Tribuna Româna, 1864-1865 (Anul 6, nr. 198-254)

1864-06-11 / nr. 207

Tribuni Pombaci. T luIEIVUR- pentru examinarea lor, se constitue juriul din Doamnele: C. Catargi, Leon, Negruți, Z. Codrescu și Stamatopole. La această esposițiune se vor invita a lua parte și direcțiunile pensionatelor private. Esposițiunea se va deschide joi în 25 iunie la oarele 11 de dimineață, după esamenul de musică vocală, și de piano. Ea va fi publică în fiece zi de la 11-3 oare după amează. 7. Membrii straordinari din comisiunea esaminătoare au votu deliberativa la raporturile despre resultatele esamenelor, cum și la da rea notelor la esamene. u. Membrii juriului esaminătoriu de la școala de muzică și a unicei espozițiuni de lucruri, comunică comitetului observările loru prin adresă. 9. Nainte de a procede la orice esamenu, domnii delegați sau membri ai comisiunei esaminătoare, conform . 182 din regulamentul școlariu, vor cere, de la fie care profesor sau institutor, programu subscrisu pentru materia predată. Asupra acestui programu, membrii delegați sau comisiunea examinătoare vor face observările lor, dacă materia asemnată prin programul scoalei s'au predatu pe deplinu și dacă profesorele sau institutorul iau datu desvălirea proporțională clasei. 10. Examinarea va începe în fiece clasă cu religiunea și apoi va păși treptatu cu celellate materii, pe că nu se poate, în ordinea cu care se și predau în clasă. 11. Alegerea materielor și a întrebărilor se va face conform 185 din regulamentul scolasticu. 12. Notele școlarilor esaminați se vor însemna după majoritatea voturilor, și în conformitate cu §.§. 185 și 186 din regulamentul școlar. 13. Observările juriului esaminător la scola de musică se vor referi:a). La organisarea actuală a școalei în vedere cu scopul ei. b). La progresul ei. s) La metoadele Domnilor maghatri. d). La frecventarea sau nefrecventarea suficiente a școalei. e). La îndreptarea ce vor socoti de cuviință a propune pentru școală. 14. Juriul examinător al lucrului de mănă a). Comparațiunea școalelor după lucrările 16. Impărțirea premiilor fiind ficsată la 2015. Comisiunea examinătoare straordinară, cătu și domnii delegați ai comitetului, vor încheia la finea examinărei fiecăreia clase prescript verbale, în care se va cuprinde: a) numerul și numele școlarilor ce au remasu repetenți, b) numele acelora ce se promovă în clasa inmediatu superioară s) numele acelora ce au a fi admiși la a doua sesiune de lu mine, d) numele acelora carii repetează aceeași clasă mai mult de doi ani, e) numele acelor ce au absolutu cursurile și au drept la atestatu. Domnii delegați vor comunica asemene prescripte comitetului, cel mult în doue zile, după terminarea esemenelor școalei respective. b). Va observa direcțiunea dată fiecăreia școli în privința lucrului de mănă. s). Va observa cătimea de lucrări de mănă în raportu cu numerul elevilor de la fiece școlă. d). Va alege premiantele și accesitele la lucru de mănă pentru fiece școală. e). Va comunica comitetului părerile sale în privința îndreptărei nesjunsurilor ce ar putea constata. Iunie, detailurile ceremoniei acesteia se vor afil în una altu programu. (Subscriși) Menbrii comtentului scolar: V. Alecsandrescu, N. Culianu, G. Mărzescu, T. L. Maiorescu, O. Teodori, I. Pangrati. promulgirel Slugei CoMMUNALE (urmare și încheiere”). CAPITULUL VS. Limbuțiunile consiliului comunal. Deliberațiunile consiliului Art. 67. prind îndeobște privigherea și apărarea tuturor intereselor speciale ale comunei, precum și obiectele ce-i sunt supuse spre deliberare de autoritățile administrative superioare. Consiliul controlează, deșteaptă, și ajută pe capul comunei și pe ajutorii săi, în administrațiunea trebilor locale ale comunei. Deliberațiunile consiliului sunt precedate de o cercetare prealabilă cănd ea se prescrie de regulamentele administrative. Art. 68. Deliberațiunile consiliului privesc:n). Obiectele pe care le regulează d'a dreptulu prin chibsuirile sale. Aceste chibzuiri devinu lucrătoare dacă în termin de 30 zile nu s'au anulat de comitetetul permanent sau de ministerul de interne. b). Obiectele asupra cărora deliberările consiliului comunal, pentru a se putea pune în lucrare, au trebuință de aprobarea comitetului permanent sau a ministeriului de interne, de o ordonanță domnească sau de o lege. e). Obiectele asupra cărora consiliul este chmatu a'și da numai socotință. d). Obiectele lăsate regulărei consiliului. e). Obiectele asupra cărora consiliul poate a-și exprima dorințele sale. Art. 6) Consiliul regulează prin deliberarea sa: 1.) Păstrarea, imbunătățirea și chipul administrațiunei averei comunale, pentru ca să nu se monipească, să aducă pururea cel mai mare folos putinciosu și locuitorii comunei să se bucure de o potrivă de rodurile fi. 2). Condițiunile arenduirilor (imposesuirilor) și a închirierilor proprietăților, productelor și a veniturilor comunei, cănd termenul lor nu trece peste trei ani, precum și condițiunile adjudecațiilor, ai rolurilor comunale, și condițiunile la care au are Cbilul întrebuințărei și înpărțirea pășunei și a supune fețele impărțitoare, afară dacă ar urma reclamațiune în contra regulărei consiliului comunal, cănd atunci lucrarea este supusă aprobațiunei comitetului permanent, sau ministeriului de interne pentru cele șeapte orașe menționate la articolul 47. 1). De ar avea comuna pădure proprie, chipul împărțirei acesteia între locuitori, conformănduse legilor forestiere. Art. 70, supra obiectelor arătate în articolul precedent, se co orice regulare a consiliului comunal, amunică nemijloit sub-prefectului de cătră capul comunei, sub luare de adeverințe de priimire, spre a se transmite comitetului permanent. Dacă acesta nu anulează, pănă în 30 zile de la data adeverinței, regularea cosiliului comunal, ca abătută de legile și regulamentele administrative, sau după reclamațiunea vreunei fețe interesate, ea se poate pune în lucrare., Reclamantului ii rămăne recursul deschisu și peste acestu termenu. Prefectul statuănd în comitetul permanent poate înseamăna punerea în lucrare a regulărei consiliului comunal încă alte 30 zile, făcăndu-i cunoscut înaintea espirărei termenului ăntăiu. Art. 71. comunal este supusă aprobațiunei formale a comitetului Obiectele pentru care chibzuirea consiliului parlament, și în unele cazuri chiar dobăndirea unei ordonanțe domnești sau unei legi, suntu următoarele: 1). Budgetul cheltuelilor comunale și mijloacele pentru a le acoperi. 2). Sumele anuale ale veniturilor și ale cheltuelilor comunale. 3). Cumpărările, înstrăinările, schimbările de averi nemișcătoare sau de drepturi ale comunei, constituirea de ipotece (amanetările), delimitarea și impărțirea, de nemișcătoare în de avălmășie, afară dacă această impărțire s'ar ordona de cătră autoritatea judiciară. Dacă valoarea celor de mai susu întrece trei șii lei, sau doue zecimi din penitul obicinuitu al comunei se cere incupiințarea domnească. 1.) Darea cu dobăndă și intrebuințarea banilor Coșiunei. 3.) Condițiunile imposesuirei sau inchirierii de nemișcătoare ale comunei cătră alte fețe, precum și de acele pe care comuna însăși ar voi ale lua în posesie sau în chirie, dacă terminul ar întrece un an. 6.) Așezarea, schimbarea sau aborirea de contribuțiuni comunale, și de regulamente atingătoare de ele. 7.) Proiectele de clădiri, de reparațiuni însemnate sau de dărămări, ce ar voi să întreprinză comuna. 8.) Deschiderea și închiderea de ulițe și piețe publice, precum și proiectele de aliniare. 9.) Direcțiunea și deschiderea drumurilor vecinale și laterale, potrivitu legilor și regulamentelor, și fără jignirea legilor privitoare la espropriațiunea pentru folosința publică. 10) Brudinile (tacse de poduri) și alte dări de asemenea natură ce s'ar proiecta a se statornici pe teritoriul comunei. 11) Reglementele sau tarigele atingătoare de străngerea venitului, de închirierea locurilor de biciuri (iarmaroace), Arguri, piețe și talhanale, de dejugătoare pe drumurile publice, precum și tacla căntarului, a măsurilor și a cotitului. 12) Priimirea darurilor și a legaturilor făcute comunei, sau așăzămintelor comunale, cănd valoarea lor nu întrece zece șii lei. De au urmatu reclamațiuni în contra darului sau legatului, aprobarea comitetului permanentu se notifică tot odată părței reclamante pe calea administrativă. Orice reclamațiune în contra aprobațiunei comitetului permanentu, trebue a se face celu multu pănă în 30 zile după notificare. Cănd valoarea darului sau a legatului trece peste zece mii de lei, priimirea ei este supusă încuviințărei Domnului. 13) Ficșarea numărului și împărțirea parohielor comunei, cercetarea și aprobarea budgetelor parohieprelucrate de respectivele liebru.lor epitropii ale paro La această lucrare vor fi ocultați preoții parohiei precumu și protoiereulu de care parohiile atărnă. 11) Procesele și învoielele comunei, precumu și toate obiectele in privirea cărora legile și regulamentele supunu deliberațiunile consiliului comunal aprobațiunei comitetului permanentu, a sinistemului de interne sau încuviințărei Domnului, ori dobăndirei unei legi. Art. 72. Deliberările consiliului comunal ruralu, asupra obiectelor afiiate în articolul precedent, se adresează sub-prefectului, iar ale consiliilor urbane la prefectu; prefectul este dator a se transmite nemijlociru comitetului permanent spre aprobare., se face escepțiune pentru a cele șapte orașe ale cărora consiliuri comunale se adresează la ministeriul de interne. Comitetul permanentu sau ministrul refuzănd aprobarea, consiliul comunal poate apela la consiliul de siatu. Art. 73. Obiectele asupra cărora consiliului comunalu este chiematu a'și da numai socotința sunt următoarele: 1) Proiectele de aliniare ale drumurilor mari în întrul orașelor, tărgurilor și satelor. 2) Priimirea darurilor și legaturilor făcute așezămintelor de binefacere, atirnate de comună. 3) Autoritatea ce ar cere aceste așăzăminte de a se învoi. 1) Intrunirea de sate, cătune, slobozii, într'o singură comună, deslipirea unei secțiuni de sate pentru a forma o singură comună sau pentru a se lipi la o altă comună. 3) Cererile de împămintenire ale străinilor domiciliați în comună. Nici o îimpămintenire nu va putea fi cerută dacă nu va fi însoțită de certificatu liberatu de consiliul comunal unde postulantul va fi petrecător. 6) In fine, toate obiectele asupra cărora consiliile comunale sunt chemate a'și da socotința, prin legile seu reglementele administrative, spu asupra s'ar consulta de cătră admistrațiunea superioară. Art. 74. Consiliile comunale potu a și exprima dorințele asupra tuturor obiectelor de interesu localu. consiliele comunale nu potu a se pune în comunicațiune cu alte consilii comunale, de cătu în chestii de interese locale, reciproce, le este opritu a face sau a publica vre-o protestațiune, proclamațiune sau adrese. Art. 75. Conviliile comunale deliberă asupra semelor presentate in fie-care anu de cătră primarii sau capul comunei. Ele funcționari ai comunei fără prejudiciul anțimnei comitetului permanentu, a ministeriului de interne și a cercetează și fiisează cocotelile celoralalți Cărței Compturilor. Art. 76. In ședințele unde se cercetează seriile capelui comunei, consiliul insemnează, prin votu ce va face. SUPUSRE. comunal co-