Tribuna, ianuarie 1930 (Anul 3, nr. 95-96)

1930-01-19 / nr. 95-96

exemplar Lei L Anul II No. 95—96 Preţul unui Duminecă, 19 Ianuarie 1930 enoîfib ;■ — mi*... Redacţia şi Administraţia SIBIU Strada Avram Iancu No. 35. ALBA-IULIA Str. Regele Ferdinand No. 1. DIRECTOR: NICOLAE C. DROC Anunţuri rândul mm2 lei 50 b. Ziar Naţional Independent Alegeri şi iar alegeri. Ne-a venit boala alegerilor. La 5 Februarie începem să alegem, iar la 4 Martie vom termina de ales. Câţi bani se aruncă în vânt de guvernul economiei, ca să-şi poată plasa partizanii. Tirlimanii plasaţi prin comisiile interimare, vor să rămână pe vecie la oala cu sarmale ! Pleava satelor — aleasă prin ciur, şi numită graţie unor intervenţii oculte şi chiar făţişe — a avut timpul suficient să se facă de râs şi să-şi asigure căderea... Va fi o cădere ruşinoasă şi plină de învăţături. Poporul batjocorit, minţit cu făgădueli neîmplinite îşi va da verdictul, care va fi trist pentru partidul naţional-ţărănesc Poporul, îmbătat cu apă rece se deşteaptă şi se răzbună! Făgăduelile neîmplinite minciunile celor 10 ani, ridicarea dărilor, eliminarea funcţionarilor,scumpire tutunului, chibritelor, benzinei şi toate celelalte mizerii aduse de guvern pe capul populaţiei, vor trece ca un film în faţa ochilor sufleteşti ai alegătorului, iar rezultatul va fi că ştampila va fi aplicată pe listele opoziţiei. Puţini vor mai rămâne, cari vor mai vota guvernul! Inconştienţii şi interesaţii, cari vor figura pe liste! Dacă alegerile vor fi libere, fără teroare, va fi bine; dacă se vor asmuţi cetele de voinici asupra cetăţenilor paşnici, vărsarea de sânge va fi inevitabilă, căci poporul a ajuns la culmea răbdării! E bine ca guvernul să ţină seamă de acestea! N. C. Drac. Cartelul speculanţilor! In nici o ţară din lume populaţia nu e lăsată la discreţia speculanţilor ca în România! Nicăeri nu sunt speculanţi fără de inimă şi mai hrăpăreţi ca în binecuvântata noastră ţară! — Nu zadarnic ne spun străinii în faţă că: „La Dumnezeu şi în România totul e posibil“ ! Ne omoară cartelurile, iar guvernul stă nepăsător şi ne lasă să fim jefuiţi într’un mod barbar! Avem cartelul hârtiei, cartelul broboadelor, cartelul esenţei de oţet, cartelul fabricilor de nasturi, iar în ultimul timp a luat fiinţă cartelul fabricanţilor de bere! Ca să avem idee de efectele dezastruoase ale cartelelor, voi arăta numai cazul esenţei de oţet, care, înainte de a fi în cartel se vindea cu 29 lei litru, iar după cartel s’a ridicat imediat preţul la 98 lei litru! Ce a justificat această urcare bruscă? Nimic decât dorul de câştig al fabricanţilor speculanţi! Voi arăta însă cazul fabricanţilor de bere din Ardeal, care arată neruşinarea în toată goliciunea ei! înainte de cartel berea se vindea cu 1200 lei Hectolitru, iar azi se vinde cu 2300 lei. Cartelul a luat fiinţă la sfârşitul anului 1928 — sub guvernul actual — iar ideea a pornit de la răposatul Szana Zsigmond din Timişoara şi de la fabricantul Mendel din Turda. O mică comparaţie ne lămureşte pe deplin. Fabrica „ Pilsen “ vinde Hectolitrul de bere cu 180 coroane, adecă 900 lei, deşi orzul in Cehoslovacia e cu 30% mai scump ca la noi, iar la noi Hectolitru costă 2300 lei, deşi atât orzul, cât şi mâna de lucru e cu 30Vo mai eftin! Calitatea berei de „Pilsen“ nu numai că e superioară berei noastre, dar nici nu poate suferi comparaţie! Ceva mai mult, înainte de cartel, — în 1928 — vagonul de orz era 50.000 lei, iar berea se vindea cu 1200 Hecto, iar azi când orzul e mai eftin — 32.000, vagonul — se vinde cu 2300 Hecto! Nu mai e nevoe de nici o demonstraţie, căci cifrele vorbesc de la sine ! Azi am ajuns să importăm bere din Pilsen, care pe lângă costul ei de 900 lei Hecto, loco fabrică, mai costă 1100 lei vama, 450 transportul, plus celelalte spese de descărcare, transportul, înmăgăzinarea în pivniță, plus impozitul pe gol. Biblioteca Județeană ASTRA *P21406* venit, revine la 3600 lei Hectolitru şi cu toate acestea se vinde numai cu 1 leu mai scump! Bere de Pilsen se vinde în Sibiu la restaurantul „Kott“,în Cluj şi în Cernăuţi. Ce e de făcut ? Guvernul are datoria se impună fabricanţilor de bere reducerea imediată a preţului, iar în cazul că nu se supun să reducă vama dela 1100 lei la 500 Hecto! In acest caz, statul numai că nu pierde, dar câştigă încă diferenţa dela 450—500 lei de Hecto, cât încasează azi, taxe de Hectolitru. E adevărat, că statul are datoria să protejeze industria naţională, dar în acelaş timp are datoria să distrugă orice industrie parazitară, care se bazează pe speculă ilicită! Singură fabrica Bragadiru e în afară de cartel, e singura fabrică cinstită, a căci bere de calitate superioară celei din Ardeal e mai eftină. In semn demonstrativ cetăţenii ar trebui să consume numai berea Bragadiru! Ştiu, că zadarnic scriu aceste rânduri, căci cei chemaţi să ne apere interesele noastre ale cetăţenilor se gândesc la plasarea partizanilor în situaţii şi la voiajuri pe cheltuiala statului! Zadarnic strigăm, speculaţi am fost, suntem şi speculaţi vom fi, căci în ţara noastră banul comandă! Deputaţii noştrii şi-au făcut şi-şi fac afacerile, voturile cetăţenilor au fost bune ca să-i aşeze acolo unde sunt, iar azi nu mai au nevoe să ne mai apere şi nici să ne mai strige durerile în Parlament! Săracă ţară, te omoară hoţii! Ce ziceţi, Domnule Maniu? N. C. Drac Un caracter mare! Timp de aproape zece ani, partidul liberal de sub cârmuirea răposatului I. I. C. Brătianu, a ştiut să ţină în opoziţie partidul naţional-ţărănesc, care cu toată încrederea maselor populare n’a putut ajunge la cârma ţării. Acest fapt se datora personalităţii fostului şef liberal, care se bucura de mare încredere şi de o influenţă covârşitoare asupra Regelui Ferdinand. Singur I. I. C. Brătianu a fost acel politician român, care se lăuda că vine şi pleacă de la putere când vrea! Legătura cu masele populare nu avea importanţă mare în faţa fostului dictator al partidului li- beral, care după lozinca lui Petre Carp cerea guvernul şi-şi făcea, parlamentul! Leaderii opoziţiei erau continuu tentaţi de promisiunile şi per--, spectivele ce li se ofereau în partidul liberal. Au fost destui, cari au cedat, dar acela care a înfruntat cu mai multă bărbăţie, dând cele mai dureroase lovituri partidelor de la guvern, a fost dl. Eduard Mirto, actualul subsecretar de stat de la Interne. Cu toată disciplina oarbă din partidului liberal, cu toată solidaritatea parlamentarilor la un moment dat unitatea partidului a început să se clatine în urma loviturilor tot mai vehemente ale reprezentanţilor opoziţiei. ' mi* Unul din cei mai viguroşi elmbatanţi adversar al liberalilor a fost dl. Eduard Mirto, care acum ca subsecretar ne-a dat dovada unui om politic calculat, plin de spiritul prevederii, înzestrat cu un calm politic, demn de admirat şi un mare spirit de organizare . . . Personalitatea dlui E. Mirto e prea puţin cunoscută la noi în Ardeal — pe când în Bucureşti la fiecare pas auzi din gura oamenilor politici, chiar şi a adversarilor, cuvinte de laudă la adresa Dsale, astfel că nu ne facem de- DI EDUARD IWIRTO subsecretar de stat la Interne