Telegraful Român, 2007 (Anul 155, nr. 1-48)

2007-01-01 / nr. 1-4

Telegraful Român 1853 FOAIE EDITATA DE ARHIEPISCOPIA ORTODOXA ROMÂNĂ A SIBIULUI 2007 1 si 15 Ianuarie 2007 ANUL 155, Nr. 1-4 Integrarea României nr.E. Să primim cu demnitate ceea ce se cuvenea poporului român* Ne-a învrednicit Bunul Dumnezeu să trecem cu bine pragul unui nou an. Şi iată-ne astăzi, adunaţi în faţa sfântului altar, după ce aseară am mulţumit cu toţii lui Dumnezeu, pentru toate cele ce ne-a dăruit în anul care s-a încheiat, deşi poate nu am fost vrednici de binefacerile Sale cele mari, pe care cu imbelşugare le-a vărsat asupra noastră. Şi vreau să vă mulţumesc şi Dvs. pentru participarea deosebită din seara trecută, la momentele de rugăciune şi laudă aduse lui Dumnezeu. In această zi, întâia a noului an, ne bucurăm întreit pentru că este, de fapt, o întreită sărbătoare. întâi de toate este sărbătoarea celei de a opta zi după Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos, când Pruncul Iisus a fost adus să fie tăiat împrejur. Tăierea împrejur e semnul apartenenţei la poporul lui Dumnezeu, semn pe care Mântuitorul şi l-a însuşit pentru că a venit pe pământ să mântuiască lumea, a luat asupra Sa sarcina grea a noastră, a intrat in condiţia umană in mod deplin, a îndeplinit toate cele rânduite de prooroci pentru că intr-adevăr El este Mântuitorul lumii. Rănduiala aceasta a Tăierii-împrejur a fost înlocuită in Biserica lui Hristos prin Tainele sfinte, pe care noi le-am primit din pruncie prin taina Botezului şi prin Taina Mirungerii. In chip tainic, prin afundarea întreită in apa botezului noi am murit şi am înviat împreună cu Hristos. Ne-am născut la o nouă viaţă in Hristos şi am devenit mădulare ale Trupului Său tainic, adică ale Sfintei Biserici. Iar prin Taina Mirungerii principalele organe ale simţurilor noastre au fost pecetluite cu pecetea darului Duhului Sfânt, în aşa fel încât mintea noastră să fie îndreptată spre Dumnezeu şi să nu mai cugetăm cele ale lumii, ci cele ale cerului. Vederea noastră să fie orientată spre a descoperi frumuseţea creaţiei lui Dumnezeu şi lucrările lui Dumnezeu din viaţa noastră; mirosul să simtă buna mireasmă a * Cuvânt rostit, în ziua de Anul Nou, în catedrala mitropolitană, darurilor duhovniceşti, gura să-L propovăduiască pe Hristos Mântuitorul şi mai ales să-I mulţumească Lui pentru tot ceea ce Dumnezeu a rânduit lumii prin El; urechile, ca să putem asculta cuvântul lui Dumnezeu şi să-l împlinim; inima a fost pecetluită cu pecetea darului Duhului Sfânt pentru ca să iubim nepărtinitor, să iubim cele sfinte, să iubim duhovniceşte. Pentru că iubirea sfântă este de la Dumnezeu, coboară din ceruri, de la Sf. Treime. La spate am fost pecetluiţi pentru ca să purtăm şi fizic crucea aceasta pe care Dumnezeu ne-a rânduit-o in lume să-I dăruim Lui şi puterea fizică, nu numai cele spirituale ale noastre, să aparţinem cu totul lui Dumnezeu, trup şi suflet. Mâinile şi picioarele de asemenea au fost pecetluite cu pecetea darului Duhului Sfânt pentru ca lucrările şi faptele mâinilor noastre pe care noi le săvârşim să fie închinate lui Dumnezeu. Iată ce frumuseţe de daruri am primit ca binecuvântare de la Dumnezeu, Care astfel a vrut să înlocuiască semnul acela sângeros al Circumciziunii, cu care era însemnat poporul Israel. Noi suntem noul Israel, poporul chemat spre mântuire şi binecuvântat de Dumnezeu prin darurile acestea nemărginite. A doua sărbătoare este închinată Sf. Ierarh Vasile cel Mare. Numai dacă reţinem numirea aceasta de „Mare", adăugată de Biserică la numele de Vasile, şi zicem Vasile cel Mare înţelegem că acest ierarh a fost unul dintre stâlpii Bisericii creştine din primele veacuri. N-a fost mare numai prin teologhisire, deşi e adevărat că a pătruns în cele mai adânci probleme teologice, precum adevărurile despre Taina Sfintei Treimi şi Taina Duhului Sfânt, ci a fost „ mare ” mai ales prin trăire, ca unul care şi-a însuşit toată învăţătura aceasta, pe care a transpus-o în viaţă, pentru că era un iubitor de semeni în continuare in pag. 2) . Dr. LAURENŢIU STREZA Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului t flutrăcuvie la Vetleumrtdele domU IVcu Stăpâne Doamne, Dumnezeul nostru, Izvorul vieţii şi al nemuririi, Făcătorul a toată făptura văzută şi nevăzută, Care ai pus vremile şi anii intru a Ta stăpânire şi îndreptezi toate cu iconomia Ta cea cerească şi întru tot bună, mulţumim Ţie pentru îndurările minunate pe care le ai făcut asupra noastră, în toată vremea trecută a vieţii noastre şi Te rugăm, întru tot îndurate, Doamne, binecuvintează cununa anului ce a sosit cu bunătatea Ta. Şi păzeşte pe binecredinciosul popor român de pretutindeni, pe cârmuitorii ţării noastre, pe mai-marii oraşelor şi satelor şi pe iubitoarea de Hristos oaste; înmulţeşte zilele vieţii lor întru sănătate deplină şi le dăruieşte sporire în toate faptele cele bune. Dăruieşte de sus bunătăţile Tale la tot poporul Tău: sănătate şi mântuire şi întru toate bună sporire. Sfântă Biserica Ta, ţara aceasta şi toate oraşele şi satele izbăveşte-le de toată reaua întâmplare, dăruindu-le pace fără tulburare. Ca să ne învrednicim totdeauna a aduce mulţumire Ţie, Părintelui celui fără de început, împreună şi Unuia-Născut Fiului Tău şi Preasfântului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, lui Dumnezeu celui slăvit întru o fiinţă, şi a cânta preasfântului Tău nume. Slavă ţie, Binefăcătorul nostru, în vecii vecilor. TAIEREA-IMPREJUR A DOMNULUI” - praznicul smereniei Cu aleasă şi sfântă bucurie primim şi de această dată începutul unui nou An din viaţa noastră. Ziua de 1 ianuarie are pentru creştinii ortodocşi o întreită semnificaţie. Mai întâi este praznicul Tăierii împrejur a Domnului, apoi ziua de pomenire a Sf. Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, mare teolog şi mare filantrop. A treia semnificaţie a acestei zile este începutul Noului An civil - bineştiind că anul bisericesc începe la 1 septembrie. Iată semnificaţia deosebită a acestei zile de început de lună ianuarie - două sărbători religioase şi una civilă - zi care este cinstită cu bucurie deopotrivă de către întreaga creştinătate. Praznicul Tăierii-împrejur a Domnului are loc la opt zile după Naşterea Sa şi este în conformitate cu porunca dată de Dumnezeu părintelui popoarelor Avraam şi mai apoi lui Moise ca „tot pruncul de parte bărbătească, de opt zile... să se taie împrejur” (Fac. 17, 12 şi Lev. 12, 3). Tăierea-împrejur sau circumciziunea era un semn sacru al legământului dintre poporul ales, ca urmaş al patriarhului Avraam, şi Dumnezeul cel adevărat. Acestei rânduieli a Legii Vechiului Testament S-a supus şi Mântuitorul Hristos ca Unul ce şi-a luat trup omenesc din sânul preacurat al Fecioarei Maria, trup întru totul asemenea nouă, în afară de orice păcat. Mântuitorul S-a tăiat împrejur pentru a ne da mai întâi pildă de smerenie şi de respectare a prevederilor Legii mozaice. El, Care S-a întrupat în chip smerit de prunc nevinovat, se supune rânduielilor Legii, tocmai pentru a ne da nouă exemplu de negrăită umilinţă şi supunere. Acest lucru îl arată lămurit şi imnograful care zice: „Nu S-a ruşinat Preabunul Dumnezeu a se tăia împrejur cu trupească tăiere, ci S-a dat pe Sine chip şi pildă tuturor spre mântuire. Că Făcătorul (continuare în pag. 2) Dr. Visarion Răşinăreanu episcop-vicar, Sibiu Preşedintele ţării. Domnul Traian Băsescu şi primul ministru. Domnul Călin Popescu Tăriceanu - scurt popas în catedrala mitropolitană Sibiu - în 1 ianuarie 2007, în timpul slujbei vecerniei, săvârşite în catedrala mitropolitană, cu hramul „Sf. Treime” din Sibiu, a avut loc primirea de către înalt Prea Sfinţitul Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului, a Domnului Traian Băsescu, preşedintele României, şi a Domnului Călin Popescu Tăriceanu, primul-ministru al guvernului, însoţiţi de către reprezentanţii autorităţilor locale: Dl. Ion Ariton, prefectul judeţului Sibiu, Dl. Klaus Johannis, primarul municipiului Sibiu, Dl. Martin Botesch, preşedintele Consiliului Judeţean, şi de alţi oficiali. La primire au fost de faţă P.S. episcop-vicar Visarion Răşinăreanu, preoţi şi credincioşi din Sibiu. Vizita înalţilor oaspeţi, la Sibiu, a fost prilejuită de inaugurarea programului „SIBIU - 2007 - Capitală Culturală Europeană ”, iar popasul la catedrala mitropolitană a avut loc îndată după momentul inaugurării noului sediu al Bibliotecii ASTRA, din parcul cu acelaşi nume, înalt Prea Sfinţitul Părinte Mitropolit Laurenţiu le-a adresat înalţilor oaspeţi urarea de bun venit în „Sfânta Sofia” a neamului românesc şi a evidenţiat faptul că la fel ca toţi românii, tot astfel şi slujitorii altarelor şi credincioşii Mitropoliei Ardealului au întâmpinat Noul An şi momentul integrării noastre în Uniunea Europeană cu îndreptăţită speranţă şi cu rugăciune adresată Părintelui Ceresc pentru ca să reverse asupra ţării noastre, a Comunităţii Europene şi a lumii întregi, darul păcii, al unei drepte şi bune aşezări şi prosperităţii. Ca semn de preţuire, înalt Prea Sfinţitul Mitropolit Laurenţiu i-a înmânat Domnului preşedinte Traian Băsescu o icoană cu Sfântul Mucenic Gheorghe, Purtătorul de Biruinţă şi i-a adresat invitaţia de a onora cu prezenţa ceremonialul de resfinţire a picturii catedralei mitropolitane, aflată în curs de restaurare, eveniment ce va avea loc la praznicul Sfintei Treimi, respectiv a doua zi de Rusalii. Cu această ocazie i-a fost înmânată şi Domnului Călin Popescu Tăriceanu o icoană cu Maica Domnului, ambele icoane dăruite oaspeţilor fiind lucrate (continuare in pag. 2) REDACȚIA în atelierul de icoane pe sticlă de la Mănăstirea „Brâncoveanu” de la Sâmbăta de Sus.