Tribuna Sibiului, aprilie-iunie 1982 (Anul 34, 7677-7753)

1982-04-01 / nr. 7677

Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, miercuri, 31 martie, a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a adoptat, în unanimitate, următoarea ordine de zi: 1. Raportul privind situaţia ecofilomico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază de bilanţ, în anul 1981. 2. Raportul privind realizarea programului de producere a energiei in cincinalul 1981—1985 şi dezvoltarea potenţialului energetic al ţării pînă în 1990. 3. Raportul privind rezultatele recensămîntului animalelor domestice, de la 1 februarie 1982 şi unele măsuri pentru realizarea programului de întărire a autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale, precum şi asigurarea aprovizionării în bune condiţii a populaţiei. 4. Raportul cu privire la efectivul, compoziţia şi structura organizatorică a partidului la 31 decembrie 1981. 5. Raportul cu privire la activitatea desfăşurată în anul 1981 de către organele de partid, de stat şi organizaţiile de masă pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului. 6. Raportul privind activitatea de rezolvare a propunerilor, sesizărilor, reclamaţiilor şi cererilor oamenilor muncii în 1981. 7. Raportul privind activitatea internaţională a partidului şi statului în 1981 şi principalele orientări în politica externă în anul 1982. La plenară au participat, ca invitaţi, prim-secretari ai comitetelor judeţene de partid, cadre de conducere din ministere, instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, redactori şefi ai presei centrale care nu sunt membri ai C.C. al P.C.R. In cadrul dezbaterilor au luat cuvîntul tovarăşii: Pavel Aron, Ion Sîrbu, Alexandrina Găinuşe, Vasile Sechel, Ferdinand Nagy, Constantin Crişan, Miu Dobrescu, Dan Surulescu, Ioan Avram, Lina Ciobanu, Ion Lăzărescu, Trandafir Cocîrlă, Gheorghe Vlad, Ion Teşu, Paraschiv Benescu. 1. In cadrul plenarei a fost examinat şi aprobat In unanimitate Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază de bilanţ, în anul 1981. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a apreciat că în anul 1981 au fost obţinute rezultate importante în dezvoltarea economică şi social-culturală a ţării, în creşterea potenţialului productiv şi tehnico-ştiinţific al economiei naţionale, in lărgirea şi modernizarea forţelor de producţie, în ridicarea eficienţei economice şi perfecţionarea conducerii economico-sociale, în sporirea avuţiei naţionale şi, ca urmare, s-a asigurat înfăptuirea Programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai material şi spiritual al tuturor cetăţenilor. Realizarea de către unităţile economice a unei creşteri cu 12,3 la sută a beneficiului net, a unui excedent de peste 8,5 miliarde lei la bugetul statului, precum şi a unui excedent de peste 300 milioane dolari la balanţa comercială a României constituie succese importante în măsură să asigure înfăptuirea în continuare a Programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Rezultatele înregistrate confirmă realismul şi justeţea politicii partidului, care aplică în mod creator adevărurile generale, legităţile socialismului, la condiţiile istorice concrete ale României şi la a cărei fundamentare un rol important îl are secretarul general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Plenara a evidenţiat că succesele obţinute ilustrează elanul şi abnegaţia cu care oamenii muncii de la oraşe şi sate — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — întregul popor au acţionat în strînsă unitate, sub conducerea partidului, a secretarului său general, pentru înfăptuirea sarcinilor actualului plan cincinal, a obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea al P.C.R. Dînd o înaltă apreciere succeselor deosebite obţinute, Comitetul Central a apreciat că în anul 1981 se puteau obţine rezultate şi mai bune în toate domeniile de activitate, dacă o serie de unităţi şi-ar fi îndeplinit mai bine sarcinile, în legătură cu aceasta, s-a subliniat faptul că nu în toate sectoarele s-a acţionat, cu exigenţa şi responsabilitatea necesare, pentru aplicarea fermă a noului mecanism economico-financiar, pentru creşterea eficienţei la toate locurile de muncă şi îndeplinirea integrală a tuturor indicatorilor de plan. Comitetul Central al P.C.R. a cerut guvernului, ministerelor, centralelor industriale şi întreprinderilor să acţioneze cu fermitate în vederea recuperării rămînerilor în urmă şi înlăturării grabnice a tuturor neajunsurilor, prin organizarea superioară a muncii şi a producţiei, folosirea integrală a capacităţilor de producţie, a maşinilor şi utilajelor din dotarea întreprinderilor. Plenara a stabilit ca obiectiv prioritar ridicarea nivelului calitativ al producţiei, creşterea eficienţei economice, încadrarea tuturor unităţilor producătoare în normele de consum stabilite, şi reducerea continuă a consumului de energie şi materii prime, perfecţionarea şi generalizarea tehnologiilor moderne, de mare randament şi eficacitate, valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor refolosibile, reducerea continuă a cheltuielilor de producţie. In vederea satisfacerii cerinţelor de forţă de muncă în toate sectoarele de activitate, plenara a stabilit ca guvernul să ia măsuri urgente pentru folosirea raţională, cît mai judicioasă a forţelor de muncă prin redistribuirea lor în funcţie de nevoile economiei naţionale şi reducerea în continuare a personalului neproductiv. O importanţă deosebită s-a acordat sarcinilor ce revin ministerelor, centralelor şi întreprinderilor pentru perfecţionarea aplicării noului mecanism economico-financiar. Comitetul Central al P.C.R. a cerut ministerelor, organelor centrale de sinteză, organelor şi organizaţiilor de partid să ia imediat toate măsurile necesare pentru a se asigura îndeplinirea integrală şi în mod ritmic a tuturor sarcinilor de plan. Plenara a aprobat măsurile adoptate de Comitetul Politic Executiv privind recuperarea integrală a nerealizărilor la export din anul trecut, la producţia pentru care au existat contracte, valorînd circi miliard de dolari. Trebuie să se facă totul pentru îmbunătăţirea comerţului exterior, îndeosebi pentru creşterea exportului, în vederea realizării obiectivului stabilit de conducerea partidului şi statului privind echilibrarea balanţei de plăţi şi lichidarea datoriei externe. (Continuare în pag. a III-a) mo % . -I—~-ii PROLETARI DIN TOATE JĂRILE, UNITI VA! ORGAN Al COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU Al P.C.R. Şl AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXXIV, nr. 7 677 Joi, 1 aprilie 1982 4 pagini, 50 bani L Ordine şi disciplina pe întreg fluxul tehnologic în zootehnie! O sarcină cu caracter permanent: valorificarea tradiţiilor şi experienţei înaintate în creşterea animalelor Veriga principală în creşterea animalelor o reprezintă reproducţia. Conform programului de măsuri pentru realizarea sarcinilor în zootehnie, în anul 1982, în judeţul Sibiu, efectivele de bovine vor creşte faţă de realizările din anul trecut cu 997 capete în I.A.S., cu 3 145 capete în cooperativele ______________________ agricole de producţie şi cu 2 000 de capete în gospodăriile populaţiei. Indicatorul care sintetizează activitatea de reproducţie este natalitatea. îmbunătăţirea numai cu 1 la sută a acestui indicator înseamnă realizarea în plus, în 1982, a 700 capete bovine, ceea ce echivalează cu efectivul unei ferme zootehnice. Pentru a puncta cîteva din principalele probleme ale acestei activităţi hotărîtoare pentru soarta zootehniei am invitat în jurul unei mese rotunde pe tovarăşii ing. Radu Neagoş, şeful Oficiului judeţean de reproducţie şi selecţie a animalelor, medic veterinar Mihai Leicu, şeful Laboratorului judeţean de reproducţie, medic veterinar Gheorghe Dunăreanu, şeful Centrului Sibiu de reproducţie, Andrei Ehrman, tehnician veterinar, operator însămînţător la fermaţiile Sibiului a I.A.S. Dealul Ocnei, unitate care în cîndnaiul trecut a obţinut un indice de natalitate de peste 90 la sută, Ioan Ocneri, tehnician, operator însămînţător la C.A.P. Miercurea Sibiului, recunoscut unanim ca om de bază din zootehnie şi pe un reprezentant al tinerei generaţii — respectiv pe ing. Dorin Coţofană, zootehnist din pasiune şi - dragoste de toi animale, care a refuzat postul de asistent universitar şi s-a stabilit la Bîrghiş, unde în primul an de producţie a obţinut rezultate meritorii. Deci pentru astăzi vă propunem: DOSARUL REPRODUCŢIEI LA TAURINE In cuprins: 1) O reconsiderare a expresiei „rasă, masă, casă“ 2) Ce înseamnă o raţie furajeră echilibrată? 3) Cum pregătim producţiile în zootehnie? 4) Importanţa deloc facultativă a calendarului montelor (Continuare în pag. a IV-a d) „Masa rotundă“ a ziarului „Tribuna Sibiului La „Salconserv" Mediaş1 Autoutilaje In atelierul mecanic al fabricii „Salconserv“ din Mediaş se află în execuţie o maşină de spălat cutii goale. Concepută de maistrul Viorel Seiceanu, aceasta este destinată spălării mecanizate a cutiilor confecţionate din tablă de aluminiu, operaţie care acum se face manual. Noul utilaj, executat de lăcătuşul Hermann Telmann şi strungarul Emil Guţi, va înlocui astfel un altul mai vechi, care însă era folosit la spălatul cutiilor din tablă cositorită, iar principiul său de prindere funcţiona pe bază magnetică. Economii de energie electrică Importante economii de energie electrică se obţin la unitatea amintită prin înlocuirea sistemului de suflare a aerului necesar întreţinerii arderii la generatoarele pentru fum. In noua soluţie aplicată, aerul este preluat printr-o conductă de la ventilatorul care absoarbe fumul produs de generator și-l introduce în celulele afumătoriei. S-au înlăturat astfel 6 motoare, fără ca randamentul generatoarelor să scadă. 1982: FIECARE CONTRACT, FIECARE PRODUS, REALIZATE IN TERMEN! „încheiem cu rezultate pozitive primul trimestru al anului“ In această perioadă de maximă concentrare a eforturilor pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor la producţia fizică, am încercat să luăm pulsul activităţii la întreprinderea poligrafică din Sibiu, locul unde se „întrupează“ inestimabile valori spirituale. „Planul producţiei fizice, ne-a declarat directorul Mircea Oprişiu, a fost îndeplinit atît în ianuarie, cît şi în februarie. Şi în luna martie activitatea s-a desfăşurat bine, aşa că încheiem cu rezultate pozitive primul trimestru al anului, cu toate că, trebuie să vă spun, am avut şi ne confruntăm în continuare cu serioase greutăţi în aprovizionarea cu hîrtie, pe sortimente în special“. Ne-am continuat documentarea în cîteva dintre secţiile productive, urmînd drumul firesc al tipăririi unei cărţi. La „Culegere“, brigadierul Ioan Moldovan ne informează despre cărţile aflate acum în lucru: „Literatura şi pictura în Franţa“, „Elemente ale ştiinţei“, „Dionisie din Pietrari“, „Experimentul în sociologie“. „Chiar în condiţiile ivirii a tot felul de urgenţe, ne spune apoi Iancu Popescu, şeful secţiei, colectivul nostru se străduieşte sâ-şi onoreze sarcinile de plan, însă, să ştiţi, cu destule eforturi în plus, pentru că aceste urgenţe nu fac decît să ne deregleze munca, să ne scoată din ritm. Căutăm să încheiem trimestrul I cu bine, şi cînd zic asta mă gîndesc că avem aici oameni care ştiu să ducă greul: Dumitru Şerban, Petru Mureşan, Ioan Rodean, Elena Barbu, Victor Vartic, Paraschiva Moraru, Susana Peşec, Dumitru Bucşe şî alţii“. Secţia „Tipar înalt“ ne întîmpină cu zgomotul caracteristic al maşinilor de tipărit * (Continuare în pag. a IV-a) NICOLAE ACHIM