Tribuna, aprilie 1931 (Anul 4, nr. 2-5)

1931-04-05 / nr. 2

IP RIGINA Ziar Naţional Independent Redacţia şi Administraţia: Director: Anunţuri: Sibiu, Strada Avram Iancu No. 35 Nicolae C. Droc Rândul m/m 2 Lei, în pagina de text 3 Lei Prețul unui exemplar 3 Lei Anul IV. Mo. 25 Aprilie 1931 • --#0 Unde mergem, Die Maniu? Cu câtă dragoste v-a aşteptat „sărăcimea" ţării româneşti să luaţi conducerea ţării, câte lacrimi de bucurie au umplut obrajii oamenilor curaţi la suflet, când au auzit şi văzut „minunea“ venirii Domniei-Voastre în fruntea ţării?! Puţini erau necredincioşii — şi între ei eram şi eu — cari nu dam crezare vorbelor goale — cu toate făgăduelile unor prooroci interesaţi — cari promiteau că venind la putere partidul naţional-ţărănesc dările vor fi şterse, automobilele vor fi vândute, sinecurele vor fi desfiinţate, iar cinstea, ordinea şi legalitatea vor ajunge la loc de frunte! Astfel de prooroci aţi avut pe Valea Secaşului, iar în amintirea poporului sunt încă proaspete. Eu nu i-am crezut, căci îmi aminteam de vremea Consiliului Dirigent şi ştiam de ce sunt capabili unii dintre partizanii Domniei-Voastre! Nu m-am înşelat! Toate s'a întâmplat contrar făgăduelilor! Viaţa s'a scumpit, — afară de produsele ţăranului, care v'a dat votul şi care se vând pe preţ de batjocură — s'a scumpit tutunul, chibriturile, zahărul, iar în loc de scăderea dărilor ele au fost mărite cu 30% anul trecut, iar acum se măresc din nou; totuşi funcţionarilor nu li-s'au ridicat salariile, dar li-s'au mărit reţinerile; în loc de economii s’au numit consilieri, paraconsilieri şi archiconsilieri-technici, cu lefuri de zeci de mii lunar, în loc de reducerea ministerelor s'au creat 7 directorate cu mii de funcţionari. Automobilele nu s'au vândut iar unde s'au vândut s'au cumpărat altele noi, furturile n'au încetat, se fură la stat, se fură şi se omoară la drumul mare, mai rău ca'n codru Vlăsiei — în urma reorganizării poliţiei şi jandarmeriei — speculanţii au format cartele şi speculează fără milă populaţia, fără ca să le puneţi mâna'n beregată şi să băgaţi la puşcărie; avem cartelul berei, care se vinde de 3 ori mai scump ca'n orice ţară din lume, avem cartelul zahărului, care ni se vinde cu 42 lei Kgr. în ţară, dar acelaş zahăr românesc se vinde la export în Bulgaria şi Turcia cu 6 Lei Kgr. Comuniştii au scos capul pe tot întinsul ţării, bătând organele poliţieneşti, iar dacă sunt arestaţi, peste câteva ore sunt eliberaţi! Proprietarii de brevete din comunele rurale ale jud. Sibiu s-au întrunit Mercuri 7 Aprilie ora 10xh în sala mare a restaurantului »Unicum« din Sibiu pentru a protesta în contra abuzului de a li se retrage brevetele de cârciumi în fiinţă. Primul a luat cuvântul dl Dumitru Răcuciu, din Sălişte, care în scurte cuvinte arată adunării, rezultatul intervenţiei făcute de delegaţie la ministerul finanţelor şi apelează la organizarea membrilor şi înscrierea lor înAsociaţia restauratorilor, hotelierilor şi cârciumarilor români din Sibiu şi jur.— A luat apoi cuvântul dl Adolf Gündisch, preşedintele asociaţiei restauratorilor saşi din Sibiu, care a făcut acelaş apel la înscrierea cârciumarilor saşi în asociaţia restauratorilor saşi din Sibiu, asociaţia care luptă cot la cot cu asociaţia românească pentru respectarea drepturilor câştigate. Dl Gh. Morariu, a făcut acelaş apel la înscrierea în asociaţie. Dl Dumitru Papp, preşedin-Lipseşte mâna de fier! Criza economică e excesivă, n'o mai putem suferi, falimentele se ţin lanţ iar legea concordatului preventiv a dat ocazie multor comercianţi necinstiţi să distrugă creditul ţării în stăinătate iar ei să se îmbogăţească peste noapte! Ţara plânge şi oftează, nenorocirea ne-o vedem cu ochii şi vă întrebăm, acum când reveniţi în ţară, unde mergem, Domnule Maniu ? Chiamă-ţi partidul la plimbare, că nimeni nu va plânge după el! Nicolae C. Droc. tele »Asociaţiei restauratorilor, hotelierilor şi cârciumarilor români din Sibiu şi jur, mulţumeşte pentru marele număr de participanţi, aduce mulţumiri presei, care a susţinut interesele comercianţilor de beuturi în lupta începută! Roagă să nu se facă politică în adunare şi declară şedinţa deschisă, dând apoi cuvântul dlui Adolf Gündisch, care roagă pe domnii ce vor urma la cuvânt să vorbească la obiect. Dl Morariu ia din nou cuvântul şi face apel la solidaritate. Declară noua lege a spirtoaselor de anticonstituţională. Scopul asociaţiei e apărarea intereselor profesionale. Cere respectarea drepturilor câştigate. Dl Dr. Gutt, arată lupta dusă prin presă pentru respectarea drepturilor câştigate..Înţelege ca brevetele vechi să fie respectate, iar pe viitor s’ar putea da comunelor, însă numai acelea, cari din diferite motive vor deveni vacante. Crede că legea în ce priveşte art. 119 e greşit interpretată. Prin această lege se revoluţionează viaţa economică. Consideră că e o ilegalitate ca pe sate consiliul comunal să hotărască locul unde se va înfiinţa cârciuma. Dacă legiuitorul a voit a face venituri comunei, putea să fixeze prin lege o anumită taxă. Propune ca toţi să-şi apere interesele pe căile legale, adresându-se Justiţiei căreia să-i ceară să oblige ministerul să intre în legalitate, iar odată cu licitaţia să depună şi un protest către Prefectura Judeţului şi Ministerul Finanţelor. Ca încheere spune că în toată ţara se vor ţinea asemenea întruniri, iar la Bucureşti se va organiza un congres general. Dl prof. N. Ciolan analizează art. 179—181 din lege şi arată deosebirea între cârciumele din Vechiul Regat şi Ardeal. Arată că în Ardeal brevetul e o anexa a familiei, care e socotit ca o avere imobilă, care se lasă ca moştenire. , Demonstrează că legea e anticonstituţională şi aminteşte că la Timişoara s’a adus o hotărâre prin care s’a dat dreptate vechilor proprietarii de brevete. Aminteşte că unii deputaţi din Sibiu au lucrat în contra intereselor cârciumarilor. Termină spunând că lupta începută trebue continuată . Dl Dr. Mesch, vorbeşte ca fabricant şi jurist, analizând art. 179—181 din proectul de lege aşa cum a fost depus pe biroul Camerei şi aşa cum au fost modificate prin amendamentul propus de deputatul Dr. Fischer. Brevetele în Ardeal s-au dat pe baza art. 25 al legii din 1896, pe timp nelimitat și nu se pot retrage decât în cazuri de faliment, sau dacă proprietarul brevetului ar fi a prins că a vândut întrunirea de protestare a proprietarilor de brevete din jud. Sibiu •