Tribuna Sibiului, octombrie 1973 (Anul 6, nr. 1742-1767)

1973-10-02 / nr. 1742

Festivităţile prilejuite de aniversarea a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debreţin“ Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debreţin“. Omagiul adus acestei aniversări şi-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mişcării revoluţionare de la 1921, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“, clasa I. Această impresionantă manifestare, desfăşurată în prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostaşilor ţării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejeşte pentru libertate şi independenţa României şi apoi, pina la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest as- pru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu* — creată pe teritoriul U.R.S.S., la iniţiativa şi sub îndrumarea comuniştilor români şi cu aprobarea guvernului sovietic, „c.idiţiile caidin întreaga noastră ţară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mişcare de rezistenţă a maselor largi populare, împotriva dictaturii militaro-fasciste cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rândul armatei române — a acţionat cu fermitateşi dârzenie, aducindu-şii contribuţia, împreună cu întreaga armată română, la infringerea hitlerismului. Prin acţiunile lor pline de curaj, ostaşii diviziei şi-au îndeplinit cu cinsti jurământul făcut în fața poporului nostru, înscriind cu sângele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru eliberare națională șisocială. Este prețuita, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă în slujba întăririi, și înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care îşi îndeplinesc, la fel, ca ■toţi ostaşii ţarii, cu pasiune şi dăruire, sarcinile derăspundere în* credinţate de partid şi popor. ...Este ora 10. Ostaşii Diviziei „Tudor Vladimirescu-Dobreţi*“ trăiesc în această însorită dimineaţă de toamnă clipe deosebite. Ea sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, generali şi ofiţeri activi şi în rezerva — participanţi la războiul antihitlerist — militari ai unităţilor din garnizoana Bucureşti, membri ai gărzilor patrionice şi ai formaţiunilor de pregărre militară a tineretului, pionieri. Pe platoul central, se află aliniate unităţi al Diviziei, având în flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunţă sosirea, tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comandantul suprem al forţelor noastre armate, însoţit de ministrul apărării naţionale, trece în revistă trupele şi salută drapelele unităţilor. Urmează momentul solemn al decernării Ordinului „Tudor Vladimirescu", clasa I, Drapelului de luptă al marii unităţi, pentru contribuţia deosebită adusă la ridicareacapacităţii de apărare a Republicii Socialiste România şi la opera de (Continuare în pag. a IlI-a) In numărul de • SPORT... SPORT... • Rubrica de informaţii: La dispoziţia dv. • Avancronică de concert în pag. a II-a • Aportul comisiilor economice în studierea rezervelor de creştere a producţiei In pag a ÎII-a • Din muncă şi cinste se-ntrupează demnitatea • VIAŢA INTERNAŢIONALĂ in pag. aIV-a mti-  BIELI'- ASTRA o 1 B I U trai -J PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul .VI, nr. 1742 Marţi, octombrie 197314 pagini, [30 Bani Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi, Tovarăşi generali, ofiţeri, subofiţeri, Tovarăşi soldaţi, Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare însemnătate în istoria forţelor armate româneşti, a forţelor de eliberare socială şi naţională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc,, doresc să adresez, in numele Comitetului Central al Partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al meu personal, un salut călduros şi cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forţelor armate române. După cum se ştie, Partidul Comunist Român a desfăşurat, încă de la înfiinţarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacţiunii burghezo-moşiereşti, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie şi colaborare cu Uniunea Sovietică. In condiţiile istorice şi internaţionale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forţelor antifasciste şi democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în ţară dictatura militaro-fascistă. Primii paşi ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea ţării în urma Dictatului de la Viena şi apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitlerista împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor din coaliţia antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mişcare împotriva fascismului şi a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forţe democratice antifasciste din ţară, a desfăşurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea maşinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat şi în rîndul armatei, care înţelegea tot mai mult că trebuie să participa activ la lupta pentru salvarea intereselor naţionale, pentru eliberarea ţării de sub dominaţia fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acţionind pentru ieşirea României din războiul dus alături de Germania hitlerista, pentru alăturarea la coaliţia antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al ţarii şi zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele raiduri au participat militarii armatei noastre. In condiţiile interne arătate şi ale desfăşurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din iniţiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“. Trebuie să menţionam cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic, a acordat atît aprobarea, cît şi întregul sau sprijin pentru organizarea, dotarea şi funcţionarea acestei mari unităţi româneşti pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aş dori ca, la această adunare, să exprim guvernului şi poporului Uniunii Sovietice mulţumirile partidului şi ale poporului român. încă de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei şi se poate spune — a întregii armate. Intr-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unităţi, se spunea: „Noi, românii, nu dorim stăpinirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat naţional al României, un guvern al păcii, libertăţii şi independenţei“. Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit! Şi, într-adevăr, in România s-a instaurat un guvern naţional revoluţionar care a pus bazele noii orinduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea şi fericirea întregului popor, independenţa şi suveranitatea naţiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovaţii şi urale). Sunt cunoscute împrejurările internaţionale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obţinute de armatele sovietice, de armatele coaliţiei antihitleriste, de forţele de eliberare naţională şi de partizani din diferite ţări, care dădeau lovituri tot mai puternice maşinii de război hitleriste, grăbind prăbuşirea Germaniei fasciste, in aceste condiţii, in primavara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Naţional Democratic, s-a ajuns la o largă coaliţieantihitleristă, pentru salvarea naţională a patriei. In această coaliţie, armata deţinea un loc important. Trebuie menţionat că în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfăşurarea unei largi activităţi în rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroşi generali şi ofiţeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atît la înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, cit şi la toate transformările revoluţionare, la toate victoriile dobîndite in făurirea socialismului pe pămîntul României. (Aplauze puternice, urale). Totodată, înţelegînd că eliberarea patriei nu poate fi decit rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-şi ia soarta in propriile mîini şi că pentru aceasta trebuie să-şi creeze unităţi populare armate, partidul a treCut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important în lupta pentru înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, pentru eliberarea ţării, în construcţia orînduirii socialiste în România, lafăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au luat parte activă toate forţele ce se pronunţau pentru independenţa ţării, pentru progresul ei economico-social. Se poate spune că acest act de importanţă istorică crucială pentru România a deschis calea mi numai a eliberării definitive a patriei noastre de sub jugul dominaţiei străine şi a eliberării sociale a maselor, dar şi a utrei ere noi de făurire a celei mai înaintate orânduiri — oânduirea socialistă — în care poporul este pe deplin stăpîn pe destinele sale şi merge ferm înainte spre comunism! (Urale puternice, aplauze prelungite). Dragi tovarăşi, După cum se ştie, Divizia „Tudor Vladimirescu“ a participat, alături de unele unităţi ale armatei sovietice, la ,, srir K't I i i î*i lunii.» preluergătoare înfăptuirii actului istoric de la 23 August. După insurecţia naţională antifascistă, ea ia acţionat împreună cu întreaga noastră armată, care a dus lupte hotărîte, alături de armata sovietică eroică, participînd cu toate forţele la eliberarea definitivă a patriei, şi, in continuare, la eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei, pină la înfringerea definitivă a Germaniei hitleriste. Lozinca „Totul pentru front, totul pentru victoria împotriva fascismului" a mobilizat întregul popor, asigurînd participarea ţării noastre cu întreaga sa forţă militară şi economică la victoria asupra fascismului, duşmanul de moarte al progresului şi civilizaţiei, asupra Germaniei hitleriste. Trebuie menţionat că imediat după 23 August, în rândurile Diviziei „Tudor Vladimirescu“ au intrat mii şi mii de tineri comunişti, care, la chemarea partidului, au hatorit să ia parte în mod voluntar la luptele împotriva Germaniei hitleriste. S-a menţionat aici drumul de luptă al Diviziei „Tudor Vladimirescu“. In luptele grele pe care le-a dus această divizie, ca de altfel întreaga noastră armată, s-a afirmat caracterul nou, strinsa legătură cu poporul a forţelor armate române. Ca urmare a contribuţiei aduse la victoriile în aceste lupte grele. Diviziei „Tudor Vla(Continuare în pag. a IlI-a) i DUMINICĂ, IN AGRICULTURĂ JUDEŢULUI S-a lucrat intens, fâcindu-se incă un pas pentru stringerea recoltelor, pentru insăminţarea la timp a griului Ziua a debutat curios în judeţul nostru. La mijirea zorilor în întreaga zonă a fost ceaţă. Primele ore ale dimineţii nu au constiituit însă un motiv de îngrijorare pentru lucrătorii din agricultură. Cooperatori, mecanizatori, specialişti, toţi şi-au mobilizat forţele la strîngerea recoltelor, latransportul producţiei, de pe cimp, la pregătirea patului germinativ, la insăminţarea griului. Alături de cooperatori şi mecanizatori, la acţiunea patriotică de strîngere a recoltelorau participat muncitori şi alte categorii de salariaţi din unităţile de stat, elevi, studenţi, militari. După cum rezultă din analiza situaţiei operative a Direcţiei generale judeţene a agriculturii, au lucrat pe ogoarele judeţului peste 3 000 cooperatori, aproape 1 300 mecanizatori, peste 1 000 muncitori din I.A.S., aproape 4 800 muncitori, alte categorii de salariaţi din unităţile de stat, elevi, studenţi, militari. Aproape 1 250 de tractoare, peste 700 remorci şi autocamioane, aproape 500atelaje au fost folosite duminică in bătălia pentru strîngerea recoltei, acestui an şi pregătirea celei din anul viitor. Eforturile conjugate ale tuturora s-au materializat în punerea la adăpost a unor cantităţi de aproape 300 tone porumb siloz şi 53 tone fînuri, recoltarea a 150 tone fructe, aproape 20 tone legume, 55 tone struguri. Au fost livrate fabricilor aproape 1 550 tone de sfeclă de zahăr. In ceea ce priveşte pregătirea temeinică a recoltelor viitoare, în aceeaşi zi au fost efectuate arături pe 642 hectare, a fost pregătit patul germinativ pe 1 110 hectare şi au fost semănate culturile de grîu şi secară pe 653 hectare. Rezultate remarcabile s-au înregistrat la C.A.P. Agnita, Armeni, Alţîna, Avrig, Arpaşu de Jos, Amnaş, Apoldu de Sus, Bogatu Român, Broşteni, Cirloş, Dobîrca, Gusu, Ludoş, Miercurea Sibiului, Ighişul Vechi, Laslea, Micăsasa, Pelişor, Racoviţa, Hosman, Marpod ş.a. mm. La C.A.P. Chirpăr, mecanizatorul loan Zachil la seminelul griului in hotarul „Dosul crutindoarei", acoperă zilnic 10-12 ha Declaraţia Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român întregul popor român, ca şi opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare şi indignare vestea arestării secretarului general al P.C. din Chile, tovarăşul Luis Corvalan, care a slujit cu consecvenţă idealurile şi aspiraţiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cauza înfloririi şi progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre ţările şi popoarele noastre, tovarăşul Luis Corvalan este o personalitate de seamă a vieţii politice chiliene, a mişcării comuniste, muncitoreşti şi antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înţelegere şi colaborare Internaţională. Arestarea tovarăşului Corvalan, valul de teroare, persecuţii şi prigoană împotriva comuniştilor, socialiştilor şi altor forţe patriotice lovesc in interesele naţionale ale poporului chilian, sunt numai in interesul forţelor reacţionare interne şi internaţionale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru o dezvoltare liberă şi independentă a naţiunii pe calea progresului economic şi social. Exprimînd sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forţele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează în mod ferm împotriva arestării tovarăşului Luis Corvalan, a celorlalţi reprezentanţi ai „Unităţii Populare“, cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuţie şi urmărire a forţelor progresiste şi democratice, restabilirea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături şi pe deplin solidar cu forţele patriotice, democratice şi progresiste din Chile, cu poporul chilian, în aceste zile de grea încercare pentru naţiunea chiliană şi îşi exprimă încrederea că nici o forţă nu va putea infringe voinţa unită a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a maselor populare chiliene pentru propăşirea patriei pe drumul libertăţii, independenţei naţionale şi progresului social. COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Pentru ca producţia anului 1974 sa demareze în condiţii bune V M SAZA TEHNICA - MATERIAL» trebuie asigurată incă de pe acum In contextul sarcinilor ce revin u Stăţilor economice, pentru pregătirea producţiei, in vederea unei bune demarări in cel d' al patrulea an al cincinalului, asigurarea din timp a bazei tehmico-materiale constituie un capirol hotărâtor al planului economicofinanciar. In acest sens, luând în consideraţie creşterile însemnate de plan — nivelul acestuia creşte cu 31 la sută Faţă de realizările lui 1973 — specialiştii întreprinderii de piese auto Sibiu, sub directa îndrumare a comitetului de partid al întreprinderii autrecut, încă de la jumătatea anului, la întocmirea și urmărirea materializării unui program complex de măsuri. In principal s-a avut în vedere — pe lingă înlăturarea neajunsurilor înregistrate în timpul perioadei ce s-a scurs, astfel incit procesul de producţie să se desfăşoare ritmic şi cu maximum de eficienţă — gospodărirea judicioasă a resurselor materiale, folosirea raţională a utilajelor, creşterea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost al produselor, in paralel cu sporirea competitivității acestora, prevenirea formării stocurilor supranormative și lichidarea celor existente etc. Din noianul problematicii înscrise în agenda de lucru a compartimentului de aprovizionare tehnico-materială și care constituie, de altfel, „capul de afiş“ al preocupărilor specialiştilor noştri, desprindem continua perfecţionare a relaţiilor cu furnizorii de materii prime şi materiale şi cu partenerii cu care lucrăm in colaborare, in sensul întăririi răspunderii faţă de respectarea clauzelor contractuale, a disciplinei de plan. Am făcut demersuri — și, se pare, suntem pe cale de a rezolva această problemă încă destul de spinoasă pentru noi — pentru întronarea unor atmosfere de conlucrare și respect reciproc. Accentul îlpunem, îndeosebi, pe sensibilizarea partenerului de a furniza materialele la timp, la dimensiunile, cotele, specificaţia şi calitatea solicitate, conform prescripţiilor din documentaţiile tehnice. Practica ne-a demonstrat că orice abatere de la acestenorme impietează asupra bunului mers al producţiei, afectând însăşi calitatea produselor ce le executăm. Un capitol la care destul de multe întreprinderi constructoare demaşini — printre care se numără şi, I.P.A. Sibiu — întâmpină greutăţi, cu repercusiuni negative asupra mecanismului producţiei, este acela al depozitelor. Neajunsurile createe de lipsa unei organizări sistematice ai acestor „auxiliare“ ale producţiei, care in ultima vreme s-au făcut tot mai mult simţite, ne-au determinat să trecem la măsuri concrete. Astfel, Sii prezenţi se lucrează intens la trei mari depozite, care vor fi amenajate în incinta întreprinderii. Este vorba de unul cu o suprafaţă de peste 2.500mp destinatţevilor de amortizor, care trebuie să fie depozitate la aceeaşi stare higroscopică ,şi ele temperatură, un altul pentru mărfuri generale.Cu o suprafaţă de 1 200 mp şi al treilea, « magazie pentrut.compar•timentul mecanic şef. Considerăm că prin. darea-im funcţiune la termen a celor trei noi spaţii de depozitare, proiectate şi'■ construite după ultimii parametri 'tehnico-ştiinţifici in materie, vom irezolvaititt mia re •măsură acuta problemă a depozitării în condiţii optime a materiilor prime şi materialelor, premisă importantă în vederea unei bime realizării produselor. Pentru ca producţia anului viitor să demareze aşa cum trebuie încă din. prim(Seatisitare la pag. a III - a) NICOLAE BlAGA economist in secţia arcuri lamelare a întreprinderii de piese auto Sibiu Foto: H. BUCHFELNER în judeţ • In cadrul treoaidei cărţii româneşti, secţia de propaganda a Comitetului judeţean de partid a organizat ieri seară, in sala mică a Casei de cultură a sindicatelor,, o consfătuire cu cititorii pe tema cârtii social-politice. Cu acest prilej, in faţa cititorilor au fost prezentate propunerile pentru planul editorial al Eficturii politice pe anul 1974. • Aseară, la Casa .rumerilor din Mediaş, in prezenţa reprezentanţilor organelor de partid şi de stat, a unui mare număr de pionieri, a avut loc deschiderea festivă a noului an de activităţi. După cum si veni informaţi, in acest an aici vor funcţiona 26 de cercuri, dintre care: coregrafie, foto, automatizări, prelucrarea suplixului, artizanat, radio, cincclub, sculptură an suplă. De menţionat că în vederea diversificării activităţilor, a cuprinderii unui număr cit mai mare de şcolari, au fost înfiinţate noi cercuri, ca de pildă: şah, tir cu arcul şi cu arma, stenografie, pirogravură, prieteniipompierilor etc.