Tribuna Sibiului, iunie 1988 (Anul 40, nr. 9589-9612)

1988-06-02 / nr. 9589

organ AL COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU AL P.C.R. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XL, nr. 9 589 Joi, 2 iunie 1988 4 pagini, 50 bani SUB PREŞEDINŢIA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C. C. AL P. C. R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a avut loc, miercuri, 1 iunie, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a examinat PROPUNERILE PRIVIND MAJORAREA RETRIBUŢIEI ÎN ANII 1988— 1989. Elaborate pe baza indicaţiilor şi orientărilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi în conformitate cu hotărîrile Congresului al XlII-lea şi Conferinţei Naţionale ale P.C.R., propunerile privind majorarea retribuţiei personalului muncitor ilustrează, încă o dată, cu putere, grija permanentă a partidului şi statului pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor, ţelul suprem al politicii partidului, esenţa orînduirii noastre socialiste. Aprobînd aceste măsuri, Comitetul Politic Executiv a hotărit ca, în 1988, să se treacă la majorarea cu 10 la sută a retribuţiei personalului muncitor. Această importantă acţiune va începe la 1 august 1988 şi se va încheia în a doua parte a anului viitor. S-a stabilit ca majorarea retribuţiilor să se efectueze în mod eşalonat. Astfel, in prima etapă, august — octombrie a.c., se va asigura creşterea retribuţiei minime la 2 000 lei lunar. De această majorare vor beneficia circa 2,5 milioane de oameni ai muncii, îndeosebi tineri aflaţi în primii ani de activitate. Comitetul Politic Executiv a subliniat că majorarea mai accentuată a retribuţiei personalului muncitor cu venituri mai mici reflectă preocuparea statornică a partidului şi a secretarului său general de a crea condiţii mereu mai bune de viaţă tuturor oamenilor muncii, în deplină concordanţă cu principiile eticii şi echităţii socialiste. In lunile noiembrie şi decembrie se va aplica majorarea pentru personalul muncitor cu retribuţii de pînă la 2 250 lei lunar. In această perioadă, va spori retribuţia a peste 1,8 milioane de oameni ai muncii. In cursul anului viitor, se va asigura majorarea pentru celelalte categorii de personal muncitor, cu retribuţii tarifare mai mari de 2 250 lei lunar. Prin aplicarea majorării retribuţiilor, oamenii muncii vor beneficia de venituri suplimentare însumînd 5,8 miliarde lei, în 1988, 24,4 miliarde lei, în 1989. In 1990, cînd toţi oamenii muncii vor primi pe întregul an retribuţia majorată, veniturile suplimentare obţinute pe această cale se vor ridica la peste 29 miliarde lei. Noile măsuri de majorare a retribuţiei reflectă cu putere vigoarea şi caracterul sănătos al economiei naţionale, ele înfăptuindu-se în condiţiile situaţiei economice mondiale complexe, cînd în unele ţări are loc o reducere a veniturilor oamenilor muncii. Comitetul Politic Executiv a exprimat convingerea că măsurile de majorare a retribuţiei vor mobiliza şi mai puternic forţele şi energiile creatoare ale tuturor oamenilor muncii, în vederea realizării exemplare a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, pentru înfăptuirea, în bune condiţiuni, a programelor privind organizarea şi modernizarea proceselor de producţie, ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, reducerea consumurilor şi a cheltuielilor de fabricaţie, creşterea mai susţinută a productivităţii şi a eficienţei economice, asigurîndu-se resursele materiale necesare sporirii veniturilor celor ce muncesc, a bunăstării întregului nostru popor. In continuare, Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat PROPUNERILE PRIVIND PLANUL DE SCOLARIZARE SI NUMĂRUL DE BURSE PENTRU ANUL DE INVATAMINT 1988/1989. S-a subliniat că la stabilirea planului de şcolarizare s-au avut în vedere orientările Congresului al XlII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, hotărîrile Congresului Ştiinţei şi Invăţămintului, precum şi propunerile ministerelor, instituţiilor centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare. Comitetul Politic Executiv a apreciat că cifrele de şcolarizare pentru anul viitor pun în evidenţă atenţia deosebită pe care partidul şi statul, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, o acordă dezvoltării şi modernizării invăţămîntului, integrării sale organice cu cercetarea şi producţia, formării de cadre temeinic pregătite, cu o înaltă calificare, pentru toate sectoarele de activitate, corespunzător cerinţelor actuale şi de perspectivă ale construcţiei socialiste în patria noastră. In noul an de invăţămînt, se prevede ca 94 la sută din elevii clasei a IX-a să fie pregătiţi în licee cu profiluri industriale, agroindustriale, silvice şi economice. Vor fi cuprinşi, de asemenea, în clasa a IX-a de liceu, la învăţămîntul seral, un număr sporit de elevi, faţă de anul şcolar 1987/1988, îndeosebi tineri ce au fost încadraţi in producţie in anii anteriori şi care, potrivit actualelor reglementări, urmează să-şi completeze studiile învăţămintului obligatoriu de 10 ani. Prin propunerile făcute, se asigură cuprinderea tuturor absolvenţilor învăţămîntului de 10 ani intr-o formă organizată de pregătire la învăţămintul liceal şi profesional. Comitetul Politic Executiv a relevat că planul de şcolarizare, măsurile întreprinse în acest domeniu, creează condiţii ca, pînă în 1990, să se generalizeze învăţămîntul de 12 ani, ceea ce va contribui la ridicarea nivelului general, de învăţătură şi cultură, al întregului tineret al patriei. In anul universitar 1988/ 1989 se înregistrează creşterea cu peste 1470 a numărului de locuri la învăţămintul de zi, în special tehnic şi economic. Comitetul Politic Executiv a aprobat, totodată, propunerile privind numărul de burse ce vor fi acordate elevilor şi studenţilor in anul de învăţămînt 1988—1989, apreciind că ele asigură condiţii bune de viaţă, de muncă şi învăţătura tinerei generaţii. Comitetul Politic Executiv a soluţionat, de asemenea, probleme curente ale activității de partid şi de stat. Astăzi, în jurul orei 9,00, posturile de radio şi televiziune vor transmite direct deschiderea şedinţei comune a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi a Consiliului Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodăririi Apelor, întreprinderea de Geamuri Medias. In camera de tras geam a cuptorului nr. 3, operatorii urmăresc faza de formare a benzii de geam Foto: Fred MSS Expunerea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., program concret de acţiune COMUNIŞTII — profund şi activ implicaţi in realizarea exemplară a tuturor sarcinilor Magistrala Expunerea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu la şedinţa din 29 aprilie a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., document de inestimabilă valoare teoretică şi practică, analizează cu o mare forţă de pătrundere probleme de importanţă deosebită pentru perfecţionarea în continuare a activităţii social-economice din ţara noastră. În mod firesc, avînd în vedere necesitatea aplicării în viaţă a tezelor şi ideilor cuprinse în Expunere, comuniştii, oamenii muncii din oraşul Cisnădie, au studiat temeinic acest important document, sporindu-şi eforturile pentru a răspunde prin fapte indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, îmbunătăţirea activităţii economice, în gerneral, cu accent pe realizarea exemplară a planului, aplicarea noului mecanism economico-financiar, modernizarea producţiei şi a muncii, sporirea eficienţei economice, îndeplinirea sarcinilor de export, creşterea rolului conducător al organelor şi organizaţiilor de partid la fiecare loc de muncă, desfăşurarea unei activităţi politico-ideologice eficiente sunt cîteva probleme abordate de factori de răspundere din Cisnădie, pe care le vom prezenta în rîndurile Rolul conducător al organizaţiilor de partid - afirmat concret, convingător la fiecare loc de muncă Silvia Ciobotaru, secretar al Comitetului orăşenesc de partid: „Aşa cum rezultă din Expunerea secretarului general al partidului, realizarea tuturor sarcinilor ce revin colectivelor de muncă din oraşul Cisnădie depinde direct de buna funcţionare a întregului mecanism economicofinanciar, de folosirea eficientă a tuturor mijloacelor materiale şi financiare de care dispunem, inclusiv a forţei de muncă, de modul în care se îmbină răspunderea colectivă cu cea personală. Dar, rezolvarea tuturor acestor sarcini prioritare nu este posibilă fără implicarea activă, responsabilă a fiecărei organizaţii de partid, a comitetelor şi birourilor organizaţiilor de bază, a fiecărui comunist în organizarea şi desfăşurarea în cele mai bune condiţiuni a activităţii din industrie, cooperaţie, comerţ, din celelalte domenii de activitate. Pentru că, aşa după cum a subliniat în repetate rînduri tovarăşul Nicolae Ceauşescu, rolul de forţă politică conducătoare a partidului trebuie să se manifeste în fiecare unitate, secţie, atelier, la fiecare loc de muncă. Spun acest lucru avînd în vedere forţa organizaţiei orăşeneşti de partid care numără peste 3 200 de comunişti, cuprinşi in 59 organizaţii de bază. Practic, nu există sector de activitate unde prezenţa comuniştilor să nu se facă simţită, unde comuniştii să nu acţioneze în numele forţei conducătoare pe care o formează şi o reprezintă. Făcînd însă o analiză exigentă, cuprinzătoare şi profundă a activităţii de pînă acum, se urmează, poate trage concluzia că deficienţele, neajunsurile şi neîmplinirile din activitatea economico-socială din oraş oglindesc şi lipsurile din munca de partid, nivelul necorespunzător al angajării unor organe şi organizaţii de partid. Nu este lipsit de importanţă, în acest context, faptul că dacă sarcinile de plan corespund posibilităţilor oamenilor muncii din întreprinderi, necesităţilor de ridicare continuă a gradului de civilizaţie, al nivelului de trai din localitate, realizările nu sunt, însă, în concordanţă deplină cu potenţialul tehnico-material, cu eforturile pe care le fac colectivele de muncă sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, ceea ce înseamnă că lacunele trebuie căutate in stilul şi metodele de muncă, în conducerea şi organizarea activităţii, în atragerea organelor democraţiei muncitoreşti pentru rezolvarea multiplelor probleme din întreprinderi, lucru care nu întotdeauna se face cu răspundere şi suficientă maturitate politică. Uneori, de ce să n-o spunem, lipseşte pînă şi competenţa, fapt ce conduce la desfăşurarea unei activităţi bazate pe empirism, pe intuiţie, pe presupuneri. Cunoscînd aceste aspecte, Comitetul orăşenesc de partid va milita pentru întărirea rolului conducător al fiecărei organizaţii de partid din întreprinderi şi instituţii, pentru perfecţionarea permanentă a stilului şi metodelor de muncă, prin dezvoltarea continuă a democraţiei interne de partid, a criticii şi autocriticii revoluţionare, eficiente, pentru adîncirea legăturii organelor de partid cu toţi oamenii muncii. De altminteri, în planul de măsuri adoptat de recenta plenară a comitetului orăşenesc de partid sunt cuprinse acţiuni menite să rezolve ,şi aceste probleme, să întărească rolul conducător al organelor şi organizaţiilor de partid“. Realizarea exemplară a planului — sarcină principală a fiecărui om al muncii Eugenia Leonhardt, secretar al comitetului de partid de la Întreprinderea „Textila“ Cisnădie: „în acest cincinal, deşi am obţinut unele rezultate pozitive, realizările noastre s-au situat mult sub prevederile planului la unii indicatori de eficiență, indicatori care, în ultimă instanță dau măsura muncii noastre de fiecare zi. (Continuare în pag. a IlI-a) Radu SELEJAN