Timpul, iunie 1892 (nr. 120-142)

1892-06-11 / nr. 128

No. 128 TIMPUL 11 IUNIE național. 3 ore p. m.: raporturi și propuneri relative la curtea de arbitragiu internațional. Marți 18 [30] August 8 ore dimineața: continuare la discuțiunea curții de arbitragiu ; clausa arbitragiului în tratatele de comerț. 3 ore p. m.: moțiunea Pandolfa; pacea asigurată prin federațiunea Statelor din Europa. Mercuri 19 (31) August 8 ore dimineața ; organizarea biuroului central permanent și a secretariatului general; organizarea definitivă a biuroului anual al conferinței interparlamentare; 3 ore p. m.: raportul secretarului general pentru anul 1891 (92). Ordinea zilei va putea fi modificată după numărul și importanța moțiunilor a grupurilor naționale, ce vor fi fost anunțate. Aceste moțiuni vor trebui să fie comunicate, cel mai târziu, până la 8 (20) August biuroului, care va statua asupra admisibilitatei lor, cu concursul delegaților. Discuțiunea asupra fiecărui obiect va fi deschisă de către raportorii desemnați în acest scop, ale căror concluziuni sperăm a ni se putea comunica câteva săptămâni înaintea conferinței. Propunerile vor fi hotărîte la 15 (27) August in adunarea delegaților, care va fi convocată prin îngrijirea secretarului general și nu se vor admite în timpul conferinței decât amendamente la propuneri. Vă rugăm să bine-voiți a favoriza conferința interparlamentară de la Berna cu prezența d-voastră. In vederea importanței obiectelor la ordinea zilei, membrii Parlamentelor din toate țările datoresc nobilei cauze ce apărăm cu toții a participa in persoană la deliberațiuni. Discuțiunea nu va putea avea rezultate practice serioase decât cu și prin concursul tuturor. Fiți încredințați dinainte despre primirea cordială, nu numai din partea colegilor dv. elvețieni, dar și din partea intregei națiuni elvețiene. — Ne vom sili a vă face agreabilă șederea în Elveția, oferindu-vă afară de distracțiunile unui oraș de o importanță mijlocie, o escursiune intr’una din regiunile cele mai pitorești ale Alpilor noștri. Binevoiți a ne arăta cât mai neîntârziat dacă aveți intențiunea de a lua parte la conferință și a alătura la adesiune carta de vizită, așa ca numele și calitățile să fie deslușit indicate. Vă vom trimite piesele necesare pentru a profita de reducerea de taxe pe liniile de for elvețiene, precum și ori-ce alte informațiuni ne veți cere. Primiți, d-le și iubite coleg, expresiunea distinsei noastre considerațiuni. Președinte, Dr. Goliat, consilier național. Secretar, Stockman, consilier național. șIRILE ZILEI Temperatura: Observațiunea Casei A. Menu et Cune, optician, Calea Victoriei 88, pe ziua de 10 Iunie. Miezul nopții 7 ore dimineața Amiaza................ înălțimea barometrică 756 Starea cerului*, frumos. m * Monitorul Oficial de azi publică decretul prin care se înființează consulatul român la Bitolia. Personalul acestui consulat se compune dintr’un șef, cu gradul de cosul, un cancelar, un interpret și un ușier. In postul de consul la Bitolia se știe că a fost numit d. Spiru Constantinescu, actual șef de secție în ministerul de externe. * * * Consiliul de miniștri a aprobat repararea semnelor de pe frontiera Bulgariei, precum și restaurarea a două pichete de lângă linia frontierei. * * * In urma unei hotărâri a tribunalului de Ilfov și a Curței de Apel, orele de biuron a judecătoriei Ocolului III (Verde) se încep de câteva zile de la 9 și jum., iar nu ca până aci de la 10 și jum. Această măsură s-a luat în vederea rezolvării multelor afaceri, cu care e îngrămădită această judecătorie. Amintim cu această ocaziune că arhiva judecătoriei Ocolului III se află în o stare de ordine exemplară, mulțumită zelului cu care ’și îndeplinesc funcțiunea judele și ajutorul de judecător.* * * In județul Buzău s’a ivit o specie de gândaci Ceconia Horticola, care atacă boabele de grâu, orz și secară. S’au luat imediat toate măsurile necesare pentru exterminarea lor. * * * Lăcustele, care au năvălit la Sulina, au fost cu desăvârșire distruse, mulțumită măsurilor luate de autoritățile locale. * * * Luni s’au arendat niște moșii mici la ministerul dementelor. Din 32 moșii, câte erau scoase la licitație, numai 12 au fost arendate; pentru celel alte se va publica o nouă licitație. Iată moșiile care s’au arendat. In Argeș moșia Neagra 450 lei. In Argeș moșia Vatra-Schitu-Flămânda 1750 lei. In Argeș moșia Golești Vătăsești 1350 lei. In Buzeți moșia Vatra mănăstirea Bradu 2300 lei. In Dâmbovița moșia Pârlita Ologeni 6>00 lei. In Dâmbovița moșia Muntele Măgura 8500 lei. In Dâmbovița moșia Câineasca 17001. In Dâmbovița moșia Gemeni cu Pietrari 950 lei. In Ilfov moșia Trupul Hiereasca 1350 lei. In Putna moșia Petrești 4350 lei. In Putna moșia Inconjurătoarea mănăstire Soveja 3000 lei. In R.Sărat moșia Văceni sau Jărlău 6150 lei. Ceea ce face un total de 38.350 lei. * * * D. G. Stellorian, proprietar, unul dintre primii patru stenografi, cari au introdus stenografia în parlamentul român, a fost decorat cu ordinul Coroana României. * * * Dumineca viitoare, 14 Iunie, va avea loc o mare audițiune de orgă la t ore și jumătate după amiază, în catedrala St. Joseph, strada Fântânei, pentru inaugurarea marilor orge ale acestei biserici,.construite de casa Merklin din Paris. Orga va fi ținută de un artist distins, d. H. Duval, primul premiu al conservatorului din Lyon, de curând sosit din Franța spre a ocupa postul de organist al catedralei. Această audițiune va fi un eveniment pentru artiști și amatorii de muzică din Capitală, atât pentru importanța instrumentului, cât și pentru talentul artistului, care știe așa de bine a-l face să vorbească inimei. Se vor auzi bucățile cele mai renumite ale lui Bach, Haendel, Victor, Lemmens, Guillemont, etc. Biletele de intrare sunt foarte căutate. Se mai găsesc la Gebauer, la gardianul numitei biserici și la tipografia Gutenberg, Joseph Gobi, strada Doamnei. * * * DIN STRAINATATE Căsătoria contelui de Bismarck s’a celebrat ieri la Viena. O depeșă ce primim din capitala Austriei ne dă următoarele detalii asupra acestei ceremonii: Prințul de Bismarck ducânduse la biserică cu fiul său a fost viu aclamat pe tot drumul, dar un individ a aruncat un pachet în trăsură, ceea ce a făcut să se creadă că este vorba de un atentat; făcându-se verificare, acest individ a fost recunoscut nebun : el voia să remită o petiție prințului ; el a fost condus la secția psyhhiatrică. La biserică prințul a avut locul de onoare, la dreapta mirilor. Contele Herbert și soția sa au plecat la 5 ore în Elveția; prințul părăsește, Viena azi Mercuri după amiazi. * * Atitudinea poliției vieneze cu ocazia sosirei prințului Bismarck acolo a dat naștere la trei interpelări in Camera austriacă, din partea naționalilor germani și a antisemiților. Interpelările impută poliției că ar fi dat dovezi de brutalitate și cruzime, vărsând și sânge. * * * ULTIM CUVENT Nu știți câte lucruri poate păți. In viața lui, un barou ? In'*Curierul judiciar, ziar săptămânal, citim cu profund regret: «A fost tras în broșuri Memoriul comisiunea de cinci, a baroului lucrat de d. avocat C. D. T. S.» Sărmanul barou 1: Moș Neagu, particulari, căci primăria are credit. Acțiunile vor fi la purtător și de câte 100 lei fiecare. Publicarea apelului se va face în curând. O plângere Mai toți funcționarii nu se plâng de șicanele ce li se fac la casierie cu achitarea lefurilor; ba că n’a venit avizul, ba nu sunt bani la casierie; iar cei ce au nenorocirea să plătească taxe, trebue să aștepte câte 5 ceasuri până ce o vem poftă mandarinilor financiari să le primească. Atragem atențiunea d-lui casier asupra apucăturilor neomenoase ale subalternilor săi. Opereta română Joi seara trupa de operete din Craiova a dat ultima reprezentație cu Voivodul Țiganilor, după ce dăduse Moscata și Bocacio. Toate reprezentațiile au reușit de minune. Ele n’au fost decât un șir de ovațiuni. D-na Irena de Vladaia este admirabilă de frumusețe și voce. D-nele Gălușcă și Roșianu, idem. D-na Fărcășanu in rolul nemuritoarei Dăneasca are mult haz. Printre bărbați e Băjenaru, tenorul, și Iulian, fiul, care imitează pe tata-său cu o perfecțiune fără seamăn. Dacă se va ocupa conștiincios de teatru și va studia, numai el poate înlocui pe Iulian, căci pe lângă asemănarea la chip, dar ’i-a moștenit și gesturi și apucături și acea seriozitate a lui Iulian, care făcea din el pe marele artist, pe care’l regretă toți cei ce l’au văzut. încasator dispărut Un încasator al firmei Finlkestein, toptangiu de aci, a dispărut cu suma de 2000 lei. După urmăririle conduse in persoană de d. procuror Enibace, fugitul s’a aflat la Hamburg, gata de a trece in America. Fiind aresta la Hamburg, d. Constantinescu, judele de instrucție, a cerut estrădana pungașului. Fanii arestați. Săptămâna tecută s’au arestat de d. judecător de instrucție doui evrei, Moscovici și Edelstein, pentru faliment. ■ T 11 \ Cel dintâi a făcut un faliment de 20,009 lei, a avut activ o pereche de cisme vechi, kr cel l’alt, un samsar, care se amestea în toate falimentele, pregătește regstrele tuturor celor ce voesc să dea un faliment și se prezintă și cu polip fictive. Nu ne putem opri a aproba măsura d-lui jude instructor, care cu multă pricepere instruește falimentele și bagă la gros pe autori, așa cum trebue să se urmeze cu acești indivizi cari pe râng, hoția ce o fac compromit și cornerul țărei. Putem menționa ci și onor. Tribunal compus, din d-nii Tăzlăoanu și Cardaș, își face contiincios datoria căci a condamnat pe d. Ungar și Racheta Cohn la câte un an închisoare pentru bancrută frauduloasă, pe unul Feldman la două ani pentru bancrută simplă ; în pin ce a luat lăudabila dispoziție de a se aresta faliții la declararea in faliment. Grație vigilenței aestor domni judecători falimentele i’au împuținat. Crima din Coțienești. V’am vorbit săptămâna trecută de o crimă comisă în omuna Coțofenești. Un cârciumar de aolo certându-se cu un posesor Evreu Josef Veit, pentru 29 bani, a pândit pe evreu când se întorcea acasă uoatea și a tras cu pușca in el lovindu-ușor la cap. In urma unei anchete fiale de d. substitut Gheorghiu, auorul, al cărui nume nu l’am putut «la, deși neagă, totuși probele sunt cvârșitoare și e depus. Mărunt La noi nu s’au starlit până acum domnii membri ai tibunalului cari vor face vacanța. * * * La 15 Iunie se va ncepe Curtea cu juri, sub președena d-lui Abgarovici, assesor d. Neg și un judecător de instrucție. Priese sunt foarte puține, numai 4 până acum. Ubique, boală ce se observă la omul adult și al cărei început e încet și gradat. Această boală pare a se desvolta uneori în chip spontaneu ; alteori e consecutivă unei afecțiuni acute a corpului tiroid sau a regiunei tiroidiene. Tegumentele se îngroașă, par infiltrate și cu toate acestea apăsarea degetului nu lasă urmă. Ingroșarea începe de la picioare, trece la trunchi, apoi la față. Fața atunci e caracteristică. Culoarea e ca de ceară gălbuie. Pleoapele sunt umflate, nasul se îngroașă și obrajii se umflă. De asemenea se îngroașă și buzele, iar pelițele buzelor și gingiilor iau o colorație violacee. Bărbia ajunge să dispară sub buza inferioară, etc. Pipăirea regiunei tirodiene face să se constate atrofia sau lipsa corpului tiroid. Vocea prezintă un timbru răgușit. Afecțiunea, după cum se vede, e de cea mai mare gravitate. Câteva zile de tratament au fost de ajuns d-lui Brown-Sequard ca să determine la doui bolnavi o vindecare ce pare astăzi complectă. Lichidul injectat în acest caz a fost împrumutat din glanda tiroidiană a unui miel. D. Brown-Sequard a obținut de asemenea rezultate excelente intr’un caz de de boala lui Addison, afecțiune ce se mai numește și «boala bronzată» din cauza colorațiunei bronzate pe care această stare cadectică o imprimă pielei. Plecând de la ipoteza, astăzi verificată de când cu remarcabilele lucrări ale lui Addison, că această afecțiune se datorește unor lesiuni ale capsulelor surrenale — niște mici dopuri deasupra rinichilor — d. Brown-Sequard a injectat bolnavului său lichid provenind din capsulele surrenale ale unui miel. Nici in acest caz vindecarea n’a întârziat. D. Brown-Sequard va continua, in viitoarea ședință a Academiei, expunerea lucrărilor sale.GB .17.2019 •28 DIN FOCȘANI (Corespondență speciala a Timpului) Magistrat permutat Săptămâna trecută d. Vincler, membru supleant la acest tribunal, a fost înaintat ca judecător la Constanța; in locul d-sale a fost adus d. C. Negri de la Tecuci. D. Negri a fost permutat din cauza unui conflict cu președintele tribunalului care nu prea calcă o popă. Pavarea orașului Pentru pavarea orașului nostru atât de mizerabil pavat, s’a votat de Cameră suma de 200.000 lei. Sperăm că d. primar, Tzana, va scoate orașul din noroiul legendar în care zace de vremuri îndelungate, împrumutul se va face cu 6 lun. la sută în oraș. Apelul se va face la ——............—Ha»———------Doctoria Mip-Semiarul D. Brown-Sequard îa urmează la Academia de științe comficările asupra lucrărilor sale relative linfecțiunile pe sub pielea liquidelor înfumutate de la diferitele părți intime a organismului animal. Pornind de la aceast ideie, expusă încă din 1889, «a da ficărui organ bolnav ceea ce î lipsește», d Brown Sequard a experimentat pe rând pentru vindecarea unor boale special reputate foarte grave, infecțiunile dehide luate din organele similare ale alt animale. In chipul acesta, în zură de unele boale ale ovarului, el afectat cu succes lichid ovaric. Rezultatele nu au fost mai puțin doveditoare, în două cazurile myxoedem, CURSELE PE JOS REZULTATELE Concursul de umblare pe jos, de la Paris, despre al cărui început am vorbit, s’a terminat zilele, trecute cu victoria lui Ramoge, care a sosit cel d’Intain la Belfort. Doctorul Emile Levy, un medic cunoscut, a făcut asupra concurenților o serie de observații interesante, al căror rezumat este : — Numai starea lui Ramogo, primul sosit, a inspirat un moment de îngrijire. Dar aspectul său obosit, stors de puteri, era mai mult o urmare a uimirea ce i-a produs ovațiunea al cărei obiect a fost. Organele sale, și în special inima, s’au găsit normale. Și ceilalțî concurenți au fost pe deplin restabiliți a doua zi, — afară de un ușor vedem (umflare) a picioarelor. "Observațiile ce s’au făcut în general, sunt : 1. Talia a scăzut cu mai multe centimetre . 2. Greutatea corpului a scăzut cu 600 gr. până la 7 kilograme. 3. Inpotriva tuturor prevederilor, bătăile inimei sunt normale. 4. Pulsul, în mijlocie, arată 85—90 bătăi pe minut. 5. Densitatea urmelor 102. 6. Am fost mirați — continuă doctorul Levy, de micul număr de bătături, rosături, etc. la picioare. Aceasta însă se explică desigur prin faptul că cei mai mulți concurenți au adoptat ca încălțăminte espadrilele spaniole, care se încearcă actualmente și de batalioanele alpine franceze. 7. Nutrimentul a fost puțin abundent pe drum și a fost compus mai mult din carne, ouă, ceaia, multă cafea. Doi concurenți au întrebuințat cafeina și coca, dar în prea mare cantitate, au avut vărsături. Constatările făcute sunt, după cum se vede, destul de importante, — în special constatarea superiorităței espadrilei, care seamănă mult cu opinia noastră. Concursul a ținut, în total, zece zile. Patru sute de concurenți au făcut în acest timp cele 496 de kilometre care despart punctul de plecare de punctul de sosire. CRONICA JUDICIARĂ Curtea cu jurați din Ilfov. Omor. Luni au compărut înaintea Curței cu jurați Gheorghe Dumitru și Niculae Ilie, țigani amândoi, învinovățiți că cu voință au ucis pe vătaful lor Ivan Ioniță. Acum câtva timp—spune actul de acuzare,—în preajma comunei Poieni își întinsese corturile un sălaș de țigani. La lăsatul de secut postului mare pe când unul dintre țigani anume Mihalache Răducanu stătea la masă cu nevasta lui, se pomenește că intră în cortul lui trei indivizi. Erau acuzații și un al treilea țigan care a fost scos de sub urmărire, nefiind împotrivă destule sarcine și dovezi pentru a fi dat judecăței. Țiganii cum intră se reped la Răducanu și-l iau la bătaie. Marița femeia lui Răducanu, ese numaidecât din casă și se duce să vestească pe vătaf despre cele ce se petreceam Vătaful care se știe că e cârmuitorul, judecătorul și arbitrul sălașelor de țigani, vine nemijlocit la șatra lui Răducanu, 1892 însoțit de un frate al său și-l scapă din mânile bătăușilor. După ce a făcut pace vătaful pleacă spre cortul lui. Abia se depărtase însă vr’o câțiva pași și deodată, pe la spate, se isbit în cap, cu un târnăcop de către Gheorghe Dumitru, iar Nicolae Ilie, tot în aceeași vreme îi aplică peste cap o lovitură de ciomag. Vătaful cade amețit. Peste puțin se scoală, dar după câțiva pași cade din nou. Fiind dus în cortul său peste trei zile a murit. Înaintea Curței Nicolae Ilie declară că el e autorul omorului pe când Gheorghe Dumitru tăgăduește. Acesta e însurat și are mai mulți copii pe când Nicolae e flăcău și se pare că în intențiunea lui e de așî lua răspunderea întreagă a crimei ca să ușureze astfel pedeapsa lui Gheorghe Dumitru. Juriul a dat un verdict afirmativ și Curtea a osândit pe Dumitru la un an închisoare, iar pe Nicolae la cincisprezece zile. Bac. --------------------------------------------------------SPORT ÎNTRUNIRE DE TOAMNA Ziua Duminecă 11 Octomb. 1892 La 2 ore.—Premiul Floreasca, pentru armăsari, epe și jugani, din orice țară și orîce provenință, de 2 ani și mai sus, învingătorul de vâzare pentru 3000 lei. Greutatea 2 ani 55 și jum. k., 3 ani 66 k., 4 ani 70 și jum. k., 5 ani și mai sus 71 k.—Calul pus de vânzare pentru 2700 lei primește 2 și jum. k. descărcare pentru 1000 lei 5 k.— Jockey cari n’au câștigat două alergări, primesc o descărcare specială de 2 și jum. k. Prisosul peste prețul de vânzare la licitațiune publică va aparține pe jumătate calului sosit al II-lea, pe jumătate fondului curselor. Intrare 75 lei până la 26 Septembrie. Distanța 1500 metri. Premiul I.—2000 lei. La 2 și jun. ore.—Premiul Meri-Nanieî, pentru armăsari și ele de 2 ani, de pursânge, născuți și crescuți in România, sau importați în anul nașterei, înscriși în Stud-Book. Greutatea 58 k. Intrare 100 lei până la 19 Septembre, cu îndoită intrare până la 1 Octombre. Distanța 1200 metri. Premiul I.—2500 lei Premiul II.— 500 lei. Dați de Ministerul Domentilor. La 3 ore. — Premiul Jockey Clubului, pentru armăsari și ape de pursânge din ori ce țară, de 3 ani și mai sus. Greutate 3 ani 57 k., 4 ani 64 și jum. k., 6 ani și mai sus 63 k. Caii aparținând proprietarilor străini, nedomiciliați în România, sunt de vânzare pentru 1o.000 lei.Prisosul peste prețul de vânzare va aparține pentru o treime calului sosit al 11-lea și pentru două treimi fondului curselor. Caii aparținând proprietarilor români sau străinilor domiciliați in România, vor primi o descărcare specială de 2 și jum. h. Intrare 150 lei până la 19 Septembre , cu îndoită intrare până la 1 Octombre. Distanța 3000 metri. Premiul I.—4000 lei. Premiul II.— 400 lei. La 3 ore și un sfert.—Premiul Cotroceni pentru armăsari, epe și jugani ori ce țară și ori-ce provenință de 3 ani și mai sus. Greutate 3 ani 56 k., 4 ani și mai sus 60 k. Caii cari, în 1882 n’au câștigat într’unul sau mai multe premium 8.000 lei, vor primi 1 și jum. k., descărcare: 4.000 lei, 3 k.; 2.000 lei, 5 k.—Câștigătorul în 1892 al unei sume de 12.000 lei, va lua 2 k., supragreutate de 16.000 lei, 4 k. Intrarea 75 lei până la 26 Septembrie. Distanța 2000 metri. Premiul I.—2000 lei. Premiul II.— 200 lei. La 4 ore. — Premiul Otopeni (Steeple Chase), pentru armăsari, epe și jugani din ori-ce țară și ori-ce provenință de 3 ani și mai sus. Greutate 3 ani 62 k , 5 ani 69 și jum. k., 5 ani 72 k., 6 ani și mai sus 73 k.; Gentlemenii și ofițerii români vor primi o descărcare de 5 k. Intrare 50 lei până la 26 Septembrie. Distanța 3(X)0 metri. Premiul I.—2000 lei. Premiul II.— 250 lei. Premiul Trurbaia, pentru armăsari, epe și jugari, de orice vîrstă, născuți în țară, cu exclusiunea celor înscriși în Stud-Booc. Talia maximum 1 m. 50 cent.—Greutate comună 721 k.—Gentlemen riders și ofițeri. Ținuta de curse obligatorie.—Opt cai îns-