Tribuna, aprilie 1931 (Anul 4, nr. 2-5)

1931-04-05 / nr. 2

Pag. 2 „Tribuna” «Sh* bouturi vătămătoare sănătăţii, sau dacă respectivul a fost condamnat de justiţie pentru faptă infamantă. Articolele 15—17 din Constituţie garantează proprietatea, iar exproprierile nu se pot face fără o despăgubire pe pe care o fixează justiţia. Ceteşte o hotărâre a Curţii de Apel din Cluj, care a dat dreptate reclamantului loan Petre întro chestiune analogă. Invită pe cei prezenţi să continue lupta. Dl Ioan Salomie, din Silişte întreabă ce se întâmplă cu brevetele, cari au fost date în 1930 cu termen de un an? După părerea dlui Dr. Mesch aceste brevete şi-ar fi pierdut valabilitatea. Dl Dumitru Răcuciu, arată cazuri din alte judeţe, unde nici nu s-au ţinut licitaţii. Dl Adolf Gündiscile, preşedintele asociaţiei restauratorilor saşi din Sibiu, vorbeşte româneşte şi arată primele demersuri făcute în înţelegere cu dl Dumitru Papp, preşedintele asociaţiei restauratorilor români, în interesul colegilor comercianţi de pe sate, pentru amânarea licitaţiilor. Au hotărit atunci să ia parte la licitaţii, dar să protesteze în contra răpirii acestor drepturi. Se adresează plenului cu întrebarea: »Ce se face cu licitaţiile ce se vor finea de azi înainte?« Să se ia o hotârire, căci sunt multe sate unde licitaţiile încă nu s’au finut şi sunt şi proprietari de brevete cari n'au licitat, dar au licitat străini de branşă, cari au obfinut brevete ! Dl Moraciu, mulţumeşte presei pentru concursul dat, dar remarcă şi înfierează lipsa de la această întrunire a reprezentanţilor Camerii de comerţ, care ar fi trebuit să fie prezenţi. Dl Dumitru Papp, preşedintele asociaţiei, afirmă că au fost invitaţi în scris. Nota Red. Mai propune sa se înainteze tablouri de aceia cărora li s’au licitat brevetele. Dl Nicolae C. Droc, directorul ziarului nostru, aminteşte cazul proprietarilor de brevete din plasa Bran, jud. Braşov, cărora cu ordinul No. 3251 din 4. Februarie a. c. li s’a aprobat amânarea licitaţiei până la noi dispoziţiuni. Prezentând o cerere semnată de comercianţii din Răşinari şi Poplaca, în urma precedentului creiat cu plasa Bran, ministerul a aprobat amânarea licitaţiei până la noi dispoziţiuni, ba ceva mai mult chiar ordinul ministerului era scris la maşină, când a intervenit un parlamentar al judeţului nostru, care s’a opus acestui ordin, comunicând dlui secretar general C. Teianu, că ministerul de interne ar fi dat o circulară prefecturilor din Ardeal să se tină licitaţiile. In urma acestui fapt s’a anulat aprobarea şi s’a dat ordin să se tină licitaţiile. A făcut o cerere ministerului de interne prin care cerea să clarifice chestiunea. Ca urmare a acestei cereri ministerul de interne a respuns ministerului de finanţe, că nu se amestecă, întrucât singur ministerul de finanţe e competent a lămuri chestiunea. De circulara despre care vorbise ,reprezentantul naţiunii din jud. Sibiu« nu vorbea nimic adresa ministerului. In urma a acestora predat dlui secretar general o nouă cerere în care arăta răspunsul ministerului de interne. Pe această cerere a pus rezoluţia : »Cu referat şi aviz« dar dl director Munteanu prietenul acestui dl. deputat, a găsit de cuviinţă să nu-i mai dea nici referat, nici aviz, după cum avea ordinul scris al superiorului său, căci şi dsa e ardelean şi naţionalist, iar sub acest guvern al »cinstei, muncii şi legalităţii« ordinele cistite ale superiorilor se execută numai pe sprânceană şi dacă nu lovesc în interesele prietenilor politici. La vreo 6 zile după ce s-a ordonat licitaţia brevetelor din jud. Sibiu a sosit la ministerul de finanţe telegrama preşedintelui Consiliului judeţean din Maramureş, prin care cerea relaţii ce să facă cu brevetele de pe sate, să le scoată la licitaţie sau nu? Telegrama preşedintelui a fost înregistrată sub No. 241 din 20 Febr. a. c., aşadar 6 zile după ce s’a ordonat licitaţiile în jud. Sibiu, s’a ordonat amânarea licitaţiilor în jud. Maramureş. Aceasta-i legalitatea naţional-ţărănistă! ! Consiliul de advocaţi al ministerului de finanţe s’a pronunţat în sensul că, brevetele vechi nu se pot scoate la licitaţie, ori toate brevetele obţinute sub regimul maghiar şi cele obţinute dela autorităţile noastre înainte de votarea şi sancţionarea acestei legi, adecă 26 iunie 1930, sunt brevete vechi! Faptul că în ultimele zile s’a modificat art. 181 din noua lege, prin care se vor elibera și brevete de vin, constitue o escrocherie, căci aceia cari au licitat în diferitele comune la un anumit număr de brevete, cum a fost în Rășinari 10 brevete — iar comuna ie-a garantat acest număr, însă peste câteva zile se vor trezi cu alte 50-60 brevete de vin, adecă cu 50-60 concurenţi noi, nu pot afirma că au fost traşi pe sfoară ? Ba da şi încă cu sistem iezuit, comuna garantează, iar ministerul eliberează! Legea este greşit şi tendenţios interpretată, dovadă Comitetul de revizuire din Timişoara, care a dat dreptate comercianţilor . Mai târziu, în urma unei discuţiuni avute în Bucureşti, acelaşi reprezentant al naţiunii« a comunicat directorului ziarului nostru că, în 40 de comune din judeţul Sibiu s’au ţinut licitaţiile, iar comercianţii sunt foarte mulţumiţi. De ar avea dşa tot asemenea mulţumiri în viaţă! îndeamnă apoi la continuarea luptei, iar izbânda va fi de partea comercianţilor ! Urmează la cuvânt dl F. Kentzel preşedintele asociaţiei restauratorilor saşi, din Sibiu care exprimă mulţumiri membrilor prezenţi, că s’au prezentat în număr atât de frumos. Arată în câteva cuvinte demersurile făcute şi sprijinul acordat de dnii Dr. Ziegler, deputat Brandsch şi Dr. Gutt pentru apărarea drepturilor comercianţilor de beuturi. A luat din nou cuvântul dl Adolf Gündisch, care a cerut abrogarea art. 205 din noua lege a băuturilor, care spune: Art. 205. — Consumarea băuturilor spirtoase în debitele unde se vinde pentru consumaţia pe loc nu este permisă înainte de 7 ore dimineaţa şi nu poate continua peste ora 9 seara la sate şi 12 seara la oraşe. Sa ales apoi un comitet compus din următorii domni: Dumitru Răcuciu, Sălişte, Aurel Dragomir, Mercurea, loan D. Vidrighin, Răşinari, loan Coţofană, Avrig şi J. Hulpuş, Alămor. S’a cetit apoi următoarea: Proprietarii de brevete de băuturi spirtoase din judeţul Sibiu, întruniţi în congres judeţean azi 1 Aprilie 1931, în unanimitate au votat următoarea: MOŢIUNE Faţă de călcarea drepturilor de proprietate asupra brevetelor prin alcătuirea şi punerea în aplicare a noii legi asupra producţiuni şi desfacerii băuturilor spirtoase se creiază tuturor proprietarilor ce deţin aceste brevete o situaţie insuportabilă din toate punctele de vedere. Dreptul de proprietate individuală prevăzut în constituţie este violat prin punerea în aplicare a numitei legi, prin faptul că se răpeşte dreptul de proprietate dat prin legile în vigoare în Ardeal. Pe baza legii regimului spirtoaselor din Ardeal, brevetul de băuturi spirtoase acordat unui locuitor, forma de drept şi de fapt proprietatea sa, care întocmai ca şi o proprietate imobiliară putea fi transmis moştenitorilor săi. Protestăm cu toată energia împotriva uzurpării drepturilor ce le avem şi facem cunoscut Onoratului Guvern, că nu vom înceta lupta până când nu se va da dreptate cauzei noastre. Proprietarii de brevete din Ardeal, şi-au făcut din comerţul cu băuturi o meserieţ!? Şi-au imobilizat tot avutul lor în imobile corespunzătoare acestei meserii şi-au neglijat orice altă ocupaţiune de pe urma căreia ar putea să trăiască. Prin aceasta au ridicat prestigiul acestui ram comercial. Invalizii şi văduve de războiu, răsplătiţi pentru jertfa adusă patriei prin acordarea câte unui brevet de băuturi spirtoase, azi sunt lăsaţi pe drumuri cu familii grele. Privilegiile acordate comunelor prin numita lege este un act neconstituţional, fiindcă nimeni afară de Stat nu poate avea conform constituţiei asemenea privilegii. Cerem ca de îndată Onor. Guvern să respecte constituţia ţării şi să nu semene ura în popor prin aplicarea unor legi neconsti tuţionale. Dacă nu ni se face dreptul vom recurge şi la ultimul sprijin şi la nădejdea, nădejdii lor, la M. S.. Regele şi la Justiţia ţării, care ne-o va da. Sibiu, la 1 Aprilie 1931. Pieta pe an an a funcţionarilor suprimaţi S’a depus la Cameră următorul proect de lege: Art. 1. — Posturile devenite vacante în cursul anului 1931 în serviciile administratei centrale, administraţiei exterioare şi poliţiilor din m misterul de interne şi cuprinse în statele No. 1 bis, No. 3 bis, No. 9 bis și No. 10 bis, precum și acele devenite vacante în bugetul ministerului de finanțe, stat litera E bis, nu se vor completa. Art. 2. — Postume prevăzute în statele No. 1, No. 3, No. 9 și No. 10 din bugetul ministerului de interne și în statele litera D, E, F și G din bugetul ministerului de finanţe, care vor fi vacante, nu vor fi complectate în cursul anului 1931, decât în cazul de necesitate al serviciului şi cu avizul comisiunii pentru propuneri de numiri și înaintări. Art. 3- — Retributiunile personalului prevăzut în statele anexe No. 1 bis, No. 3 bis, No. 9 bis şi No. 10 bis ale bugetului ministerului de interne pe exerciţiul 1931, vor fi plătite cu începere dela 1 Aprilie 1931 şi în lunile următoare, din alocaţiile art 1, art. 2, art. 50 şi art. 77 ale bugetului aceluiaş minister, până la epuizarea fondurilor respective, iar acele prevăzute în bugetul ministerului de finanţe, în statul literar bis, vor fi plătite în aceleaşi condiţiuni, din alocaţiile prevăzute la art. 94, 130, 153 şi 156 din bugetul ministerului de finanţe pe exerciţiul 1931. Art. 4. — In cazul când prin mijloacele arătate la art. 1 şi art. 2 din prezenta lege, alocațiile pentru personal nu vor fi suficiente pentru plata retribuțiunilor întregului personal în cursul anului 1931, alocațiile articolelor respective vor fi sporite prin deschidere de credite suplimentare, prin derogare dela dispoziţiunile art. 63 din legea asupra contabilității publice. No. 2 Cetiţi In pag. 3-a telegrama dlui prim ministru