Tribuna, august 1935 (Anul 8, nr. 399)

1935-08-02 / nr. 399

Anul VIII Nr. 399 PREŢUL: Abonamenti La zilnic Pe 1 an lei Pe V2 an lei 280 Pentru auctriaţi şi instituţii 1000 Lei anual La răpîăimânal Pe 1 an lei 5o Pe V2 an 280 Director: Nicolae C. DROC REDACŢII: Sibiu Sfr. Regina Maria Nr. 8 Bucureşti Bulevard: Bana Manta Telefon 4.23.64 SIBIU, 2 August 1935 Preţul unui exemplar 3 Lei IBVMA Reparaţii de RADIO PROMT şi ieeu N Radio ■ Lux KUNTE Str. Regina Maria No. 49 Sibiu Str. Regina Maria 8 Anunţuri: Lei 5 cm2 in pagina inseseratelor şi Lei 8 în pagina de text. NEPUTINŢA SOCIETĂŢII NAŢIUNILOR Acum 8 ani, în coloanele acestui zar, arătam că nu avem încredere în Societatea Naţiunilor de la Geneva, care nu va putea opri conflictele armate ce vor izbucni între deritele state, can compun această Societate a Naţiunilor. Principalul ei înfiinţator a fost rapostul Woodrow Wilson, care a murit nebun. Arătam atunci că dreptatea a fost şi va fi totdeauna a celui mai tare, iar războaie au fost şi vor mai fi, cât va mai exista omenire pe pământ. S’au găsit oameni, cari să ne critice, spunând că nu ne dăm seama de situaţie. Prevederile noastre s’au adeverit. Japonia a început războiul în contra Chinei şi nimeni n’a fost în stare s’o oprească. Germania a călcat tratatul de pace dela Versailles, înarmându-se pe faţă şi nimeni n’o poate opri. la fel procedează şi Ungaria şi Bulgaria, dar în ascuns. Italia a mobilizat până acum şi a trimis 200.000 oameni în Eritreea, în vederea războiului cu Abisinia, război, care va începe cel mai târziu în Septemvrie, dacă până atunci nu va obţine pe Camera de industrie şi comerţ a organizat al treilea târg de mostre la Sibiu, care sa deschis în ziua de 20 Iulie a. c. ora 11 dim Au participat reprezentanţii autorităţilor din localitate între cari notăm pe dnii: Dr. E. Piso preş. com. inter, a Municipiului Sibiu, Dr. Nic. Regman prefectul judeţului, Dr. Alex. Bărbat preş. Camerei de industrie şi comerţ» N. Martin preşedintele Sfatului negustoresc, Dr. Nic. Comşa fostul preşedinte al Camerei de industrie şi comerţ etc. Din Bucureşti au participat d-nii: Cristache Staicovici vicepreşedintele Uniunii Camerei de industrie şi comerţ, senator Per,escu, ing. Cristodorescu şi mai mulţi degaţi ai Camerelor de industrie şi comerţ din ţară, Solemnitatea a început prin oficierea unui serviciu religios cu un sobor de trei preoţi: T. Popovici, Petrişor şi Neagu, după care d. D. Al care paşnică mandat asupra regatului abisinian! Va fi în stare Societatea Naţiunilor să oprească pe bătăiosul Mussolini? Niciodată! Austria va fi anexată de Germania, ori va readuce pe Habsbugi. Credeţi ca Societatea Naţiunilor va putea face ceva? Nimic! Ocupării Austriei de armatele dlui Hitler, ori restaurării Habsburgor, nu se va putea opune decât forţa armată! Sa vedem însă cine se aventurează într’un nou război? Naţiunile puternice ale lumii se înarmează din greu. America a pus în lucru peste 1000 de avioane noui. Anglia a mai votat recent cinci milioane lire, adecă două miliarde şi jumătate lei numai pentru aviaţie. Chiar şi Elveţia a început fortificarea graniţelor dinspre Germania, ori sediul Societăţii Naţiunilor e în Geneva, adecă în Elveţia !ată că nici ţara în care sâlâşlueşte faimoasa Societate a Naţiunilor, nu mai are încredere în ea! — Noi să mai avem încredere? Da, dar numai în tunurile noastre! N. C. Droc Bărbut preşedintele Camerei de industrie şi comerţ, deschide expoziţia printr’o însufleţită cuvântare. D. Dr. Bărbat arată că al 3 lea târg de mostre, deschide drumul târgului internaţional ce se va organiza la Sibiu în anul 1036 şi că actuala comisie interimară de la Camera de industrie şi comerţ a continuat pe linia trasată de conducătorii de până acum ai acestei instituţii sprijinind organizarea târgului de mostre. Camera de comerţ, credincioasă programului de înfăptuiri pe care şi l-a fixat la organizarea ei, închee prin inaugurarea celui de al 8 lea târg naţional de mostre, unul din cele mai importante capitole din dezideratele dictate de împrejurările şi nevoile specifice ale Sbiului. La inaugurarea celui de al 2-lea târg de mostre din anul trecut, am emis în numele comitetului de organizare al târgului, dorinţa de a face din Sibiu, din punctul de vedere al organizarei târgului de mostre „Lipsea României". Inaugurarea celui de al 3-lea târg naţional de mostre, pe care o facem azi o demonstrează până la evidenţă. Conducătorii de eri ai instituţiunilor economice din Sibiu, trebuie să fie pe deplin mulţumiţi, că actualii conducători sunt pătrunşi şi pasionaţi de problema ridicării nimbului economic al Sibiului, iar conducătorii de frâne să ia aminte că vor trebui să muncească mai intens şi cu mai mult avânt pentru acest deziderat, căci să nu se uite că dezideratele Sibiului sunt atât de strâns legate între ele, încât o mică şovăială, va nărui întreg planul de înfăptuiri pe care l-a fixat prin organizarea târgurilor de mostre permanente aici la Sibiu. Nu voim altceva decât să arătăm conducătorilor destinelor statului că ne pulsează cu putere o viaţă economică intensă, că aceasta pulsaţie face ca viaţa noastră economică să caute teren de dezvoltare în spaţiu, că această desvoltare nu o poate avea decât prin o legătură directă şi rapidă cu Capitala ţării prin linii de comunicaţie terestre şi aferene. — Deci prin organizarea acestei manifestaţiuni economice, vom forţa în cel mai scurt timp realizarea liniei ferate R.Vâlcea — Curtea de Argeş, şi creierea unei legături de comunicaţie terestră, între capitala ţării şi occident, prin Sibiu, precum şi o legătură aeriană prin crearea unui aerodrom. Orice sibian trebue să fie pătruns de ideia, că viaţa economică a Sibiului trebue să evadeze dintre zidurile vitrege în care trăişte azi, că numai prin lărgirea orizontului vom putea să arătăm forţa de cari suntem stăpâniţi. Din partea Camerei de comerţ şi industrie din Sbiu şi în numele Comitetului de organizare, azi, cu ocazia inaugurării, pot să asigur că industria noastră naţională a pornit pe drumul realizărilor. — D. Valeriu Bozdoc directorul târgului de mostre ia cuvântul şi spune: In îndeplinirea funcţiei pe care o deţin am ţinut să organizez cel de al 3 lea târg de mostre care expune produsele celor 130 de industrii. Dacă o idee răsăcită pentru o iniţiativă atât de importantă, cum este înfiinţarea instituţiei târgurilor de mostre la Sibiu, a putut fi tradusă în fapt, aceasta se datoreşte în primul rând acelora cari şi-au asumat patronajul, precum şi Intr'o măsură egală acelora cari, înţelegând rostul acestei instituţii, au dat preţiosul lor concurs. Ş. numai In ultimul rând acelora cari s’au străduit să organiza această manifestaţie. D. Bozdoc aduce apoi mulţumiri d-Ior industriaşi şi comitetului de organizare şi administrare în frunte cu energicul ei preşedinte dl. dr. Al. Bărbat. — In continuare vorbitorul arată efi până la Înfiinţarea acestei instituţii, România a fost singura ţară din Europa centrală, care încă n’a avut târg de mostre, organizat în genul celor din străinătate, astfel ca el să fie repetat anual la o dată fiă, cu organe de conducere permanente. In timpurile de faţă când tendinţa de independenţă industrială a ţărilor este din ce în ce mai evidentă o atare Instituţie trebuia să fie creiată şi în ţara noastră. Pentru crearea acestui târg s’a ales Sibiul, care era locul cel mai Indicat, deoarece el este un oraş vechi industrial, situat în centrul bazinului industrial al ţării, care se întinde dela Braşov până la Timişoara, fiind la punctul de trecere cel mai important al Carpaţilor, care face legătura între Ardeal şi vechiul regat. Mai este şi un centru important economic înconjurat de atâtea staţiuni climaterice şi balneare, ceea ce oferă posibilitatea să fie vizitat de un public foarte numeros. Cum în cele mai multe ţări, aceste instituţii au luat fiinţă şi au devenit tradiţionale în alte oraşe favorizate de împrejurări şi nu în capitala ţării lor, tot aşa şi Sibiul are şansa de a deveni ceia ce pentru Italia este Milano şi Turin, pentru Germania Lipsea, pentru Polonia Poznan, pentru Cehoslovacia Bratislava ş. a. m. d. Că aceste împrejurări favorizate au fost bine constatate de la început, este dovada progresului din an în an al acestei instituţii. Prima încercare, expoziţia organizată în 1929, cu cele 60 de industrii locale în timp de 8 zile a fost vizitate de 30 000 persoane. Aceasta fiind o simplă expoziţie nu s’a căutat a se cunoaşte cuantumul tranzacţiilor încheiate. In 1933 expoziţiei i s'a dat o amploare mai mare. Au participat 100 industrii mai importante şi târgul a fost vizitat de 45.000 persoane Tranzacţiile incheiate s’au ridicat la suma de 10 milioane lei. In 1934 s’a organizat al 2-lea târg de mostre cu 192 participanţi. A fost vizitat de 90 000 persoane şi tranzacţiile s-au ridicat la suma de 30 milioane lei. Târgul de mostre care se deschide astăzi este oglinda împrejurărilor actuale că între ţări continuă o adevărată luptă economică pe chestia balanţelor comerciale din care cauză industriile suferă de lipsa de materii prime în raport cu capacitatea lor de producţie şi cerinţele ţării. Din acest motiv organizatorii acestui târg s’au străduit să obţină partciparea mai cu Deschiderea celui de al 3-lea târg de mostre dela Sibiu