Tribuna, martie 1938 (Anul 1, nr. 8)

1938-03-20 / nr. 8

Pag. 2______________________________________________TRIBUNA LIBERA____________________________________________Nr| Şcoala Românilor din Banatul Jugoslav Veşti triste de la fraţii din Banatul Jugoslav Intre România şi Iugoslavia există o convenţie şcolară privitoare la şcoalele româneşti din Banatul Jugoslav, care a intrat in vigoare în anul 1935. După doi ani de aplicare a convenţiei şcolare, d. Vasile T. Maximoinei, învăţător român din Banatul sârbesc, a publicat deunăzi o plângere a nevoilor pe cari Ie îndură şcoala românească din ţara vecină şi amică. Acestea ar fi: a) Scoala românească din Banatul Iugoslav n’are manuale dacfice româneşti; b) Şcoala românească din Banatul Jugoslav e lipsită de un control românesc ; c) Şcoala românească din Banatul Iugoslav nu are destui învăţători români; d) Şcoala românească din Banatul Jugoslav e mixtă (româno- sârbă n. n.) numai în clasele elementare se predă în limba maternă, — la cele supreprimare se predă în limba sârbă; e) Şcoala românească îşi inchide despărţămintele în dauna interesului nostru; f) Şcoala românească nu există în toate satele şi oraşele cu populaţie românească (cazurile de la Vârşeţ, Biserica Albă, Clek şi Ciuşoraş); g) învăţătorii şcolii româneşti sunt lipsiţi de o oblăduire; h) Drepturile lor sunt literă moartă de lege; j) Li se revin banii cu lunile; k) Li se fac opriri ilegale (20 dinari). Neajunsurile de cari suferă şcoala românească din Banatul iugoslav şi corpul învăţătorilor români, sunt atribuite de către dl Vasile T. Maximovici lipsei dela datorie a d-lui Afanasie Popovici, consilierul technic de aplicare a convenţiei şcolare pe lângă guvernul din Belgrad. Veştile acestea dela fraţii noştri din Banatul înstrăinat ne întristează profund şi ne gândim cu amărăciune şi la soarta celor 350.000 de Români din Serba veche (Craina, Marova, Pojaroviţi şi Balcanii sârbeşti) cari sunt complet lipsiţi de un învăţământ, în limba lor naţională, sunt împinşi în braţele unei slavizări grabnice. Credem că e timpul suprem ca guvernul român să se ocupe mai de aproape de moartea şcolilor româneşti din Banatul Iugoslav, impunând aplicarea strictă a convenţiei şcolare, care lasă atâţia fraţi înstrăinaţi, fără posibilitatea unui învăţământ în limba naţională. Observator ceste cercetări ne-au furnizat date surprinzătoare. Ele vor dovedi, pe baza unui material statistic bine documentat, cum s’a putut schimba, datorita unei nepriceperi condamnabile şi unei lipse totale de înţelegere a realităţilor, fizionomia şi structura demografică a unui oraş important pentru economia ţării. Nu va surprinde că această schimbare s’a făcut în dauna evidentă a naţiunii dominante in Stat, pe a cărei spinare s'au încheiat atâtea târguri politicianiste ruşinoase! ? ! Terenurile proprietăţii urbane tn mâinile minoritarilor Cu toate că din punct de vedere numeric românii au făcut progrese frumoase, totuşi din punct de vedere economic ei sunt încă în vădită inferioritate. Pe terenul proprietăţii urbane, în plin centrul oraşului, românii sunt ca şi inexistenţi. In străzile principale, acolo unde pulsează viaţa economică a acestui oraş, stăpânirea se găseşte în mâinile minoritare. Să nu vă miraţi, când expun adevărul, că nici în celelalte străzi laterale centrului situaţia nu este mai bună, unde proprietatea imobilară românească se poate număra pe degete. De la Unire, sunt aproape două decanii şi de atunci, nici un român n'a mai putut pătrunde în cercul proprietarilor minoritari, afară bineînţeles de cei existenţi. In cadrul unui reportagiu viitor, vom arăta căror cauze este datorită această stare deplorabilă şi de ce nu se aduce nici un remediu. Pentru azi ne mărginim să schiţăm că de vreme ce minoritarii, procedează după un plan bine chibzuit pentru menţinerea neştirbită în mâinile lor a proprietăţii imobiliare urbane şi chiar rurale, sprijiniţi înainte de toate pe o solidaritate pilduitoare, ce nu poate să fie uşor sfărimată sau măcar zdruncinată. Pe când români băştinaşi, sunt lipsiţi de orice sprijin din partea oficialităţii şi de acea unire strânsă, legată de tot ce serveşte naţiunea şi interesele ei vitale. IHIIIIIIIIIIIIIilIlI ...... . . .............I in! i M! ! l !Ini'MI:::II Românii n’au dreptul la cămin în oraşele ardeleneşti Desnaţionalizarea proprietăţii urbane. O situaţie intolerabilă. Lipsă de sprijin. Am fost singurul ziar, care am ridicat la timpul său, una din ceue mai grave probleme ce aleng prin importanţa iar covârşitoare, insa? vitalitatea neamului românesc — procesul de desnaţionalizare a proprietăţii urbane, — care, din nefericire, face progrese uimitoare. Cât de justificată este această chemare la realitate a acelora ce poarta greaua răspundere a destinelor românești, ne-o dovedește cu prisosinta ecoul profund pe care acest strigăt de alarma, l-a găsit in rândurile tuturor bunilor români, mai aies din cuprinsul Ardealului de Sud, — cutropuse minoritarii . . . Constatări ocazionale. Urmărind, în cadrul unei anchete mai ampie, pasta indicată — sunem în măsură să revenim cu amănunte, menite să pună problema in adevărata ei lumina. Constatările noastre privesc oraşul Sibiu, care are o situaţie specială din punct de vedere demografic şi economic. Insă tocmai graţiei stării sale deosebite, acest oraş oferă cercetătorului un exemplu cât se poate de edificator pentru adâncirea problemei desnaţionaizării proprietăţii urbane. — Nu avem în faţă, cum ar înclina să creadă unii, o situaţie specială a unui oraş oarecare, fie din provinciile alipite, — ci un caz, — care poate să fie uşor raportat la toate oraşele din tot cuprinsul Ardealului şi situaţiuni mult mai îngrijorătoare. Spre o mai bună înţelegere a lucrurilor, credem necesar sâ subliniem, că oraşul Sibiu, este unul din cele mai importante centre industrialei agricole şi zootethnice din ţara, care a luat o frumoasă desvoltare tocmai de la intrarea sa sub stăpânirea românească. Cifrele vorbesc In oraş locuesc ca de altfel în întreaga regiune de pe malul râului Cibin minoritari saşi şi unguri in masse compacte. Faptul acesta, determină situaţia sa specială, din punct de vedere demografic. După ultimele date statistice, se se găsesc la Sibiu 51.000 locuitori, împărţii pe naționaltăţi astfel: Români 21.707; Saşi, 17.712; Unguri, 8051; Alte naţionalităţi, 2063; folgvei, 1467. Cu alte cuvinte la o populare de 21. 707 locuitori Români, avem de adaugat 29. 293 minorităţile, cari in total fonnează circa 51. 000 de locuitori. De notat că în numărul românilor se înglobează circa 1550 de romi, băştinaşi, ai acestor meleaguri. Nu vom întra acum în examinarea evoluţiei situaţiunii demografice, lăsând această sarcină pe seama unei anchete speciale. Vom anticipa numai spre a sublinia revelaţiile noastre de faţă, că a* Propaganda revizionistă maghiară in Anglia. Se impune înfinţarea de urgenţă a unor servicii de informare a opiniei publice mondiale şi de combatere. Ne-am ocupat regulat şi metodic de propaganda maghiară revizionistă in străinătate. Am arătat efectele şi obiectivele ei, subliniind necesitatea urgentă a unei chibzuite şi obiective informări a opiniei publice, în deosebi a acelor ţări, unde această propagandă se face pe un vast şi extins plan, urmărind un singur ţel: pomgrirea noastră in faţa opiniei publice mondiale şi câştigarea simpatiei acesteia pentru scopul final pe care il urmăesc, cu atâta tenacitate, vecinii noştri maghiari,« revizuirea tratatului de la Trianon şi a statu quo-ului teritorial bazat pe acest tratat. Această deşănţată şi fată precedent de perseverenţă propagandă şi-a ales ca teren de acţiune, mai ales ţările in apus: Anglia, Franţa, Italia, Germania şi America. Toate aceste ţări sunt invadate de agenţii Ligii revizioniste, de sub conducerea renegatului scriitor maghiar (şvab) Franz Herzog. Efectele acestei propagande ne vedem In atitudinea numeroaselor organe de presă cu renume mondial şi nu acea a multor oameni politici, scriitori şi intelectuali din acele ţâri, cari se identifică cu aspiraţiile revizioniste, militând pentru succesul luptei ce o duc umgurii revizionişti Am semnalat aceste lucruri de atâtea ori şi am cerut contra măsuri urgente. Astăzi, îndeosebi, acestea sunt cu atât mai mult impuse de nevoi inexorabile. Sperăm deci, ca o acţiune de îmbunătăţire din partea oficialităţii noastre va interveni şi în locul atâtor sinecuri, se va realiza o operă utilă şi de folos ţării, instituindu-se un serviciu informativ şi de propagandă românească pentru informarea străinătăţii şi combaterea propagandei duşmănoase şi tendenţioase, ce se face împotrva României în aceste ţări. Din cele ce urmează, vom vedea utilitatea unei propagandei obiective româneşti în ţările amintite mai sus. ___Anglia teren de predilecţie pentru desfăşurarea propagandei revizioniste ungureşti. Agenţii oficinei revizioniste maghiare din Anglia plasează fel de fel de articole şi studii false de iredentism unguresc în presa britanică. De curând a apărut un fel de studiu în revista "News Letter", organul partidului muncitoresc englez, din Londra. El poartă semnătura gazetarului politic Datehouse, dar materialul de care se ocupă o furniza Un nou local românesc la Sibiu Sâmbătă 19 Martie 1938 orele 16 — se va redeschide în fosta pivniţă Bachus din strada Honterus No. 6 — Noul local „TUNEL“ sub conducerea d-lui ŞERBAN BLEZU & Comp. Onoratul public sibian este invitat şi pe această cale a lua parte la inaugurarea ce se va oficia de părintele E. Cioran, protopopul Sibiului.