Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1987 (Anul 39, nr. 9302-9380)

1987-07-01 / nr. 9302

Pag. 2 ă ieri s-a sărbătorit Ziua învăţătorului. Poate că şi noi cei mari ar trebui să ne amintim de foştii noştri dascăli, cărora intr-o anumită măsură le datorăm reuşita în viaţă, şi dintr-o zi, cum este cea a învăţătorului, gindul nostru de recunoştinţă se va îndrepta către aceia care ne-au luminat minunatul drum al cunoaşterii. • Aducem la cunoştinţă că Farmacia nr. 123 din Sibiu, str. A. Iancu, eliberează medicamente nu numai pe bază de gratuitate, ci şi contra cost. • Se apreciază că la ora actuală există pe mapamond in jur de 300 000 produse medicamentoase şi că, anual, in jur de 1 200 medicamente noi apar pe rafturile şi in galantarele farmaciilor. Să nu fim cine ştie ce incintaţi, pentru că se mai spune şi că boala medicamentoasă reprezintă in medie cam 15 la sută din totalitatea bolilor. Aşa că nu orice medicamente noi, despre care am auzit, ne vor aduce ... vindecarea. • In Piaţa Schiller din Sibiu (circumscripţia electorală nr. 18, deputat Ana Oltean) comitetul de cetăţeni al cărui preşedinte este Aurel Blaga, a mobilizat cetăţenii reuşind să amenajeze un frumos parc cu trandafiri, care constituie nu doar un loc frumos de recreere pentru locatarii din jur, ci şi un loc de popas pentru trecători, nu chiar centrul oraşului. • Asociaţiile de locatari, comitetele de cetăţeni sunt acelea care pot realiza multe lucruri bune, dacă se găsesc oameni interesaţi şi inimoşi. Ne gindim la faptul că în majoritatea zonelor şi cartierelor unde mai există puţine la număr — spaţii de joacă pentru copii, aparatele de joacă pentru aceştia au ajuns intr-un grad mare de uzură şi deteriorare; la fel şi băncile unde s-ar putea odihni însoţitorii, din acestea au mai rămas doar scheletele metalice. Cu oameni pricepuţi s-ar putea repara ceea ce s-a mai stricat, pentru ca aceste locuri de joacă să-şi recîştige utilitatea. • Rusu Aurelia din Sibiu, str. Aurarilor nr. 6 ne sesizează şi pe noi după ce a anunţat (fără vreun rezultat şi M.G.C.L.-ul) că în pivniţă se infiltrează apă, probabil din reţeaua de canale, în ultimul timp aceste infiltraţii au generat o igrasie permanentă şi mirosuri neplăcute. Sperăm ca semnalul nostru să fie receptat cu mai multă promptitudine! • Deşi am mai anunţat, nu s-a prezentat posesorul carnetului de muncă eliberat pe numele Munteanu Gheorghe. Noi mai păstrăm încă respectivul document la redacţie. • Am anunţat la momentul potrivit despre începerea lucrărilor de modernizare a străzii Bilea din Sibiu. Numai că au trecut 6 luni şi lucrările înaintează în ritm de... melc. Acum, deşi nu s-a încheiat montarea conductelor de distribuţie a apei şi gazului, a început săparea branşamente- ilor fără ca, în interval de 10 săptămina (la începutul lunii iunie a.c.) să se monteze vreo conductă, dar fâcînd imposibilă circulaţia pietonilor şi pe singurul trotuar rămas oarecum accesibil. Să mai spunem că în aceste 6 luni I.J.G.C.L.-ul nici nu a încercat o posibilitate de a ridica reziduurile menajere, creindu-se un mediu lipsit de un minimum de condiţii de protecţie. • Daniel Smaranda, elev in clasa a VI-a, a găsit un ceas electronic. Obiectul se află la tatăl său, Nicolae Smaranda, impiegat de mişcare în gara C.F.R. Scoreiu. • O invitaţie de... sezon la cabana Bibo-cascadă. Aici, cabanierul şi soţia sa, excelenţi gospodari şi gazde bune, reuşesc, împreună cu întregul colectiv, să facă din aceasta cabană un loc plăcut de popas, iscyRTy TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXIX, nr. 9 302 Despre Tirgul de vară al cooperaţiei de producţie, achiziţii şi desfacerea mărfurilor de vorbă cu tovarăşul Marcel BANITESCU, vicepreşedintele U.J.E.COOP. Sibiu — Aşadar, miiic (n.n. — astăzi, t.VII, ora 14) işi deschide porţile tirgul de vară organizat în curtea uniunii din B-dul Victoriei .38. — Deschiderea unor asemenea tîrguri, pentru că acţiunea dorim să devină tradiţională, este reclamată de mai mulţi factori. In primul rînd, întrucât există încă o cerere diferenţiată între mediul urban şi cel rural (în timp ce sursele de aprovizionare au rămas aceleaşi), apar frecvent o serie de aspecte legate de vinzarea mai lentă a unor mărfuri în mediul rural, ele fiind în schimb mult solicitate în centrele muncitoreşti şi în oraşe. în al doilea rînd, e de relevat faptul că, an de an, cooperaţia are sarcini mereu sporite pe linia dezvoltării micii industrii, corespunzător crescînd, se înţelege, şi oferta de bunuri de consum realizate. lată motivul pentru care în cele 17 chioşcuri ale tîrgului vom expune peste 300 sortimente realizate în unităţile şi secţiile uniunii judeţene. Dorim, de asemenea, să folosim astfel de prilejuri pentru revitalizarea comerţului cu unele produse specifice, tradiţionale, cum sunt: borşul, braga, figurinele din turtă dulce, pricomigdale, acadele, nugaturi, noi sortimente de băuturi răcoritoare ş.a. — Ce veţi mai oferi vizitatorilor? — O gamă foarte largă de jocuri logice şi jucării ce se adresează atît copiilor, cit şi adulţilor, acestea stimulînd iniţiativa, capacitatea de creaţie, imaginaţia, atenţia. Nu lipsesc jocurile deja cunoscute şi foarte căutate în judeţul nostru: Scrable, GO, Flex, Turism, Coloramo etc., în total 150 de sortimente. Vom oferi, de asemenea, tricotaje (peste 1 000 sortimente), încălţăminte uşoară din înlocuitori şi feţe textile (280 sortimente), încălţăminte specifică sezonului călduros şi încălţăminte pentru plajă şi sport. Dispunem, totodată, de peste 350 sortimente din grupa mercerie şi galanterie, articole electrice şi electronice etc. Am organizat şi un punct de vânzare distinct, tip „Util“, unde am grupat tot ce este necesar într-o gospodărie. Vor participa la târg, în trei etape, 31 de cooperative din judeţul nostru, cu fond de marfă din unităţile proprii, ca şi două unităţi de alimentaţie publică din Sălişte şi Răşinari. Participă, de asemenea, chioşcul de produse nealimentare al unităţii „Fîntîniţa haiducului“, o serie de tonete cu mărfuri provenite din schimburile intermagazine pe care uniunea noastră le face cu unităţi similare din ţări socialiste, acestora adăugîndu-li-se bunuri de consum realizate în întreprinderi precum „Firul roşu“ Tălmaciu, „7 Noiembrie“, „8 Mai“, „Tirnava“, întreprinderea de cuţite Ocna Sibiului şi altele. Să mai precizez că tirgul este deschis pînă în 15.VII, zilnic între orele 10—19. * Discuție consemnată de Mircea BIȚU întarea României" - etapa republicană Formaţiile vocal-instrumentale folclorice Sîmbătă, 27 iunie, la Casă de cultură a sindicatelor Sibiu a avut loc etapa republicană a Festivalului naţional „Cîntarea României“ — ed. a VI-a — pentru formaţiile vocalinstrumentale folclorice din judeţul nostru: orchestre, tarafuri, fanfare, grupuri vocale (mixte, de obiceiuri, de prelucrări), fluieraşi, solişti vocali, solişti instrumentişti, rapsozi etc. — în total peste 55 de numere în program. Desigur, pentru spectatorii sibieni, marea majoritate a formaţiilor sunt cunoscute din etapele anterioare, maiales din cea judeţeană, aşa că nu vom insista asupra evoluţiei acestora. Consemnăm doar faptul că cea mai mare parte a formaţiilor şi interpreţilor individuali prezenţi sîmbătă pe scena sibiană au înregistrat un vizibil progres de la ultima manifestare din cadrul festivalului, prestaţia artistică având, de astă dată, mai multă siguranţă şi aplomb, ca rezultat al unei mai bune îndrumări, al deselor contacte cu publicul. Ultimul cuvînt în acest sens va fi spus, la timpul său, de către juriul republican, format din cunoscute personalităţi ale vieţii artistice româneşti, din folclorişti, cercetători şi interpreţi de prestigiu. în ceea ce priveşte aspectul organizatoric credem că factorii de răspundere vor şti să elimine, din următoarele spectacole ale finalei, micile nereguli constatate acum. (T. S.). Joi, 2 iulie, ora 12, tot la Casa de cultură a sindicatelor din Sibiu se vor prezenta în finala festivalului formaţiile coregrafice (ansambluri şi grupuri folclorice, dansuri moderne, ansambluri de obiceiuri, dansuri de societate, solişti dansatori etc.).  Fotó: Fred MSS ★ Omagiu „Zilei învăţătorului“ Domnica Munteanu, membră a Asociaţiei artiştilor plastici amatori, şi-a deschis, recent, la galeria de la parterul Casei artelor din Sibiu, cea de a doua expoziţie personală, manifestare pe care o dedică, în semn de caldă preţuire, colegilor săi, dascălii din Sibiu şi ___________ din toată ţara, cu prilejul »Zilei învăţă- ____________torului“. Lucrările expuse într-o remarcabilă unitate de gîndire artistică, dezvăluiesc cu discreţie un temperament echilibrat, care respinge violenţele, efectele stridente. Concepţia sa revendică o viziune tradiţională declarată. NATURA este surprinsă de către artistă, fie că este vorba de peisaj, portret sau naturi statice, în momentele sale de linişte şi echilibru. Spre deosebire de lucrările expuse la prima personală — în 1978 —, care erau eterogene, atît sub aspectul concepţiei, cît şi al raportului dintre viziune şi limbaj, în cele din prezenta expoziţie se observă o evoluţie lentă, dar sigură, spre o viziune proprie în care se manifestă o lumină potolită şi o poezie discretă, „spusă” parcă în şoaptă. Realitatea, cu infinita ei diversitate, rămîne pentru pictoriţă izvorul inepuizabil al inspiraţiei. Bucuria contemplării vizuale a ________ măreţului spectacol pe care natura i-l oferă la fiecare pas se converteşte un prilej de reflexie, uneori nostalgică, asupra existenţei. Artista nu jonglează cu dexterităţi de meşteşug, aşa cum vor să facă unii amatori, ci caută să-şi găsească un teritoriu estetic propriu, cinstit şi lipsit de grandilocvenţă. Omagiul artistic adus de Domnica Munteanu celor care trudesc pe tărîmul educaţiei tinerei generaţii capătă, mai ales în aceste zile, un demn de preţuit mesaj etic. Petre Ovidiu DUMBRAVEANU EXPOZIŢIA PICTORIŢEI ROMNICA MUNTEANU Adunarea festivă consacrată „Zilei învăţătorului" (Urmare din paghtelului judeţean Sibiu al P.C.R., a transmis participanţilor aprecierile şi felicitările organului judeţean de partid, ale Consiliului popular judeţean şi Consiliului judeţean al ştiinţei şi învăţămîntului, referindu-se apoi la cîteva din sarcinile imediate şi de apropiată perspectivă ale învăţămîntului sibian în scopul permanentei materializări, a obiectivelor stabilite şcolii româneşti prin documentele celui de al Xlll-lea Congres al partidului, în încheierea adunării festive participanţii au adoptat textul unei telegrame adresate CC. al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, in care se spune: „Vă încredinţăm, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că ţinînd seama de orientările şi indicaţiile pe care vi le-aţi dat, toţi oamenii muncii din şcolile sibiene vor depune eforturi stăruitoare pentru lichidarea grabnică a neajunsurilor existente, pentru instaurarea în viaţafiecărui colectiv a unui climat de înaltă responsabilitate, de exigenţă, ordine şi disciplină desăvîrşite, pentru promovarea cu cutezanţă a noului, a spiritului muncitoresc-revoluţionar, vor acţiona cu fermitate pentru a obţine o nouă calitate în munca de instruire şi educare a tinerei generaţii — datorie de onoare pentru fiecare educator comunist“. Adunări similare au avut loc la Mediaş, Agnita, Cisnădie, Dumbrăveni, Copşa Mică, Ocna Sibiului, Sălişte şi Avrig. Expoziţie Alfons Vezoc, membru al Asociaţiei artiştilor plastici amatori „Romul Iadea“ din Timişoara, va expune la Casa artelor (parter) din Sibiu o suită de pasteluri, cu imagini din Sibiul vechi şi Muzeul tehnicii populare. Vernisajul va avea loc marţi, 7 iulie, ora 18. Expoziţia va fi deschisă zilnic între orele 11—13, 16—19, până la 22 iulie. " Seară de diapozitive •Joi, 2 iulie, ora 18, în sala de conferinţe de la Casa albastră (Complexul muzeal Sibiu) are loc proiecţia de diapozitive Itinerarii arheologice elene (Micene, Epidaur, Corint). Prezintă dr. Nicolae Branga. lumin • Verst patrie 20,45 Cl IX-le, songr înnoit 21.00 Ficolor • „Riva sadul 21,50 Tc 22.00 In gran SIBIU .Şcoala sătoriti", 11,15; 13 20. Arta: grădinarele 9,30, iar la spectacolouaţi. „Sunt tir tratez“, 11,30: 14 Independiile albaşului”, o 18, 20. MEDIA sul: „Apolino“, 13,30: 15. Central: rele 9,30 16; 18; 21 Siale: „R şi diamarele 10; CISNAI farniţa*, 17; 19. AGNIT inspector 16; 18; î BUMBI „Muzica rele 10; COPŞA perpoliţis 16 şi 18. OCNA „Căsătorii rele 17 ; GALĂ Sîmbăt 17, pe i i, la terem rul“ din desfăşuri cală de Asociaţia Independ şi Mirea Gh. Bitturi cazo îngrijită, nologic ştie erit mion Mic Facla, 3 lei 22. Mihail cea nu, mei“. Ser şi istorice gri jită, tabel cro Dan Sini ditura A pagini, ) (metedroli Sil Mi vne fi frumoi duroasă criabil ma nin. Vînti moderat ■ est. Te minime vi prinse în grade, iai me între grade. QB