Tribuna Sibiului, aprilie-iunie 1981 (Anul 33, 7367-7443)

1981-04-01 / nr. 7367

Pag. 2 CENTENAR OCTAVIAN GOGA INE OLT Un gînd pios acum la aniversarea a 100 de ani de la naşterea marelui poet Octavian Goga, mă îndeamnă să dau în vileag un document scump de familie, păstrat între scoarţe îngălbenite de vreme în arhiva tatălui meu — avocatul sibian Caius Constantinescu — alături de alte cîteva odoare rămase de la bunica mea Ana Constantinescu (născută Dancăşlu), fiica lui badea Irimie. Bunica mea Ana s-a născut, a copilărit şi a pretrecut o parte din tinereţe la Răşinari, fiind colegă de şcoală şi prietenă apropiată cu Claudia Goga, sora mai mică a poetului, în 1903, de cînd datează o poezie, pînă acum inedită, pe care Octavian Goga i-a dedicat-o bunicii mele Ana, poetul avea 22 de ani. Atestînd legăturile de prietenie dintre familia poetului şi familia Dancăşiu, albumul bunicii mele conţine, alături de poezia pe care o prezentăm aici şi trei însemnări, mărturisind intimitate, semnate de Claudia şi Victoria Goga, în anul întocmirii albumului (1903) Claudia Goga şi prietena sa Ana Dancăşiu aveau romantica vîrstă de 17 ani. In vara aceluiaşi an, poetul se afla în vacanţă la Răşinari, ca student în al treilea an al facultăţii de litere şi filozofie din Budapesta. Lucra la traducerea şi publicarea în revista Luceafărul a poemului dramatic al lui Madách Imre. Tragedia omului şi în aceeaşi revistă îi apărea poezia „Casa noastră“, emoţionantă mărturisire de apartenenţă la satul natal. Se pare că vara aceluiaşi an e una din cele două, despre care O. Goga îşi va aminti cu nostalgie, evocînd „dragostea de două veri cu fata popii Irimie“ (badea Irimie), care nu este alta decit Aniţa... Intre filele albumului, locul în care se aflş poezia, este însemnat de o floare de colt, simbol tainic al unei fermecătoare poveşti de demult. .. Prof. MIHAELA CONSTANTINESCU Piteşti, martie 1981 ANEI, Cu ochii tăi senini şi trişti Atît de bună eşti copilă! — Cînd vezi un trandafir murind Tu te opreşti să-i plîngi de milă. Pe prispa genelor surori Cad picuri, lacrimile tale, Cad înfrăţindu-se duios Cu'ngălbenitele petale. Aşa senină, zîmbitoare Plîngind povestea unei flori, în vălul zărilor albastre Tu mi te-arăţi de-atîtea ori! 1903 August OCTAVIAN Dedicaţie pe foaia de titlu a volumului de Poezii (ediţia prînceps, Budapesta, 1905) adresate de poet Anei Dancăşiu. fotografia înfăţişează pe Octavian Goga cu sora sa Claudia. E o carte poştală cu însemnele poştei austroungare, expediată în anul 1906 (data poştei) din Sibiu la Ighişul Vechi, de Iulia, surorii sale Ana Constantinescu, născută Dancăşiu CASA POETULUI la aniversarea lui Octavian Goga Spaßu interior — pentru critici popas pentru iubitorii de icoane vechi şi ceasuri cu zale spînzurate de perete Bucuria de-a lua in mîini un ceaslov De a zîmbi răsfoind albumul de familie păstrat cu-atîta sfinţenie de Ana (păzitoarea casei şi-a umbrei Poetului) în curte trei brazi îngemănaţi pentru inspiraţia poeţilor tineri — Sub streaşină casei cuiburi de cîntece şi versuri — pătimaşe cîntece şi versuri — străjuind rostirea zilei, adevărul nostru neasemuit Casa poetului — metaforă de lut ar pînă la focul imaginaţiei noastre întemeind din dragoste pe cel dispărut. ION VIDRIGHIN TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXIII, nr. 7 367 Seară de diapozitive color Astăzi, 1 aprilie a.c. clubul „Amicii munţilor“ organizează de la ora 19, în sala Studio a Casei de cultură a sindicatelor din Sibiu, o seară de diapozitive în culori. Prezintă: Emilian Cristea (Boc ). Agendă pionierească • Dintre acţiunile înscrise în cadrul manifestărilor dedicate sărbătoririi a şase decenii de la crearea partidului comunist spicuim: • Sub genericul „Flori pentru partid“, miercuri, 1 aprilie, la clubul întreprinderii „Firul roşu“ Tăhnaciu are loc vernisajul unei expoziţii cu desene realizate de elevii de la toate şcolile generale din comună. • Vineri, 3 aprilie, la Casa pionierilor şi şoimilor patriei Sibiu se desfăşoară concursul de creaţii originale „Eroica“. Concurenţii, pionieri de la şcolile din municipiul Sibiu, vor realiza reportaje, interviuri, ştiri care vor fi selecţionate în vederea participării la concursul pe ţară iniţiat de revista „Cutezătorii“. • Un concurs cu tema „Cunoaştem istoria partidului“ va avea loc sîmbătă, 4 aprilie, şi la Cisnădiie unde vor participa echipaje reprezentînd unităţile de pionieri din Cisnădiie, Rîu Sadului, Sadu, Vurpăr şi Roşia • Pionierii sibieni omagiază poetul acestor meleaguri — Octavian Goga: • Casa pionierilor şi şoimilor patriei Mediaş organizează miercuri, 1 aprilie, la Şcoala generală nr. 2 Mediaş, medalionul literar: „Octavian Goga — poet al meleagurilor noastre". Participă pionierii membri ai cenaclurilor literare de la Casa pionierilor şi şoimilor patriei şi liceul „Axente Sever“ Mediaş • Vineri, 3 aprilie, cenaclul literar al Casei pionierilor şi şoimilor patriei Tălmaciu prezintă un medalion literar, iar pionierii clasei a VIII-a de la Şcoala generală Bîrghiş participă la un concurs literar dedicat poetului. • în cadrul acţiunilor de orientare şcolară şi profesională: • Miercuri, 1 aprilie, pionierii din clasele V—VIII de la Şcoala generală Sălişte participă la un „Dialog cu comuniştii despre muncă, răspundere, calitate" pe care-l vor susţine cu muncitorii fruntaşi de la Atelierul mecanic Sălişte • Casa pionierilor şi şoimilor patriei Mediaş, organizează duminică, 5 aprilie, la Dîrlos o masă rotundă cu tema „Rolul cercurilor tehnico-aplicative şi ştiinţifice în orientarea şcolară şi profesională a pionierilor". (A. Chiţu) Gospodăriile-anexă văzute de aproape (Urmare din pag. X) atribuită şcolii este deosebit de mobilizatoare: 150 porci de crescut şi obţinerea a 15 tone de carne. Zic deosebit de mobilizatoare gîndindu-mă, cu regret desigur, că în destule alte şcoli, întreprinderi şi instituţii (toate cu posibilităţi de a-şi amenaja gospodării-anexă proprii) nu s-a crescut în anul care a trecut nici un porc! „Suntem de acord cu titanul atribuit, chiar mare fiind el - îmi răspunde Vasile Popa , dar am dori să ni se asigure o suprafaţă de teren de cel puţin 10 ha, eventual din două loturi din cele existente şi nominalizate în lista pe care ne-a trimis-o consiliul popular, pe care să cultivăm porumb, cartofi, sfeclă, orz etc. şi nu doar parcele de 200 sau 300 m.p. dispuse în toate colţurile Mediaşului! Cred că nu greşesc afirmînd că o unitate şcolară ca a noastră, cu un asemenea plan, ar trebui să beneficieze de prioritate în repartizarea unor loturi de pâmînt corespunzătoare nevoilor reale. Reţineţi, vă rog, şi o propunere: se ştie că toamna elevii vor presta muncă şi unităţile agricole din zonă şi ar fi foarte bine dacă, in contul muncii lor, şcoala ar primi produse agricole. Folosindu-le in gospodăria proprie pentru îngrăşarea porcilor, acestea se vor întoarce la elevi sub formă de carne şi încă la un preţ extrem de avantajos, cca 6 lei kg". In ce ne priveşte, susţinem opiniile exprimate şi apreciem eforturile acestor oameni vrednici care ne-au convins, cu fapte, că ştiu, pot şi le place să crească animale. Să-i încurajăm şi să-i ajutăm să facă econsta cu cit mai mult folosi SPORT... SFORI POR handbal „Cupa primăverii“ Disputată în pragul reluării campionatului diviziei B, competiţia s-a vrut o trecere gradată de la condiţiile de sală la cele în aer liber, ca şi o testare a acumulărilor din iarnă. Reunind trei divizionare B . C.Ş.M. Sibiu, Voinţa Odorhei, Voinţa Sighişoara, o echipă şcolară — C.S.Ş. Sibiuşi o echipă judeţeană — Sparta Mediaş, turneul — de o factură mediiocră, urmărit de puţini spectatori — a dat cîştig de cauză favoritei, C.S.M. Sibiu, care a beneficiat de un lot numeros, întrebuinţat în felurite formule, în funcţie de tăria prezumtivă a adversarilor. Iată rezultatele câştigătoarei: cu Voinţa Odorhei 12—7; cu Voinţa Sighişoara 26—13; cu C.S.S. 18—9; cu Sparta Mediaş 31—11. Concluziile acestei expeditive competiţii ar fi următoarele: a) jocul în natură ni le-a arătat pe jucătoare sufocindu-se în finalurile meciurilor fapt care acuză pregătirea de sală (poate şi seriozitatea pregătirii, acolo unde s-a putut face) bună pentru tehnică, dar moleşitoare pentru un sport care devine tot mai atletic; b) în timp ce jucătoarele de la C.S.S. joacă enorm, atît la echipa lor cît şi la cea a C.S.M.-uluii, fapt în sine lăudabil, dar şi primejdios. Sparta Mediaş, de pildă, se prezintă într-o stare de dilentatism care cochetează cu comicul. (Meciul lor cu Voinţa Sighişoara (16—16) a fost de un penibil rai întâlnit pe un teren de handbal). In fine, C.S.M.-ul care, se pare, are asigurată promovarea, trebuie să se gîndească la supravieţuirea în A, depăşind de pe acum stass-ul de joc al diviziei secunde. Iată clasamentul final al competiţiei: 1. C.S.M., 2. Voinţa Odorhei, 3. C.S.Ş., 4. Sparta Mediaş, 5. Voinţa Sighişoara. MIHAI ŞTEFAN Foto: V. CIRDEI Partidă animată In cea de a V-a etapă a returului diviziei B de fotbal, F.C. Șoimii I.P.A. Sibiu trebuia să întîlnească pe teren propriu echipa Luceafărul București. O telegramă expediată ieri de F.R.F. pe adresa clubului sibian informează că partida a fost aminata pentru o dată momentan nespecificată. FOTBAL Divizia C, seria a XI-a Rezultate: Minerul Poroseni - C.I.L. Blaj 2-0, Victoria Călan Sticla Turda 2-1. 1.Garpati 18 10 5 343-1326 3.Unirea Alba lulia 18 8 3 720-1519 4.IMIX 18 8 3 729-2519 5.Minerul Ghelar 18 9 1 821-2019 11.St. Turda 18 7 3 838-1417 12.C.I.L. 18 8 1 922-2117 13.C.F.R. Simeria . 18 7 % 919-1716 16. Construcții 18 & 31023-3413 Etapa viitoare: Automecanica - Metalul C. "Mică; Unirea A. lulia - Vitromitan; C.F.R. Simeria - Textila Sibiu; Sticla Turda — C.P.L. Sebeş; Minerul Vulcan - Victoria Călan; C.I.L. Blaj - IMIX; "Mînerul Ghelar — Minerul Paroşeni. Construcţii - Carpați Mîrşa, 2.Minerul Paroşeni 7.Vitrometan 6.Metalul C. Mică 8.Victoria Călan 9.Minerul Vulcan 10.Textila Sibiu 14.Automecanica 15.C.P.L. Sebeş 18 9 4 523- 522 18 9 1 823-3519 18 8 3 718-3319 18 7 4 720-2218 18 7 4 726-2818 18 8 2 817-3518 18 6 3 919-2415 18 7 0 3118-3814 16.00 Ti 16,05 Tt calaui sultat levii Xll-a) 16,30 Oi germ. 16.50 Pi cinalu tpUCtC timne 17,15 Le nie — 17,45 Tr noexp 18.00 M. lare r 18.25 Mi Si frv pe-o i 18.50 10. 19.00 Te 19.25 Ai conon 19.40 Fa ai mi sociali din aportaj 20.00 O tate... tul, dusmi 20.20 Te Ciclul tori, zori“, minier a stud ricane 22.20 Te «ii SIBIU „Vagaboi serii, or 17 și 20 tru un bancnote 11,45; 14 20,45. „Mijloca; dere“, o 14, 16; : MEDIsul: „C 9; 11,15; 18,15; 20, lui: „M orele 20,30. BISNA re de 1 orele 10 AGNI1 truste; 10; 16; 1 DUMB „Chemar rii", ore: APOI ’ „Vom i vară“, o OCNA „Fuga", rele 17 : COPSH ..Chemar rii“, ore Te Teatru biu pre aprilie, veni, or 13,00 „M pădurii“, 18,30 „ invizibili Tot az ora 20 (secţia Ab. C. Răşinari „Octavia met (meteoro SIL Mîine duioasă habM. L amiaza ţ dă avers ploaie. 1 moderat vest. T minime prinse î grade, ia , me Into grade.