Tribuna, mai 1931 (Anul 4, nr. 6-10)

1931-05-03 / nr. 6

Anul IV. No. 6 Duminecă, 3 Maiu 1931 Preţul unui exemplar 3 Lei Redacţia şi Administraţia: Sibiu, Strada Hvram Iancu No. Director: FSnunţuri: 35 Nicolae C. Droc Rândul m/m 2 Lei, în pagina de text 3 Lei saşa Poporul acestei ţări, batjocorit timp de 12 ani de toţi escrocii partidelor politice, cari l-au guvernat şi l-au sărăcit exploatându-l ca pe o adunătură de sclavi, îşi cere azi dreptate! Nu mai poate suferi minciuna politicianilor intruşi şi cere o soarte egală cu a celorlalte popoare civilizate, căci până azi poporul român n'a avut alt drept decât: a munci, a plăti şi a tăcea! Azi, ar munci, dar nare unde şi n'are ce, ar plăti dar nare bani, ar tăcea, dar nu mai poate suferi hoţiile ce vede că s'au făcut pe punga sa! A votat crezând că aplică ştampila pe hârtie, dar s-a trezit că şi-a aplicat-o pe corpul său, care azi sângerează! Ce vrea azi ţara? Vrea dreptate! Vrea secătuirea sinecurilor, darea afară din serviciu a tuturor prostituatelor masculine, introduse în buget de ceata iezuiţilor naţionalişti, restituirea lefurilor încasate până în octomvrie de parlamentarii mameluci ai dlui Uliu Maniu — pentru cari s'au găsit avansuri, dar nu s’au găsit competinţele legale pentru salariile funcţionarilor şi pensionarilor de stat, neplătiţi de 2-3 luni, vrea tragerea la răspundere a tuturor miniştrilor cari au înstrăinat bogăţiile ţării şi au adus ţara în plin faliment! Ţara pretinde cele mai excesive economii, iar apoi reducerea impozitelor. Păsuirea executării datoriilor. Desfiinţarea directoratelor ministeriale, cari nu sunt de nici un folos — fiind nişte simple birouri intermediare de înregistrare, dar ne costă sute demilioane anual. Disolvarea consiliilor comunale şi judeţene, în cari a intrat toată pleava satelor şi tot gazul partidului naţional-ţărănesc. Un singur prefect de judeţ şi reducerea jefuiilor prefecţilor de la 65000 la 25000 lei lunar. Disolvarea parlamentului şi trimiterea la urmă a mamelucilor şi analfabeţilor din Dealul Patriarhiei, dar să restitue avansurile încasate, contrar să fie daţi pe mâna parchetelor. Verificarea gestiunii tuturor miniştrilor naţional-ţărănişt şi justificarea averilor. Cele nejustificate să fie confiscate în folosul statului. In partidul naţional ţărănesc a intrat dihonia! D-nii Iuliu Maniu şi Alex. Vaida s'au retras la Cluj şi au început prin „Patria" o campanie violentă în contra „regăţenilor" în general şi a guvernului Iorga în special. Nici M. S. Regele nu e cruţat! După ce ne-au adus ţara în prăpastie şi s'au văzut alungaţi dela putere, caută să se răzbune pe tot ce-i „răgăţean" să ameninţe şi să şantajeze din nou. In contra acestei manevre a dlor Vaida şi Maniu s'a ridicat dl. Viorel Tilea, fostul subsecretar de stat la preşidenţia consiliului, care a trimis dela Bucureşti un articol, ca răspuns la ultimele articole apărute în „Patria". Articolul d-lui Tilea, n'a apărut însă în „Patria", ci în „Chemarea". Iată câteva pasagii din acest articol : „In diferite cercuri politice s'a început specularea schimbării guvernului. Mai mult, unii sunt chiar supărați de motivul demisionării guvernului nostru. Celor din urmă trebue să li se spue că nimic nu este etern. Iar celor dintâi, trebue subliniat că orice explicare greşită sau tendenţioasă a deslegării crizei politice este în detrimentul ţării şi al partidul naţionalţărănesc. „Afirm cu hotărâre că nimic nu era dinainte aranjat. Hotărârea sinceră şi tenace a M. S. regelui, pentru a vedea înfăptuită o veche dorinţă, un guvern naţional, a trecut poate chiar marginile obişnuitelor demersuri regale, tocmai penru a obţine rezultatul dorit. NU ERA POSIBIL DECÂT UN GUVERN DE TECHNICIENI „Cauzele care a zădărnicit uniunea Desfiinţarea cartelurilor, cari jupoae populaţia istovită! Interzicerea importului de mătăsuri, pudre şi parfumuri. Dacă noul guvern — care se bucură de simpatia poporului — va păşi cu mâna de fier la înfăptuirea celor de mai sus va binemerita dela Patrie! începutul s'a făcut bine şi să sperăm că dl Iorga va şti să taie şi în carne vie pentru salvarea Ţării, care-i este atât de dragă ! Nicolae C. Diac, naţională sunt multiple, — vina nu este numai de partea unora, — şi în tot cazul M. S. regele nu poartă nici cea mai mică vină pentru insuccesul partidelor de a se înţelege. „Numai cine cunoaşte toate amănuntele poate afirma că din haosul şi încreţitura pretenţiunilor partidelor — şi în special ale celor mici — nu avea M. S. regele altă eşire decât guvernul de technicieni, prezidat de apostolul Nicolae Iorga, care oferă deplină garanţie de moralitate şi patriotism. „Dacă aceste calităţi excepţionale ale şefului de guvern sunt suficiente pentru a scoate ţara din criza grea economică nu vrem să discutăm acum. „Şi pentru că nu era altă etire, NU SE POATE SPUNE — mai ales nu cu un anumit subînţeles — CĂ ACEST GUVERN ESTE GUVERNUL PERSONAL AL M. S. REGELUI. El este într'atâta al M. S. regelui, cât au fost toate guvernele din ţara noastră unită, afară de singurul guvern parlamentar din 1919. „Toate guvernele sunt ale regelui şi deci ale ţării, dar şi opoziţia trebue să fie a M. S. regelui. Cu aceasta trebue să spunem că nu este motiv de supărare în rândurile noastre pentru că am trecut — poate chiar cu concursul nostru — în opoziţie. „Vom avea timpul necesar să medităm asupra greşelilor inevitabile comise, să stabilim ce nu mai trebue să facem în viitor şi mai presus de toate să facem curăţenie mare în casa şi curtea proprie. „Dacă vom face toate acestea cât mai repede şi cât mai radical, ne vom aduce, nouă şi ţării, cel mai mare serviciu, pentru că vom înnoi forţele celui mai puternic organism politic al României, ale partidului naţionalţărănesc. „Atunci vom fi opoziţia M. S. regelui — ca în toate ţările apusene - şi vom deveni guvernul de mâine. „Năzuinţa aceasta a noastră va deveni cu atât mai uşoară, cu cât vor dispărea mai repede şi ultimele păreri osificate, din unele colţuri de ţară despre un particularism, — nu vreau să zic regionalism — rău tălmăcit". Iată dovada că în partidul dlui Maniu şi-a băgat dracu coada!____ Jafurile naţional-ţărăniste Jafurile şi hoţiile neruşinate ce s'au făcut în cei doi ani şi jumătate de guvernare naţional-ţărănistă au început să iasă la iveală odată cu instalarea noului guvern. Atunci când ţăranilor secătuiţi de ultima vlagă li s'au bătut în tobă pernele de sub capul copiilor, bandiţii naţional-ţărănişti au jefuit vistieria ţării umplându-şi buzunarele şi plasându-şi în serviciile statului toţi nepoţii, toate stârpiturile partidului naţionalţărănesc şi toate cocotele cu cari trăiau în concubinaj şi le plăteau din banii ţării! Au dat afară mii de funcţionari mici şilucrători ceferişti, iar membrii consiliului de administraţie al CF.R. au încasat peste drepturile lor, suma de aproape 10 milioane, atunci când calea ferată a lucrat în anul 1929 cu o pagubă de 900 milioane, iar în 1930 cu o pagubă de un miliard! Au aplicat curba de sacrificiu funcţionarilor nenorociţi, retragândule câte 700 lei lunar, dintr'o leafă de 3500 lei. N'au avut milă de lacrimile copiilor flămânzi ai funcţionarilor statului, numai să-şi poată ghiftui buzunarele lor umflate, au retras mămăliga din gura copiilor, ca ei să se îndoape cu icre negre de 2000 lei kg.-mnal! Iată dovada afirmaţiunilor mele: D. prof. Vâlcovici, noul ministru al comunicaţiilor, a convocat pe reprezentanţii ziarelor din Capitală, cărora le-a făcut următoarea declaraţie : „Am venit aci ca să pun ordine în cheltuelile administraţiunilor pendinte de acest departament. Din primele cercetări ce am făcut, am ajuns la constatarea că membrii consiliului de administraţie al regiei autonome cft. au încasat sume la cari nu aveau dreptul şi deci ilegale. Tuturor acestora le-am trimis câte o scrisoare prin care îi invit, în termeni cei mai urbani, să restitue banii încasaţi peste jetoanele la cari Ce vrea, azi, ţara ?! Dihonia din partidul naţional ţărănesc