Tribuna, noiembrie 1933 (Anul 6, nr. 24-26)

1933-11-11 / nr. 24

Pag. 2 Şi acum să schiţăm în câteva cuvinte programul ce stă la baza acestei acţiuni, care reiese, dealtfel, clar din raportul anului curent.: — Pe lângă ideia de a forma caractere artistico-sportive şi culturale — o problemă care preocupă în mod deosebit cadrele secţiei de Sibiu -- este instrucţia preregimentară a tineretului nostru — pentru a se da posibilitatea valorificării calităţilor şi îndreptării defectelor atât spirituale cât şi fizice — cu scopul de a creşte cetăţeni conştienţi de menirea şi demnitatea lor în timp de pace şi de râzboiu. «Mens sana in corpore sano» şi «Totul pentru binele neamului» — sunt devizele călăuzitoare» scrise cu litere de aur pe fruntea fiecărui şoiman şi şoimană. Iată o îndrumare sănătoasă, care trebue să aibă răsunet în sufletul oricărui tânăr sau tânără, dornic(ă) de progres moral şi fizic — spre binele neamului românesc. Aceasta este icoana, care trebuie să stea ca exemplu în faţa noastră, a tuturor celor tineri — să lăsăm politica militantă, pe seama celor mai bătrâni, cari, singuri vor răspunde asupra situaţiei creată în urma conducerii lor, iar noi (cei tineri) la rândul nostru, să fim în stare să-i judecăm și să le dăm locul ce-i merită în istorie. APEL Un tânăr entuziasmat şi robit de o idee nobilă vrea să se înalţe în albastrul cerului, de unde să se arunce cu paraşuta de la înălţimea de 13.000 metri spre a bate recordul mondial al paraşutiştilor şi a înscrie astfel o nouă pagină de glorie în cartea de aur a aviaţiei române. Acest tânăr — Emil Izdrailă,—nepotul vestitului General doctor Hilarie Mitrea, care a dus faima şi gloria ţării şi ştiinţei româneşti în Indiile Olandeze plin de curaj şi voinţă, nu-şi poate realiza planul din lipsă de bani, necesari cumpărării unei paraşute şi a cheltuelilor, de transport în Franţa şi plata punerii la dispoziţie a unui avion stratosferic, cu care să poată ajunge la înălţimea dorită, pentru a putea redobândi pe seama neamului românesc a titlului de campion mondial, titlu pe care actualmente îl deţine englezul Tranum de la 10.000 metri. Câtă bucurie şi mândrie naţională a cuprins neamul românesc când Dşoara Smaranda Brăescu obţinuse titlul de campion mondial al paraşutiştilor, iar azi — durere — Dşoara Brăescu doarme pe laurii vechei izbânzi iar presa şi oficialitatea română tace• Apelăm la tineretul sportiv român, la profesorii şi intelectualitatea română, la ofiţerii armatei noastre, cu rugămintea să-şi dea obolul pentru atingerea acestui scop nobil. Publicăm mai jos apelul tânărului: Iubiţi cetăţeni! Un ideal foarte mare şi vrednic de poporul român, mă aduce astăzi în faţa Dvoastră iubiţi cetăţeni români. Vă rog să fiţi cu luare aminte la cele ce vă voi expune, având în vedere valoarea faptelor pe care eu le susţin, pentru a spori fala ţării şi a aviaţiei române. — Eu cred că nu este român, care să nu fie mişcat sufleteşte şi care să nu aibă dorinţa arzătoare, de a-şi vedea ţara lui pe calea progresului. — Dorinţa mea este să bat recordul mondial prin lansarea cu paraşuta dela 13000 m. altitudine. Am dorinţa arzătoare ca acest record să-l deţie un fiu de bărbat român. Subsemnatul am fost la M. S. Regin audienţă şi cu plăcere mi s'ar fi dat concursul, dar din motive financiare şi technice a rămas ca soluţie, că eu printr-o listă de subscripţie publică, să-mi strâng banii pentru plata punerii unui avion în străinătate la dispoziţie, de asemenea şi pentru cumpărarea unei paraşute şi pentru diverse cheltuieli necesare acestui record. Mijloace pentru baterea recordului sunt foarte multe. Am dat aici numai câteva și anume sunt: Aerovanete Stratosferice «Farman» 480 h. p., Aeron. Str. „Guerchais ”700 h. p., apoi Potez K. 14 care montat pe un Breguet 19a s-a urcat până la 13145 m. altitudine . Ultimul este botezul cu care Dnii Cpt. Max Manolescu şi Gh. Botez au făcut raidul Bucureşti-Roma-Este nevoie a susţine cu hotărâre fermă, căci cu maximum de voinţă şi minimum de cheltuieli putem face a străluci aviaţia ţării, adăugându-i progresului realizat până acum şi titlul de campion mondial al paraşutiştilor, unui român.Va înţelege oricine, în afară de noi, că posedăm la noi în ţară, elemente demne şi remarcabile.Iubiţi cetăţeni, permiteţi-mi a vă arăta că şi eu, ca nepotul G! Dr. Chirurg H. Mitrea născut la Răşinari, că am ca şi dânsul voinţa a mări fala ţârii. Bunicul meu, după cum vedeţi în scrisoarea de mai jos, trimisă la cererea mamei mele de dl Director al Muzeului de Istorie Naturală care arată importanta donaţie făcută de bunicul meu, care alcătuieşte o podoabă a Muzeului din Bucureşti şi care este cunoscut printre cele mai vestite din Europa.— Iată copia: Muzeul de Istorie Naturală Bucureşti, 25 Sept. 1932 Doamnei Maria H. Mitrea (Izdrailă) Stimată Doamnă Răşinari Corespund cu plăcere cererei Dv. de a vn certa fica că reposatul Dv. părinte, neuitatul Gl. Dr. Hilarie Mitrea a făcut importante donaţiuni Muzeului de Istorie Naturală din Bucureşti, în valoare de zeci milioane Iei, cumpărând şi colectând singur în Java, Borneo, Celebes etc. etc. piei de paseri şi mamifere foarte bine conservate, Reptili, amfibii, peşti în alcool etc. etc. — D-sa a făcut chiar enorme cheltuieli aducând acest important material farmaceutic din Arhipelagul Malaiez în Europa şi îngrijind ca înainte de a-l dărui Muzeului din Bucureşti să fie ştiinţific determinat şi clasat în laboratoarele Muzeului de Istorie Naturală din Viena. Colecţiile dăruite Muzeului de Drul Mitrea, încă Înainte de numirea mea ca Director al acestui instituit m-am preparat şi expus in colecţiile publice şi alcătuesc şi astăzi o foarte mare podoabă a Muzeului nostru. Noi îi păstrăm aici o eternă recunoştinţă pentru sacrificiile ce le-a făcut şi potretul său în ulei este pus în sălile Muzeului ca a unuia din principalii donatori. — Primiţi, stimată Doamnă, asigurarea distinsei mele stime. — ss.Dr Gr. Antipa Directorul Muzeului de Istorie Naturală, Buc* Iubiţi cetăţeni, pentru realizarea acestui record mondial pe care-l voi bate eu pentru a spori renumele aviaţei româneşti şi fala ţării de a deţine un fiu de român titlul de campion al paraşutiştilor; fac apel la conştiinţele D-voastră de români adevăraţi, de a contribui fiecare cu ajutorul Dvoastră material. —Contribuind veţi face o operă naţională. Pentru a spori fala ţârii, a viaţei şi neamului românesc cred că nici un român nu va refuza de a contribui şi el cu ce poate, căci tot ce-i român şi simte româneşte, toţi cei ce-şi iubesc patria şi neamul îmi va da concursul, iar cei ce nu, nu merită a se numi români.— Dorinţa mea este pusă în slujba neamului, deci vă rog să-i acordaţi D-voastră atenţia deosebită, pe care i-am dat-o şi eu.Contribuind dovediţi în toată lumea tenacitatea D-voastră de naţionalism. Aş dori fraţilor, mult să mă înţelegeţi şi să nu se găsească nimeni printre noi cu sentimente contrare celor ale mele, dând prilej de închisoare în faţa celor cari ar profita să-şi facă o idee rea de felul cum ne înţelegem noi acţiunele noastre naţionale Iubiţi cetăţeni, eu vă mulţumesc pentru concursul dat şi vă rog să aveţi deplină încredere în puterea mea, că pentru ca în scurt timp să aduc mulţumirele mele şi să vă incunoştiinţez de reuşita izbânzii mele. Obolul Dvoastră, pe care l-aţi binevoit a-l da, vă rog am trimete direct Redacţiei şi Administraţiei ziarului „Tribuna’’ str. Mitropoliei 29, Sibiu. Şi trăiţi! Izdrailă Emil Răşinari — Sibiu.Etică, cât şi ca pregătire se pare, că-i partidul liberal, care va ieşi cu totul din conduita lui de până acum, va trece la mişcări de stradă, pentru ca să arate că este cel mai în drept să preia frânele conducerii. Grupările mai mici, se pregătesc de combinaţii, pentru ca evenimentele să nu le surprindă prea izolate şi pentru ca să fie în stare să ofere factorului Constituţional, o formaţie guvernamentală mai serioasă şi mai viguroasă. De data aceasta guvernul, sărmanul de el, se găseşte în luptă crâncenă pe toate fronturile, ba chiar din interiorul lui va fi atacat. — Şi va fi atacat fără nici o milă. — De fapt un astfel de guvern, care ne-a adus în situaţia jalnică de azi, nu poate inspira mila nimănui — S’a făcut singur, vrednic de terfelit şi de hulit. Aceşti nemernici, bandiţi la drumul mare, mai au suflet şi neruşinare, să declare că — pleacă ai lor şi vin tot ai lor! — O să vedem când va mai fi şi aceasta — mi se pare, că la Sfântul Aşteaptă — Am vrea să-i vedem tot pe ei aduşi din nou la putere, ca să avem ocazia să-i vedem sdrobiţi complect în alegeri — Ceace nu s’a întâmplat până acum în ţara românească cu nici uli partid politic — doar să fie ei nenorociţii aceştia. Împăcarea dintre dl. Vaida şi dl. Maniu, a devenit imposibilă, aşa că ardelenii naţional ţărănişti sunt împărţiţi în două tabere adverse. Dar până la urmă, tabăra D-lui Maniu va fi superioară, numeric. Ramura ţărănistă din partid la fel e împărţita, aşa că, să nu ne mirăm, dacă vom asista la o hotare straşnică, cu urmări dezastroase, între domnii Mihalache şi Virgil Madgearu, scumpul nostru vistiernic , pe temă de program. Regimul naţional ţărănesc, trebuie să se curăţe, trebue să-şi ia zdrenţele murdare şi puturoase şi să binevoiască a spăla putina din vreme! Să facă loc oamenilor cari îi vrea naţiunea. Acest regim nu mai e al naţiunii româneşti, ci al celei jidoveşti, maghiare, săseşti, — sau care vreţi! Domnule primministru, pleacă acum de lângă caşcaval — căci nici dracu nu vreă să fie în pielea Dtale, la deschiderea Corpurilor legiuitoare — dacă vei mai avea ocazia să le mai deschizi, ceea ce greu credem! «TRIBUNA» Guvernul Vaida în preajma deschiderii Corpurilor legiuitoare. Ne mai desparte câteva zile, de deschiderea parlamentului. Oamenii politicii, — afară de guvernamentali, privesc aceasta, cu un optimism nemaipomenit până acum — căci atunci se speră, că se va clarifica situația noastră polititică, ajunsă în cel mai tâmpit grad de deșănțare. Toate partidele noastre politice se pregătesc să preia puterea, dar cel mai serios, atât ca tac Nr. 24 Autorităţile şi sportul din Râmnicul Vâlcea Un match Împiedecat de poliţie şi armată în ultimul timp, toate matchiurile de football ce s'au jucat pe vrio arenă, din R.Vâlcea s'a sfârşit cu un scandal care, a luat deja un caracter permanent. Echipele din alte oraşe, invitate la joc de Vâlceni (SSV)În cazul dacă nu cedează adversarilor sunt expuşi în schimb a lua bătaie cu pietri sau ciomege. Astfel s’au petrecut lucrurile în mai multe rânduri şi acest procedeu s’a extins peste tot. Situaţia creiată de Vâlceni, o face pe oricare echipă, invitată să joace în Râmnic, a renunţa la jocuri. Mirarea nu este mare fiindcă însuşi autorităţile şi unele persoane conducătoare, contribue la provocare scandalurilor. Publicul ar fi cel mai liniştit dacă nu ar fi agitat. Nu ştim ce amestec are armata în mişcarea sportivă a tineretului când vedem că tineretul caută a se organiza în Asociaţiuni Sportive pentru desvoltarea ideii de sport, în R Vâlcea pe lângă Societatea Sportivă Vâlcea a mai luat fiinţă. Societatea Sportivă CF R, care a avut mai multe matchiuri fără a avea sfârşit cu scandaluri. Publicul a început să simpatizeze nouă formaţie din felul cum a ştiut a se purta cu invitaţii străini, ceia ce nu a plăcut d-lui Maior Dumitrescu. Duminecă în 15 Octomvrie CFR, Râmnic a invitat la un matchiu amical de Football pe CFR. Sibiu în acest scop conducătorii Clubului au intervenit