Transilvania - Analele, 1908 (nr. 1-4)

1908-01-15 / nr. 1

8. (1274—1907). Direcţiunea despărţământului Beiuş înaintează procesul verbal al şedinţei comitetului cercual din 6/XI 1907 în care s’a constituit noul comitet, s’a hotărît reorganizarea agenturilor şi bibliotecilor din Vaşcău şi Rogoz. Despărţământul cere să i se împrumute un skiopticon. Se ia act. Se decide a se împrumută pentru iarna acestui an skiopticonul despărţământului Sibiiu. 9. (1281—1907). Direcţiunea despărţământului Bistriţa înaintează: I. procesul-verbal al adunării cercuale, ţinute în comuna Nuşfalău la 12 Iulie 1907. Prezidentul d-1 Dr. Tripon a ţinut o prelegere de deschidere despre «Asociaţiune»; d-1 Dr. Romanessi înv. în Monor, despre «Pomărit»; d-1 Dr. D. Login, adv. în Bistriţa despre «Alcoholism şi procese» apoi d-1 protopop din loc. loan Popa, a vorbit despre starea materială şi morală a ţăranilor din Nuşfalău şi Serling constatând: a) «că în această comună nici o moşie ţărănească nu s’a vândut în timp de 20 ani. b) că în acest timp moşii mari s’au cumpărat de pe hotare străine învecinate şi anume moşii stăpânite de neromâni. c) că în acest timp poporul şi-a făcut biserică nouă, şcoli nouă, dacă în aceste comune în timpul din urmă se cultivă cu frumos succes legumăritul, pomăritul şi vieritul». S’au împărţit între ţărani două premii de câte 20, date de băncile «Coroana» şi «Bistriţana» din Bistriţa, pentru pomărit şi legumărit ţăranilor li s’au dat şi mai multe cărţi şi broşuri. II. Procesul verbal al şedinţei comitetului cercual din 30 Noemvrie 1907, în care s’a hotărît să se ţină conferinţe pentru cărturarii din Bistriţă şi prelegeri poporale la sate. Despărţământul cere ajutorul de K 100. S’a decis să ceară ajutoare în bani şi dela băncile de pe teritorul despărţământului. Se ia act. Suma de 100 se votează: 10. (128 — 1908). Direcţiunea despărţământului Blaj înaintează procesul verbal al şedinţei comitetului cercual din 26 Ianuarie a. c. în care s’a hotărît să se ţină 48 de prelegeri poporale la sate. Trimite planul amănunţit al prelegerilor şi lista conferenţiarilor. Cere ajutorul de 100 pentru acoperirea cheltuelilor împreunate cu ţinerea prelegerilor poporale şi mai cere 100 exemplare din biblioteca poporală a «Asociaţiunii». Propune să se reactiveze despărţământul Murăş-Uioara. Iacob Popa a dăruit pentru fiecare agentură din despărţământ câte un exemplar din «Alcoholismul» de Dr. Isidor Marcu şi Şt. Roşian. Se ia act. Se votează suma de 100 şi exemplarele cerute din Biblioteca poporală a Asociaţiunii. Se îndrumă biroul să se pună în înţelegere cu protopopul Uioarei, dl Emil Pop, pentru reactivarea acestui despărţământ. 1