Transilvania, 1890 (Anul 21, nr. 1-12)

1890-09-15 / nr. 9

262 CEVA DESPRE EPICA LUI VASILE ALECSANDRI. Epoca II. (1862—1880). Dacă facem o asemănare între productele epocei I şi cele ale epocei a II, ni se vor arăta unele deosebiri vrednice de însemnată, înainte de tote vom constata, că deşi direcţia poporalănaţională se continuă până la urmă în totă epica lui Alexandri, totuş în tempul dela 1862 încoce partea poporală, cea prevalată mai nainte, începe să slâbăscă, iar partea naţională să iese la planulă primă. Elementulă şi forma poporală rămână mai la o parte, dândă deja locă şi la sujete mai multe străine, şi la o formă care nu este poporală*). Productele cele mai de căpetenie sărită de cuprinsă naţională-istorică, elementară poveştiloră şi basmeloră nu-lă mai regăsimă în aceeaşi abundanţă ca în epoca I. Una mică conspectă ne va convinge despre relaţiunea, în care stau productele acestei epoce după feliulă conţinutului loră. De cuprinsă naţionalu-istoricu (fiă că eroii loră săntă figuri naţionale-istorice, fiă că numai cadrele naraţiunii aparţină istoriei naţionale) săntă: Ştefană Vodă şi codrulă, Ştefană şi Dunărea, Dumbrava Roşiă, Ana Domna, Calulă cardinalului Báthori, Tudora dela Terşoră, Dană căpitană de plajă, Vladă Ţepeşă şi stejarulă, Balcanulă şi Carpatulă, Peneş-Curcanulă, Sergentulă, Fraţii Jderi şi Căpitanulă Romano. Cu totulă ij piese. De cuprinsă curată poporală: Resbunarea lui Statu- Palmă, Legenda dela Dorna, Tomna țăsătore, Legenda rânduniceî, Grup Sângeră, Legenda ciocârliei, Prieră și fata iernii, Poiana fărmecătore, Stroe Plopană. Cu totul de piese. *) Despre forma acesta a se vedea mai jos.