Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1882 (Anul 34, nr. 7754-7831)

1982-09-15 / nr. 7818

Pag. 2 Actul educaţional Nu este în intenţia noastră a analiza actul de educaţie cu multiplele sale aspecte. Dar, aşa cum este ştiut, actul educaţional nu trebuie lăsat numai în seama specialiştilor. Căci el nu se realizează numai în unităţi de „profil* ci în toate locurile unde se întîlnesc oameni de toate categoriile şi vîrstele, în toate împrejurările, pe calea exemplului personal, a luării de poziţie, a creării unei opinii sănătoase. In rîndurile de mai jos ne vom opri asupra cîtorva fapte şi atitudini ale unor semeni de-ai noştri, refractari la cerinţele educaţionale de convieţuire civilizată. Care sunt faptele? Multe! Începând cu aruncarea alături de coşuri a biletelor de autobuz, a resturilor de fructe, a ambalajelor de hîrtie şi mase plastice şi continuînd cu degradarea spaţiilor verzi din parcuri sau din cartierele de blocuri. Apoi, nesocotirea dispoziţiilor privitoare la păstrarea liniştii în orele stabilite de lege (foarte des, în cele rezervate odihnei de noapte) prin trîntirea uşilor, prin folosirea unor instalaţii tehnicosanitare defecte, dar mai ales, prin nesupravegherea unor copii care sunt lăsaţi în voia lor la orice oră din zi, pînă-n noapte, să joace fotbal, cu ţipete de vacarm în faţa ferestrelor, să spargă becuri, să pocnească artificii, să fluiere ciobăneşte pentru a se chema la joacă. Cine sunt? Copii care îşi însuşesc de mici deprinderi nesănătoase şi atitudini de circumstanţă, la şcoală, după cerinţele acesteia, acasă după modelul părinţilor, iar pe stradă după „obiceiurile" ei, care din păcate (aş spune din vina noastră) nu sînt întotdeauna cele indicate de etica nouă socialistă. Dar tot atît de bine pot fi oameni maturi, părinţi, refractari faţă de normele elementare de viaţă şi comportare civilizată. Fie că sunt tineri, fie că sunt maturi, sau vîrstnici, această categorie de cetăţeni nu este greu de identificat. Ei nu trebuie căutaţi în sălile de teatru, la concerte, conferinţe, muzee, expoziţii, librării, biblioteci. Se află cu precădere în bodegi, baruri sau pe stradă, avînd un limbaj comun în manifestările lor de toată ziua. „Eu, acasă la mine fac ce vreau şi mă port cum vreau". „Eu nu permit nimănui să dea lecţii copilului meu". „Să-ţi vezi de treaba ta, nu te interesează cum vorbesc şi ce fac eu pe stradă". „Dacă nu-ţi place, să fii sănătos". „Eu aşa m-am pomenit şi n-ai să mă schimbi tu acum° etc. Care este vina noastră, a multora, faţă de această stare de lucruri? S-ar putea numi nepăsare, pasivitate, lipsă de voinţă şi curaj pentru combaterea acestor fapte, iar la nevoie pentru a trimite în faţa legii pe făptaşi. Şi dacă cumva ne recunoaştem această vină, atunci nu ne rămîne decit să participăm mai activ la înfăptuirea deplină a actului educaţional în fiecare loc unde se simte nevoia, cu sfaturile necesare, cu îndrumările practice şi, la nevoie, cu măsurile recomandate de lege. Să facem deci un efort pentru a ne alătura cu întreaga noastră energie acţiunilor de combatere a manifestărilor acelei minorităţi nocive care mai lasă umbre pe ecranul luminos al strădaniilor colective. Prof. DUMITRU TITU MOGA In campionatul judeţean de fotbal oaspeţii obţin puncte numeroase • Textila — Metalul Copşa 1—2 (1—0). Joc desfăşurat în limitele unei depline sportivităţi. Textiliştii deschid scorul în min. 19 prin Macovei, dar nu mai pot face faţă atacurilor oaspeţilor în repriza secundă, cînd aceştia obţin victoria pe parcursul a două minute, prin Paul Sorin (min. 63 din lovitură de pedeapsă) şi Armeneanu (min. 64). Bun arbitrajul lui V. Comănici. • Automecanica — Progresul 0—1 (0—1). Victorie surprinzătoare a jucătorilor din Dumbrăveni, datorită golului înscris de Stănescu, şi care îi saltă pe primul loc în clasament. • Vitrometan — Construcţii 1—1 (0—1). Partidă de foarte bună valoare, desfăşurată într-un ritm viu, cu atacuri purtate în viteză la ambele porţi. Au înscris: T. Boborodea (min. 9) pentru oaspeţi. A. Căpîlnaş (min. 74) pentru sticlari. Bun arbitrajul lui D. Dumitrache. • Unirea — Sparta 4—0 (3—0). Fosta lideră a clasamentului nu și-a onorat cartea de vizită la Ocna, unde a pierdut fără drept de apel. Gazdele, mai bune de la o etapă la alta, au învins cu uşurinţă gratie golurilor înscrise de Brezoi (2), Popa Savu si G. Hampu. • C.S.U.-T.C.I. — A.S. Mecanica 1—2 (1—1). Studenții înregistrează al patrulea eșec în tot atîtea etape. Joc dîrz disputat, gazdele deschizînd scorul prin E. Pop. Metalurgiștii egalează prin Păucean, la o gafă a parterului advers care a scăpat balonul din braţe. în a doua repriză, după o dominare insistentă a studenţilor care au irosit cîteva bune ocazii (salutare intervenţiile portarului de la A.S. Mecanica, Ranţa), metalurgiştii, pe un contraatac, înscriu golul victoriei prin Tănăsoiu. A condus cu greșeli M. Dărăban. • Relee — Record 1—2 (0—1). Mai decişi în fata buturilor adverse, pielării obţin victoria prin golurile înscrise de Fleischer si Oroian. Pentru gazde a marcat Raiciu. • Metalul Sibiu — Amortizorul 1—4 (0—0). Victorie obţinută in extremis de metalurgisti, în fata unei echipe tinere si ambiţioase. Unicul gol al partidei a fost realizat de Popa Ioan în minutul 85. • Carbosin — C.F.R. 2—0 (1—0). Echipa chimiştilor din Copşa a învins destul de greu formaţia feroviarilor sibieni care au ratat cîteva bune ocazii. Au înscris D. Ignat (min. 15) și E. Morar (min. 67). (V. Mara), rezervat seniorilor. Au participat campioanele judeţelor Sălaj, Cluj, Dîmboviţa şi Sibiu. Reprezentanta judeţului nostru, echipa A.S.A. Sibiu, antrenată de Pompiliu Istrate, a reuşit să se califice în finala pe ţară, care va avea loc la Craiova, în zilele de 24—26 septembrie, învingînd cu: 22—4 echipa judeţului Sălaj; cu 10—6 pe cea a judeţului Dîmboviţa şi cu 12—4 pe cea a judeţului Cluj. Este pentru prima dată cînd o reprezentantă a judeţului nostru se califică în cea mai importantă întrecere a sportului nostru naţional. Iată formaţia: Pavel Costei. Vasile Pîrvu. Ion Andrei. Vasile Costei. Emil Simea. Eremia Simea. Stelian Istrate. Pompiliu Istrate. Simion Purece. Eugen Dragomir. Vasile Eder. Eftimie Buta si Gheorghe Radu. (I. Ilie). Mundialul spaniol în ... 56 de pagini Nici nu s-au stins bine ecourile Mundialului spaniol si iată că, de sub „teascurile“ întreprinderii poligrafice din Sibiu, a si apărut o lucrare dedicată evenimentului. In cele 56 de pagini ale sale, „Caietul-Program" cuprinde întregul „film“ al „Cupei mondiale“ ce a captat atentia a miliarde de iubitori ai „sportului rege“. In „Caietul-Program“ editat de clubul Şoimii I.P.A. Sibiu veţi găsi casetele tehnice ale celor 52 de partide, declaraţii, confidente, revista presei internationale, fotografii. Broşura, apărută într-o ţinută grafică de excepţie, cuprinde, de asemenea, etapele campionatelor diviziilor A şi B (toate cele trei serii), caricaturi, cuvinte încrucişate etc. Realizat de Dumitru Vişan, talentatul autor al izbutitelor programe de meci puse la dispoziţia dv. de clubul Şoimii I.P.A.. „Caietul- Program“ este o lucrare care se citeşte cu sufletul la gură. V-o mai puteţi încă cumpăra — tirajul se va epuiza în 3—4 zile — de la agenţiile Loto- Pronosport din str. N. Bălcescu (vizavi de cinematograful „Pacea“) şi din Piaţa Republicii din Sibiu. Handbal (r) C.S.M. Sf. Gheorghe - C.S.M. Sibiu 21-21 (11-8) In cadrul etapei a treia a „Cupei de toamnă“ la handbal feminin, la Sf. Gheorghe s-a disputat întîlnirea dintre echipa locală, proaspăt Promovată în divizia A. .si C.S.M. Sibiu. După un început Prudent, în care gazdele atacă susținut, luînd conducerea,- TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXIV, nr. 7818 Actualitatea culturală • Actualitatea culturală Teatru - atelier Din iniţiativa cenaclului literar „Ilarie Chendi“ a luat fiinţă, la sediul Teatrului popular din Mediaş, un „Teatru-atelier“ destinat să pună în valoare cele mai reuşite piese create de autori locali. In lectura actorilor Silvia Panciu, Denis Mărgineanu, Cornel Muscă, Maria și Dan Vasiliu în ziua de 17 septembrie ora 18, va fi prezentată piesa ..Aprovizionarea cu dragoste“ de Constantin Iorgulescu. La început de stagiune In deschiderea stagiunii 1982—83 a Teatrului popular Mediaș, un nou spectacol cu piesa Doamna ministru“ de Branislav Nusici, piesă care a obţinut locul 1 la festivalul de comedie de la Slănic- Prahova. Tot la început de stagiune (20 septembrie a.c., la sediu) o nouă reprezentaţie" cu ,,Parodii , teatrale" de Tudor Popescu în regia Silviei Panciu. Au început si repetiţiile pentru realizarea spectacolului cu piesa Mobilă şi durerea de Tudor Mazilu, perioada octombrie 1982 - septembrie 1983: • Croitorie - femei şi bărbați, durata 3-6 sau 9 luni; • Depanare RTV, durata un an; • Desen tehnic, durata 6 luni ; • Dactilografie, durata 6 luni; * Fotocineclub, durata un an; • Karting, durata un an; • Limbile engleză și germană, durata 8 luni. Se mai primesc înscrieri, în limita locurilor disponibile, pină la finele lunii curente, la Casa de cultură a tineretului, str. General Magheru nr. 1-3, telefon 34401, zilnic (mai putin duminica), intre orele 8-13 si 17-20. • La aceeaşi dată se deschid si cercurile tehnico-aplicative şi cursurile de la Casa de cultură a sindicatelor din Sibiu, Iată-le: STENODACTILOGRAFIE, durata 8 luni; DESEN TEHNIC (industrial şi construcţii) - 8 luni; DEPANARE TV - 8 luni; DEPANARE AUTO - 3 luni; CROITORIE - femei si bărbaţi - 6 luni; FOTO - 8 luni; CINECLUB - 8 luni; Limbile ENGLEZĂ ŞI GERMANĂ - 6 luni Informaţii suplimentare si înscrieri, zilnic, între orele 8-10 si 12-17, iar în zilele de marti si icunte orele 16-19. Şezătoare literară La Clubul „I.L. Caragiale“ va avea loc luni 20 septembrie, ora 18 o şezătoare literară la care participă scriitorii Mihai Sin şi Cornel Moraru, redactori ai revistei „Vatra“ din Tg. Mureş. Vor citi din lucrările lor: Mihai Sin, Horia Lupu, Iuliu Gărduş, Cornel Moraru Gh. Felder, Const Iorgulescu si alţii. (ora 19). Ca si în stagiunile precedente, santammal vor avea loc teme-lecţii susţinute de coordonatorul activităţii clubului Constantin Stoiculescu si de invitat din Sibiu si alte oraşe cît si concerte si seri de film. Consultaţii juridice Vineri, 17 septembrie 1982, începînd cu ora 15, la Cabinetul juridic al Casei de cultură a sindicatelor Sibiu vor acorda consultaţii juridice pentru public Ioan Echim, notar principal la Notariatul de Stat Sibiu și Cornel Buholtzer, avocat. Cercuri tehnico-aplicative Fiecare început de toamnă prilejuieşte Casei de cultură a tineretului din Sibiu deschiderea noului an de pregătire în cadrul cercurilor tehnico-aplicative. Pină la data începerii activităţii acestor utile cercuri (1 octombrie a.c.), au mai rămas doar două săptămîni. Aflăm că au mai rămas locuri disponibile la unele cercuri. Pentru cei interesaţi, consemnăm titulatura cercurilor ce vor funcţiona în chipa noastră echilibrează jocul, egalind la 4. În finalul reprizei gazdele se desprind, terminînd repriza în avantaj. Ca reluare, echipa noastră joacă mult mai bine, pasele se leagă, ocaziile de gol se concretizează, fetele noastre obtinînd în final un echitabil rezultat de egalitate. Au marcat pentru sibience. Macarie, 6. Cosulschi 3. Fincă 5. Klein 3. Oncu 2. Mohanu 2. A arbitrat bine cuplul de arbitri Berbecaru-Măgureanu (Oraș Gh. Gheorghiu-Dej). (Mircea Babă) Oină A.S.A. Sibiu din finala pe ţară a campionatului naţional Sîmbătă şi duminică, pe terenul C.F.R. din Sibiu, în organizarea C.J.E.F.S. Sibiu, s-a desfăşurat etapa de zonă a campionatului naţional de oină. STUDENT Jazz Studio Mîine, clubul de la Casa de cultură a studenţilor inaugurează cea de a III-a stagiune Sub genericul „Daciadei" ,,Cupa energeticianului" Sîmbătă si duminică, la Sibiu, în organizarea Comitetului sindicatului pe ramură din întreprinderile miniere, petrol, geologie si energie electrică, cu sprijinul Consiliului Judetean al sindicatelor şi C.J.E.F.S. Sibiu, s-a desfăşurat etapa de zonă a ,,Cupei energeticianului“ la handbal (b), volei (b) şi tenis de cîmp (m+1). La întrecerile ireproşabil organizate, au luat parte reprezentanţi din 8 judeţe, cîştigătorii urmînd a participa la finalele ne ţară, ce vor avea loc la Rm. Vîlcea, în zilele de 9—10 octombrie. Iată-i pe câștigători: handbal: I.R.E. Sibiu — Energia Deva 16—15; volei: I.R.E. Timișoara — I.R.E. Sibiu 3—2; tenis de cîmp (1) 1. Viorica Zaltsman (I.R.E. Brașov). 2. Maria Hedere (I.R.E. Oradea). 3. Maria Hies (I.R.E. Cluj-Napoca), masculin: 1. Doru Zamfirescu (I.R.E. Sibiu). 2. Robert Schwartz (I.R.E. Timisoara). 3. Alexandru Cucu (I.R.E. Oradea). (I. file). Concert Joi, 16 septembrie, ora 18:00, în sala clubului Independenţa" din Sibiu va avea loc, în organizarea Filarmonicii de stat, un concert extraordinar dedicat oamenilor muncii de la întreprinderea „Independenţa" Sibiu. Işi dau concursul orchestra simfonică a filarmonicii, dirijată de Dorin Frondes, solist Nicolae Popovici, corul întreprinderii .,Independenta" condus de același tînăr și talentat dirijor si orchestra de muzică populară „Cindrelul" condusă de Nicolae Irimescu. Oaspete al spectacolului va fi neîntrecutul taragotist clujean Dumitru Fărcaș. Concertul de joi inaugurează seria unor manifestări similare ce vor fi organizate pentru oamenii muncii de pe platformele industriale sibiene. Concurs de creaţie Comitetul de cultură şi educaţie socialistă al judeţului Călăraşi organizează, în luna octombrie, un concurs de creaţie în domeniul reportajului literar şi al fotoreportajului în semn de omagiu adus vieţii şi operei scriitorului Alexandru Sahia, născut în comuna Mînăstirea din judeţul menţionat. Concursul este deschis tuturor creatorilor din domeniul reportajului şi al fotoreportajului, care nu sunt membri ai Uniunii Scriitorilor, nu au cărţi de reportaj sau albume tipărite. Amănunte pot fi obţinute de la Centrul Judeţean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă Sibiu. Expoziţie în pregătire După marea expoziţie „Arta flamandă şi olandeză în muzee şi colecţii din ţara noastră", expoziţie ce a fost găzduită pină zilele trecute de Muzeul Brukenthal. Muzeul de artă al R.S România pregăteşte o altă mare expoziţie privind „Arta italiană în muzee şi colecţii din R.S. România, secolele XVI—XVIII“. Expoziţia, la care va participa cu lucrări şi muzeul sibian, va fi vernisată în luna noiembrie la Bucureşti după care va fi itinerată prin ţară. Publicul iubitor de artă sibian va avea prilejul să se întîlnească cu această expoziţie în vara viitoare. Galeria de artă Galeria de artă a Muzeului Brukenthal va fi reorganizată într-o nouă concepţie care va permite publicului o întîlnire cu lucrări reprezentative din arta plastică universală, organizată de şcoli, genuri şi grupări de artişti, avîndu-se în vedere aspectul stilistic şi cronologic. In jurul — Transmi rectă de 1a Consiliului solemnitate rii documeniciale rar riene. In jurul — Transm rectă de 1; tul Otopen ma plec. sedintelui Federale Alhaji Sn gări. care. tia t o v c Nicolae presedintei ci Socialii ni a. a efer /.ită oficial tenie in ta 16,00 Te Tinerii si tea: report 16,25 Viaţi 16,50 Trag m expres, versul fen 1001 de s închiderea mului. filial. 20,25 tea econoi) „Burr'tiăsi — repor mentar. 2 remateca. sunt bune' TV. Prodi diourilor 22,20 Tele SiBIU „Neo Mc dar" oreli 13,45; 16; 20.30 Art« no" orbie 14,30; 16, 20 30 „Toate rm numa mc 12,30; 15; Independe mânui . ti orele 10; MEDIAS sul: „Int ma Drive: orele 9; 16; 18,15 neretului: extraterest 10; 16.30; 20.30 1.1 „O lume rele 10; C4r Rodica „Judecata estetic si Relaţia metafizici facultății rea la sistemul Editura a enciclopei pagini,le Mihai „Banca î Sibiu". Ii tională transilvăr 1918). Ect 234 pagj Serban 2. mer Marea X tenie- col —1898. F ci a. 174 17,50. (meteoro Sil Mîine. genera) cerul va slab din Tempera me vor între 10 iar cele tre 22 Dimineață.