Biserica stîlp al adevărului, Sfînta Scriptură, Sfînta Tradiţie, Biserica în sine, Sfînta împărtăşanie, Botezul, Sfîntul Duh, Darurile duhovniceşti, fecioria, rătăciri sectare (ale, pocăiţilor). 7. Todor Nichifor „Lepădînd minciuna, grăiţi adevărul”, în care se arată că tatăl minciunii este diavolul, că minciuna are felurite înfăţişări şi înrîuriri rele asupra vieţii omeneşti; apoi cu pilde alese din Sf. Scriptură caută să îndrepte omul pe calea adevărului. Iată, o seamă de cărţi foarte folositoare creştinului dreptcredincios. Unele din ele s-au isprăvit din depozitul Arhiepiscopiei noastre, altele se mai găsesc de vînzare. Citirea lor cu băgare de seamă şi pătrunderea în înţelesul lor, ne îmbracă cu însuşirea de credincioşi luminaţi, care cunosc învăţătura Bisericii şi trăiesc potrivit cu această învăţătură,, lucrînd astfel mîntuirea sufletului lor. Vremurile de astăzi se străduiesc din răsputeri după lumină, după cît mai multă învăţătură. De aceea, şi creştinul dreptcredincios trebuie să-şi însuşească o credinţă cît mai luminată. Acest lucru nu-l poate dobîndi decît prin citirea cu răgaz a unor cărţi ca cele înfăţişate mai sus. ( C. SIRBU Corp tipărite de Arhiepiscopia noastră