Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1981 (Anul 33, nr. 7444-7522)

1981-07-01 / nr. 7444

Pag. 2 IÎÎÎL de ani de la apariţia revistei „Contemporanul“ Tribună a ideilor progresiste Acum un secol, la 1 iulie 1881, din tipografia „Buciumului român“ de la Iaşi apărea numărul 1 al revistei „Contemporanul". Rod al strădaniilor fraţilor Nădejde, noua publicaţie continua pe un plan superior tradiţia jurnalismului moldav, ilustrat cu atita elocinţă in decursul anilor: „Albina românească", „Dacia literară", „Propăşirea", „România literară", „Convorbiri literare". în articolul-program intitulat „Către cetitorii noştri" se arată: „Scopul nostru e de a face cunoscut publicului român cum priveşte ştiinţa contemporană lumea. Vroim să aducem in ţara noastră discuţiunea asupra marilor teorii ştiinţifice la ordinea zilei (...). Credem folositoare pentru patria noastră imprăştierea cit mai mare a cunoştinţelor cîştigate in privinţa lumei". Avem aici, într-o expresie concentrată esenţa ideatică, de sorginte militantă, a unui spirit critic şi constructiv ilustrind sincronismul revistei în raport cu mişcarea de idei a timpului, cu alte cuvinte curajul şi credinţa in promovarea unor valori generate de teoria şi practica socialismului ştiinţific, aflat pe atunci într-o fază de structurare. Colaborarea lui C. Dobrogeanu-Cherea în paginile revistei a însemnat pentru viaţa literară a timpului un moment decisiv în opera de edificare a criticii literare româneşti moderne, care îşi găseşte în celebra polemică Gherea (artă cu tendinţă) şi Maiorescu („artă pentru artă") certitudinile ulterioare. In perioada iulie 1881 - aprilie 1891 nume cunoscute în viaţa social-politică şi culturală au conferit fiecărui număr al revistei o valoare aparte: Ioan Nădejde, Sofia Nădejde, V. Gh. Morţun, Constantin Miile, Anton Bacalbaşa, Nicolae Iorga, Mihai Eminescu, Ion Creangă, I. Pop Reteganul, Vasile Conta etc. Faptul că revista s-a bucurat constant de un prestigiu deosebit în epocă se explică prin probitatea şi ţinuta ştiinţifică remarcabile a rubricilor şi articolelor, prin francheţea punctelor de vedere exprimate în probleme cardinale pentru societatea românească a timpului. In articolul - bilanţ „Direcţiunea urmată de „Contemporanul" Ioan Nădejde afirma simplu şi clar: „Tocmai fiind această idee că trebuie să ne luptăm pentru adevăr nu ne-am sfiit a ne lupta împotriva neadevărului, oriunde l-am aflat". Seria nouă a revistei „Contemporanul“ inaugurată la 20 septembrie 1946 continuă tradiţia şi spiritul vechii serii, aspect evocat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în Mesajul adresat revistei cu prilejul împlinirii a 90 de ani de la tipărirea primului număr şi a 25 de ani de la reapariţia sa: „Cinstim memoria cărturarilor şi publiciştilor militanţi, care, grupaţi in jurul „Contemporanului" au făcut din ridicarea nivelului de cultură al poporului (...) ţelul suprem al creaţiei şi activităţii lor". DORIN GOGÂLEA Statistică De la începutul anului, Muzeul municipal din Mediaş a fost vizitat de peste 6 600 persoane, numărul elevilor vizitatori din liceele şi şcolile generale ale municipiului însumînd cifra de 1 350. In acest interval au fost organizate 124 ghidaje speciale la expoziţiile permanente şi temporare deschise la sediul muzeului şi în cele trei puncte muzeale: Casa memorială „St. L. Roth“, Turnul Forkesch şi Turnul pietrarilor. Ultimul obiectiv a fost inaugurat cu cîteva luni în urmă şi cuprinde o expoziţie etnografică ilustrind ocupaţiile din vatra Tirnavei Mari. (D.G.). Admitere in învăţămîntul superior In mai multe centre universitare vor fi organizate, începînd cu acest an, secţii pedagogice cu durata de 3 ani, destinate profesorilor care vor preda în învăţămîntul gimnazial. Aceste secţii vor funcţiona în dublă specializare: matematică-fizică (la universităţile din Bucureşti, Timişoara şi Iaşi), chimie-fizică (la institutele politehnice din Bucureşti şi Iaşi şi la UniversitateaBabeş-Bolyai" din Cluj-Napoca), ştiinţe naturale şi agricole (la universităţile din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi). Înscrierile se fac la facultățile respective în perioada 5—11 iulie a..c. SPORT...SPORT... atletism C.S.Ş. „Şoimii“ Sibiu- locul I în campionatul Interjudeţean rezervat copiilor In zilele de 27—28 iunie, la Deva, s-a desfăşurat etapa interjudeţeană a Campionatului republican de atletism rezervat copiilor. Reprezentanţii judeţului nostru — Clubul sportiv şcolar „Şoimii“ Sibiu, au ocupat locul I din şase judeţe participante (Alba, Hunedoara, Timiş, Caraş-Severin, Arad şi Sibiu). Iată cele mai bune rezultate: Cristian Zimermann — locul I la tetratlon cu 2725 p. (10,3 pe 60 m garduri, 4,94 m la lungime, 56 m la aruncarea mingii de oină, şi 1,45,1 pe 600 m plat); Luminiţa Moraru — locul I la tetratlon II cu 2 730 p., record judeţean (11,2 la 60 m.g., 4,35 m la lungime, 37 m la oină şi 1,51,0 la 600 m plat); Diana Bleoca — locul I la tetratlon I cu 3120 p. ; Eugen Stoica — locul III la tetratlon I cu 2 905 p.; Ovidiu Albu — locul III la triatlon I cu 2 585 p. ILIE IONESCU Clasamentul campionatului județean II, seria Mediaş 1.l.R.T.A. 24164. 458-2336 2. RecoltaAlma 24146 460-3234 3.Relee 24136 556-3232 4.Og. roşuIghiş 24115 861-4827 5.A.S.A. Media« 24105 947-3825 6.Sp. Biertan 24 97 850-4525 7.FI. Dumbrăveni 24 96 945-3824 8.Dacia Aţei 24 951056-5723 9.Voinţa Buzd 24 94 1145-5222 10. Scinteia Brateiu 24 7 7 10 46-61 21 11. Av. Dîrlos 24 7 4 13 34 45-18 24 5 6 13 29-64 16 13. Viitorul Bazna 34 4 1 19 36-88 9 Au fost excluse din campionat (în tur) formaţiile asociaţiilor: Metalul şi Bradul Mediaş, pentru neprezentări repetate şi Recolta Moşna pentru grave abateri săvirşite pe terenul propriu. 12. T. Micăsasa TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXIII, nr.7444 . Filiala Hipodrom a Bibliotecii „Astra" din Sibiu, (bibliotecară Victoria Anghel), deschisă în luna aprilie a.c., dispune în prezent de un fond de peste 10 000 cărţi, unde pină acum cîteva zile erau înregistraţi cca 1 000 cititori cu peste 8 000 cărţi difuzate Măsuri ferme pentru prevenirea incendiilor în timpul campaniei agricole de vară Aşadar şirul „Zilelor fierbinţi“ din campania de vară a început. Avînd în vedere pericolul mărit de incendiu existent în această perioadă, cadrele de specialitate ale Grupului de pompieri militari din Sibiu ţin să reamintească conducătorilor unităţilor agricole cîteva din obligaţiile ce le revin pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor. Iată-le: • Specialiştii cu atribuţii pe linie de P.S.I. se vor îngriji din timp pentru asigurarea tuturor mijloacelor de stingere a incendiilor prevăzute în norme şi vor lua toate măsurile pentru ca maşinile și utilajele agricole (tractoare, combine, prese, autocamioane etc.) să fie verificate, înlăturîndu-se cauzele generatoare de incendii, personalul participant la acţiunea de strîngere a recoltei să fie instruit în scopul cunoaşterii şi respectării normelor P.S.I.. Pentru a fi admise la executarea lucrărilor de recoltare a cerealelor, maşinile şi utilajele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: sistemele de aprindere, alimentare-carburaţie şi distribuţie să fie perfect reglate pentru a se preveni exploziile false, însoţite de eliminarea de scîntei sau gaze în stare arzîndă; rezervoarele de combustibil şi întreaga instalaţie de alimentare cu carburanţi să fie etanşe şi fără pierderi de motorină sau benzină; înainte de începerea recoltării cerealelor se va face izolarea lanurilor faţă de drumuri, păduri sau liniile C.F.R. cu care se mărginesc. Izolarea se realizează prin crearea unei fîşii paralele arate, iar paiele şi cerealele boabe rezultate în urma recoltării vor fi evacuate în afara acestor fîşii. Pe durata desfăşurării campaniei de recoltare se cer respectate cu stricteţe şi o serie de alte reguli. Se interzice fumatul, iluminatul cu flacără deschisă, folosirea sub orice formă a focului deschis in lanuri, arii, mirişti, în locurile de depozitare a paielor, în apropierea vehiculelor cu păioase, în apropierea parcurilor auto, la depozitele de alimentare cu carburanți; prepararea hranei cu foc deschis, sudarea sau repararea utilajelor, fumatul, se admit numai în locuri special amenajate situate în afara zonelor periculoase. Depozitarea cerealelor în condiţii de maximă siguranţă constituie o altă obligaţie pentru lucrătorii din acest sector. Ele se vor depozita în magazii, silozuri şi depozite uscate. In stare umedă, ele prezintă pericol de autoaprindere. Asigurarea căilor de circulaţie a aerului necesar evitării încingerii boabelor este o altă condiţie obligatorie. Straturile de cereale nu trebuie să depăşească 2—3 metri înălţime, iar stivele de saci 3—4 m maximum, cu asigurarea căilor de acces şi circulaţie. Nu vor fi omise verificarea instalaţiilor electrice, controlul temperaturii, asigurarea ventilaţiei necesare eliminării prafului care se crează în timpul manipulării etc. Focul deschis, jocul copiilor cu focul, neglijenţa fumătorilor, scînteile provenite din eşapamentele maşinilor şi tractoarelor sînt tot atîtea cauze care pot provoca incendii ce se pot solda cu mari pagube și în sectorul de depozitare a furajelor. Cpt. SORIN LUCESCU, Grupul de pompieri Sibiu Bilete pentru Jocurile Mondiale Universitare In perioada 19—30 iulie 1981, la Bucureşti se desfăşoară Jocurile Mondiale Universitare de Vară, importantă competiţie sportivă internaţională găzduită de ţara noastră. Cu acest prilej Agenţia de turism pentru tineret din Sibiu pune la dispoziţia tinerilor, în perioada 30 iunie — 5 iulie a.c., bilete pentru participarea la manifestările sportive organizate în cadrul jocurilor. In cadrul acestor bilete, pentru grupurile organizate, Agenţia B.T.T. asigură, transport, cazare, masă şi după caz, programul în Capitală. In raport de solicitări, Agenţia B.T.T. poate pune la dispoziţia turiştilor individuali şi tinerilor automobilişti, membri ai A.C.R., bilete fără a-şi asuma răspunderea pentru servicii de cazare — masă în Bucureşti. Biletele procurate astfel pot fi folosite de persoane indiferent de virată. Adunare festivă dedicată Zilei învăţătorului Ieri, la Casa de cultură a sindicatelor din Sibiu a avut loc adunarea festivă dedicată Zilei învăţătorului. La adunare au participat tovarăşii Elena Bleahu, secretar al Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R., preşedinte al Comitetului judeţean al educaţiei şi învăţămîntului, prof. Ioan Bisescu, director general în Ministerul Educaţiei şi Invăţămîntului, membri ai biroului Comitetului municipal Sibiu al P.C.R., membri ai Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, cadre didactice din unităţile de învăţămînt din judeţ. Materialul prezentat de prof. Ana Nicolau, inspector general al Inspectoratului judeţean şcolar, a făcut o amplă trecere în revistă a rezultatelor obţinute în anul şcolar care se încheie în procesul instructiveducativ în învăţămîntul sibian de toate gradele. Au fost evidenţiate succesele înregistrate în activităţile productive, la concursurile pe obiecte, la sesiuni de comunicări ştiinţifice, în activităţile de integrare a invăţămîntului cu cercetarea şi producţia, în Festivalul naţional „Cîntarea României", în cadrul competiţiei naţionale „Daciada", succese dobîndite prin activitatea competentă, continuă, migăloasă a tuturor cadrelor didactice din unităţile de învăţămînt din judeţ. Pentru activitatea depusă în acest an de învăţămînt, primul an al actualului cincinal, pentru rezultatele calitativ superioare obţinute, Inspectoratul judeţean şcolar a adresat cadrelor didactice care muncesc în judeţul Sibiu felicitări şi urări de noi succese celor care, cu pasiune luminează drumul cunoaşterii, drumul spre devenire al celei mai tinere generaţii a patriei. S-a dat citire Mesajului adresat de Consiliul superior al Ministerului Educaţiei şi învăţămintului cadrelor didactice în care se exprimă aprecierea pentru munca depusă de toţi cei ce slujesc şcoala, învăţămîntul românesc, precum şi angajamentul de a se acţiona în continuare pentru înfăptuirea indicaţiilor date de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la primul Congres al educaţiei şi invăţămîntului. In cuvîntul său, tovarăşa Elena Bleahu, a adresat întregului personal didactic din judeţul nostru calde felicitări din partea Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R., a Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, subliniind sarcinile ce revin slujitorilor şcolii, în munca de educare şi formare a tinerei generaţii, în contextul actualei etape de dezvoltare a patriei noastre. In încheierea adunării, au fost înmînate diplome de evidenţiaţi pentru 49 de cadre didactice — educatoare, învăţători şi profesori. al 15,50 16,00 Semifii femei ternaţi bledon directe gerea 18,05 I nada. 18,25 I frumoc vorbim 18,50 ■ 19 00 1 19,35 I cor om 20,00 I tea. 20,20 I 20,45 1 Ciclul „Cind intoarc Produc france. jurnal. fii Grăc. Sibiu: 21,15; ca lib 11,15, şi 26,3 reţea 1 rele 10 18,30 şi lui: „5 12, 14; rele 18 MED de vai părută Progre argint" 13,45; : Tinere timpul 18,30 OC. „Fari rele 1 CISI tului 10:30. AGIS orele DUB „Fericiă V€ 1« si : APC „fars, orele AVI lei de rele 1TAI la tîr 16.30 cor „Pierd orele " Te Ager G.Fil. togară: X 57 52« nisor: 1 70 16; C.F.R. macis Direr de stai la urrr de telt rector), za), i; 1 58 34 1 33 31 nu (meteo: Bh Miirn relativ ușor ii rul sch se vor de plo. descarc Vîntul pînă 1: sec ton peratu! fi cupj 14 grai xime grade.