Transilvania, 1945 (Anul 76, nr. 1-4)

1945-01-01 / nr. 1-2

Anul 26 ianuiarie-Febriarie 1945 Nr. 1 TRANSILVANIA Organ al ASTREI INSTAURAREA JUSTIŢIEI ROMÂNEŞTI IN ARDEAL» După epocala hotărire de proclamare a Unirii politice a Românilor din Transilvania, Banat, Crişana şi Maramureş cu vechea Românie, hotărîre decretată la marea adunare naţională istorică de la Alba-Iulia din 1 Decemvrie 1918, la l a re şedinţă ţinută la 2 Decemvrie 1918 în Alba-Iulia, Consiliul Dirigent Român al Ardealului, ales de Marele Sfat Naţional, a repartizat între membrii săi diferitele resorturi, şi a desemnat şef (ministru) al Resortului de Justiţie, pe membrul consiliului national, advocatul luptător nationalist Dr. Aurel Lazar, in casa căruia din Oradea-Mare, la 12 Octomvrie 1918, s’a redactat declaraţia Românilor pentru ruperea noastră de sub stăpânirea ungurească, declaraţie, cetită la 18 Octomvrie 1918 în parlamentul unguresc din Budapesta, de către deputatul român fruntaş Dr. Alexandru Vaida Voevod. Evenimentele precipitându-se în mod rapid, au dus fatal şi natural la unirea de la Alba-Iulia, revenindu-i Consiliului Dirigent ale aci, greaua şi istorica sarcină extraordinară de a organiza, în plină revoluţie, în ţinuturile româneşti ad numite, toate serviciile publice, restabilind şi asigurând ordinea publică, liniştea, legalitatea, tulburate şi ameninţate, mai ales de exponenţii regimului stăpânirii apuse, încă de la descompunerea armatei austro-ungare şi deslănţuirea revoluţiei de la finea lui Octomvrie 1918, administraţia şi toate serviciile publice şi de siguranţă şi-au încetat activitatea, cele mai multe fiind înlocuite de consiliile naţionale locale revoluţionare şi de gărzile naţionale româneşti, iar după decretarea Unirii de la Alba-Iulia, serviciile publice ungureşti nu au mai funcţionat de loc, aşteptându-şi plinirea sorţii. Porţile justiţiei erau închise, în afară de serviciile cărţilor iun *) Cuvântare rostită în şedinţa adunării generale solemne a Curţii de Apel Cluj-Sibiu, ţinută în ziua de 11 Martie 1944, pentru comemorarea a 25 de ani, de când această instituţie a fost preluată de la Unguri de stăpânirea românească. [BIBLIOTECA,,ASTRA "I sie iu