Tribuna Sibiului, octombrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1148)

1971-10-24 / nr. 1142

Pagina 2 — _r.■;■■ ■ ■■ -aâI^Z'1''-rr 'iir"TT" 1 - ATRIBUŢII ART. 31. — In domeniul planificării şi controlului îndeplinirii sarcinilor de plan, centrala are următoarele atribuţii principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor: al elaborează planul cincinal şi planurile anuale în vederea asigurării economiei cu produsele şi prestaţiile care intră în profilul ei de activitate; în acest scop analizează potenţialul tehnic şi economic al întreprinderilor subordonate şi celorlalte unităţi componente, soluţiile pentru creşterea eficienţei producţiei. B. Investiţii şi construcţii a) elaborează planul de investiţii pe centrală, pe baza studiilor proprii şi a propunerilor întreprinderilor subordonate şi a celorlalte unităţi componente; elaborează, pe baza propunerilor acestora, planul de finanţare şi creditare a investiţiilor; b) nominalizează Investiţiile care se finanţează din fonduri centralizate nerambursabile sau din credite bancare aprobate în poziţii globale *1 stabileşte volumul investiţiilor ne Tribuna Sibiului •— ~ ■■ — "a=sz-T-rr —== Anul IV» nr. 1142 (Continuare în pag. a IlI-a) LEGEA cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat formare din pag. I) carea unor criterii obiective de apreciere anuală a personalului în scopul repartizării şi utilizării judicioase a acestora; b) stabileşte necesarul de cadre în perspectivă, pe specialităţi; c) întocmeşte planul propriu de pregătire a personalului cu şi fără participare în producţie; organizează pregătirea personalului prin cursuride calificare, şcoli profesionale, ucenicie la locul de muncă, şcoli de maiştri şi altele, pe baza planului de şcolarizare şi în limita fondurilor alocate prin plan, în colaborare cu instituţiile de învăţămînt, organizează şi urmăreşte practica în producţie a elevilor şi studenţilor; d) organizează perfecţionarea pregătirii personalului prin instruire la locul de muncă, cursuri organizate în unitate, studiu individual, stagii de practică sau prin alte forme ce se desfăşoară în afara unităţii, atît în domeniul tehnologic, cit şi în probleme de conducere şi organizare; ( e) asigură baza materială, dotarea unităţilor şcolare şi cadrele didactice de specialitate necesare; f) asigură aplicarea principiilor generale privind remunerarea muncii şi perfecţionarea formelor de stimulare materială a personalului, atît în ceea ce p priveşte legarea mai strînsă a retribuţiei oi de rezultatele obţinute de fiecare în ART. 16.• Centrala este o unitateeconomica autonomă, de producţie, care cuprinde mai multe întreprinderi, fabrici, uzine, exploatări, şantiere de construcţii,montaj, secţii şi alte unităţi de producţie; ea poate avea în componenţa sa şi unităţi de cercetare, proiectare, comerţexterior, aprovizionare, desfacere, prelucrare automată a datelor, pregătire şi perfecţionare a cadrelor, prestări de serivicii sau alte unităţi necesare îndeplinirii sarcinilor ce îi revin; centrala asigură în mod nemijlocit conducerea întreprinderilor Subordonate şi a celorlalte unităţi din componenţa sa. Centrala se constituie, de regulă, pe ■structura unei mari întreprinderi; gruparea unităţilor în centrale se face, în principal, pe baza criteriului omogenităţii ■ produselor şi al tehnologiilor de fabricare, al cooperării, al integrării pe bazaunor produse finite sau în funcţie de amplasarea teritorială a unităţilor com- ponente. ART. 17. — Centralele industriale sau alte unităţi asimilate acestora — combinate, trusturi, grupuri de întreprinderi,de fabrici sau de uzine — denumite în prezenta lege centrale, se organizează și funcționează pe principiul gestiunii economice. " ART. 18. — Centralele au personali■ tate juridică, pe care o dobîndesc de la data înregistrării lor la Ministerul Finanțelor sau, în cazul celor de subordonare locală, la organele financiare jude- ţene şi al municipiului Bucureşti. Centralele sunt titulare de plan pentru indicatorii ce le sunt repartizaţi de ministere, celelalte organe centrale ale administraţiei de stat şi consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi răspund faţă de acestea de îndeplinirea planului şi de situaţia economică-financiară a întregii activităţi. Ele încheiebilanţ, au cont la bancă, beneficiază decredite bancare, au relaţii economice şi financiare cu alte unităţi, precum şi cu f» beneficiari şi furnizori străini.■ ART. 19. — Centralele sunt subordo- nate ministerelor, celorlalte organe centrale ale administraţiei de stat sau consiliilor populare judeţene şi ale municipiului Bucureşti. Centralele se înfiinţează, se desfiinţează sau se reorganizează prin fuziune,absorbţie, divizare totală sau parţială, prin hotărîre a Consiliului de Miniştri. Prin actul de înfiinţare a centralei se stabilesc denumirea, obiectul activităţii şi sediul principal. ART. 20. — Centralele se înzestrează la înfiinţare cu fonduri fixe şi se dotează cu mijloace circulante proprii, necesare desfășurării activității la nivelul lor. Prevederile art. 4 al prezentei legi referitoare la fondurile fixe și mijloacele circulante se aplică și centralelor. ART. 21. — Centralele au relaţii bugetare directe. ART. 22. — Beneficiile aprobate prin planurile financiare ale centralelor se repartizează, potrivit legii, pentru acoperirea unor nevoi financiare ale unităţilor în subordine, finanţarea investiţiilor centralizate, vărsăminte la buget, constituirea fondului pentru investiţii necentralizate şi a fondului de rezervă, precum şi pentru alte destinaţii legale. Beneficiile peste plan preluate de la întreprinderile subordonate se repartizează pentru constituirea fondului de investiţii sociale sau pentru alte destinaţii legale,iar diferenţa se varsă la bugetul de stat, în condiţiile prevăzute de lege. ART. 23. — Centrala constituie la dispoziţia sa, potrivit legii, fondul pen-„ [tru finanţarea investiţiilor centralizate,prin prelevări de la întreprinderile sub-ordonate şi celelalte unităţi componentedin: fondul de amortizare, beneficii şi [din alte resurse destinate investiţiilor. ART. 24. — Centrala constituie la dispoziţia sa un fond pentru investiţii ne- I centralizate alimentat din: * a) beneficii, în cote anuale diferenţiate în funcţie de nivelul rentabilităţii planificate pentru activitatea de bază stabilite anual prin bugetul de stat; b) amortizarea aferentă fondurilor fixe a căror durată normată de serviciu a expirat, în cotă anuală de pînă la 15 la suta. Fondul prevăzut la alineatele precedente se folosește pentru: — investiții necentralizate productive de mare urgență, cum ■ sînt cele destinate modernizării utilajelor şi instalaţiilor, existente, achiziţionării deaparate de măsură şi control, îmbunătăţirii tehnologiei producţiei, eliminării de locuri înparte cit şi de rezultatul de ansamblu obţinute; g) ia măsuri pentru organizarea activităţii de apărare a secretului de stat; h) ia măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi folosirea raţională a forţei de muncă; i) asigură înfăptuirea sarcinilor ce le revin potrivit legii, pentru înfiinţarea de cantine, creşe, grădiniţe, grupuri sociale, pentru crearea condiţiilor de cazare, rezolvarea problemelor de asistenţă medicală, precum şi baza materială necesară acţiunilor cultural-sportive. ART. 15. — întreprinderile din cadrul centralelor exercită în întregime atribuţiile din domeniul de producţie, precum şi parţial atribuţiile corespunzătoare celorlalte domenii, care nu se justifică din punct de vedere economic să se realizeze în mod centralizat. Atribuţii cum sunt cele privind cercetarea, proiectarea, investiţiile, aprovizionarea şi desfacerea, pregătirea şi perfecţionarea cadrelor în unităţi special constituite se exercită, de regulă, în mod centralizat, de către centrale în folosul întreprinderilor subordonate. Centrala va stabili pentru fiecare întreprindere din competenţa ei, pe bază de criterii economice, ţinînd seamă de factorii de influenţă specifici, limitele în care atribuţiile prevăzute la capitolul I pentru întreprinderi se exercită de către acestea şi respectiv atribuţiile ce se realizează în mod centralizat la nivelul centralei. guste, completărilor de utilaje în spaţii existente, îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, amenajării şi dezvoltării de spaţii comerciale şi depozite, dezvoltării secţiilor de prestări de servicii; — investiţii social-culturale, inclusiv construcţii de locuinţe; — rambursarea ratelor restante din creditele acordate pentru neconstituirea resurselor destinate finanţării investiţiilor la nivel planificat, precum şi a celor din credite acordate pentru investiţii centralizate înscrise în planul de stat, nerambursate pînă la sfirşitul anului din resursele prevăzute în acest scop; -- alte destinaţii stabilite prin dispoziţii legale. Sumele rămase nefolosite se raportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie. ART. 25. — Centrala constituie la dispoziţia sa un fond pentru efectuarea de modernizări, îmbunătăţiri ale tehnologiei producţiei, precum şi pentru lucrări de reparaţii capitale în afara celor planificate a se executa din cheltuielile de producţie sau circulaţie, în limita unei cote pînă la 25 la sută din amortizarea aferentă fondurilor fixe utilizate după expirarea duratei de serviciu normate, la alte unităţi componente decît întreprinderile subordonate. ART. 26. — Centrala constituie din beneficiile planificate un fond de rezervă ce se determină prin aplicarea unei cote anuale de 1 la sută la valoarea mijloacelor circulante proprii. Fondul de rezervă se foloseşte pentru acoperirea temporară a unor nevoi financiare urgente; acoperirea unor cheltuieli de reprezentare și protocol; rambursarea creditelor pentru creșteri de mijloace circulante, în cazul nerealizării planului de beneficii din cauze neimputabile; acop pperirea unor eventuale pierderi din mijoace circulante proprii; rambursarea ratelor restante din creditele acordate pentru neconstituirea resurselor destinate finanţării investiţiilor la nivel planificat, precum şi cele din credite acordate pentru investiţii centralizate înscrise în planul de stat nerambursate pină la sfirșitul anului din resursele prevăzute in acest scop. Fondul de rezervă neutilizat de centrală în cursul unui an se reportează în anul următor. ART. 27. — în vederea realizării planului de dezvoltare a tehnicii noi, centrala constituie, potrivit legii, fondul pentru tehnica nouă. ART. 28. — Centrala poate constitui, în condiţiile legii, o rezervă în cadrul fondurilor valutare alocate pentru satisfacerea unor nevoi urgente de import. ART. 29. — Pentru stimularea personalului în realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan, centrala poate acorda, potrivit legii, premii anuale, premii pentru economii de materii prime, materiale şi forţă de muncă, premii pentru depăşirea sarcinilor de export şi reducerea importurilor, precum şi premii pentru realizări deosebite în cursul anului. De asemenea, se poate constitui, la dispoziţia conducerii centralei, un fond de premiere din beneficiile planificate, în limita unei cote de 0,05 la sută calculată la fondul de salarii planificat anual pe total centrală, din acest fond se pot acorda premii în cursul anului personalului care a obţinut rezultate deosebite, directorul general şi directorii pe funcţiuni din centrală pot fi premiaţi cu aprobarea organului ierarhic superior. ART. 30. — Din beneficiile peste plan, ale anului anterior, centrala poate preleva o cotă pentru efectuarea unor lucrări de investiţii sociale — locuinţe, creşe, cămine, cantine, dispensare şi altele similare — în condiţiile prevăzute în planurile anuale. investiţiilor, exportului, sporirea productivităţii muncii şi folosirea raţională a forţei de muncă, precum şi alte elemente care definesc laturile cantitative şi calitative ale întregii activităţi economice la care se referă prevederile de plan; planul astfel elaborat se corelează cu prevederile planului de stat de dezvoltare a ramurilor și a economiei naționale în ansamblul său, de către organul ierarhic superior, aprobîndu-se de conducerea colectivă a acestuia; desfăşoară, după aprobarea planului de stat, planul propriu pe unităţile componente; b) elaborează studii de prognoză privind dezvoltarea în perspectivă a activităţii centralei; c) urmăreşte realizarea ritmică şi integrală a planului pe ansamblul centralei și pe fiecare întreprindere subordonată; ia măsuri pentru respectarea disciplinei de plan și pentru rezolvarea operativă a problemelor ce apar pe parcursul executării planului; d) constituie o rezervă de plan la fondul de salarii de pînă la 1,5 la sută din fondul de salarii total aprobat pe centrală; pentru activitățile sezoniere și de constructii-montaj rezerva poate fi de pînă la 2 la sută din fondul de salarii aprobat trimestrial. In mod corespunzător se constituie rezervă de plan și la numărul de personal; e) modifică, pe ansamblul centralei, eşalonarea trimestrială a indicatorilor de muncă și salarii, stabiliţi de organul căruia îi este subordonată, cu pînă la 2 la sută din fondul de salarii aprobat pe trimestrul respectiv, cu respectarea indicatorilor de muncă și salarii planificaţi pe întregul an; f) organizează evidenţa capacităţilor de producţie, pe centrală, întreprinderi subordonate şi celelalte unităţi componente, controlează modul de folosire şi ia măsuri pentru creşterea gradului de utilizare a acestora. ART. 32. — în domeniul cercetăriidezvoltării, centrala are următoarele atribuții principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor: A. Cercetare și proiectare al elaborează planul de cercetare şi de valorificare a cercetărilor încheiate, precum şi planul de proiectare şi planul tehnic şi asigură realizarea lor; face propuneri pentru temele de cercetare care să fie cuprinse în planul de stat; b) elaborează studii pentru dezvoltarea centralei în ansamblu, a întreprinderilor subordonate şi a celorlalte unităţi componente, în vederea specializării acestora, a concentrării producţiei şi a tipizării produselor şi subansamfibrelor; avizează studiile privind direcţiile de dezvoltare şi profilul întreprinderilor subordonate şi unităţilor componente, elaborate de acestea; c) asigură cooperarea tehnico-ştiinţifică cu unităţi din străinătate şi încheie convenţii cu acestea, în limita competenţelor stabilite; d) organizează şi îndrumă activitatea de proiectare, ia măsuri pentru utilizarea proiectelor tip, directive şi refolosibile; e) organizează activitatea de cercetare atît pentru nevoile proprii cit şi pe bază de contracte , pentru alte unităţi, pentru produse şi procedee tehnologice noi; f) întocmeşte studiul comparativ de oferte pentru importuri complexe şi propune opţiunea sa; g) elaborează sau, după caz, organizează elaborarea de studii pentru asimilarea produselor noi din profilul centralei, precum şi pentru modernizarea şi ridicarea nivelului tehnic-calitativ al produselor; ia măsuri pentru punerea în fabricaţie a produselor nou asimilate; h) organizează elaborarea de studii privind perfecţionarea tehnologiilor, concomitent cu îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, pentru introducerea în fabricaţie a unor materiale noi de calitate superioară şi cu eficienţă sporită, înlocuirea de materiale deficitare; asigură introducerea şi extinderea procedeelor tehnologice noi şi de mare productivitate; ia măsuri pentru extinderea mecanizării şi automatizării producţiei, modernizarea utilajelor şi instalaţiilor, introducerea mijloacelor mecanizate şi automatizate de calcul; i) stabileşte planul tematic de invenţii-inovaţii; asigură măsurile necesare pentru identificarea şi înregistrarea soluţiilor tehnice brevetabile, realizate în cadrul întreprinderilor subordonate şi al celorlalte unităţi componente, ia măsuri să asigure protecţia, realizarea şi generalizarea invenţiilor, se preocupă de brevetarea şi valorificarea în străinătate a invenţiilor; prezintă propuneri ministerului pentru achiziţionarea licenţelor care depăşesc competenţa sa; j) asigură informarea, documentarea şi propaganda tehnică-ştiinţifică; k) stabileşte măsuri pentru dezvoltarea bazei materiale a cercetărilor ştiinţifice proprii centralizate , ce se finanţează din fondurile lăsate la dispoziţia sa; efectuează cu acordul constructorului virări între investiţiile pe care are dreptul să le nominalizeze în plan; c) asigură elaborarea prin organizaţii de proiectare proprii sau juristerii a documentaţiilor tehnicostaninomice pentru investiti; urmăreşte ca producţia noilor obiective să se realizeze în principal cu materii prime şi materiale din ţară; asigură amplasarea unităţilor de producţie avînd în vedere existenţa forţei de muncă, reducerea transporturilor, folosirea utilităţilor din zonă; întocmeşte studiul comparativ de oferte pentru importuri complexe şi propune opţiunea centralei; d) stabileşte, potrivit legii, indicatorii tehnico-economici şi documentaţiile tehnnco-economice pentru investiţiile din fondurile statului — investită centralizate şi necentralizate — în limita competenţelor sale; e) încheie contracte de antrepriză cu unităţile de construcţii pentru executarea lucrărilor de investită sau poate să împuternicească unităţile componente să încheie aceste contracte; organizează, acolo unde se justifică economic, executarea de lucrări in regie proprie; f) stabileşte, în colaborare cu furnizorii, grafice pentru livrarea utilajelor şi instalaţiilor prin care se specifică obligaţiile reciproce privind termenele de emitere a comenzilor, de predare a documentaţiilor, tehnice precum şi condiţiile de execuţie a utilajelor şi instalaţiilor, corerind termenele de livrare a acestora cu graficele de eşalonare a investiţiilor şi cu termenele de punere in funcţiune a capacităţilor; g) urmăreşte realizarea resurselor destinate finanţării investiţiilor, la care scop ia măsuri pentru constituirea, potrivit planului, a fondurilor ce se realizează pe seama: vărsămintelor din amortismente, a beneficiilor realizate şi a altor surse; h) repartizează fondurile de investiţii de care poate dispune în următoarea ordine: — pentru punerea în funcţiune a capacităţilor şi obiectivelor ce urmează să fie date In exploatare in anul de plan; — pentru realizarea stadiilor fizice stabilite prin grafice la obiectivele în continuare şi la cele noi; i) organizează recepţia lucrărilor de investită, aprobă recepţia definitivă a obiectivelor de investiţii ai căror indicatori tehnico-econorhici intră în competenţa sa; j) stabileşte, cu acordul constructorilor, virările între Întreprinderi de investiţii centralizate prevăzute în poziţii globale, cu respectarea capacităţilor şi termenelor de punere în funcţiune aprobate, iar pentru investiţiile ce se realizează din credite bancare, şi cu acordul băncilor. C. Organizarea producţiei şi a muncii a) ia măsuri pentru organizarea pe baze ştiinţifice a producţiei în scopul folosirii raţionale a capacităţilor de producţie, aplicării de forme şi metode moderne de organizare şi programare a producţiei în vederea optimizării proceselor de producţie, utilizării de sisteme raţionale pentru mişcarea materiilor prime, materialelor şi produselor; asigură îmbunătăţirea continuă a formelor şi metodelor de conducere, perfecţionarea structurilor organizatorice şi a regulamentului de organizare şi funcţionare, organizează sistemul informaţional potrivitcu atribuţiile şi răspunderile ce revin fiecărei trepte ierarhice din centrală, întreprinderi subordonate şi celelalte unităţi componente; b) asigură îmbunătăţirea continuă a organizării şi normării muncii prin folosirea unor forme adecvate de diviziune şi cooperare în muncă, raţionalizarea muncii de birou, organizarea raţională a locurilor de muncă, organizarea muncii în schimburi; adaptează metodologia generală de normare la specificul activităţii sale, cu acordul uniunii sindicatelor de ramură; elaborează normative şi norme unificate specifice domeniului sau de activitate; c) elaborează, pe baza propunerilor întreprinderilor subordonate şi a celorlalte unităţi componente şi a analizelor proprii, planul de normare tehnică a muncii şi ia măsuri pentru îndeplinirea lui; asigură aplicarea normelor fundamentate ştiinţific la toate activităţile şi categoriile de personal; controlează modul lor de aplicare şi stabileşte măsuri pentru ridicarea nivelului calitativ al acestora; d) urmăreşte valorificarea studiilor proprii şi a celor elaborate de întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi compotente, prin aplicarea, extinderea şi generalizarea lor; elaborează, pe baza acestora, calcule sintetice privind posibilităţile creşterii producţiei, sporirii productivităţii muncii şi realizării de beneficii peste plan; e) acordă asistenţă de specialitate întreprinderilor subordonate şi celorlalte unităţi componente, în problemele specifice organizării conducerii, producţiei şi muncii; f) urmăreşte ca proiectele noilor investiţii să fie elaborate pe baza tehnicilor şi metodelor organizării ştiinţifice a producţiei şi a muncii, în vederea realizării unei eficiente sporite; g) organizează documentarea şi informarea în probleme de organizare a conducerii, producţiei şi muncii. ART. 33. — In domeniul producţiei, centrala are următoarele artibuţii principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor: a) elaborează documentaţia de pregătire tehnologică a producţiei pentru procese tehnologice tipizate, precum şi programele de fabricaţie pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unități componente pentru care aceste activităţi se execută centralizat; b) elaborează normele şi normativele de consum care se aprobă prin planul de stat şi departamental, pentru materii prime, materiale, combustibili, energie; stabileşte asemenea norme şi normative pentru alte materii prime şi materiale în vederea fundamentării tehnico-economice a consumului productiv; se preocupă de reducerea continuă a consumurilor specifice de materii prime, materiale, combustibili, energie; c) organizează şi urmăreşte aplicarea unor metode moderne de pregătire-programare-lansare şi urmărire a producţiei în vederea utilizării complete a capacităţilor de producţie şi a forţei de muncă; d) stabileşte planul de cooperare între întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente; urmăreşte şi ia măsuri pentru îndeplinirea acestuia; asigură relaţiile de cooperare cu alte centrale; e) organizează şi controlează activitatea de exploatare, întreţinere şi reparare a utilajelor, a aparatelor de măsură şi control şi de producţie, a SDV-urilor şi pieselor de schimb pentru utilajele proprii, activitatea de metrologie, precum şi alte activităţi de producţie auxiliară sau de prestaţii, prin care se asigură deservirea întreprinderilor subordonate şi a celorlalte unităţi componente; f) organizează şi îndrumă desfăşurarea activităţii de control tehnic de calitate; g) stabileşte şi ia măsurile necesare pentru prevenirea accidentelor de munică şi a îmbolnăvirilor profesionale. ţinînd seama de condiţiile specifice, asigură aplicarea măsurilor pentru prevenirea şi combaterea poluării mediului înconjurător. ART. 34. — în domeniul comercial, centrala are următoarele atribuţii principale, purtînd răspunderea pentru Îndeplinirea lor: A. Aprovizionare tehnico-materială a) răspunde de asigurarea bazei materiale a unităților componente respectînd prevederile planului de stat, disciplina contractuală și alte reglementări legale; b) asigură aprovizionarea ritmică cu materii prime, materiale, combustibili și energie; stabilește nomenclatorul produselor a căror aprovizionare se asigură de către centrală, elaborează necesarul pentru aceste produse, încheie contracte economice de lungă durată, anuale sau pe perioade mai mici, urmăreşte şi asigură realizarea lor, precum şi a produselor la care întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente derulează pe specificaţii contractele încheiate de centrală; c) stabileşte relaţii, încheie contracte cu furnizorii străini şi urmăreşte realizarea livrărilor; efectuează, potrivit legii, importurile complexe direct sau prin relaţii cu alte organizaţii importatoare; d) asigură folosirea judicioasă a materiilor prime şi materialelor deficitare din ţară şi din import, extinderea utilizării în consum a materialelor indigene înlocuitoare, valorificarea deșeurilor, recuperarea ambalajelor refolosibile; e) asigură dimensionarea justă a stocurilor, luînd măsuri pentru stabilirea normelor de stoc pentru materii prime, materiale, combustibili, energie; ia măsuri pentru preîntâmpinarea formării de stocuri supranormative şi pentru lichidarea celor deja formate; aprobă normele de stoc care sunt în competenţa sa; asigură redistribuirea între întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, precum şi la alte unităţi a stocurilor disponibile, pentru reintroducerea lor în circuitul economic; f) propune organului ierarhic superior fondurile valutare necesare importurilor şi după aprobarea măsuri de realizare a importurilor în strictă concordanţă cu necesităţile obiective ale întreprinderilor subordonate şi celorlalte unităţi componente; elaborează fişele tehnice pentru importul departamental şi asigură contractarea din timp şi livrarea la termen a produselor din import sau urmăreşte contractarea pentru produsele ce se contractează de către firmele importatoare; asigură aprovizionarea întreprinderilor subordonate, şi a celorlalte unităţi componente cu produsele din import; g) urmăreşte modul în care întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente încheie contractele şi realizează aprovizionarea tehnică-materială, pentru produsele lăsate în competenta lor; soluționează litigiile precontractuale; h) organizează, după caz, depozite proprii de aprovizionare. B. Desfacere a) organizează prospectarea pieței interne și externe în vederea cunoașterii necesităților de consum; stabileşte relaţii directe cu beneficiarii pentru constituirea portofoliului de comenzi şi determinarea altor elemente utile încheierii contractelor economice; b) întocmeşte balanţe pentru planurile anuale şi de perspectivă la produsele la care este coordonator, cu obligaţia de a asigura acoperirea necesarului justificat al economiei, folosind în acest scop atît resursele proprii, cit şi ale celorlalţi furnizori indiferent de subordonarea acestora, precum şi cele provenite din import; colaborează cu alte centrale şi unităţi furnizoare şi beneficiare şi cu organele ierarhice ale acestora la stabilirea celor mai eficiente soluţii de echilibrare a balanţei de materiale; asigură utilizarea integrală şi cu maximum de eficienţă a capacităţilor de producţie, asimilarea de produse noi, dimensionarea judicioasă a stocurilor, încadrarea consumurilor în normele şi normativele stabilite, extinderea folosirii înlocuitorilor şi a materiilor prime şi materialelor din ţară, luînd sau propunînd măsuri pentru intensificarea fabricării acestora; înscrie în balanţe rezerve de plan corespunzătoare, în scopul desfăşurării ritmice a procesului de producţie şi realizării sarcinilor de plan şi dispune utilizarea lor potrivit competenţelor ce-i revin; asigură optimizarea transportului materiilor prime şi materialelor de masă; c) elaborează planul pentru produsele destinate exportului şi stabileşte mărfurile care se livrează în cadrul sarcinii valorice de export ,alte produse*; asigură valorificarea mărfurilor pe piaţa externă şi creşterea eficienţei exportului; d) stabileşte nomenclatorul produselor pentru care centrala încheie contracte ca furnizor, inclusiv al produselor pentru care întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente derulează pe specificaţii contractele încheiate de centrală, precum şi nomenclatorul produselor ce se contractează şi se desfac de către unităţi prin relaţii directe cu beneficiarii; încheie contracte cu beneficiarii interni şi externi urmărind realizarea în termen a livrărilor; e) elaborează împreună cu ceilalţi producători şi difuzează cataloage comerciale cuprinzînd produsele pentru care îi revine sarcina de coordonator de balanţe, precum şi alte produse realizate de întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, cu indicarea tuturor elementelor necesare stabilirii relaţiilor contractuale; revizuieşte şi îmbunătăţeşte anual cataloagele elaborate; îl organizează şi, după caz, participă la tîrguri, expoziţii, demonstraţii practice pentru produsele la care este coordonator sau care se realizează de întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente; întocmeşte albume şi prospecte cuprinzînd caracteristicile calitative şi domeniile de utilizare a produselor; ia orice măsuri pentru difuzarea largă a produselor din profilul lor; g) îndeplineşte, din însărcinarea organului căruia îi este subordonată, rolul de furnizor general pentru livrările de instalaţii complexe; h) încheie contracte cu Banca Română de Comerţ Exterior pentru obţinerea de credite în valută; i) organizează, după caz, depozite de desfacere şi magazine proprii de prezentare şi vînzare în ţară şi în străinătate, „service"-uri, precum şi vînzări în consignaţie; j) efectuează exportul şi importul de produse prin compartimente specializate, întreprinderi proprii de comerţ exterior sau prin alte unităţi cu activitate de comerţ exterior; k) poate participa sau poate avea, în condiţiile legii, următoarele forme de reprezentare în străinătate; reprezentanţi comerciali proprii permanenţi sau temporari; birouri tehnicocomerciale; societăţi comerciale mixte; reprezentanţi locali ; persoane fizice sau juridice; alte forme de reprezentare comercială; l) aprobă, pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, planurile de transport cu mijloace proprii; m) urmăreşte utilizarea corespunzătoare a mijloacelor de transport şi ia măsuri în vederea evitării transporturilor neeconomicoase; n) asigură rezolvarea reclamaţiilor, referitoare la calitate, cantitate, ambalaje, termene de livrare sau alte condiţii prevăzute în Contractele interne şi externe, suportînd daunele care provin din vina centralei. ART. 35. — Centrala asigură cooperarea in producţie cu firme şi organizaţii din străinătate, în limita competenţelor ce-i revin, poate iniţia, trata şi încheia acţiuni şi contracte de Cooperare privind: exportul de produse pe termen lung, cooperarea în producţie şi în activitatea comercială, realizarea de importuri complexe prin cooperare, procurarea de materii prime deficitare prin livrări de produse, obţinerea de licenţe, tehnologii, instrucţiuni de fabricaţie, funcţionare şi exploatare a instalaţiilor, precum şi asistenţă tehnică; pătrunderea pe noi pieţe, atît ca furnizor principal, cit şi ca subfurnizor, în condiţiile Legii cu privire la activitatea de comerţ exterior, de cooperare economică şi tehnico-ştiinţifică. ART. 36. — In domeniul financiarcontabil centrala are următoarele atribuţii principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor: al elaborează planul financiar şi asigură mobilizarea tuturor rezervelor şi utilizarea eficientă a resurselor financiare puse la dispoziţie; b) stabileşte,,pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, după necesitate, indicatori financiari — anuali şi pe trimestre — în limita indicatorilor comunicaţi de organul căruia îi este subordonată; repartizează beneficiile planificate pe destinaţii legale; întocmeşte comunicările de vărsăminte din beneficii; c) adaptează, în cursul execuţiei, planurile financiare ca urmare a modificării indicatorilor economici, conform reglementărilor în vigoare; d) elaborează indicaţii pentru aplicarea în întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, potrivit specificului activităţii lor, a metodologiei şi formularisticii de planificare financiară; e) elaborează propuneri pentru proiectele planului de credite şi de casă şi repartizează pe întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente plafoanele aprobate; pentru eventuale nevoi suplimentare de fonduri care apar în cursul trimestrului, poate solicita credite la unităţile bancare la care are cont; f) analizează cauzele care au condus la depășirea fondurilor planificate la întreprinderile subordonate şi celelalte unități componente, care folosesc credite restrictive și ia măsuri care să asigure în timp scurt încadrarea acestora în fondurile planificate; g) efectuează studii şi analize cu privire la eficienţa fondurilor de producţie, evoluţia acumulărilor băneşti, a structurii cheltuielilor materiale, a stocurilor de valori materiale şi a altor indicatori financiari; h) ia măsuri pentru efectuarea recalculării periodice a normativelor mijloacelor circulante, urmărind accelerarea vitezei de rotaţie a acestora, prin îmbunătăţirea aprovizionării tehnico-materiale, a programelor de producţie şi a activităţii de desfacere; urmăreşte situaţia stocurilor de valori materiale şi ia măsuri pentru încadrarea întreprinderilor subordonate şi a celorlalte unităţi componente la normativul total al mijloacelor circulante, pentru lichidarea stocurilor supranormative cu mişcare lentă şi fără mişcare, precum şi preîntîmpinarea formării lor în viitor; i) asigură îndeplinirea planului financiar pe ansamblul centralei, întreprinderi subordonate şi celelalte unităţi componente, urmărind realizarea acumulărilor băneşti şi a obligaţiilor financiare faţă de stat, creşterea rentabilităţii şi folosirea eficientă a mijloacelor materiale şi băneşti, precum şi respectarea disciplinei financiare; j) analizează propunerile de plan valutar pentru prestaţii de servicii şi operaţiuni necomerciale primite de la întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente şi Întocmeşte proiectul planului valutar al centralei; ki constituie comisiile de verificare şi analiză a bilanţului anual al întreprinderilor; verifică şi centralizează bilanţurile contabile şi situaţia principalilor indicatori economico- financiari lunari ai întreprinderilor» subordonate şi celorlalte Unităţi componente; întocmeşte dări de seamă contabile pentru întreaga activitate a centralei, pe care le înaintează organelor competente; l) stabileşte, potrivit legii, trecerea pe seama cheltuielilor de producţie a lipsurilor de valori materiale constatate la inventariere peste normele legale, în cazurile în care acestea nu se datoresc vinei cuiva, precum și scăderea din contabilitate a oricăror altor pagube; m) stabileşte termene de efectuare a inventarierii patrimoniale anuale, la întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente; examinează şi soluţionează litigiile patrimoniale dintre întreprinderile subordonate, trimiţînd organelor arbitrale numai acele litigii care depăşesc competenţa sa; soluţionează litigiile de o valoare sub 1 000 lei in cazul în care întreprinderile subordonate sunt debitoare; h) stabileşte, potrivit legii, termene diferenţiate de prezentare a bilanţurilor şi situaţiilor principalilor indicatori economici-financiari, pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente în funcţie de specificul fiecăreia; o) organizează controlul financiar preventiv în condiţiile legii; organizează şi exercită controlul gestionat de fond asupra mijloacelor materiale şi băneşti la întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente; p) stabileşte şi modifică preţuri şi tarife, precum şi bonificaţii şi adaosuri, potrivit prevederilor şi competentelor legale; controlează şi răspunde de modul de stabilire a preturilor şi tarifelor, precum şi de concordanta dintre calitatea produselor şi preturile stabilite; r) redistribuie fondurile fixe disponibile la întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente în cadrul competenţelor acordate. ART. 37. — în domeniul activităţilor de personal, centrala are următoarele atribuţii principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor: a) organizează aplicarea unor criterii ştiinţifice privind selecţionarea, pregătirea, încadrarea şi promovarea personalului; se ocupă de formarea din timp a cadrelor împreună cu instituţiile de învăţămint; b) stabileşte necesarul de personal în perspectivă, pe: specialităţi, ţinînd seama de specificul, cerinţele şi dezvoltarea sectorului coordonat; c) întocmeşte planul de pregătire a personalului prin cursuri de scurtă durată, planul de pregătire a personalului fără participare în producţie, pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, pe baza propunerilor primite de la acestea; aprobă cursurile propuse să se organizeze cu participare în producţie; d) elaborează planul de perfecţionare a pregătirii personalului, potrivit dezvoltării rapide a progresului tehnic şi a cerinţelor conducerii şi organizării ştiinţifice a producţiei şi a muncii; organizează şi urmăreşte practica în producţie a elevilor şi studenţilor, în colaborare cu instituţiile de învăţămînt; e) organizează pregătirea cadrelor prin cursuri de calificare, şcoli profesionale, ucenicie la locul de muncă, şcoli de maiştri şi altele, pe baza planului de şcolarizare şi in limita fondurilor alocate prin plan; organizează, potrivit legii, perfecţionarea personalului în domeniul de activitate al centralei şi în probleme de conducere şi organizare; f) asigură baza materială, dotarea unităţilor şcolare şi cadrele didactice de specialitate necesare; g) asigură aplicarea principiilor generale privind remunerarea muncii şi perfecţionarea formelor de stimulare materială a personalului atît in ceea ce priveşte legarea mai strînsă a retribuţiei lor de rezultatele obţinute de fiecare în parte, cit şi de rezultatele de ansamblu obţinute în cadrul acestora; h) ia măsuri pentru organizarea activităţii de apărare a secretului de stat de către personalul din cadrul centralelor, întreprinderilor subordonate şi unităţilor componente; ia ia măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi folosirea raţională a forţei de muncă; organizează şi urmăreşte realizarea acţiunilor sociale pe ansamblul centralei referitoare la înfiinţarea de cantine, creşe, grădiniţe, spaţii de cazare, rezolvarea problemelor de asistenţă medicală, precum şi de asigurare a bazei materiale necesare acţiunilor cultural-sportive. ART. 38. — în cadrul centralelor pot funcţiona, în afară de întreprinderi, unităţi componente cu gestiune economică fără personalitate juridică — fabrici, uzine, exploatări, secţii, şantiere, ateliere, depozite şi altele similare. Acestea pot avea independenţă operativă, subcont la bancă, pot beneficia de credite bancare, pot încheia contracte prin împuternicire de reprezentare şi pot avea relaţii economice şi financiare, prin delegare, in limita competentelor stabilite de centrala de care aparţin. Aceste unităţi exercită o parte din atribuţiile prevăzute pentru întreprinderi la capitolul I„ stabilite de către centrala căreia îi sunt subordonate, în funcţie de mărimea, amplasarea şi condiţiile specifice de producţie. Centrala exercită pentru aceste unităţi o parte din atribuţii, astfel incit să se creeze condiţii pentru a se concentra asupra realizării cantitative, calitative şi în condiţiile de eficienţă maximă a producţiei. Centrala răspunde de totalitatea activităţilor pe care le exercită in mod centralizat pentru întreprinderi subordonate şi celelalte unităţi componente. ART. 39. — Unităţile componente prevăzute la articolul precedent se înfiinţează după cum urmează: — fabrici, uzine, exploatări şi altele care au organizare asemănătoare cu cea a întreprinderilor prevăzute la art. 1, prin ordinul ministrului, pe baza hotărîrii colegiului ministerului, respectiv prin decizia comitetului executiv al consiliului popular; — secţii, șantiere, ateliere, depozite și alte unități similare, prin hotărîrea consiliului oamenilor muncii al centralei. Prin actul de înfiinţare se stabilesc denumirea, obiectul activităţii şi sediul acestora. Desfiinţarea acestor unităţi, reorganizarea sau modificarea denumirii, obiectului activităţii sau se* CAPITOLUL II Organizarea și funcționarea centralelor