Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1984 (Anul 36, nr. 8375-8452)

1984-07-01 / nr. 8375

Pag. 2 Adunări festive prilejuite de „Ziua învăţătorului“ Ieri, la Casa de cultură a sindicatelor din Sibiu, a avut loc adunarea festivă dedicată sărbătoririi „Zilei învăţătorului“. La adunare a luat parte tovarăşul Simion Scutea, secretar al Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R. Au participat cadre didactice — educatoare, învăţători, profesori, ingineri, maiştri instructori — din unităţile şcolare din municipiul Sibiu şi comunele subordonate. Despre semnificaţia „Zilei învăţătorului“ a vorbit prof. Ana Nicolau, inspector general la Inspectoratul judeţean şcolar. Materialul prezentat a relevat faptul că, în acest an, „Ziua învăţătorului“ se sărbătoreşte sub semnul marilor evenimente pe care le întîmpină întregul nostru popor — a 40-a aniversare a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi al XIII-lea Congres al partidului — fiind încă un prilej pentru toţi educatorii judeţului Sibiu de a exprima conducerii partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, întreaga gratitudine pentru preocuparea statornică de a da şcolii de toate gradele locul de mare cinste în viaţa societăţii. In acelaşi timp, a fost evidenţiată deosebita contribuţie a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu la dezvoltarea şi avîntul cercetării ştiinţifice româneşti, la conducerea şi îndrumarea învăţămîntului din ţara noastră. Au fost menţionate, în continuare, succesele obţinute de întregul personal didactic din judeţul nostru, materializate prin rezultatele înregistrate de elevi în procesul instructiv-educativ,in cadrul concursurilor pe obiecte de învăţămînt şi meserii, la olimpiade, în activităţile practice productive, în activităţi artistice şi sportive. Au fost evidenţiate liceele industriale nr. 3, „7 Noiembrie“, „Independenţa“, „O. Goga“, din Sibiu, Mîrşa, „St. L. Roth“ Mediaş, Şcoala profesională de cooperaţie Sibiu, liceele „Textila“ Cisnădie, pedagogic Sibiu, agroindustrial Dumbrăveni, „Axente Sever“ Mediaş, industrial nr. 7, sanitar, „Gh. Lazăr“, matematică-fizică nr. 1, Şcoala generală nr. 19 din Sibiu. Pentru realizările obţinute, în numele Consiliului judeţean al educaţiei şi învăţămîntului au fost adresate tuturor cadrelor didactice călduroase felicitări şi urări de noi succese. Au fost, de asemenea, adresate calde felicitări pentru activitatea depusă, celor care din acest an se vor despărţi, prin pensionare de munca de educator, de şcoală, de elevi. In continuare, s-a dat citire mesajului adresat cadrelor dicidactice de Ministerul Educaţiei şi Învăţămîntului şi Uniunea Sindicatelor din învăţămînt, Ştiinţă şi Cultură, cu prilejul „Zilei învăţătorului“. Din partea M.E.I. au fost apoi acordate diplome de evidenţiat unui număr de 22 de cadre didactice. Au fost acordate, de asemenea, diplome de evidenţiat unor cadre didactice din învăţămîntul superior. Au mai fost înmînate diplome de onoare unor cadre didactice evidenţiate în activitatea cu pionierii sau în cadrul organizaţiilor de tineret din şcoli. In cadrul adunării festive, au luat cuvîntul tovarăşii: prof. Viorica Guşu — Liceul „O. Goga“, înv. Elisabeta Kriech — Şcoala generală nr. 10, ed. Rodica Lupşe — directoare la Grădiniţa nr. 16; prof. Ioan Joantă — Şcoala generală nr. 6; înv. Aurica Şigoran — Şcoala generală nr 5; Olga Popescu — directoarea Casei de copii preşcolari. In cuvîntul său, tovarăşul Simion Scutea, a adresat, în numele Comitetului judeţean de partid, al Consiliului popular judeţean, calde felicitări întregului personal didactic din judeţul nostru pentru modul în care îşi duce la îndeplinire înalta şi nobila misiune de formare a generaţiilor viitoare. Au fost adresate cuvinte de apreciere pentru rezultatele obţinute de elevi, dovezi elocvente ale strădaniilor, pasiunii şi priceperii dascălilor de a modela şi forma conştiinţa celor mai tineri cetăţeni ai patriei. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, de angajare comunistă, patriotică, revoluţionară, participanţii la adunare au adoptat textul unei telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care se spune: „Cu profundă dragoste şi recunoştinţă, ne exprimăm şi cu acest prilej aprobarea fierbinte şi adeziunea unanimă faţă de hotărîrea Plenarei Comitetului Central cu privire la realegerea dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, în înalta funcţie de secretar general al Partidului Comunist Român, care reprezintă garanţia de neclintit a îndeplinirii programelor de dezvoltare economico-socială, a edificării societăţii socialiste multilateral-dezvoltate în România. Suntem hotărîţi să intîmpinăm cu noi succese în activitatea noastră, alături de întregul popor, cea de a 10-a aniversare a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi Congresul al XIII-lea al Partidului Comunist Român. Animaţi de mobilizatoarele dumneavoastră chemări, orientări şi indicaţii, vă asigurăm, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că nu vom precupeţi nici un efort pentru a ridica învăţămîntul la nivelul cerinţelor actuale, că vom acţiona cu fermitate pentru a obţine o nouă calitate în munca de instruire şi educare a tinerei generaţii — datorie de re pentru fiecare eduiator comunist“. _ - ★ In încheierea adunării, a fost prezentat un reuşit spectacol susţinut de formaţiile artistice ale Şcolii generale nr. 14 din Sibiu. ★ Tot ieri, au mai avut loc adunări festive, prilejuite de „Ziua învăţătorului“, în alte 12 localităţi ale judeţului — municipii, oraşe, centre de comună. Angela POPESCU Admitere la Facultatea de mecanică din Sibiu Pertru anul universitar 1984- 85, Facultăţii de mecanică din Sibiu i-au fost acordate 120 de locuri la ligineri seral şi 120 de locuri la subingineri seral. La admitere se pot înscrie absolvenţii de liceu din acest an , cu condiţia să prezinte, la 15 septembrie, dovadă de încadrare în cîmpul muncii intr-o meserie legată de profilul facultăţii şi muncitorii din întreprinderile constructoare de maşini sau din atelierele cu profil mecanic din alte sectoare de activitate. Toate condiţiile de concurs sunt identice cu cele din anul trecut şi sunt publicate în revista „Forum" nr. 2, 3, 4 din acest an. La Facultatea de mecanică, strada dr. Raţiu nr. 5-7, există un panou cu detalii în acest sens. Relaţii suplimentare mai pot fi obţinute la sediul facultăţii, telefon 1 79 28, sau la telefon 1 79 89. euro -84 Ecouri şi comentarii Bătălia s-a încheiat. Acum încep „strategii“ să despice firu-n patru şi să scormonească sub cenuşă. Plin de înţelepciune, selecţionerul echipei R.F.G., Jupp Derwall şi-a dat demisia (ca să nu fie demis). Acelaşi lucru ar trebui să-l facă şi Todor Veselinovici, al cărui cord stă să plesnească după nervii şi emoţiile celor trei înfrîngeri usturătoare. „Moş Hidalgo“ se poate apuca şi el de ceva mai puţin riscant — aşa cum a promis — deşi după chiolhanul în cinstea triumfului parcă văd că se răzgîndeşte, aruncîndu-se cu capul înainte în fîntîna preliminariilor Campionatului mondial, care nu se mai joacă doar pe terenuri franceze. Oricum, prin alegerea lui Jacques Georges (66 ani) în funcţia de preşedinte al U.E.F.A. cheia şi lăcata rămîn tot pe malurile Senei. Chiar aşa, „cocoşilor galici“ nu le va fi uşor în continuare, căci şi victoriile sunt obositoare, lucru ce s-a văzut şi-n ultimul meci, cînd Michel Platini — care rămîne un mare jucător — a alergat ca un iepure şchiop. Poate pînă în 1988, mai marii fotbalului european, avînd suficient răgaz de meditaţie în timpul siestei, vor ajunge la concluzia firească şi echitabilă ca turneul final să se desfăşoare pe nişte terenuri neutre, unde arbitri de felul lui G. Courtney (Anglia) sau A. Ponnet (Belgia) să se simtă mai în largul lor şi unde să nu existe echipă gazdă , şi echipe oaspete. (Sunt convins, spre exemplu, că dacă acest turneu se desfăşura în fRomânia, formaţia noastră ar fi putut ajunge cel puţin pînă la semifinale). In fine, unii cu florile şi şampania, alţii cu infarcturile şi... mătrăguna, să tragem obloanele pentru cîteva săptămîni, după care alte dispute sunt anunţate, cel puţin la fel de pasionate ca şi acestea trecute. Campionatul mondial bate la uşa din faţă. (n.r.d.) FINE TRIBUNA SIBIULUI De la pahar între cauzele frecvent generatoare de accidente, consumul de băuturi alcoolice deţine, rog să zicem aşa, capul de afiş. Şi nu întâmplător pentru că, se ştie, alcoolul „toceşte“ reflexele, slăbeşte acuitatea vizuală, accentuează starea de oboseală, „stimulează“ ... curajul (citiţi inconştienţa) şi de aici pînă la accident, în cele mai multe cazuri, nu mai rămîne decit un pas. Iată de ce, ori de cite ori am avut prilejul, am insistat asupra nocivităţii deosebite — în special pentru „omul de la volan“ — a consumului de alcool, invitînd la prudenţă, la moderaţie. Din păcate, însă, unii conducători auto, chiar şi după ce au mai fost avertizaţi şi li s-au reţinut permisele de conducere, nu vor să renunţe la ... pahar, intrînd — pentru recidivă — în conflict cu legea penală. Să concretizăm .. . LA VOLAN — NESĂBUINŢA... Om al muncii la întreprinderea mecanică din Sibiu, Victor Zay, tată a trei copii, îşi privea cu maximă uşurinţă responsabilităţile sociale. Delăsător, caracter slab, el la... accident nu era în stare să renunţe la nici o invitaţie care-1 aducea în compania ... paharului. In acele împrejurări, uita repede de tot şi de toate, dedicînduse inconştient alcoolului. Nu cu mult timp în urmă, cînd şi-a cumpărat maşină şi a devenit conducător auto, cei care-i cunoşteau năravul au sperat într-o schimbare de optică, ştiută fiind incompatibili- tatea dintre volan şi alcool. Dar Zay a continuat să bea şi să-şi facă de cap, motiv pentru care i s-a reţinut permisul de conducere. Atenţionările şi avertismentele organelor de miliţie nu l-au „speriat“, el continuînd să braveze. Şi paharul s-a umplut sîmbătă, 23 iunie a.c. Plecat de la servici fără a fi învoit (prin escaladarea gardului întreprinderii!), Zay — însoţit de un coleg — se deplasează, în jurul orei 13:30, în apropiere de Cisnădie, cu intenţia de a-şi antifona autoturismul 2-SB-9318. E greu de spus cît au reuşit să lucreze la maşină în condiţiile în care, pînă către ora 19, cei doi s-au angajat într-o cursă contracronometru de deşertare a sticlelor de alcool. Cînd s-au hotărît să revină în Sibiu, ambii erau beţi criţă. Victor Zay — care nu conducea pentru întiia oară în stare euforică — a urcat totuşi la volan, găsind cu greu direcţia spre Sibiu. In zona blocurilor de pe Calea Cisnădiei, pierzînd controlul volanului, a intrat cu maşina în şanţul din dreapta şoselei, unde un copil aflat pe bicicletă s-a salvat în ultima clipă din faţa maşinii. încercînd să se redreseze, Zay a ajuns cu maşina pe celălalt sens de mers, unde a acroşat trei biciclişti care se deplasau regulamentar. Pe unul dintre ei (Ioan Standima) l-a accidentat mortal, pe altul l-a accidentat grav, cel de-al treilea scăpînd cu răni uşoare. Avînd 2,75 alcoolemie, Zay este cercetat în stare de reţinere, el urmind să primească o pedeapsă pe măsura abominabilei sale fapte! Rubrică realizată de Sorin CRIVĂŢ (cu sprijinul Miliţiei judeţului Sibiu) CC CADRAN RUTIER Anul XXXVI, nr. 8 375 Imagini de la festivităţile consacrate „Zilei învăţătorului* Foto: Fred MSS Recital extraordinar de vioară Dumingsa, ora 18, în saloanele baroc ale Galeriei de artă Brukenthal din Sibiu, va avea Ioc un recital extraordinnar de vioară susţinut de Liliana Ciulei Atanasiu. In program: J. S. Bach — Giacona, Adagio şi Fuga în sol minor; Paganini — Capric nr. 15 şi 24; Kreysler — citativ şi Scherzo Caprioli: Yasaye — Sonata nr. 3; Bartók — Sonată pentru pară solo, părţile 111 şi Gail Nielsen — Preludiu Presto. 8,30 Pe. ' august 23’. nahul fan. De straf! 10.00 Via! (parţial cu Muzica pi 11.45 Luni 12.40 Telet ghiozdan. Episodul 13.00 Telebum dumi Imagini d 18,10 Lege inspirat dt a Il-a in opus 11 de nescu. 10,3 canadiene, tar. 18,50 l| 19.00 Telejţial color).’ pin Romă* un vi« Sp. rTlm risipi ducţio cinem eurer meta tract Tele Duminică. Lifts)— 20,00 | 1 (Part/t&l di ActiipV nom Vigo naţi aces siune versuri. 21 țămînt 21,15. (colo: 600 d’ Orizonţifie. (part G sir „Zori orele 17,15. „Lişci, 14,30; 20,30. „Arma orele L 20 si „V, 10. ' „Corn 16; 1£ „Brurale", 10, li MF gre le Teatru. Teatrul prezintă la sec.: „Ursu." limba EL. Meteorog serviciu anunța, lă. Cerporar semna ploaie , cărcări slab, pîn din resturile r cuprins grade, ine intde.