Transilvania, 1905 (Anul 36, nr. 1-6)

1905-09-15 / nr. 4-5

cietăţii române culte din toate ţările locuite de poporul nostru, participare prin care s’a dat o expresiune doamnă şi serioasă unităţii culturale a întreg elementului românesc. La acest loc credem că trebue să renunţăm la o descriere amănunţită a decursului frumoaselor sărbări cari au avut loc în Sibiiu în timpul de la 19 pănă la 28 August a. c., şi ne putem impune această rezervă cu atât mai uşor, pentru că întreaga presă română de dincoace şi de dincolo de Carpaţi, prin rapoarte foarte bogate cari cel puţin în parte se vor reproduce şi în această revistă, au dus vestea lor pănă în cercurile cele mai îndepărtate. Cu toate acestea voim şi trebue să constatăm şi la acest loc, că toate serbările aranjate, şi anume: atât adunările generale a „Asociaţiunii“ şi a „Societăţii pentru fondul de teatru“, şi Conferenţa Directorilor Băncilor române, apoi şi Expoziţiunea etnografică şi istorică-culturală, împreună cu reprezentaţiunile teatrale şi concertele aranjate, ridicate la o însemnătate deosebită prin participarea activă a Societăţii de muzică „Carmen“ din Bucureşti, precum şi diferitele conferenţe ştiinţifice şi literare, — serbări cari au fost încheiate cu o interesantă esculziune la Sălişte şi cu un splendid bal festiv, — au avut toate, fără excepţiune, un succes deplin şi au prezentat societatea noastră în condiţiunile cele mai îmbucurătoare, şi nu numai că au dovedit, că temerile ridicate la început de guvernul ţării în contra acestor serbări, dar aplanate de Comitetul central cu multă prudenţă, au fost cu totul neîntemeiate, ci au prezentat totodată şi un tablou senin şi frumos, care — mai ales în stările în care se află astăzi ţeara noastră, — nu poate fi decât înveselitor şi mulţămitor pentru oricare patriot sincer, fără deosebire de naţionalitate. Ce priveşte în deosebi adunarea generală a Asociaţiunii noastre, şi expoziţiunea aranjată de aceasta, cetitorii noştri vor putea luă informaţiuni mai amănunţite din publicaţiunile noastre oficiale. La acest loc vom da numai — în conformitate cu obiceiul observat şi în trecut la asemenea ocaziuni — cuvântările prezidiale cu cari a fost inaugurată adunarea generală şi apoi expoziţiunea, şi cari au fost apreciate de întreaga presă română cu deosebită recunoştință. Cuprinsul acestor cuvântări a fost textual cel următor: