Tribuna Sibiului, aprilie-iunie 1987 (Anul 39, nr. 9225-9301)

1987-04-01 / nr. 9225

Pag. 2 • A trecut o lună de primăvară calendaristică, dar numai de vreo cîteva zile am început să credem intradevăr că ... e primăvară. Şi pentru că a venit primăvara, bunii gospodari de prin curţi sau de la blocuri au ieşit la curăţat straturile, rigolele şi parcările pentru maşini. Este şi meritul celor mai multe dintre asociaţiile de locatari care i-au mobilizat pe cetăţeni. • In schimb, alte asociaţii rămîn indiferente la sesizările locatarilor. Astfel este cazul asociaţiei nr. 1 — CT6 care de mai multă vreme nu tratează cu atenţia cuvenită, făcînd demersurile necesare la I.J.G.’.E„ pentru blocul 15 de pe bulevardul Mihai Viteazul, la subsolul căruia (scara C în special) apa se infiltrează patrunind în boxele locatarilor. Chiar dacă s-au mai făcut nişte încercări de remediere, situaţia a rămas neschimbată, iar asociaţia întîrzie să solicite serviciile de specialitate, facem noi acest lucru, atrăgînd atenţia sectorului apă-canal al I.J.G.C.L că la acest bloc situaţia este cit se poate de serioasă, impunindu-se remedieri urgente! • Un grup de cercetători americani au stabilit ca fiind cea mai fertilă vîrstă pentru realizare maximă profesională — 41 de ani la fizicieni şi rhimişti, 44 ani — poeţi şi dramaturgi, 48 ani — compozitori, actori, 52 ani — medici, 54 ani — filozofi, 58 — naturalişti, jurişti. Desigur sînt şi... excepţii! • Ni se semnalează că pe la blocurile «in cartierele Hipodrom III şi IV (probabil şi in altele), unii locatari şi-au făcut robinete la calorifere pentru a lua apa caldă. Din această cauză se produc multe dereglări în asigurarea încălzirii apartamentelor. Este de competenţa asociaţiilor de locatari să ia măsurile cuvenite în cazuri dovedite de exploatare necorespunzătoare a instalaţiilor din apartamentele blocurilor. • Oamenii de ştiinţă sunt in măsură să afirme, cu un coeficient ridicat de exactitate, că în lume se vorbesc actualmente 5 051 de limbi. Dintre acestea, doar o mică parte (aproximativ 500) au beneficiat de o studiere sistematică şi ştiinţifică. Peste 1400 de limbi sunt pe cale de dispariţie, întrucit sunt vorbite de un număr din ce în ce mai mic de persoane. Circa două treimi dintre limbile vorbite pe glob nu posedă o scriere proprie. Mari concentrări de idiomuri se intilnesc în Himalaya (100), in Africa, respectiv in bazinul fluviului Niger (280), dar „recordul“ este deţinut de Papua — Noua Guinee (1010). • Torna Groapă din Sibiu, bulevardul M. Viteazul a avut din luna noiembrie 1986 o defecţiune la postul telefonic, care nu a putut fi depistată decit prin repetate încercări ale specialiştilor. In final, defecţiunea a fost remediată şi postul repus in funcţiune, fapt pentru care T.G., apreciind interesul şi competenţa dovedite, aduce mulţumiri conducerii Direcţiei judeţene de poştă si telecomunicaţii cit şi colectivului secţiei exploatare. • S-a găsit un plic conţinînd o sumă de bani. Păgubaşul este aşteptat la redacţie. • la intersecţia Piaţa Cibin cu str. Rîului din Sibiu, sunt parcate zilnic, în carosabil, căruţe care încurcă circulaţia pe artera principală. Revenim cu sesizarea că- tre cei în drept să ia măsurile de rigoare! • Muzeul vaselor maritime în . . . sticle, din R.D.G., cu cele 72 de exponate cuprinde practic toată istoria navigaţiei, de la vasele vikingilor, la vasele moderne de astăzi. F. MUR-XlI TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXIX, nr. 9 225 INFORMAŢII... INFORMAŢII... INFORMAŢII... Seară de diapozitive Clubul „Amicii munţilor“, în colaborare cu Societatea de ştiinţe geografice, Filiala Sibiu, organizează azi, 1 aprilie, ora 18, la Casa de cultură a sindicatelor din Sibiu o seară de diapozitive cu tema : „Popasuri canadiene“. Prezintă cercetător ştiinţific Şerban Dragomirescu de la Institutul de geografie Bucureşti. Prezentarea geografică prof. Victor Voicu Vedea. Consultaţii juridice Astăzi, 1 aprilie 1987, începând cu ora 15,30, la cabinetul de consultaţii juridice din incinta Casei de cultură a sindicatelor Sibiu, vor acorda consultaţii pentru public Nicolae Ilămbăşan, consilier juridic la Direcţia pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale Sibiu, şi Visarion Gemenei, consilier juridic la Consiliul judeţean al sindicatelor Sibiu. Cum va fi vremea în luna aprilie După cum comunică Institutul de meteorologie şi hidrologie, luna aprilie va fi, din punct de vedere termic, ceva mai caldă decât în mod obişnuit în regiunile sudice şi apropiată de normal în celelalte zone. Regimul pluviometric va fi deficitar în cea mai mare parte a ţării. In prima decadă va fi o vreme caldă, exceptînd ultimele zile, cînd se va răci. La început, vor cădea ploi slabe în sud-vestul ţării. In ultimele zile vor cădea precipitaţii slabe, mai întli sub formă de ploaie, apoi, trecător şi sub formă de lapoviţă şi ninsoare în aproape toate zonele ţării. Vîntul va prezenta intensificări locale în Banat şi în estul ţării. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 1 şi 11 grade, mai coborîte în ultimele nopţi, iar cele maxime între 10 şi 20 grade, mai ridicate în prima parte a decadei, mai ales în sudul ţării. In a doua decadă vremea va fi răcoroasă în sudul şi estul ţării. Ploile, care vor avea şi caracter de aversă, vor fi mai frecvente. Vîntul va prezenta intensificări de scurtă durată în a doua parte a decadei în regiunile sudice şi estice. Temperaturile minime vor fi cuprinse între zero şi 10 grade, mai coborîte în centrul şi nord-estul ţării, unde se va produce brumă. Temperaturile maxime se vor situa, în general, între 8 şi 18 grade. In a treia decadă, vremea va fi predominant frumoasă şi caldă în prima parte, apoi vă deveni instabilă, cu ploi sub formă de aversă, însoţite de descărcări electrice, mai frecvente în sudul ţării. In rest, vor cădea ploi slabe, locale. Vîntul va prezenta intensificări in ultimele zile. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 2 şi 12 grade, iar cele maxime între 14 şi 24 de grade, mai ridicate in sudul ţării in prima parte a decadei. (AGERPRES) AGENDĂ PIONIEREASCĂ LIV.: • „Fiecare pionier, o faptă de muncă pentru înflorirea patriei“ este genericul sub care se desfăşoară acţiunea de întreţinere a spaţiilor verzi din parcul oraşului Agnita, cu participarea pionierilor de la şcolile generale din localitate. • Pionierii de la Şcoala generală din Roşia au pregătit şi vor susţine un jurnal vorbit cu tema: „Munca în folosul patriei, trăsătură de bază a muncii şi vieţii comuniştilor". 2.IV. • Pionierii claselor a Vil-a de la Şcoala generală nr. 4 din Sibiu organizează o masă rotundă cu tema: „Istoria milenară a poporului român, istoria unui popor viteaz“. 3.IV.: • Pionierii membri ai cercului „Prietenii juriştilor“ de la Casa pionierilor şi şoimilor patriei din Agnita prezintă tuturor celorlalţi membri ai C.P.S.P. din localitate dezbaterea „Ce ne spune Codul etic al pionierilor?“ 3.IV. • Detaşamentele claselor 11 — IV de la Şcoala generală nr. 24 din Sibiu vor prezenta o serbare şcolară sub genericul „Noi suntem viitorul ţării“, la Casa de cultură a municipiului. • „Coordonate ale conlucrării dintre U.T.C. şi Organizaţia pionierilor“ este genericul prezentării de carte social-politică pentru tineret care va avea loc la Casa pionierilor şi şoimilor patriei din Ocna Sibiului. In continuarea acţiunii, pionierii de la Şcoala generală din localitate vor susţine un recital de poezie din lirica patriotică românească. 5.IV.: • Cercul de pirogravură de la Şcoala generală nr. 3 din Copşa Mică va prezenta, in cadrul Zilelor ştiinţei şi tehnicii pioniereşti, o dezbatere pe tema „Autenticitate şi kitsch în pirogravură". • „Arc peste timp — 1900 de ani de la urcarea pe tron a regelui Decebal" este genericul sugestiv al jurnalului vorbit pe care-l vor prezenta membrii cercului de teatru de la Casa pionierilor si şoimilor patriei din Avrig, si „Lui lea Arta din nerc bastila: , grad HI. JAZZ-SIBIU 1987 Ultimele două gale ne-au adus foarte multe momente de reale satisfacţii estetice. În cadrul concursului a evoluat formaţia „Expres Ph“ din Ploieşti care a avut multe momente reuşite şi căreia juriul concursului i-a atribuit premiul actualei ediţii. Tot în cadrul concursului a cîntat şi Trio-ul condus de Cristian Marina din Cluj-Napoca care explorează cu succes modalităţi de expresie mai noi, un jazz plin de sensibilitate şi culoare. O prezenţă tonică în festival a marcat Tradiţional Jazz-Band din Reşiţa, un ansamblu omogen care prezentînd teme „dixieland“ au convins prin expresia francă, cuceritoare a unei muzici tot mai uitată pe scenele manifestărilor de gen. Au cîntat curat, omogen, alert. Reîntîlnirea cu Anca Parghel ne-a produs o reală plăcere muzicală. Este un talent viguros și original ce se produce cu dezinvoltură reuşind realmente să convingă auditoriul despre opinia sa asupra jazzului. Mult aşteptată a fost formaţia „Alia breve“ din Timişoara, deţinătoarea necontroversată a premiului ediţiei trecute. Evoluţia lor a convins din nou, realizînd momente de autentic jazz şi prezentînd un repertoriu original. Atît în ansamblu cit şi în prestaţiile individuale, ei ating limitele unei autentice măiestrii. Deosebit de plăcută a fost reîntîlnirea cu „Vocal Jazz Quartet“ din Sibiu, for-maţie unică în plan naţional, dăruită cu talent şi pasiune şi care, printr-o neobosită muncă, se situează mereu la cote artistice superioare. Repertoriul, alcătuit, cu gust, a inclus atît teme din jazzul tradiţional cit şi foarte izbutite noi creaţii. De la lirismul delicat din „Mood indigo“ şi din expunerea frumoasei doine „Ardemi-te-ai codru des“, cvartetul a evolut dezinvolt spre improvizaţii pline de vigoare şi fantezie ritmică, spre modalităţi de vocalizare aleatorică a unor celule tematice. Alături de titularii Marius Dumitru, Nicolae Ionescu şi George David, noul venit Gheorghe Costescu, cu vocea sa frumos timbrată, s-a integrat perfect ansamblului. Cvartetul „Opus 4“ din Bucureşti, avînd ca invitat pe saxofonistul Dan Mîndrilă — o autoritate în gen — a creat momente izbutite, mai ales prin improvizaţiile individuale. L-am reîntîlnit pe sibianul Mircea Tiberian — deosebit de inspirat — şi pe Nicolae Simion adeptul unor improvizaţii lucid elaborate pe coordonate modale clare.’ntîlnirea cu cvintetul „Walk Away“ din R. P. Polonă a fost un adevărat moment de referinţă al actualei ediţii. Sînt muzicieni de înaltă clasă iar recitalul lorfrenetic aplaudat) a vizat perfecţiunea atît prin sonoritatea de ansamblu cit, mai ales, prin improvizaţiile individuale ce evită locurile comune, manierismul. Un repertoriu de aleasă ţinută, în mare parte original, a dat un plus de interes prestaţiei de excepţie a oaspeţilor polonezi. Gala de duminică a fost şi ea darnică cu generosul public sibian care a luat în stăpînire pînă şi scena sălii. Duo ul Ovidiu şi Decebal Bădilă — contrabas şi chitară bas — a făcut deliciul unui public care ştie să aprecieze calităţile de excepţie ale acestor tineri muzicieni. Cvartetul condus de Eugen Gondi a cîntat la cota maximă a valorii sale, excelînd prin swing, fantezie improvizatorică şi patos al discursului sonor. Recitalul susţinut de Johny Răducanu s-a pus sub semnul liricului, demonstrînd disponibilităţile creatoare şi interpretative ale acestui autentic jazzman. Marius Popp a fost din nou la înălţimea prestigiului său. O adevărată „defilare a greilor“, cum spunea excelentul comentator şi prezentator de jazz Florian Lungu, care cu delicateţe şi umor prezintă mereu (spre bucuria noastră a tuturor) galele sibiene. Un moment ce va rămîne cu siguranţă în memoria sibienilor ce iubesc jazzul este recitalul susţinut de chitaristul Rudolf Dasek şi de pianistul Karel Ruzieka din R. S. Cehoslovacă. O muzică de o frumuseţe frapantă şi o virtuozitate ce atinge perfecţiunea. ...Deci, gong final în cea de a 17-a ediţie a „Zilelor jazzului la Sibiu". A fost o manifestare prestigioasă, bine gîndită şi organizată de factorii implicaţi: Comitetul judeţean U.T.C., Casa de cultură a ştiinţei şi tehnicii pentru tineret şi Clubul de jazz Sibiu. Felicitării Toma TONATI. Foto: Fred MSS Ml gresii rii“, na s EL, spam ciateri ca“. AC şi Ji Dl „Lieh CO „Cu AP „Due OC „Cint «I Part NI I piagi ni «ic U ultimele două gale CÂRTI NOI Stelian Neagoe, „Istoria unirii românilor“. Vol. I. De la începuturi la Cuza Vodă. Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 694 pagini. Lei 45. ***, „Repertoriul legislaţiei Republicii Socialiste România în vigoare la 1 ianuarie 1987“. Legi şi decrete. Consiliul Legislativ, 406 pagini. Lei 25. Dumitru Irimia, „Structura gramaticală a limbii române“. Numele și prenumele. Adverbul. Editura Junimea, 216 pagini. Lei 14,50. 20, 20,20 căprirr și ci bun;: Ceai seria negi* jurns Teamin I 18, supăraţi Liceu Liceu cursul tanii P.T.A. mitetu Sibiu invitat aprilie! brava nului) rea pi tare si pun: I solă pentru zonă 2 zen ta Pot membrii dulrism a rese st că în rului f a 65-a creării Te Acei 1 11 57 3 19 90 C.F R. Auto 3 43 55 C.F. I 14 50 I.R.Exameni 1 33 74. Mete serviri că, ap mea v toare, riabil, ros. L bile p îormă averse Vînt !■ modor* Tempo me vo între , iar ce tre 12