Tribuna, iunie 1908 (Anul 12, nr. 121-143)

1908-06-11 / nr. 128

Anul XX Arad, Mercuri, 11|24 Iunie 1908 Nr. 128. ABONAMENTUL ?A nu .34 Cor. Fin. an . 13 « Ba 1 lună . II Indic Dnivocă Finul Cor. — Psnfes Smolala ţl Averi ea 10 Cor. S!rat is si pantra SoasteSa ţi atrăiafttde p* av 40 friBid. REDACŢIA şlADMINISTRAŢIA Deák Ferenc-atcza 20. INSERŢIUNILE ie primesc la administraţie. Manuscripte nu se mapoiază. Telefon pentru oraş şi comitat 502. Apele morţii.  Manşii de instinctul conservării naţionale, îngroziţi de revărsarea tot mai ameninţătoare a popoarelor încunjurătoare — jalnicii noştrii compatrioţi cu o oarbă strădanie clădesc vavilonul visului lor bolnăvicios. Un polip uriaş, puterea de stat cu miile de braţe ale organizmului ei, se întinde cuprinzând întinderea ţării, cercând să sugă vlaga popoarelor conlocuitoare şi să le transmită scrumul miraculos al metamorfozării naţionale. Cu întrebuinţarea tuturor forţelor, încurcând şi desfidând toate doctrinele juridice şi de stat, nesocotind legile eterne ale firii, zoresc în strădania lor nebună clădind vavilonul »ideii« pe-o mare de nisip, uitând primejdia că poate — odată — să fie îngropaţi sub ruinele clădirii prăbuşite. Căci legile eterne se răzbună. Groaznică e firea în deslănţuirea mâniei sale. Un picur de apă împedecat în pornirea lui de a şi mări volumul sub influenţa temperaturii, s creapă stâncile din Alpi. Zadarnic e însă totul, boala a ajuns organică, stăpâneşte şi ţine în vibrări înfrigurate sufletul surorei noastre maştere. Cu ochii aţintiţi spre chimera din zare a visului lor aleargă înainte, pierzându-şi simţul pentru realitate. Şi apele morţii se adâncesc tot mai mult în zare, se spălăcesc — pierzându-se în neant. Dar apar iarăşi, ademenesc şi fură minţile. Rar de tot, sporadic, la răspântiile nouilor rătăciri apar Cassandrele, dar glăsuitor de luare aminte răsună în vânt. Apele morţii apar mai himerice, mai ademenitoare, ele sunt chipul »ideii«, a neajunsei şi nenorocitei idei a imperialismului maghiar. Mai mult ca oricând, azi s’a pornit o extinsă şi înteţită acţiune pe toate ramificaţiile vieţii de stat întru realizarea ideii. Frânele puterii au ajuns în mânile celor mai oitiţi de mincinoasa strălucire a himerei. Se făuresc legi peste legi, menite să încătuşeze tot mai strins îndemnurile de desvoltare firească a celorlalte popoare. Alături de factorii omnipotenţei de stat, se munceşte tot pe atât de intensiv pe terenul social şi economic. Pepinierele şovinismului obtuz, asociaţiunile pentru răspândirea culturei şi spiritului maghiar, au împânzit toată ţara. Sprijinite de puterea de stat flamura lor înaintează ameninţător spre cetăţuiele bunurilor noastre naţionale. Unde nu pot să răzbească asociaţiunile singuratice, se aliază mai multe, iar pentru sprijinirea tuturora s’a înfiinţat cu vre-o câţiva ani înainte asociaţiunea regnicolară. Bogăţie, putere, bărbaţi de stat, aristocraţiune — totul e la îndemâna acestor asociaţii culturale. Terenul lor de acţiune creşte, se lărgeşte mereu, dar cu toate sforţările, cu enorma cheltuială de puteri şi avere, resultatele sunt disparente, neînsemnate. In formă positivă apare succesul mai mult în ce priveşte întărirea elementului maghiar. La întărirea acestui element se lucrează denoştri, şi anume, nu numai celor surmenaţi ori nervoşi, ci şi celor cari doresc să rămână pentru totdeauna cruţaţi de această boşii a veacului. Cât priveşte boaiele interne de tot felul, nu ca reclami, (căci blile acestea fiind ale unui aşezământ de binefacere, iar nu de speculă, nu au nevoie de reclami), ci pe baza constatărilor bărbaţilor de ştiinţă, se dau următoarele relaţiuni: Băile Silnic din Moldova au o reputaţie bine stabilită atât prin bogăţia şi varietatea principiilor minerale ce conţin, cât şi prin mirele număr de pacienţi cari s-au vindecat la Silnic. Analizele făcute au arătat că apele minerale de beut de la Silnic, ca compoziţie chimică şi ca efecte terapeutice sunt similare cu apele dela Karlsbad, Vichy, Marienbad, Ems, Kissingen, etc., iar apele pentru băi sunt similare cu cele dela Kreutznach, Franzensbad, Aix-les-Bains, etc. Isvoarele minerale dela Silnic sunt următoarele : a) Izvoare alcaline Chiorosodice bicarbonate nr. I, III, VI pentru băut. — nr. II, VI, VII pentru băi. b) Isvoare alcaline feruginoase nr. Viii pentru băut. c) Isvoare feruginoase nr. IV, V pentru băi. Indicaţii terapeutice. Aceste isvoare se întrebuinţează cu mare succes şi dau rezultate admirabile in următoarele boale: Tubul digeativ şi anexe. Boale de stomach şi intensiine: dispepsii, hyperchlorhidrie, gastrite cronice, dilatiţie de stomach, atomii gustro-internale, conatipaţia obicinuită etc. Aceste ape au aşa reputaţie pentru boalele tubului digestiv Încât opotrivă şi în cadrele politicei economice de stat. In urma acestei străduinţi de favorizare creşte mereu distanţa între bunăstarea elementului maghiar şi între situaţia celorlalte elemente alcătuitoare de stat, căci activitatea asociaţiunilor culturale ale naţionalităţilor, cu mijloacele ei slabe, nu poate ţinea pas. In cetăţuiele comorilor noastre naţionale însă nu pot străbate, căci la porţile lor străjuiesc legile eterne ale naturii. Zadarnică va rămânea orice încercare,ci inştiinţa lor va întări chiar conştiinţa şi solidaritatea noastră naţională. Deşi suntem abia la începuturile organizării noastre pe toate terenele, nădejdea nu ne-o perdem pe nici o clipă. Răsleț, dar sigure se conturează tot mai mult liniile organisării noastre. In presă se frământă îndemnuri sănătoase, cari prind cu încetul rădăcină în straturile poporului. Interesul pentru treburile obşteşti a crescut mult în popor — şi într’adevăr e timpul suprem să pornim sistematic munca de organizare. Să-i lăsăm să alerge înainte nebuni ademeniţi de strălucirea apelor morţii, să alerge năuciţi de ideea lor fixă, iar noi să ne vedem de întărirea noastră. Din restimpuri în restimpuri le vin şi lor clipe de luciditate mentală, recunosc cât e de fără de rost nizuinţa lor, dar clipele sunt clipe, trec. Se lucrează cu avânturi noui la clădirea vavilonică şi nu înţeleg zădărnicia muncii lor. închipuirii lor bolnave apar spectrii şi fantoame, văd duşmani în toate popoarele conlocuitoare, şi pierd cu multe persoane cari au frecventat Karlsbad, Marienbad, Kissingen, Vichy etc. şi au găsit vindecarea numai la Silnic. Aparatul respirator. Brochite cronice, emfisem pulmonar, pleurisi adetive, cataruri nasale şi laringee, faringite cronice etc. Aparatul urinar. Cataruri cronice, uretrite, bienoree, golite militaire, clătite, pielite, nisip în rărunchi şi urină, sifilis; boale de femei (metrite şi exuciste cronice). Boale nervoase, boale generale şi prin încetinare de nutriţiune: arotisar, reumatism, gută, obesitate, scrofalosa, anemia, doranemie, neurastenie, histre, surmenaj, migrene, erie, nevralgii, nevrite, intoxicaţii alcoolice etc. Se vede clar că numărul isvoarelor este atât de bogat şi întrebuinţarea lor aşa de multiplă. Incit se poate afirmă că este un adevărat miracol de a găsi lă Silnic, izvoarele de la Vichy, Marienbad etc. Pe lângă acestea, isvorul nr. I este cea mai bună apă minerală de masă, băută simplă sau cu vin; este perfect digestivă și diuretică. Pentru ca efectele miraculoase ale apelor de băut să nu fie deminuate intru nimic, restauratorii sunt obligaţi ca să pregătească bucate compatibile cu apele minerale, aşa cum se face la Karlsbad şi alte staţiuni balneare similare. forţa originală a »tribunei«, Slănicul de Moldova. (R) Aşezat Intre munţi cu brazi, şi administrat de Eforia Sf. Spiridon din Iaşi, in fruntea căreia ştiu doi bărbaţi distinşi: C. B. Pennescu şi dr. E. Puşcariu. Silnicul din Moldova este azi o staţiune balneari de primul rang. Ţin şi atrrg asuprai atenţiunea cetitorilor noştri din două motive: nimeni mai mult decât intelectualii noştri nu are nevoie de acesta băi. Iar In al doilea rând pentru cl blila acestea sunt mai aproape de noi şi dus scumpe, aşa ci şi cel cu mijloace mai modeste pot si te duci acolo. Si mi explic. Cel puţin optzeci la suti dintre intelectualii noştri! e fatal «’ajungi «armenaţi, obollţi. Pentru că Inceplnd dela vârsta de 10 ini, când ajung In liceu, şi pâni la vre o diplomă, trbule si muncessci 10—12 ore pe zi, pe de o parte avind si lupte cu limba maghiari, pe de alti parte trebuind si cişlige prin stăruinţă ceea ce colegii lor unguri ajung prin protecţie. Iar avind odată carieri, In orice cancelarie ar fi: acasă la dânşii ori In alt birou, tot de munci intelectuali grea şi multă au parte. Se surmenează deci, se enervează şi ajung neurastenici foarte curlnd. Iar boala asta se poate cură la Silnic ca In cele mai vestite stabilimente similare din statale culte şi mari ale Europei. Hydroterapia de la Silnic, condusă de dr. Al. Brilescu, un medic erudit, zelos şi conştient cum rar întâlneşti, este de recomandat tuturor intelectualilor . Ca loc de recreaţiune, de asemeni este admirabil. Temperatura e potrivită, căldurile nu se cunosc p’acolo, aierul e imbilzimat, plin de ozon; de vinturi este scutit, praf şi sgomot nu există. Ore întregi poţi să te plimbi pe aleie de brazi.