Transilvania, 1909 (Anul 40, nr. 1-5)

1909-01-15 / nr. 1

stătuse în legătura, cu dări de seamă asupra mişcării literare şi culturale de la noi şi din ţările române vecine, cu poveţe venite din partea unui bărbat plin de experienţă, cum eră Bariţiu, şi în lipsa de colaboratori din sfera literaturii frumoase, prin reproducerea unor piese literare, de obiceiu bine alese. In chipul acesta foaia, despre care e vorba, cu toată modestia sa, trebuia să fie un oaspe plăcut în casa fiecărui membru al «Asociaţiunii»; ea eră un fel de continuare a vechei «Foi pentru minte, inimă şi literatură» şi putea să fie cetită cu folos de orişicare om cu oarecare pregătire. Dar într’aceea împrejurările se schimbară în multe privinţe. Numărul organelor noastre de publicitate şi împreună cu ele numărul cetitorilor se înmulţi în mod îmbucurător, apărură şi câteva foi de specialitate, cu deosebire pedagogice şi teologice, revistele închinate literaturii frumoase se făcură din ce în ce mai bune, şi în genere se manifestă tot mai mult tendinţa de a împrăştia lumina în straturi tot mai largi ale poporului. Natural, că «Asociaţiunea» noastră, întemeiată anume pentru cultivarea poporului, nu putea rămânea străină faţă de această nobilă nizuinţă de a chemă la vieaţă prin carte, prin lumină, massele cele mari ale neamului. Spre scopul acesta, pe lângă prelegerile, ce aveau să se ţină în toate comunele prin mijlocirea despărţămintelor, în anul 1899 se începu publicarea unei «Biblioteci poporale» cu lucrări scrise pe înţelesul tuturor, bibliotecă îndeobşte destul de corespunzătoare trebuinţelor poporului nostru, care a ajuns până în prezent la numărul de 32 broşuri de cuprins parte instructiv, parte distractiv. Voind a da o intensitate şi mai mare acestei lucrări de luminare şi însufleţire a straturilor largi de la temelia poporului nostru, adunarea generală din anul 1906, la propunerea noului secretar literar, sprijinită şi de secţiunile literare ştienţifice şi recomandate de Comitetul central, a hotărît reducerea foii «Transilvania» la rolul de organ oficios, prin care să se împărtăşască publicului lucrările «Asociaţiunii» şi ale ramurilor ei, şi în locul ei să se publice sub auspiciile şi cu cheltuiala «Asociaţiunii» o foaie poporală, menită să pătrundă până şi în colibele cele mai umilite. Foaia aceasta a fost «Ţara noastră», care a şi apărut ca mijloc de popularizare, în cursul anului 1907. întrucât a corăspuns această foaie menirei sale, nu mă simt chemat a judecă eu; totuş cred, că pot afirmă, fără a fi contrazis din vre-o parte, că încetarea ei ca foaie poporală a trebuit să fie regretată de orișice doritor sincer al înaintării neamului nostru