Tribuna, februarie 1898 (Anul 15, nr. 24-46)

1898-02-01 / nr. 24

Pag 94 Sibiiu, Duminecă, TRIBUNA Sentența. După pledoarele din ambele părţi, acusatul Pichler, care ae pare a fi tatuşi acusatorul îşi exprimă regretul, că Mahr a tăcut In decursul pertractarei, deşi ar fi avut prilej sS declare, j că el nu agită contra ideeii de stat maghiar, ci e patriot adevărat şi credincios. Era după miezul şeptei când juriul ’şi-a anunţat verdictul unanim pentru nevinovăţia lui Pichler. Tribunalul ’l-a absolvat, şi a condamnat erariul la 315 florini spese de proces. Dl V. A. Urechiă „Pesti Hírlap". Desminţirea, ce dl V. A. Urechiă, a trimis-o ziarului P. Hírlap a dat acestuia prilej să facă unele declaraţiuni politice, cari prevedem, că vor provoca o polemică mai lungă. Punem deci In curent pe cetitori cu aceasta afacere. Scrisoarea dlui Urechiă. Iată scrisoarea adresată de dl V. A. Liechtd, jurnalului unguresc Pesti Hírlap, nu 6 Februarie. Domnule Redactor / Jurnalul d-voastre a reprodus fără a ~o desminţi o informaţiune vizăndu-mă intr’un mod cel puţin necuviincios. Vă rog, deci, să-’mi permiteţi de a releva aici ceea ce este fals şi rău voitorin acea informaţiune. Nici-odată, dar’ nici-odată Urechiă n’a trimit nici un student tn Ungaria, ca să comenteze acolo o revoluţiune. Om de ordine şi de guvern, n’a putut Intra In capul meu asemenea stupiditate. Da, am sperat mereu, că guvernanţii dela Budapesta vor ajunge a se convinge că au greşit calea tn chestiunea naţionalităţilor din Ungaria. Desigur numi-am ascuns niciodată opiniunea aceasta. Colegii mei unguri din uniunea interparlamentară o ştiu prea bine. Dar de abia până a recurge la practicele anarchiste, ce ’mi le Împrumută jurnalul d-voastre, este largă margine ! Voiu adauge că starea rea a sănătaţei mele (lucru cunoscut până şi dlui Pázmándy) m’a ţinut afară din luptă tot anul trecut. In ziua când voiu pută să-’mi reiau ocupaţiunile, n’o să fiu călăuzit, cum n’am fost, de sentimente oştile naţiunei ungare. Am spus-o şi o repet: după părerea mea existenţa ţărei d-voastre şi acea a României, într’un viitor apropiat, ne cer la toţi o Înţelegere perfectă şi sinceră, o amiciţie încercată. De-apururea am dorit asemenea stare de lucruri, orice au spus despre mine calumniatori mei. Şi fiindcă aşa văd lucrările, de aceea din fondul inimei totdeauna am rugat pe Dumnezeu să inspire guvernului d-v. dela Budapesta, mai bune sentimente In privinţa conaţionalilor mei, supuşi fideli ai M. S. Regelui Ungariei, compatrioţii d-voastre atât de nenorociţi. Deci, Urechiă n’a trimis emisari, ca să comenteze o revoluţiune tn contra Ungariei. „Cui prodeste această calomnie? Urechiă să angajează, die Redactor, să se Înscrie ca membru al Cultur - Egiletului d-v. dacă Intr’un mod onest şi cu documente autentice vor pută proba, corespondentul şi guvernul d-v., că el, Urechiă, a trimis cândva In Ungaria, nu cinci, dar’ un singur student măcar, cu scopul stupid de a revoluţiona Ungaria! Siliţi-vă, die Redactor, de a pune mai multă apă in vinul corespondenţilor dv. din Transilvania, dacă, ca şi mine, nutriţi convingerea, că ambele noastre naţiuni trebue să se sprijine mutualminte In viitorul, care vai! este mai apropiat decât ba crede, a exprosiunilor din Orient. Primiţi die Redactor etc. V. A. Urechiă. Răspunsul lui aP. Hírlap“. Ziarul maghiar publică In unul dela 9 Februarie această scrisoare, şi aflându-o „ surprinzător de conciliantă, să ocupă cu ea un prim-articol. Iată un resumat fidel cuprinsul acestui articol: Scrisoarea lui Urechiă e o suprindere, la care nu ne-am aşteptat. „Irrudentismul Românilor din Ungaria ne-a subminat. Pe studenţii din Budapesta ’i-a organisat la acţiune. In părţile ardelene a năpădit ţeara şi a Început a Împrăştia proclamaţiuni revoluţionare* . Fiindcă mişcarea era nutrită, cu bani şi tipărituri, din Bucureşti. Îndată ne-am gândit la Urechiă, vechiul duşman al neamului maghiar. El protestează. Mai mult. Şeful mişeriei anti-maghiare de odinoară spune mai mult. El găseşte prilej de a face o declaraţie politică amicală, care e o adevărată sensaţie! Zice, că dacă se va insăntăoşa nu va fi condus de ură contra naţiunei maghiare in acţiune. El doreşte sincer buna Înţelegere Intre Români şi Maghiari, şi nu cere decât mai multă bunăvoinţă din partea guvernului faţă cu Românii din Ungaria. El primeşte punctul nostru de vedere. Stă cu totul pe o basă cu politica maghiară dominantă când declară, că cele două ţări trebue să se sprijinească Împrumutat în faţa marei „debâcle“ din Orient. Sfintem părăsiţi! Scrisoarea lui Urechiă — continuă „P. H." — e un eveniment. Sinceritatea ei pune Injjlaltă lumină acţiunea ascunsă a Valahilor. El e cea mai mare auctoritate tn societatea patriei sale. Trebue să presupunem că toţi bărbaţii politici ponderoşi ai României gândesc, ca şi el, aAtunci sforţarea Valahilor din Ungaria e intru adevăr opera unor aventurieri mărunţei, goi, fără greutate Lucaciu, Raţiu, Coroianu, pribegitul Popoviciu şi ceialalţi nu au adevărat razim In Bucureşti*. Poate că Liga le dă bani de cheltuielă, poate că amicii lor uşuratici li Îmbărbătează, dar’ forţa societăţei române, nu mai e cu ei, nici măcar în parte. încercările acestor domni e comedie slabă şi bine a făcut guvernul că ’i-a Împrăştiat cu câţiva detectivi şi nu a scos sabia legei contra lor. „Iată schimbarea, ce am signalat ca inevitabilă in politica naţională a României, şi pe care de curând am caracterisat-o zicând, că nu peste mult vor saluta cu alaiu in Bucureşti pe studenţii maghiari, ori pe recruţii unguri*. Acestea nu’s trase oridorinţe platone — zice „P. H.“ Interesul politic avisează pe cele două naţiuni una la alta. Călătoria la Pesta a Regelui Carol n’a fost voiaj de plăcere. Iată resultatul: irredenţa nu poate arăta succese nici in România, nici in Ardeal. Din contră a sosit timpul când Urechiă nu-’şi teme popularitatea proclamând pe faţă alianţa. „La debacle“. Cotropirea din Orient —[ continuă „P. H.* — poate să fie mai curând, cum crede Urechiă, ori mai târziu cum credem noi, asta nu alterează cursul istoriei. Situaţia României In faţa ei, e ca şi a Ungariei. Viitorul Ungariei (? Red. „Trib.*) şi a naţiunei maghiare atirnă dela aceea, că şti-va să se razime pe dualism? Al României de la aceea, că oare a poate să se razime sincer pe noi ?“ „Sfera de interese a apusului nu se mărgineşte cu Carpaţii Ardealului, ci in Dobrogea şi la hotarul Basarabiei, calea marei „debâcle“ trece peste trupul statului român“. In ce constă recunoaşterea interesului comun, dacă nu în aceea, ca a să nu stricăm unul altuia, să ne cruţăm tăria şi unitatea, ba să ni-o întărim ? Azi mai mult ca orişicând". .Neliniştea internă a Austriei a făcut din Ungaria şi naţiunea maghiară punctul de razim al marilor puteri politice“. Dacă România e silită să se „razime“, nu poate slăbi naţiunea maghiară fără a-şi primejdui propriul seu viitor. „Pe lângă un puternic patriotism — zice „P. H.“ — şi în România poate pătrunde ideea, că inştiinţele de unificare ale statului maghiar trebuesc sprijinte şi din Bucureşti, după cum şi unirea şi emaniciparea României s’au făcut sub scutul monarchic habsbugice*. Prospecte ungureşti. Dacă e vorba de reciprocitate — continuă „P. H.“ — apoi quod iustum In România, est aequum In Ungaria. Dacă România ţine se Introducă limba română In Dobrogea şi Închide şcoalele maghiare, Urechiă nu poate vorbi de „nenorocirea“ Românilor din Ungaria. „Ceea ce fi-e de lipsă lor ca să se considere, trebue si ni-o conceadă și nouă, Maghiarilor“. Trebue să abzică de orice turlurire in Ardeal. „Numai spre binele Românilor din Ardeal va fi, dacă patriotismul român e In stare să convingă naţiunea maghiară şi sincer şi cinstit Îşi retrage mâna dela orice sprijinire a tradărei de patrie prin conspiraţii. Cu totul alta e situaţia, In care trăeşte „la patria sa“ un neam necontenit pus sub acasă şi cu totul alta aceea, In care ne asigura, că Intr’adevăr e o credincioasă şi neclintită parte constitutivă a naţiunei chiar dacă limba ti e alta. S’ar pute cita pilda Şvabilor din Ungaria, cari azi, cu toată limba lor străină, sânt cei mai bogaţi cetăţeni ai Ungariei. Aceasta una mai trebue s’o priceapă la Bucureşti, şi atunci acea mare exigenţă politică, pe al cărei temeiu ne-am întâlnit un chip atât de îmbucurător cu Urechiă, ar avă putere de dojană. Şi un temeiu sigur va avă viitorul ambelor ţări, pe care stând pot da piept şi celor mai mari furtuni ce se pot imagina. Sau ceea ce ar valora şi mai mult: aceste furtuni ameninţătoare le pot preveni cu puterea lor impunătoare. Cele două ţări au azi puterea unei populaţii de 24—25 milioane, şi dacă consolidarea e săvârşită, acest număr de populaţie şi singur impune spre „Orient“. Dar nu impune atunci, dacă pe una sau pe alta o slăbeşte infidelitatea interioară. Azi nu putem însă aştepta, ca în Bucureşti fiecare să dee dreptate lui Urechiă, cu atât mai puţin să recunoască cât de cât corectitatea punctului de vedere maghiar, dar’ scrisoarea lui Urechiă e totuşi pentru noi porumbul lui Noe, care ne anunţă, că apele scad rapid“. Procesul Zola. Şedinţa 111. (9 Februarie n.) a fost pentru proces de cea mai mare sensaţie, prin fasiunile generalilor Boisdeffre şi Mercier, cari cu toată hotărîrea au spus, că Dreyfus e vinovat. Aceste fasiuni au fost zdrobitoare pentru Zola şi pentru Întreg sindicatul jidovesc.* Pertractarea se Începe tot pe la 12 ore a. m. și earăși cu o ceartă inoentă Intre president și apărătorul Loborn, care stărue de nou să ’i se dee voe a pune Întrebări ta chestia Dreyfus, — ceea ce presidentul deneagă categoric. Primul martor e generalul Boisdefre, care s’a presentat in uniformă. E șeful statuluimajor; are o vîrstă de 58 ani. La punerea jurământului, Boisdefre face reserva, că va fasiona numai întru-cât nu va fi atacat secretul oficios. Labori adresează generalului mai multe Întrebări despre procesul Dreyfus, dar’ generalul nu răspunde. Venind vorba de colonelul Picquart, generalul îşi exprimă toată reprobarea faţă de el, pentru că a publicat în Aurore scrisorile cei-a trimis generalul Gome. Totodată spune, că Picquart e un cercetare sub motive foarte serioase, cari se desbat cu uşile Încuiate. După acestea, cu voce înaltă, declară Boisdefre. Vina căpitanului Dreyfus totdeauna a fost sigură înaintea mea. O sensaţie enormă se produce la sală la această declaraţie zdrobitoare. Publicul aplaudă cu frenesie. Ne mai având ce fasiona, Boisdefire se retrage Intre ovaţii entuziaste. Urmează fasiunea generalului Gome, care incă face reservele secretului oficios. Labori insistă Insă mereu asupra chestiei Dreyfus. In urmare, un sgomot uriaş se produce în sală. Presidentul dispune scoaterea publicului afară, în sală rămân numai ziariştii şi advocaţii. Şedinţa se suspendă. Redeschizându-se, generalul Gomeşi exprimă indignarea, că Picquart ’i-a publicat fără voia lui scrisorile, pe care el ş i le-a trimis în bună credinţă. Venind la fasionare generalul Mercier, fost ministru de răsboiu pe vremea osândirei lui Dreyfus, el încă reiasă întrebările seducătoare ale lui Labori. Labori cere privitor la o întrebare cuvântul de onoare al lui Mercier. Acesta se scoală atunci şi cu voce ridicată răspunde: Deoarecemi se cere cuvântul de onoare, 11 dau şi declar pe cuvântul meu de onoare, că Dreyfus e trădător, judecat just şi legal! Cu acestea Mercier Îşi termină fisiunea şi părăseşte sala. Mulţimea îl primeşte cu ovaţii şi cu strigăte da „Trăească armata!“ Cel din urmă e ascultat fostul ministru al justiţiei Traneux, care asemenea lui Scheurer-Kestner e pentru vinovăţia lui Eszterhozy, pe cuvânt că acesta e scris bordereau-ul; ţine deci nevinovat pe Dreyfus. Şedinţa se închide fără ca Trarieux să termine. * Afară mulţimea n’a mai făcut turburări, ci s’a mulţumit a aclama frenetic pe generalii Boisdefre, Gonze şi Mercier şi a fluiera pe fostul ministru Yves Guyot, aderent al lui Zola* * Efectul declaraţiilor ce au făcut generalii Boisdefre şi Mercier a fost atât de covîrşitor, încât chiar şi ziarul „Figaro“, până acum amic unei revisuiri a procesului Dreyfus, scrie: „Dacă vedem, că generalul Boisdefre, pe care nu numai rangul îl ridică la un piedestal înalt, ci al cărui bun nume străbate departe peste hotarele ţărei, pe care îl iubesc şi în Rusia, pe care şi acolo îl stimează poporul şi îl preţues cercurile mai înalte, — că acest general îşi dă cuvântul; că generalul Gonze să declară cu reserve şi că generalul Mercier îşi dă cuvântul de onoare, că Dreyfus a fost osândit just şi legal, atunci cum am mai putea să ne îndoim în nevinovăţia lui Dreyfus? Mărturisirea asta a marelui organ Parisian, a deprimat mult pe amicii sindicatului Dreyfus. * Şedinţa IV n’a fost atât de interesantă. Labori ceteşte o scrisoare a doamnei Dreyfas, în care aceasta se scnsă a nu se pute presenta şi foloseşte prilejul de a-’şi mărturisi mulţumirile lui Zola şi convingerea despre bunăcredinţa acestuia. Trarieux, continuându-’şi pasiunea, spune că pe când era ministru nu știa că Dreyfus e nevinovat, acum vnsă, ca om privat, s’a convins despre aceasta din niște acte ce ’i s’au arătat... Presidentul îl oprește de a mai vorbi de chestia Dreyfus. Intre cei ce s’au mai ascultat, de remarcat sânt: colonelul Paty du Glam, a cărui fasiune — cu reserve la secretul oficios — n’a fost atât de importantă, pe cât se aştepta, majorat Forcinetti (fost şef al temniţei, unde fusese arestat Dreyfas), care crede nevinovat, pe Dreyfas. Comandantul suprem al Parisului, generalul Pellieux spune, că mărturiseşte tot ce ştie spre a se face lumină în causă. Susţine apoi, că toate bănuielile contra lui Eszterhazy nu s'au putut dovedi; în fine fostul de ministru justiţie Thevenet, afirmă, că e încredinţat de bunăcredinţa lui Zola. La acestea şedinţa se închide. • Afară mulţimea, vre-o 100 mii, a demonstrat earăşi contra lui Zola dar’ fără a se mai întâmpla turburări. Armata e consignată în casărmi. * O ştire de sensaţie din Hamburg Zilele acestea s’a jucat în teatral de acolo o piesă întitulată »Căpitanul Dreyfus* și scrisă în favorul acestuia. Publicul a aplaudat frenetic strigând „Hoch Zolai1 Un argument mai mult pentru anti-dreyfasişti, că Zola e vândut — şi Nemţilor ! 1/13 Februarie 1898 Cronică politică. Chestiunea guvernatorului Cretei. Se anunţă din Petersburg, că Ţarul în urma împotrivirei Germaniei şi a Sultanului, a renunţat de-a mai susţină candidarea prinţului George de guvernator al Cretei. Totodată Insă a declarat, că Rusia declină dela sine orice răspundere tn privinţa unei întâit- zei, ce ar pată se se producă tn soluţiunea cheatiunei cretane; că ea nu va permite instalarea silită a vre-unui guvernator sau sporirea trupelor turceşti în insulă şi că nu va participa la măsurile coercitive ce s’ar pută lua în mod eventual in contra Cretanilor. Faţă de acest comunicat, care are aerul de oficios, se anunţă pe cale privată, că renunţarea Rusiei dela susţinerea prinţului George e simulată şi că Rusia va folosi cea dintâin ocasie la voi..bilă, de-a forţa denumirea prinţului George de guvernator. Deschiderea parlamentului englez, în 8 Februarie c. s'a deschis parlamentul englez, prin an discurs de tron. Discursul accentuează relaţiunile amicale ale Eugliterei cu statele străine şi menţionează Încheierea păcei greco-turceşti. S’au produs dificultăţi asupra câtorva puncte pntru a ajunge la autonomia Cretei. Guvernul speră, că aceste dificultăţi vor fi învinse în curând. Cu Apisinia s’a inchiat un tratat de tmiciţie şi de comerciu. In urma înarmărilor celorlalte naţiuni, guvernul va presenta propuneri pentru a spori efectivul armatei şi a îmbunătăţi serviciul militar. Guvernul va lua măsuri pentru a stabili un guvern local în Irlanda. Precum se vede, cele mai însemnate chestii, ce se anunţă în discurs sânt: sporirea armatei şi reforma autonomică în Irlanda. A produs o surprindere faptul, că despre evenimentele din China, discursul nu face nici o amintire. O depeşă din Londra anunţă, că camera I lorzilor a acceptat adresa tronului. La Abonament lunar pentru Februarie st. v. cu preţurile din capul foii — invită Administraţiunea ziarului „TRIBUNA” r . Nr. 24 Chestiuni şcolare: învăţătorii şi pomăritul. Vicariul Maramurăşului, dl. T i t B u d, a adresat un circular cătră toţi învăţătorii rei, să îmbrăţoşeze şi să lăţească în popor cultivarea pomilor, un bun isvor de câştig. Când spaţiul ne va permite, vom publica întreg circularul. * Axaméthy Lajos este numele noului consilier ministerial, care e denumit în Focul lui Szatmáry György, ca şef al secţiunei privitoare la şcoalele poporale şi inspectorii de şcoale. Numai de n’ar fi şi domnul Axamăhy aşa de şovinist, ca antecesorul seu. * „Din literatura şcolară“. Sub acest titlu de prof. Dr. D. P. Barcia nu publică în ultimul nr. al „Foii Pedagogice“ o foarte bună recensiune despre „Castelul din Carpaţi“, roman de Verne, trad. de V. Onişor. Distinsul profesor seminarial recomandă această carte, ca bucă de cetit pentru tinerime, mai ales bibliotecilor şcolare şi poporale. CRONICĂ Sibiiu, 12 Febr. n. 1838 Din causa sfintei sărbători de Luni, numărul proxim al foii noastre va apără numai Marţi seara. * Necrolog. Subscrisa cu inima frântă de durere aducem la cunoştinţa tuturor rudeniilor şi cunoscuţilor Încetarea din vieaţă a prea scumpei noastre, mamă, soră, mătuse şi cumnată Veronica Popu, născută Bariţiu, văduva preoteasă Amfidochie Popu. După un morb Îndelungat în etate de 78 ani împărtăşită fiind ca sfintele taine ale muribunzilor a răposat în 6 Febr. 1898 la 12 ore din zi. Osemintele răci s’au aşezat spre veriaica odihnă în eimiterul gr. cat din Dretea, în 9 Febr. 1898, la 11 ore a. m. Vedaica amintirea ei! Dretea, 7 Febr. 1898. Leon Biriţiu, Octaviu Bariţiu, profesor în pensiune, ca fraţi, Ieronim Bariţiu, Victor Bariţiu, notar, Iustina Bariţiu măritată Popescu, Victoria Bariţiu măritată Juga, Aurelia Bariţiu măritată Boldea, Măriţi Bariţiu măritată Bontescu, Octavia Bariţiu, Romulus, Iuliu, Valeria şi Emila Lehene, nepoţi de frate şi fiică, Ieronim, Iuliu, Cornelia Pop măritată Farcaşiu, Victoria Pop măritată Liheae, ca fii şi fiice. Gavriil Farcaşiu, notar. Fabia Albini măritată Popu, loan Lahme, preot gr.-catolic ca gineri şi noră. Cumnat Popu LsorA», jude de tribunal. ^ 1 Convocare. P. T. membri ai „Societăţei rom. de lectură“ din Fagat, prin aceasta sânt învitaţi a participa la adunarea generală ordinară, care se va ţină Duminecă, în 10 Martie a. c. st. n., d. a. la 3 ore, în localitatea societăţei, cu urmatorul program: 1 Deschiderea şedinţei. 2. Raportul comitetului. 3. Reportul canalului și darea absolutorului. 4. Alegera comitetului pe anul viitor. 5 Hotărîrea budgetului. 6. Eventuale propuneri. Din ședinţa comitetului ţinută la 8 Februarie a. c. st. n. Făget, la 9 Febr. 1898 st. p. Pentru comitet: Sebastian Olariu, președinte. Gregorin Micula notar. * Inspector general al armatei, în locul defunctului baron Schönfeld a fost denumit zilele acestea br. Waldstätten , comandant de corp la Timișoara. * Zola — Ungurul... Sub acest titlu curios, „Budapesti Hírlap“ aduce drept un specimen al simpatiei Ungurilor față de Zola, — că un Jidov din Oradea-mare, Grünberg Adolf, a cerut rei se schimbe numele în... Zola Adolf! — Şi aşa: un Jidov poate fi interpretul simpatiei Ungurilor faţă de un prieten al Jidovilor! * Presidentul republicei americane Guatemala, Barrios, a fost răpus de o mână asasină. Presidenţia a luat-o provisorie vicepresidentul Cabrera. Iuţeară e linişte, vesteşte o telegramă. * La Varna, faimosul cerc electoral, a fost ales cu o majoritate de 10 voturi candidatulliberal* canonicul Rózsival faţă de candidatul poporal, abatele Mării onis. Lupta a fost crâncenă. * Mare congres — ţigănesc. Reuniunea Ţiganilor din Belgrad a îniitat pa toţi Ţiganii din Peninsula Balcanică (Sârbia veche, Macedonia, Bulgaria, Bosnia şi Herţegovina) la o mare întrunire „de ocasie“ în hotelul „Boulevard“ din Belgrad. Amănuntele acestei săi bani nu sunt cunoscute încă. Comitetul din Bagrad a invitat şi pe „nemeşugerile“ din Madrid. Se vor presenta dlar şi frumoasele gitane, acestei eroine ale poesiei romantice, al căror joc fermecător a ispitit inimile atâtor „cavaleri“. Mai interesant în lucru e, că o deputăţie a comitetului ţigănesc din Belgrad a invitat şi pe renumitul „primar“ Rigó Jancsi dimpreună cu serenissima lui soţie, fosta princesă Chimay. Nu se poate şti, dacă această „princiară“ pereche va urma învitărei, pentru a fi ridicată la rangul de „dinastie-vaivodă“.