Tribuna Româna, 1864-1865 (Anul 6, nr. 198-254)

1864-06-11 / nr. 207

Sghimia Momini. -2 Aseasta făie ese ve înce oghire sertemîna. Aretini regimătate anii 272 lei. 1 NO. 207. 14881II DOI 14 IUMIE 18634. Abonamintele se fassi în Iassi la digestionea foiei, iar în Vnepgesti si rghin distghiste la estecliroghiile rostelog. Idita Tatlralagilogii. Agetini re flei Iami 21iei. COMANIA. Ivăști să măie. Avemu astăzi de aici o bună noutate a da în știre publicului: judecătorii de la curtea criminală au căutatu, fără mai multă prelungire, procesul domnișoarelor Vărnav; și, de nu le-au scăpatu de osănda legei, încat le-au liberatu, pe garanție, din palatul criminalilor. Onoare judecătorilor ecu stabili! Onoare și laudă acelor carii, fiindu seamă de opiniunea publică, au precurmatu pentru tinerile încriminate unu arestu îndelungatu și durerosu ce întristase aici pe toată lumea. Judecate și condamnate acumu la patru luni de mănăstire, domnișoarele Vărnav au temeiu de a spera încă de la grația M. S. Domnului o ușurare a pedepsei, căci, dacă fapta pălmuirei unui magistratu în exercițiul funcțiunei este condemnabilă, totuși circonstanțele în care s'au produsu scandalul, și mai vărtos causele îndepărtate și deaproape ce l'au provocatu, se cade se fie aprețuite după cumu merită de acei ce ținu în mănile lor gladiul justiției. Domnișoarele Vărnav au fostu, de bună seamă, esasperate de stăruirile lor nefolositoare în tribunal pentru a'și căștiga niște dreptăți ale lor intunecate și învăluite ca după placul și în interesul părței adverse! Apărarea domnișoarelor Vărnav, de un altă, au demonstratu la evidența că în cauza determinantă a scandalului și în împregiurările dreptelor dar nenorocitelor reclamări la tribunal, domnișoarele vărnavu au pututu veni singure la unu momentu de desperare ca să făptuească ce au făcutu. Publicul așteaptă să știe dacă, și după cele descoperite cu această ocaziune scandaloasă, se va satisface dreptei cereri de înplinire a datoriei ce au fostu ca isvorul acestui rîu de învăluiri și de scandalu ce au adusu cu sine întristătoarea osăndă cu care este astăzi cercetată tristu o întreagă familie în persoana a dooă fete adevăratu sărăimane, dar oneste, pururea nepăsarea de progresu predomnitore au paralisatu efectele îngrijirei neputincioase. Fie ca în islam să fimu mai fericiți. Comitetul de inspecțiune școlară bietu face ce poate: au făcut programa după care să se ție esamenele anului scolariu 1863--1864; au redactatu instrucțiuni pentru membrii comisiunei esaminătoare straordinare, au tipăritu și au împrăștietu în publicu și programa și instrucțiunile. Despre partea noastră, iarăși n'avemu cuvîntu a ne înduoi cătu de puținu de zelul onorabilelor persoane ce în islam formează delegațiunea oficială, și cu toate aceste ne este teamă că spiritul Statutului scolelor de aici nu va fi mai satisfăcutu, că dorințele de progresu nu se vor împlini, că și anul viitoriu școlariu va începe precumu să sfirșește acestu presentu, adică fără cele mari și puternice încuragieri, fără acelu impulsu de viață care numai din voia găndului tuturor purcede cănd este să fie spre bine! Ne facemu o plăcută datorie de a reproduce în coloanele foiei acesteia atătu programa cătu și instrucțiunile de care vorbirămu. ANGĂ Fi erlinz-GREZE--Esaminele de sfîrșitul anului scolariu, de căndu avemu scoale publice, au fostu totdeauna așteptate cu mare nerăbdare, și din partea părinților, și din partea tinerilor, și din partea învățătorilor tinerimei. Cu toate aceste, putem zice că la partea serioasă a acestor solemnități ale vieței studiase, la întrebările și respunsurile de prin clase cu de-amănuntul, puțini voescu ali părtași. Așezămîntul școalelor din Moldova de la 1851 au căutatu a statornici unu din publicului, instituindu comisiunea examinătoare feliu de delegăciune ofțioasă partea estraordinarie compusă și din membri streini corpului profesoral, și chiemați, de autoritate, a representa oareși cușu solicitudinea publică. Dară, ca orice representare din autoritate și restrănsă a publicului, și această delegațiune raru au fostu o putere în adevăru bine făcătoare. Nu ne plăngemu, să înțelege, că onorabilile persoane ce au fostu fi înplinitu îndatoririle cumu se cuvine, însă avemu temeiu de a ne tăngui că autoritatea însași n'au prea luatu în seriosu spiritul legei. Formalitatea s'au făcutu mai totdeauna, însă dea PROGRAMMULU După care se vor ține esemeneze publcări ale ăsmeistrului II de fară alu păului scorțuit cu GuUGA 04. 4). SCOALELE PRIMARE PUBLICE DE Băcți. 1) Scoala Vasiliana. Cl. I. 15 iuni, delegați DD. Alecsandrescu, Maiorescu, Cămpeanu, Pogor. „șite”, „ Pangrati, Teodori, Cămpeanu, Gusti. Pip Culianu, Pangrati, Cămpeanu, Odescu. V „ Merrescu, Culianu, Cămpeanu, Gusti. 2) Scoala din Păcurari. De la 15-418 iuni, delegat D. G. Drăgici. 3) Școala din Sorarie. De la 15-418 iuni, delegat păr. Ionescu. 4) Școala I. din Gatarași. De la 15-48 iuni, delegat D. Buznea. 5) Școala I. din Tatarași. De la 15-417 iuni, delegat D. Vărgolici. 6) Școala din Tărgușaru. De la 15-48 iuni, delegat D. Grigoriu. v) ȘCOLI PRIMARE DE FETE. a) Școala din Păcurari. De la 15-47 iuni, delegatu D. Micle. b) Școala din Beilicu. De la 15-47 iuni, delegatu D. Cobolcescu. s) Școala de la Podu lungu. De la 15-47 iuni, delegatu Păr. Climente. d) Școala din Sărărie. Cl. I. P. ȘI. 15, 106, 17 iuni, delegat D. Latișu. „delegați DD. Pangrati, Alecsendrescu, Odescu. V.19 „delegați Cămpeanu, Pangrati, Gusti. S) ȘCOLI NORMALE. a) Institutul pedagoricu din Trei lerarai La 19 iuni, delegați DD. Alecsandrescu, Culianu, Doctoru Bendela. b) Scoala centrala de fete. Cl. ȘI. 18 iuni, deleg DD. Mărzescu, Maiorescu, Teodori. JDJML „Teodori, Mărzescu Odescu. „.20 „ șii limbele, înaintea comisiunei examinatoare. D) ȘCOLI SECUNDARE. a) Seminariul de la Socola. Cl. I. 21 iuni, delegați DD. Alecsandrescu, Maiorescu, Culianu, Păr. Buțurianu. „Imp.1226 „Teodori, Mărzescu, Odescu. 4 Mi 25 - „Alecsandrescu, Maiorescu, Păr. Buțureanu. L .Teodori, Mărzesecu, Pogor, NM. - „ Pangrati, Culianu, Doc. Bendela. MVIZ „„ Maiorescu, Pangrati, Teodori, JMA„ „ Pangrati, Alecsandresti, Teodori, A. Odescu, Dr. Bendela, Păr. Buțureanu. b) Sumnabiul centralu. Cl. I. 21 iuni, del. DD. Pangrati, Teodori, Mărzescu, Gusti. „JP.44 Alecsandrescu, Maiorescu, Pangrati, Cămpeanu. „ S.23 „ „ Teodori, Pangrati, Mărzescu, Odescu. „IV. 424 „ . Pangrati, Culianu, Alecsandrescu. „TV.25 „.. Murzescu, Maiorescu, Teodori, Odhescu. „VI. 28 „ „. Culianu, Alecsandrescu, Mărzescu, Pogor. „VP.22,) . Laiorescu, Mărzescu, Culianu, Pogor, Cămpeanu, Gusti. E) ȘCOLI DE ARTE. Scoala de musică. În 28 iuni, comisiunea specială, compusă din: D. Maiorescu, Maior Hernezescu și Burgele. F)SCOLI CONFESIONALE. Scoala Armană, la 30 iuni, DD. Pangrati și E Chirnischi. g) SCOLI PRIVATE. I. Pensionate de Ospeți. a) D. Jordan în 28 iuni, delegatui D. Columb. D. Emilian. V. Malguverne. G. Aiuase si, Frui , Stoica și II. Pensionate de fete. (Subscriși) Membrii Comitetului scolar: V. Alecsandrescu, N. Culibu, G. Mărzescu, T. L. Maiorescu, O. Teorori, I. Pangeati, chiemate nu s'ar a Joa 30 luni, delegat D. Teodori. b) Sacsti - D. Alecsandrescu. e) Gal 30 D. Mărzescu. d) Grandcean 30 „ D. Culianu. e) Stamati lI D. E. Chirricchi. f) Maisner 4 D. Dr. Gheorgiu. gf)Blumental 30,„ ; D. V. Chirniusci. h) Cirecus - D. Emilian. IMA8U7ZRUCIGEEULI PENTRU Domenii delegați și comisiunea eseminatoare straordinarie. 1. Zilele de esamene vor fi nesmintitu acele indicate în alăturatul programu. 2. Esamenele scoalelor de gradul 1-iuse vor face înaintea delegaților aleși de cătră comitetu (vezi programulu). Membrii comitetului vor asista și ei pe cătu posibilu la asemene esamene. 3. Esamenele școalelor de gradul 2-e se vor ține înaintea comisiunei esaminătoare straordinarie. 4. Comisiunea esaminătoarie straordinarie pentru anul scolasticu 1863--64 se compune din subsemnații membri comitetului, și domnii Petru Cămpeanu, Vasile Pogor, Dimitrie Gusti, Dr. Bendela, Iconomul C. Buțureanu, Odescu. 5. Esamenele conservatorului de muzică se vor face înaintea unei comisiuni speciale compusă din domnii: maioru Hermezescu, Nicu Burghele și d. Maiorescu. 6. În zilele de 25--28 fiind concentrate în localul Școalei centrale de Fete toate lucrările de mănă de la diferitele școli din Iași,