Tribuna, august 1936 (Anul 1, nr. 7)

1936-08-16 / nr. 7

Anul I Nr. 7 SIBIU, 16 August 1936 —*■ Preţul unui exemplar 3 Lei Reparaţii de RADIO PROMT şi IEFTIN Radio - Lux KUNTE Str. Regina Maria No. 49 DIRECTOR: NICOLAE O DROC PROPRIETAR: ALEX. TOMICI SEVE. REDACŢIA: SIBIU — Str. Petru Maior No. 31 ZIAR NAŢIONAL INDEPENDENT ADMINISTRAŢIA: SIBIU Str. Faurului Nr. 17 1 0 administraţie de stat ideală: 9 Ruşinea de la băile Ocna-Sibiului Conducerea bailor Ocna-Sibiulu, de când 6 are" morfinomanul Dr Lambru a exasperat pe toată lumea. Veniturile băilor au scăzut în mod vertiginos, iar Ministerul Sănătăţii are mari pagube. Totuşi directorul Dr Lambru-capul tuturor răutăţilor şi nenorocirilor de menţinut în fruntea acestei instituţii, ca un blestem şi o ruşine naţională ! Are proptele, are rude la Ierusalim şi astfel se adevereşte încă odată cele scrise de noi acum câţiva ani că în Ţara Românească dacă ai tată general şi mamă cocotă, ajungi ministru, oricât ai fi de prost, iar dacă te ţii de găinării şi potlogării nu eşti tras la răspundere ! Ruşinea cea mare o poartă protectorul său persoana conducătoare din Ministerul Sănătăţii! Nu cumva împart beneficiile? Credem aceasta cu atât mai mult, cu cât în presa locală şi din capitală au fost demascate toate hoţiile comise şi cu toate acestea până azi nici o măsură nu s-a luat în contra vinovaţilor. Drul Lagibru e un morfinoman în ultimul grad, aşadar un iresponsabil, un om care el însuşi are nevoie să fie internat într'o casă de sănătate iar despre actualul administrator, dl Traian Constantînescu, nise spune că nu prea e om dintr'o bucată! Ni se aduce la cunoştinţă că un domn Traian Constantînescu a fost condamnat prin sentinţa Tribunalului Dâmboviţa S. 11, Nr. 2713 din 26 Iunie 1934 la 6 luni şi 1 zi închisoare pentru escrocherie, săvârşită în dauna Societăţi Generale a Funcţionarilor Publici din Bucureşti, întrebăm Ministerul Sănătăţi dacă acest Traian Constantînescu este unul şi acelaş cu dl Traian Constantînescu, numit administrator al băilor Ocna-Sibiului ? Sperăm că nu ! Aşteptăm informaţii mai detailate căci cazul ar fi într'adevăr uluitor, dacă administratorul ar fi un escroc, iar directorul uu morfinoman iresponsabil! -Jr, în ea, Vechiul Naţionalismul nostru! Intotdeauna am fost duşmanii naţionalismului orb şi pătimaş.^cineam dat seama că el sădeşte ură acolo unde cu timpul ar trebui să crească floarea iubire! şi a buneiînţelegeri. Dar de multe ori ne-a fost dat să observăm fapte ce ne-au determinat să reacţionăm sincer, aşa cum ne dicta cugetul nostru de buni români. Şi aceasta am făcut-o în lumina unui gând curat fără ca protivnicii noştri să ne acuze de pătimă şi părtinire. Astăzi, insă, când întreaga omenire se svârcoleşte în căutarea unei axe de echilibru pentru noi cel mai fericit lucru ar fi să ne revizuim conştiinţa şi curaţi la suflet să acţionăm împotriva acelora, care ar fi o piedică în drumul consolidării sufleteşti a neamului nostru. Ori, tocmai aci trebue să intervină un fiul tineretului, care, crescut sub egida vremurilor tulburi de astăzi, va şti să reacţioneze cu avânt, tinereşte, dar spre binele şi fericirea de mâine a acestei ţări. Căci trebuie să o mărturisim că mulţi dintre „ai noştrii", dintre acei care se bat în piept şi se laudă la fiecare colţ de stradă cu naţionalismul lor, sunt chiar ei înşişi un obstacol în calea propăşirii aceastui neam, fiindcă la ei totul îmbracă haina nesincerităţii şi a minciunei. Una fac pe stradă, la cafenea sau în mijlocul prietenilor şi alta la ei acasă, în intimitate. Câţi nu sunt dintre aceştia care îşi sbiară integritatea şi curăţenia sufletului lor, când în realitate nu sunt altceva decât duşmanii ascunşi ai acestui neam. Fiind în această linie de orientare, să nu mergem mai departe de oraşul nostru. Avem o mulţime de aşa zişi şi buni români, dealtfel destul de bine situaţi, care nu pregetă o clipă să-şi trâmbiţeze naţionalismul lor. Şi aceasta o fac numai la lumină, prin presă, sau prin chefuri cu orgii, unde se cheltuesc bani din greu — fără rost. Şi aceasta o fac acolo — unde sunt siguri că pot să-şi ascundă adevăratul lor fond ; pe când acasă, în umbră, desvâluiţi de vălul pe care-l arborează în ochii societăţii, apar ceia ce sunt în realitate, nişte farsori cu suflete mici, lipsiţi cu totul de sent, sincere. Intr'adevăr fiecare îi cunoaşte pe aceşti ,,buni români"*, care se simt mai în largul lor când pot să îngăimeze două trei cuvinte în limba lui Arpad; iar acasă în familie, rămâi surprins când vezi că vorbesc de preferinţă această limbă căci în româneşte nu găsesc atâta putere de expresie — spun ei. Neavând nimic de regretat din regim fiindcă nu l-a trăit el va trăi şi acţiona cu mintea în viitor. Căci nu trecutul, care anchilozează, trebuie să fie sprijinul nostru moral, ci viitorul. Ori acest lucru nu-i pot realiza improvizaţii „buni români" de astăzi, care îşi au rădăcini prea adânc înfipte în trecutul nu prea îndepărtat - ci tineretul , care cu toate păcatele lui, se manifestă sincer, aşa cum cer vremiile şi sufletul acestui neam. De aceea trebuie să dăm ascultare tineretului, care oricum ar fi deavaniat sesizează mai bine şi precis sensul acestor vremi grele prin care trecem cu toţii ! . . . Alex. Tomici-Severin» minorele corupte, iar apoi batjocorite şi infectate! Rasputinul Sibiului va fi demascat în toată goliciunea sufletului său pervers. Vor apare codoşii şi ajutoarele sale! Vom dovedi cum şi-a nenorocit victimele, cum Ie-a îmbătat şi cum le expunea oprobriului public! Nu mai departe decât acum un an minora Silvia Simonetti, a fost îmbătată de acest satir, apoi dată pe mâna unui nedespărţit prieten zis tovarăş de orgii, care după ea a abuzat de ea a lăsat-o să apară în costumul Evei în faţa cafenelei »împăratul Romanilor». Nenorocita de ruşine şi-a luat lumea în cap, iar azi trăeşte în Bucureşti, unde sadicul corupător o alimentează cu bani numai şi numai să nu spună cele întâmplatei de 9000 lei, după ce i-a scris o carte ilustrată din Karlsbad cu următorul conţinut: »Dragă Silvia ! Eu voi sta la băi vreo 3 săptămâni. IN ACEST TIMP TU FĂ CE POŢI. Dacă vrei scriemi pe adresa Hotel Ananas, Karlovy-Vary I. F.» In ziua când a primit această ilustrată, biata fată se plimba flămândă pe Calea Victoriei, fără nici un ban în pungă! Avea dreptate corupătorul să-i scrie «în acest timp tu fă ce poţi! După ce satirul Ilie Floaşiu a fost informat că a vorbit cu victima, cari ne-a spus lucruri grozave, pe cari nu Ie putem publica, ciîntr‘un spirit de condescendenţă faţă de cetitori, s‘a grăbit a trimete acei 9000 Iei şi instrucţiuni ca să nu mai spună nimic şi să-şi retragă afirmaţiunile. Totul este însă zadarnic, căci dovezile le posedăm! Suntem convinşi însă că înalta Curte de Casaţie îi va respinge cererea de strămutare a procesului! Iarăşi Rasputinul Sibiului Spre ruşinea lui, junele deputat corupător de minore, Hip Floaşiu a cerut strămutarea procesului la alt tri- I bunal, pentru motivul de suspiciune legală. Aşadar numitul bănueşte buna credinţă şi obiectivitatea magistraturii sibiene, lăsând să se înţeleagă că judecătorii ar fi de partea mea. Este o insultă josnică ce se aduce celui mai select corp, de slujbaşi publici! Bănuim însă că junele deputat vrea să fugă din faţa justiţiei sibiene şi pentru motivul că la desbaterea acestui proces vor asista sute de persoane, cari vor auzi toate ticăloşiile acestui ins. Vor defila victimele, vor apare Statutul Funcţionarilor Publici se va respecta? E vorba de noul statut în care s’au introdus mai multe dispoziţiuni reformatorii şi cea mai importantă din timpurile noastre este următoarea: La numire, funcţionarul va fi obligat să prezinte o declaraţie scrisă autentică, în care să fie trecută întreaga avere ce posedă atât dânsul cât şi soţia. Insă fapt îmbucurător că asemenea declaraţie va trebui repetată la fiecare avansare. Prin acest procedeu se urmăreşte de bună seamă situaţia materială încontinuă a funcţionarului.