Tribuna Sibiului, octombrie-decembrie 1974 (Anul 26, nr. 5781-5794)

1974-10-03 / nr. 5781

Pagina 2 Tribuna Sibiului Anul XXVI, nr. 57SI • Rozalia şi Gheorghe Tompoş din Sibiu au aniversat o jumătate de secol de căsnicie armonioasă şi fericită. Alături de rude, le urăm şi noi viaţă lungă! • Şoferul Augustin Tutelea (angajat la Staţia de utilaj transport Braşov — lotul Copşa Mică) şi-a făcut „plinul“ în restaurantul gării din Copşa Mică, se ia la harţă cu nişte consumatori, urcă apoi la volanul autobasculantei şi goneşte ca fulgerul spre Mediaş, pentru ... a nu fi prins de miliţie. Dar a fost prins. • Fără ocupaţie fiind, avea timp berechet pentru plimbări, mai ales în zilele de tîrg. Margareta Trandafir din Şeica Mare prefera aglomeraţia urbană din Mediaş. Pentru buzunăreală. Nu o ştiţi? E o cunoştinţă veche — patru condamnări pentru furt. • Corpul delict se află la redacţie — plătit fireşte — adus de un consumator respectabil, de la bufetul „Răşinari“ Sibiu, o sticlă de bere avind vechime, respectabilă, ca atare, imposibil de a fi băută. De ce nu se respectă şi ospătarii ăştia? • Mai sunt şi frizeri care-şi bagă foarfecă în normele etice. Ex.: Nicolae Săbăule la Unitatea nr. 8 a fost mutat disciplinar la Unitatea nr. 7. Cetăţeni, atenţie la brici! • Personalul magazinului «le piese auto-moto (str. Karl Marx Sibiu) îşi descarcă marfa în timp ce zeci de cumpărători aşteaptă. (Cazul din 14 sept. a.c.). Aşteptăm şi noi 0 schimbare de... punct de vedere privind respectarea lozincii (afişată peste tot): „Cumpărătorul nostru — stăpînul nostru!“ • Şi, apropo la comerţ, dacă cele trei vînzătoare (tinere şi zglobii) de la complexul din Hipodrom, raionul mezeluri stau în timpul serviciului la şuetă — rîs şi glume despre balul de sîmbătă seara (21.IX. a.c.) atunci . .. • S-a dus de rîpă reclama care devine sufletul... trecutului, cînd citeşti pe un hectar «e scîndură vopsită (implantată pe şosea, la ieşirea «lin Şelimbăr, spre Cisnădie: „NOU — Sicola“. Care nou, cînd „Sicola“ şi-a crestat pe răbojul sticlei anii nepotului meu (vreo patru)? • Prieten drag de la „Afişa !“, nu-mi mai batjocori castanii din Parcul Astra cu hîrtiile tale colorate prin care anunţi cu cine joacă Şoimii Sibiu (vai de noi chibiţii fotbalului sibian), volei, box . . . (Bucură-te prieten drag, că nu sînt boxer!) • Mai mulţi sibieni se plîng de starea jalnică în care a ajuns pasajul ce leagă străzile 1 Mai cu Xenopol. (Aviz celor care poluează în cel mai rău înţeles al cuvîntului locurile întunecoase ale oraşului!) • De mai bine de o lună de zile, liftul de la blocul G 1, din Hipodrom, a „îngheţat“. Cine-i dezgheaţă? Observator Cîştigătorii concursului „Sibiu —XXX — Prefaceri şi împliniri“ Pe adresa redacţiei noastre au sosit mai multe răspunsuri la concursul: „Sibiu — XXX — Prefaceri şi împliniri", organizat de Comitetul municipal Sibiu al SJ.T.C. şi ziarul „Tribuna Sibiului" în cinstea celei de a XXX-a aniversări a eliberării patriei şi a celui de al XI-lea Congres al P.C.R. După confruntarea şi trierea răspunsurilor s-au acordat următoarele premii: Premiul I (500 Iei) — Marioara Damian — studentă Sibiu Premiul II (400 Iei) — Maria Moldovan — elevă Sibiu Premiul III (300 Iei) — Gheorghe Hampu — muncitor la întreprinderea poligrafică Sibiu. Prezente româneşti (Urmare din pag. 1) populare din Sibiu“ şi „Posibilităţi specifice şi orientări în sfera relaţiilor muzeul public in Muzeul tehnicii populare (n.n. realizate de C. Irimie, în colaborare cu M. Turcu şi M. Necula) au stîrnit un viu interes in rîndul participanţilor fapt ce reiese şi din propunerea făcută şi adoptată, ca la viitoarea reuniune, ce va avea loc peste 2 ani în Suedia (în cadrul Muzeului Skansen, cel mai vechi muzeu de acest gen din lume) problema de bază a discuţiilor să se axeze pe munca educativă a muzeelor şi pe metodologia transferului şi conservării monumentelor în muzeele etnografice în aer liber. — Ce noutăţi editoriale a adus sesiunea ştiinţifică internaţională la care aţi participat? — Multe şi interesante, dintre care aş vrea să remarc „Manualul muzeelor etnografice în aer liber din Europa“, în care muzeul sibian îşi are locul cuvenit, „Manualul pentru profesorii ce predau cunoştinţe despre muzeele în aer liber“, o lucrare a specialiştilor englezi ce s-a bucurat de binemeritate aprecieri precum şi „Ghidul Muzeului din Dumbrava Sibiului“, lucrare de 200 pag. cu 400 ilustraţii, primită cu viu interes, dogvadă stînd ofertele reprezentanţilor celor 190 muzee le gen din Europa de a efectua şi intensifica cu noi schimbul de informaţii, specialişti, documentare. — Care este tendinţa principală în organizarea muzeelor etnografice în aer liber şi cum sunt apreciate, în acest context realizările româneşti şi sibiene. — Abordarea în mai mare măsură a factorului muncă a prezentării de unelte şi instalaţii, mai ales în contextul ilustrării funcţionalităţii lor. In acest sens au fost apreciate realizările obţinute la Muzeul tehnicii populare din Sibiu, atit din punct de vedere al concepţiei, cit şi a metodologiei. De asemenea, din ce în ce mai mult, se manifestă tendinţa de a corobora, eforturile pe plan educaţional ale muzeului cu cele ale şcolii. — Proiecte imediate ale Asociaţiei? — Tipărirea unei hărţi — afiş, de mari dimensiuni cu principalele muzee în aer liber şi trasee turistice în care România şi Sibiul vor ocupa un loc important. — Mulţumindu-vă pentru informaţiile furnizate ne rezervăm iniţiativa de a organiza, în curînd, o masă rotundă cu participarea conducerii şi specialiştilor muzeului şi a factorilor cu sarcini de răspundere în domeniul educării tinerei generaţii. — Lucru binevenit şi, consider, extrem de util. Nou la „Igiena“ Dintr-o recentă discuţie cu tovarăşul Gheorghe Sasu, preşedintele cooperativei „Igiena", am reţinut: „Unităţile de frizerie şi coafor care au funcţionat pe strada Ştefan cel Mare din Sibiu în localuri vechi, s-au mutat de curînd pe aceeaşi, stradă In frumosul Complex al cooperaţiei meşteşugăreşti, dar nu de mult In folosinţă. In locul unităţii de frizerie a fost transferat un atelier de reparaţii încălţăminte al cooperativei „Timpuri noi", care a funcţionat in Calea Dumbrăvii, realizându-se astfel o mai bună repartizare a acestui gen de servicii în amintita zonă a oraşului. De asemenea, in localul coaforului se va deschide o librărie-papetar«, complinindu-se în acest fel o altă lipsă resimţită de locuitorii cartierului „Trei stejari". Revenind la problemele cooperativei „Igiena“, aş adăuga că in curînd, la amintitul complex se va amenaja o cabină de cosmetică şi o alta de pedichiură. Adaug că, pînă în prezent, numai la Baia populară funcţionează un atelier de pedichiură; în trimestrul IV al acestui an, insă, vom înfiinţa alte două ateliere de pedichiură la complexele din străzile Laureaţi (Lazaret)şi Gladiolelor (Terezian). Toate acestea in dorinţa de a ridica nivelul prestaţiilor în cartierele mărginaşe ale Sibiului". Q1 In urma concursului de poezie pentru debutanţi, organizat de editura „Eminescu“ pe anul 1973, la care s-au prezentat veleitari de ordinul miilor, s-a cristalizat, în afara celor trei premii acordate (premianţii fiind publicaţi în volume separate), un Caiet de poezie, în care figurează 41 de autori. Notăm prezenţa în acest volum a doi autori sibieni : Nicolae Petru şi Emil Bejan Sibianu. Primul figurează cu poemele „Dor tînâr pe tărîmul miracolelor“, „Hram“, „Secvenţe“, „Copil rosteam cumpenele luminii" „Lumea dintr-un ochi de privighetoare“. Emil Bejan Sibianu se află consemnat cu „Partidului“, „Culme de veac“, „Patrie“, „Aripi“, „Miezul nopţii“. Notăm, de asemenea, prezenţa cu interesante poeme a medieşanului Gheorghe Felder. Din pădurea Dumbrava, duminică va avea loc, de la ora 8.30, faza a treia a pentatlonului de orientare turistică dotat cu „Cupa energeticianului“, înscrierile se fac la locul startului. Venind în întâmpinarea solicitărilor cetăţenilor ce locuiesc pe „Calea Poplăcii“, I.P.P. Sibiu, a deschis recent, pe str. Bobîlna, la nr. 1, un nou centru de umplere a sifoanelor. O iniţiativă ce poate fi extinsă şi în alte cartiere ale oraşului. Fiind vorba de zona „Calea Poplăcii“, reamintim conducerii I.C.S. Alimentara că duminica cetăţenii cartierului nu se pot aproviziona cu lapte. De ce? Birou special taximetre în cadrul sectorului de taximetre al E.T.C.M. Sibiu a luat fiinţă un birou special pentru deservirea populaţiei. Acesta funcţionează permanent — ziua şi noaptea — în vederea primirii comenzilor de taximetre pentru nunţi, botezuri, transport defuncţi în alte localităţi ş.a. Comenzile se primesc la numărul de telefon: 11743. informaţii IM Examen de atestare Până la data de 15 octombrie 1974, la sediul Comitetului judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă (Sibiu, str. Armata Roşie nr. 8), se fac înscrieri pentru examenul de atestare a unor categorii de liber profesionişti. Examenul are loc la Braşov, in perioada octombrie-decembrie a.c. NOtĂ pang mai aveţi şi alte soluţii La telefoanele diferitelor servicii ale I.J.G.C.L. Sibiu ne-a fost practic imposibil să aflăm adresa Secţiei fond locativ (sectoarele V-VI, prestări către populaţie) a susnumitei întreprinderi. Ne-a dat o mină de ajutor cititorul ziarului nostru, Viorel Popa, din Hipodrom, bl. 47, ap. 54. Domnia sa ne informează că a achitat la secţia cu pricina din str. Karl Marx, ca şi alţi colocatari, încă de la 1 august a.c., suma de 95 lei pentru a i se monta pe bloc un suport pentru antena de televizor. Şi cu toate că de atunci au trecut aproape două luni de zile tovarăşii răspunzători de instalarea suporturilor nu se învrednicesc să onoreze comenzile făcute şi plătite de cetăţeni. Deplasindu-ne şi noi la faţa locului (marţi, 24 sept. a.c.), căci la I.J.G.C.L. cetăţenii sunt trimişi mereu de la Ana la Caiafa, am fost serviţi cu trei nume (n.n. — ing. T. Damaşcanu, tov. Bota originale... şi tov. Muscalu), două numere de telefon (n.n. — 1 32 41 şi 3 29 85) şi cu rugămintea de a reveni a doua zi pentru a ni se comunica rezultatul investigaţiilor. Pînă una-alta, iată, totuşi, cel puţin unul dintre argumentele de . .. greutate cu care tovarăşii Secţiei fond locativ şi-au întărit şi explicat indiferenţa faţă de cetăţeni: pentru domniile lor este nerentabil să se deplaseze numai pentru citeva suporturi de antenă!! Concluzia se impune de la sine: nu ne rămîne, deci, decit să aşteptăm ca toţi cetăţenii blocurilor noi din Hipodrom să-şi cumpere televi- zoare, să plătească taxele necesare instalării suporturilor pentru antene şi, cu chitanţele în buzunar, să-şi viziteze prietenii şi cunoscuţii cu televizoare din alte cartiere. Dacă conducerea I.J.G.C.L. Sibiu dispune şi de alte soluţii originale. Ne aşteptăm! r. 13. MIRCEA I „Nestemate bihorene“ Editura Tehnică a scos, recent, lucrarea „Nestemate bihorene“, semnată de Aurelia Blaga şi Nicolae Dunăre. Cartea cuprinde 100 modele de „ţesături, alesături, broderii şi împletituri populare bihorene" — toate acestea culese cu grijă şi respect faţă de autenticitatea folclorului, în timp de o viaţă, de către învăţătoarea pensionară sibiană Aurelia Blaga. Substanţialul studiu introductiv aparţinînd prestigiosului etnolog prof. dr. Nicolae Dunare face un amplu tur de orizont asupra acestor preţioase meşteşuguri populare. O nouă manifestare ştiinţifică medicală Direcţia sanitară a judeţului Sibiu, Uniunea Societăţilor de Ştiinţe Medicale, filiala Sibiu, organizează, în zilele de 5—6 octombrie, la Sibiu, o consfătuire centrală de UROLOGIE cu temele: „Accidentele trombo-embolice în chirurgia prostatei“ şi „Sechelele tuberculozei căilor urinare excretorii şi tratamentul lor“. Manifestarea este organizată in cinstea celui de al XI-lea Congres al partidului şi va avea loc la sediul filialei Sibiu a U.S.S.M. Fiii satului După cum ne informează corespondentul nostru Toma Dragomir, zilele trecute locuitorii satului Nucet au avut ocazia să se bucure de prezenţa consătenilor lor care lucrează acum în alte părţi ale ţării. Fiii Nucetului s-au întors pentru o zi festivă acasă încercînd să ajute la soluţionarea problemelor locale. Un frumos răspuns chemării lansată de secretarul general al partidului în acest sens şi o sărbătoare cum demult nu s-a mai văzut în acest sat de pe Valea Hîrtibaciului. ţSpihuna. COLEGIUL DE REDACŢIE: Emil David, Ioan Dobra, Victor Donişa (secretar general de redacţie), Alexandru Grad, Simion Scutea (redactor şef). REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Sibiu. B-dul Victoriei d1 (intrarea prin str. Justiţiei). Tel.: 128 10, 13183 TIPARUL: întreprinderea poligrafică Sibiu, Șos. Alba lulia, ■r. 40. 40 064 Cadran politic (Urmare din pag. 1) in legătură cu încheierea misiunii sale şi pe Robert Parke Cameron, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Canadei in ţara noastră. • Probleme ale cooperării pe multiple planuri, ale lărgirii schimburilor economice, ştiinţifice şi culturale au fost abordate in cadrul primirii de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a secretarului de stat pentru comerţ exterior al Franţei, Norbert Segard, preşedintele părţii franceze în Comisia mixtă guvernamentală romăno-franceză de cooperare economică, ştiinţifică şi tehnică, prezent la Bucureşti, cu prilejul celei de a 6-a sesiuni a Comisiei şi a ministrului finanţelor, planului şi dezvoltării al Pakistanului, Mubashir Hasan, conducătorul delegaţiei ţării sale la lucrările primei sesiuni a Comisiei mixte guvernamentale de cooperare economică, ştiinţifică şi tehnică româno-pakistaneză. • Tot în cursul săptămînii la care ne referim, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a mai primit pe Lafkos Clerides, ministrul justiţiei din Cipru, reprezentantul personal al preşedintelui interimar al Ciprului, pe cosmonautul american Eugen Cernan şi pe Lauren Khanamirjan, ministrul turismului din Liban. • Luni 30 septembrie a avut loc ceremonia semnării Comunicatului comun privind vizita şefului statului liberian, William Tolbert jr, în ţara noastră, înaltul oaspete liberian şi-a încheiat luni vizita în România. • In ziua de 30 septembrie a avut loc sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, şedinţa Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. în cadrul şedinţei au fost dezbătute propunerile de modificări la proiectul Legii retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii şi s-a stabilit ca proiectul să fie supus spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Au fost de asemenea, discutate proiectele Legii fondului funciar şi Legii sanitarveterinare, ce urmează să fie supuse dezbaterii publice şi apoi înaintate spre aprobare Marii Adunări Naţionale. • Cu ocazia aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze, ar avut loc o adunare festivă dedicată evenimentului. Concurs — consfătuire A luat sfirşit, în cursul săptămînii trecute faza finală a concursului „Mîini măiestre" organizat pentru desemnarea celor mai buni tineri ce au îmbrăţişat meseriile de maior şi ţesător. Finala a prilejuit judeţului Sibiu o satisfacţie deosebită, filatoarea Rodica Neamţu de la „Textila" Cisnădie situîndu-se pe primul joc. Pe durata concursului peste 40 de tineri, reprezentanţi ai judeţelor ţării au participat la o consfătuire în cadrul căreia au fost dezbătute probleme ale pregătirii şi integrării profesionale, probleme sociale şi legate de rolul femeii în activitatea economică şi socială