Tribuna Şcolii, 1970 (Anul 1, nr. 1-29)

1971-06-11 / nr. 6

2 0 SECVENŢE Centenarul Liceului pedagogic din Cluj încă un liceu pedagogic işi sărbătoreşte centenarul : Liceul pedagogic din Cluj, în ziua de 19 iunie a.c. foştii profesori şi elevi, actualul colectiv al şcolii vor participa la o serie de manifestări dedicate acestui eveniment, în clădirea noului local al liceului îşi vor da întîlnire generaţii de Învăţători care au absolvit şcoala, mii de dascăli inimoşi care şi-au dedicat întreaga lor activitate pregătirii tinerelor vlăstare de pe meleaguri transilvănene. Olimpiada experimentală de biologie Joi 3 iunie a.c. s-a desfăşurat în laboratorul Liceului nr. 15 din Capitală olimpiada de biologie — faza interşcolară — organizată de Societatea de ştiinţe biologice, în colaborare cu Inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti. Interesanta competiţie ştiinţifică a reunit 30 de elevi din clasele speciale de biologie de la Liceul „Mihail Sadoveanu“ (prof. Adela Logofătu) şi de la Liceul nr. 15 (prof. Maria Picoş), selecţionaţi după faza pe clasă Elevii participanţi la olimpiadă, au efectuat reacţii de recunoaştere a unei substanţe organice studiate la capitolul „Materia vie“ și au determinat o plantă din flora spontană. Duminică 13 iunie se va desfășura festivitatea de premiere. A. V. DE LA MINISTERUL ÎNVĂŢĂMINTULUI La Ministerul Invăţămîntului s-au desfăşurat marţi, 8 iunie, în prezenţa ministrului Mircea Maliţa, lucrările sesiunii Comisiei de fizică a ministerului, conduse de prof. Ioan Ursu, preşedintele Comitetului de stat pentru energia nucleară. Au participat membrii comisiei, academicieni, profesori din învăţămîntul superior şi liceal, specialişti din unităţi de cercetare şi industriale. In cuvîntul său, tovarăşul ministru Mircea Maliţa s-a referit la implicaţiile fizicii în dezvoltarea economiei naţionale. Prof. Ion Ursu, preşedintele Comisiei de fizică a Ministerului Invăţămîntului, a prezentat o informare asupra activităţii desfăşurate de comisie de la constituirea ei (octombrie 1970). Discuţiile s-au purtat pe baza referatelor prezentate în cele 3 subcomisii: 1. Propuneri pentru îmbunătăţirea profilului şi planului de învăţămînt al Facultăţii de fizică; 2. Poziţia şi ponderea fizicii în planurile de învăţămînt la institutele tehnice de învăţămînt superior ; 3. Unele probleme ale fizicii în învăţămîntul de cultură generală (şcoli generale şi licee). Pe linia unei cît mai strînse legături între cercetare, producţie şi instruire au fost dezbătute măsuri privitoare la perfecţionarea programelor analitice şi a metodelor de predare a fizicii la toate nivelele de învăţămînt. 1. Probele practice de specialitate la liceele de artă şi liceele cu program de educaţie fizică, proba de selecţie pe baza testului de aptitudini lingvistice la liceele cu predarea în limbi străine, precum şi vizita medicală şi probele de aptitudini muzicale la liceele pedagogice au loc între 20 şi 23 iunie a.c. înscrierea candidaţilor la aceste licee se va face pînă în ziua de 19 iunie a.c., inclusiv. Candidaţii admişi la aceste probe susţin între 26 iunie şi 3 iulie la liceele respective probele prevăzute pentru concursul de admitere în liceele de cultură generală, iar candidaţii respinşi se pot înscrie pînă în ziua de 25 iunie inclusiv la concursul de admitere, la alte licee. 2. Serbarea de sfîrşit de an şcolar la şcolile şi liceele de cultură generală are loc în ziua de 20 iunie a.c. La invitaţia ministrului învăţămîntului al României, Mircea Maliţa, miercuri după-amiază a sosit în Capitală Helge Larsen, ministrul educaţiei din Danemarca, în fruntea unei delegaţii din care face parte şi Eiler Mogensen, adjunct al ministrului. Delegaţia daneză va purta convorbiri cu oameni de ştiinţă şi cultură români, va vizita instituţii de învăţămînt superior din Bucureşti, Iaşi şi Suceava. La sosire pe aeroportul Otopeni, delegaţia daneză a fost întîmpinată de ministrul învăţămîntului al României, adjuncţi ai ministrului, funcţionari superiori din Ministerul învăţămîntului. A fost de faţă Torben Busch-Nielsen, ambasadorul Danemarcei la Bucureşti. Joi, 10 iunie a.c., la Casa universitarilor s-au deschis lucrările colocviului „Universitate-liceu, unitatea dintre învăţămîntul superior şi învăţămîntul liceal“, colocviu care are drept scop realizarea unui schimb de opinii privind modalităţile de îmbunătăţire operativă a coordonării acţiunii educaţionale din învăţămîntul superior cu cea din învăţămîntul liceal. Micro-institut de cercetări biologice In ziua de 6 iunie a.c. a avut loc la Şcoala generală nr. 10 din Bucureşti o originală manifestare: susţinerea lucrărilor ştiinţifice a membrilor cercului de biologie din şcoală. In cursul anului şcolar elevii claselor a IV-a, a Vl-a şi a Vll-a au studiat sub îndrumarea competentă a profesoarei de biologie Victoria Negulescu, teme prevăzute în programa de zoologie, imbinind studiul teoretic cu cel practic. Dobindind aptitudini şi deprinderi de mici cercetători, elevii au susţinut cu succes teme ca: „Iepurele'', „Albina“, „Porumbelul“ etc, relevînd într-o manieră ştiinţifică originea speciei respective, încadrarea sistematică, precum şi o serie de aspecte morfologice şi comportamentale ale animalului studiat. In faţa comisiei examinatoare, condusă de prof. Silvia Rădulescu de la Liceul „Dr. Petru Groza“ şi în prezenţa unui numeros public, rînd pe rind, micii biologi au expus proiectul lucrării, au demonstrat pe planşe, pe împăieturi şi pe schelete realizate de ei in cadrul activităţii de la cerc şi au desprins adevărate concluzii ştiinţifice. In încheiere, într-o atmosferă festivă, celor mai buni cercetători li s-au acordat numeroase premii, printre care şi o excursie pe Valea Prahovei, rală din oraşul Victoria judeţul Braşov. Laboratorul dispune pe lingă colecţii de insecte, păsări şi plante, de acvarii, terarii, precum şi de un sistem automatizat cu planşe care reprezintă evoluţia regnului animal şi vegetal, încheiat cu o excursie de studii, schimbul de experienţă a fost deosebit de util pentru documentarea ştiinţifică şi practică a profesorilor de biologie participanţi. Prof. TEODORA FLOREA „Carpii“ Cel de-al doilea volum al culegerii de Studii şi articole de istorie, ştiinţe sociale şi artă scos de Sindicalul învăţămînt Galaţi în colaborare cu Casa judeţeană a corpului didactic (Cabinetul metodic), dedicat semicentenarului Partidului Comunist Român, reflectă o susţinută şi bine orientată activitate de investigaţie în domeniul ştiinţelor sociale şi umanistice pe care o depun cadrele didactice din judeţ- Studii cum sunt : „Date noi cu privire la demonstraţia muncitorilor gălăţeni din 13 iunie 1916“ (prof. I. Danilescu, Liceul nr. 6 Galaţi) sau „Cu privire la unele mutaţii în structura forţei de muncă în C.A.P.“ (Cercetare sociologică în cîteva C.A.P.-uri în judeţul Galaţi — lector univ. Rădic Dan) ori „Problema Dunării şi pretenţiile Germaniei (fasciste) 1936—1938“ (prof. Niţă Romeo) din secţiunea cu acelaşi nume, precum şi materialele grupate la rubrica „Informarea metodică“ ne reţin in mod particular atenţia. VIOLETA APOSTOL Un util schimb de experienţa Recent, membrii cercului metodic de biologie din Braşov au vizitat laboratorul model de biologie amenajat de profesorul Pîrvulescu de la Şcoala generală din Vaida-Recea, laborator dotat cu o modernă aparatură audio-vizuală. De asemenea, în cadrul acestui schimb, participanţii au mai vizitat şi laboratorul original condus de profesoara Diminescu de la Şcoala gene „Recreaţii cinematografice“ pentru elevii ieşeni întreprinderea cinematografică a judeţului Iaşi, în colaborare cu Consiliul elevilor din cadrul Comitetului judeţean al U.T.C. au luat recent o iniţiativă apreciată de toţi iubitorii celei de a 7-a arte. Sub titlul „Recreaţii cinematografice“ se va desfăşura periodic o suită de filme-lecţii pe trei teme : „Cărţi pe ecran“, „Western“ şi „Laurii festivalurilor cinematografice“. Filmele-lecţii vor fi comentate de personalităţi ale vieţii culturale din Iaşi şi din alte oraşe ale ţării. La aceste manifestări s-au înscris pînă acum peste 1 009 de elevi. Prin munca patriotică a părinţilor La chemarea colectivului de cadre didactice de la Şcoala generală cu clasele I—VIII din comuna Bruiu, judeţul Sibiu, şi a comitetului de părinţi pe şcoală, cu sprijinul şi îndrumarea directă a Comitetului comunal de partid şi a Comitetului executiv al comitetului comunal, un număr de 30 de părinţi ai elevilor au transportat o cantitate de 150 tone de piatră de la distanţa de 25—30 km faţă de comună (Arpaşul de Jos, Arpaşul de Sus, Cîrtiţa), cantitatea necesară începerii lucrărilor de canalizare a şcolii, planificată să înceapă la 1 iulie 1971. Transportul a fost efectuat cu ajutorul Fermeide stat din Bruiu și al I.M.A. rf ddlf f iti Prof. A. Schaffer, Nisipeni — Satu Mare . Revista noastră a publicat în nr. 4 (din 28 mai 1971) două materiale care vin în ajutorul cadrelor didactice din şcolile speciale (articolul „Psihologul şcolar în învăţămîntul special“ — la rubrica „Documentar“, şi recenzia la cartea lui Pierre Gléron, „Educaţia copiilor handicapaţi fizic“). Vom publica, desigur, şi în viitor asemenea materiale. Temele propuse de dv. spre a fi dezbătute în revistă sunt interesante. Am fi dorit însă să ne fi scrisun articol pe una din aceste teme, cu referiri concrete la Şcoala specială din Nisipeni care, chiar dacă a fost înfiinţată abia în urmă cu doi ani, prezintă neîndoielnic suficiente aspecte care ar putea fi relevate. Prof. Speranţa Drăgănescu, Turda : „Tribuna şcolii“, avînd un profil diferit de al revistelor literare, nu publică poezii. Dar chiar dacă ar publica, versuri ca acestea : „In creşe, în cămine, In grădiniţe, şcoli, / Părinţi, educatoare, fraţi ori surori, / Cu bucurie mare, cu dragoste vă-ntîmpină / Şi vă sărută toţi de 1 Iunie în zori“ — sînt încă departe de a vedea lumina tiparului. Nicolae Vînătoru, Singeorz-Băi : Valabil şi pentru dv. răspunsul de mai sus. Prof. D. G. — Bucureşti : Intr-adevăr, aşa cum afirmaţi, acordăm prioritate materialelor care cuprind diferite opinii determinate de procesul instructiveducativ, sau care dezvoltă multiplele aspecte din viaţa şcolii noastre. Lucrări cu caracter literar, în genul celei trimise de dumneavoastră („Mîinile“) — după cum aţi putut constata şi personal — nu publicăm. Vă recomandăm, deci, să vă adresaţi unor publicaţii de specialitate. Prof. C. Beuran — Lipova : Fireşte, aveţi multă dreptate. Mai există, din păcate, numeroase locuri „poluate“ — cum vă exprimaţi dv. — de lipsa de conpetenţă sau de ignoranţă. Da. Aşa se explică greşelile ortografice pe care le semnalaţi, întîlnite in listele de bucate ale restaurantelor, pe plăcuţele indicatoare ale străzilor sau — ceea ce e mai trist — pe culoarele şcolilor. Să sperăm că încet, încet vor dispare Un grup de cadre didactice din judeţul Maramureş . Aşteptăm de la dv. articole cu acţiuni şi aspecte meritorii din şcolile maramureşene. La rubrica „Poşta redacţiei“ veţi primi răspuns la întrebările ce ni le veţi adresa în legătură cu organizarea şi desfăşurarea procesului instructiv-educativ. Probleme care privesc salarizarea, precum şi cele de legislaţie şi organizarea muncii nu intră în competenţa noastră. In legătură cu aceste probleme vă adresaţi fie inspectoratului județean, fie Ministerului învăţămîntului. Pentru răspunsul la ultima întrebare, adresați-vă deci inspectoratului şcolar județean. EDITATĂ DE MINISTERUL INVĂŢĂMÎNTULUI ŞI UNIUNEA SINDICATELOR DIN ÎNVĂŢĂMÎNT $I CULTURĂ Redacţia şi Administraţia Piaţa Scînteii nr. 1 Bucureşti Tel: 17 Oft?0