Tribuna, iulie 1929 (Anul 2, nr. 71)

1929-07-07 / nr. 71

Pag. 2. celor mai tari şi în cazul de faţă a Saşilor. Ori aceasta nu este nici mai mult şi nici mai puţin decât o desconsiderare a intereselor româneşti. Era după cum am spus mai sus, cât pe aci să avem o cameră săsească, o cameră care urma să fie combătută de către cei jigniţi, cu toate mijloacele legale, o cameră care trebuia împiedecată să lucreze, o cameră care în forma aceia nu era permis să existe. Trebuia mai bine desfiinţată sau ataşată la Râmnic-Vâlcea, unde fraţii olteni ar şti să şi ajute şi de astădată pe cei de acelaş sânge, întru menţinerea demnităţii naţionale. Dar în după amiaza zilei de depunere a candidaturei, sa întâmplat ceva neaşteptat. Guvernul a amânat data alegerii pentru judeţul nostru cu 3 luni şi dl prefect a fost nevoit să comunice Saşilor, cari împreună cu „voinicii“ naţional-ţărănişti se strânseseră la prefectură, cu glas tremurând, această dispoziţie răuvenită pentru d-sa. Dar ce anume trebue omis în viitor, pentru a se feri profesionismul de jigniri şi românismul de blam? Ce datorinţă au alegătorii pentru a se pune la adăpostul oricăror încercări de a fi desconsideraţi în viitor ? Chestiunea este destul de simplă căci înainte de toate ajung a să fii om cinstit şi un bun român pentru a şti ce atitudine trebue să ai. Trebue să-ţi mai cunoşti şi lungul nasului şi dacă n’ai ce căuta să nu te mesteci. Intru cât totuş te-ai amestecat apoi fă-o aceasta fără a jigni pe nimeni şi fără a desbina românii. In viitor trebue omisă deci cu orice preţ şi pe orice cale împărţirea Românilor în 2 tabere. Pentru ajungerea acestui scop, se cer imperios următoarele: 1. Refacerea din oficiu a listelor de alegători la camera de comerţ şi 2. Organizarea comersanţilor şi industriaşilor români, în scop de a-şi apăra interesele profe-sionali şi pentru a opune tendinţelor săseşti de a domina şi în acele instituţiuni, în cari Românii sunt în mare majoritate. Defectuozitatea nistelor camerii formează de fapt un capital aparte şi dacă ne ocupăm azi de această chestiune, nu însemnează că nu vom mai reveni. Lipsind din aceste liste aproape 1000 Români şi fiind incluşi alte zeci de „necunoscuţi“, „mutaţi“ sau „morţi“ îşi poate uşor închipui oricine, că nu vom conteni a cere rectificarea lor. Aceste liste sunt de fapt scandaloase. Lipsite complect de sinceritatea recerută de la o instituţiune cu pretenţii de a fi serioasă, ne întrebăm, cine e vinovatul? Comisia interimară? Ministerul? Sau este la mijloc vreo combinaţie de altă natură ? Deci rectificarea listelor şi scoaterea politicei din cameră. Să le fie aminte celor vizaţi, căci altfel vor avea de suportat consecinţele unor nepriceperi şi a unor tendinţe scârboase. Românii alegători să refuze a intra în cameră pe bază de liste nereale şi cari servesc numai interesele săseşti. Pe lângă aceasta, toţi Românii, comersanţii şi industriaşii, să se organizeze, să înfiinţeze societăţi profesionale şi din cari să fie scoasă orice politică de partid. Ele vor fi cea mai bună garanţie a apărării intereselor şi demnităţi membrilor lor. Ruşinea pe care era s’o păţim, a fost evitată printr’un noroc, organizându-se profesionismul însă, ea va fi evitată cu siguranţă şi pentru totdeauna. Deci: Români, uniţi-vă! ,Tribunal Arestarea inginerului Motaş Parchetul de Ilfov a deschis acţiune publică împotriva inginerului Motaş, fostul administratordelegat al soc. de gaz metan U. E. G. De asemenea că funcţionarii Ioachim şi Pastia, învinuiţi de sustragerea registrelor societăţii, declaraseră la instrucţie că au făcut aceasta din ordinul inginerului Motaş. Pentru luminarea instrucţiei, era necesară prezenţa dlui Motaş, care în mod sistematic se eschiva chemărilor justiţiei. Vineri, în sfârşit, d-sa sa prezentat d-lui preşedinte Papadopol, care instrueşte această afacere. După un lung interogatoriu judele instructor a emis mandat de arestare împotriva d-sale, ceilalţi doi funcţionari fiind lăsaţi în libertate. Mandatul a fost trimis spre confirmare în faţa Trib. Ilfov secţia 111. Luni 1 Iulie, care însă l-a infirmat. Reforma administrativă Coaliţia Cupisto-Averescană s-a încheiat. „ Guvernul va depune legea. Vineri la Cameră dl Duca a avut lungi conversaţiuni cu d-nii Octavian Goga şi dr. N. Lupu, în vederea unei acţiuni comune. După informaţiile pe cari le avem, înţelegerea între partidul liberal, averescani şi lupişti, se poate considera încheiată. Atitudinea dlui Iorga Se fac deasemeni tatonări pentru a se vedea, dacă şi partidul naţional de sub preşedinţia dlui profesor Iorga ar adera la această mişcare. Asupra atitudinei dlui Iorga, se poate afirma aproape sigur că d-sa va combate legea în Cameră, dar nu se va retrage din parlament, după cum preconizeză dl Vintilă Brătianu, Dl Goga la Patriarhul Regent. Tot în această chestiune dl Octavian Goga s-a prezentat Înaltului Patriarh Regent şi i-a depus un memoriu în care se arată toate lacunele şi dispoziţiile anticonstituţionale ce s-ar găsi în reforma administrativă. Se vorbeşte de asemeni că, în afară de dl Vintilă Brătianu, se vor prezenta Regenţei şi dnu general Averescu şi dr. N. Lupu Ce face guvernul. Guvernul, care cunoaşte aceste manevre ale opoziţiei este hotărât să depună totuşi legea şi să facă o discuţie amplă în parlament, neţinând seama de manifestările opoziţiei. Singura chestiune, care plictiseşte guvernul este dorinţa dlui Stere de a fi raportorul la Cameră al reformei administrative. Se crede că, până în cele din urmă, dl Stere va fi determinat să renunţe, deşi d-sa ameninţă iar cu basarabenii. Escrocul Grigore Niculescu, fostul „director“ al băncii Praporgescu, sucursala Sibiu, după un arest preventiv de 5 luni a fost pus în libertate pe o cauțiune de 50.000 lei. Numitul a fost arestat astă iarnă sub învinuirea de complicitate la fraudele de la Adrra Financiară, comise de nenorocitul Maurer, care a furat aproape un milion de lei pentru alţii, căci el şi familia sa n’au ce mânca şi mor de foame! Escrocul Niculescu a fost autorul moral al acestor fraude, căci prin promisiuni verbale şi scrise l-a făcut pe Maurer să-l împrumute cu bani, că apoi el îi va restitui sumele cu vârf şi îndesat. Maurer a fost cel mai corect funcţionar până nu a avut nenorocirea să-l cunoască pe Niculescu, cel puţin aşa spune lumea şi funcţionarii, foştii lui colegi. In timpul cât Niculescu era arestat pentru complicitate la frauda de la Administraţia Financiară, a fost condamnat la 6 luni recluziune şi pierderea drepturilor civile şi politice, asemenea şi pierderea funcţiunii pe 5 ani, pentru altă delapidare, comisă pe când era funcţionar la Adminis Nr. 71. traţia Financiară, în paguba statului şi a unor contribuabili din Răşinari. Procesul e în curs, rămâne să vedem sancţiunile ce i se vor aplica, totuşi în urma atâtor hoţii ce sau comis în ultimii ani în dauna statului, credem că ar fi mai bine ca delapidatorii şi toţi bandiţii oficiali să fie menţinuţi în stare de arest, făcându-li se repede instrucţia şi judecaţi în 2-3 luni, căci numai aşa se vor stârpi Fălcoenii, Ciupenii şi Niculeştii, cari ne-au dus ţara de râpă, altfel bandiţii vor prinde curaj şi vor fura mai rău ca un codru, când ştiu că pentru o cauţiune de 5o.ooo lei vor fi iarăş liberi, iar dacă presimt că-i rost de puşcărie spală putina, căci pentru asemenea tâlhari, nu e există graniţă şi nici nevoe de paşaport! Dacă prăpăditul de Maurer, nu are 5o.ooo lei să depună garanţie, nici rude la Ierusalim, cari să împrumute, va trebui să-i putrezească oasele în puşcărie şi copii săi moară de foame, căci el nu a furat pentru el, ci pentru Niculescu şi alţi câţiva şnapani, a căror victimă a fost şi cam azi se plimbă liberi şi mâine va scuipa din automobil oamenii săraci şi cinstiţi. Cu aceasta nu vreau să zic căi Maurer ar trebui liberat — deşi din punctul de vedere uman şi social, ar avea mai mult drept — dar, cred că ar fi mai bine ca asemenea bandiţi — oricine ar fi ei — să nu fie liberaţi provizoriu, până la judecarea procesului! Prin aceasta s-ar da o satisfacţie poporului batjocorit, care azi vede că banul său muncit cu atâta trudă şi plătit ca impozit sfatului se fură, de toate stârpiturile, cami după ce şi-au umplut buzunarele, fac o vizită de câteva săptămâni la închisoare, — unde trăesc mai bine ca mulţi oameni cinstiţi în libertate — iar apoi să te ferească Dumnezeu de urgia lor! Cu venirea la guvern a dim Iuliu Maniu, poporul a crezut că se vor stârpi hoţiile, căci aşa se promitea în alegeri, dar cu durere constatăm că hoţia e în floare şi ţara se duce de râpă. Până când tot aşa?? Hoţii la puşcărie, oricine ar fi ei! N. C. Droc. Pentru dl Primar al oraşului! « Mai mulţi locuitori români ai oraşului, roagă pe dl primar să facă o plimbare prin cimitirul românesc şi cel evanghelic spre a se convinge de starea unuia şi altuia. Cel românesc e într'o părăsire complectă, iarba până la brâu, iar cel săsesc e o splendoare.