Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1989 (Anul 41, nr. 9924-10001)

1989-07-01 / nr. 9924

age. TRIBUNA SIBIULUI înflăcărat program de muncă şi de luptă al întregului popor pentru făurirea comunismului (Urmare din pag. I) voltarea intensivă, ca o cerinţă esenţială pentru realizarea obiectivului strategic al partidului şi poporului nostru". Se arată că pînă în anii 2000— 2005 se va putea dubla producţia industrială şi asigura o producţie agricolă stabilă de 40—45 milioane tone cereale, o dublare a venitului naţional, ridicarea generală, pe această bază, a gradului de civilizaţie, a nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Desigur, toate acestea impun o mai accentuată dezvoltare a cercetării tehnico-ştiinţifice, astfel incit, în următorul deceniu România să devină o puternică forţă a progresului tehnico-ştiinţific. In acest sens, au fost subliniate direcţiile de acţiune pentru perioada care urmează, în continuare, în cuvîntare se relevă importanţa participării tot mai accentuate a ţării noastre la diviziunea internaţională a muncii, necesitatea perfecţionării activităţii economice în C.A.E.R. care trebuie să aibe un rol mult mai activ in asigurarea progresului economico-social al ţărilor membre. în altă ordine de idei, secretarul general al partidului a relevat în magistrala cuvîntare rostită la recenta Plenară a C.C. al P.C.R., ca de atîtea alte ori, că: „Tot ce realizăm, tot ce ne propunem este destinat dezvoltării generale a patriei, ridicării continue a bunăstării poporului, pornind de la faptul că tot ceea ce se realizează aparţine poporului, trebuie să asigure bunăstarea şi fericirea fiecărui cetăţean, a întregii naţiuni“. Cu deosebită tărie şi claritate a fost relevat faptul că toate măreţele realizări obţinute de poporul nostru în făurirea socialismului demonstrează cu putere justeţea liniei generale a partidului nostru, de aplicare creatoare a legităţilor obiective, a principiilor socialiste la realităţile României. „Putem afirma cu deplin temei că partidul nostru şi-a îndeplinit şi îşi îndeplineşte cu cinste misiunea sa istorică de detaşament revoluţionar, de centru vital al întregii naţiuni — şi a călăuzit şi călăuzeşte poporul nostru pe calea făuririi socialismului şi comunismului“, se relevă în cuvîntare, menţionîndu-se că nn toate domeniile de activitate partidul acţionează pentru întărirea continuă a legăturilor cu masele de oameni ai muncii pentru asigurarea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a hotărîrilor partidului şi a legilor ■Hării. In mod firesc, şi în ce priveşte activitatea de partid, după Congresul al IX-lea au fost adoptate măsuri de perfecţionare a activităţii partidului, a organizaţiilor şi organelor sale, de dezvoltare a democraţiei interne de partid. Aşa după cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu: „Pornind de la această realitate, ne stirnesc nedumerirea şi chiar îngrijorarea unele tendinţe — din unele ţări — de slăbire a rolului conducător al partidului, precum şi unele concepţii de reîntoarcere la aşa-zisul sistem pluripartit Este bine cunoscut că partidele s-au dezvoltat în condiţiile împărţirii societăţii în clase antagoniste, în exploatatori şi exploataţi. De aceea, odată cu desfiinţarea claselor exploatatoare trebuie în mod logic să se realizeze unitatea politico-organizatorică a clasei muncitoare într-un partid unic revoluţionar care să asigure conducerea operei vaste şi complexe de edificare a noii orînduiri sociale“. In acest context, pe bună dreptate, se subliniază în cuvîntare, că ideea revenirii la perioada existenţei mai multor partide este foarte periculoasă şi poate să aducă grave prejudicii cauzei socialismului, dezvoltării generale a popoarelor respective. Un accent deosebit a fost pus pe necesitatea întăririi caracterului muncitoresc al partidului care va asigura menţinerea caracterului său revoluţionar, subliniindu-se că prezenţa majorităţii muncitorilor în partid, în organele de conducere este garanţia spiritului revoluţionar, garanţia mersului ferm spre socialism, spre comunism. Fireşte, se relevă în cuvîntare, avînd în vedere obiectivele măreţe de dezvoltare socialistă şi comunistă a României, se impune perfecţionarea continuă a activităţii partidului, întărirea rolului său conducător în toate domeniile, necesitatea ridicării nivelului politic, ideologic, a combativităţii, a spiritului revoluţionar, pentru perfecţionarea democraţiei de partid şi întărirea continuă a legăturilor partidului cu clasa muncitoare, cu masele largi populare, cu întregul popor. Cu clarviziune a fost relevat rolul important ce revine organizaţiilor de masă şi obşteşti în sistemul democraţiei muncitoreşti, perfecţionarea activităţii acestora. S-a apreciat, de asemenea, că în întreaga activitate de construcţie socialistă un rol important l-a avut întotdeauna activitatea ideologică, politicoeducativă, de făurire a omului nou, constructor conştient al noii orînduiri sociale. Cunoscînd aceasta se impune să se acţioneze cu toată hotărîrea pentru a lichida rămînerea în urmă a acesteia faţă de dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a ţării, în toate domeniile. „Trebuie ca activitatea ideologică, politico-educativă să dea o orientare clară în ceea ce priveşte schimbările produse şi perspectivele dezvoltării socialismului şi comunismului, care mai devreme sau mai tîrziu va triumfa in întreaga lume“. A fost subliniată importanţa, în acest sens, a Festivalului Naţional „Cîntarea României“, activitatea uniunilor de creaţie, a presei, radioului şi televiziunii, a tuturor mijloacelor de informare. în încheiere, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a făcut o amplă şi profundă analiză a situaţiei internaţionale, a necesităţii statornicirii între state a unor relaţii de colaborare şi neamestec în treburile interne, a importanţei dezarmării şi în special a celei nucleare, pentru instaurarea unei păci reale, trainice, pe planeta noastră. Vie satisfacţie, unanimă adeziune (Urmare din pag. Ie cretar general al Partidului Comunist Român, în conştiinţa naţiunii, personalitatea dumneavoastră proeminentă, mult stimate tovarăşe secretar general, de mare şi cutezător conducător al partidului, este nemijlocit asociată cu măreţele victorii dobîndite de poporul român în construcţia grandiosului edificiu socialist al patriei, cu împlinirea idealurilor de independenţă şi suveranitate, de progres şi civilizaţie socialistă, de pace şi prietenie cu toate popoarele lumii. Vă adresăm, şi cu acest prilej, din adîncul inimilor, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cele mai calde felicitări, urări de sănătate şi fericire, viaţă îndelungată, multă şi nesecată putere de muncă, asigurîndu-vă, totodată, că însufleţiţi de luminosul dumneavoastră exemplu de muncă şi viaţă, vom face totul pentru realizarea cu succes a sarcinilor ce ne revin pe acest an şi pe întregul cincinal, întîmpinînd cu noi şi semnificative fapte de muncă marile evenimente politice din acest an“ — se spune în telegrama adresată de Comitetul de partid şi Consiliul oamenilor muncii de la I.P.A. Sibiu. Adunare festivă consacrată „Zilei învăţătorului“ (Urmare din pag. I) învăţămîntului a adresat asistenţei Salutul Ministerului Educaţiei şi Învăţămîntului, înmînînd de asemenea în acest cadru sărbătoresc Diploma de onoare a ministerului pentru locul al II-lea pe ţară şi rezultatele foarte bune obţinute de instituţiile de învăţămînt din judeţul nostru în întrecerea socialistă din anul şcolar 1987/1988. Apoi cei prezenţi la adunare au trăit emoţionantele clipe ale omagierii muncii cadrelor didactice, înşirată de-a lungul mai multor decenii, a căror activitate va înceta ca urmare a pensionării, precum şi a celor distinşi cu titlurile de educator, învăţător şi profesor evidenţiat. în continuare, tovarăşul Nicolae Stanciu, prim-secretar al Comitetului Municipal Sibiu al P.C.R., membru al Biroului Comitetului Judeţean Sibiu al P.C.R., transmiţînd tuturor cadrelor didactice din învăţămîntul sibian calde felicitări pentru rezultatele lăudabile obţinute, a reliefat pe larg sarcinile majore ce revin învăţămîntului din judeţul nostru în actuala perioadă de dezvoltare a României socialiste, sarcini care îndeplinite exemplar de către toate cadrele didactice vor asigura materializarea întocmai a obiectivelor stabilite şcolii româneşti contemporane prin documentele programatice ale partidului. Cei prezenţi la adunarea festivă au adoptat textul unei telegrame, adresată C.C. al P.C.R., secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, prin care, rostindu-şi crezul lor profesional şi uman, amplificat asta ş i de profundele transformări de conştiinţă prin care trec tinerele generaţii, şi-au exprimat înalta responsabilitate socială ce le revine, angajîndu-se, ca în cinstea evenimentelor aniversare din viaţa poporului şi a partidului nostru din acest an, dînd curs indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului, să acţioneze cu fermitate pentru a obţine o nouă calitate în munca de instruire şi educare a tinerilor, îndeplinindu-şi exemplar datoria de onoare ce-i revine fiecărui educator comunist. în cinstea evenimentului sărbătorit, formaţii artistice ale cadrelor didactice şi ale elevilor din şcolile sibiene au prezentat un reuşit program artistic. ★ Adunări festive, consacrate sărbătoririi „Zilei învăţătorului“ au mai avut loc în municipiul Mediaş şi orşul Agnita. Anul XLI, nr. 9924 HOTĂRÎREA Plenarei C. C. al P. C din 27-28 iunie 1989 ca la convocarea Congr al XlV-lea al Partidului Cc Român In conformitate cu prevederile Statutului Partidului Comunist Român, cari stabilește convocarea Congresului partidului o dată la 5 ani. Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român hotărăşte: I. Convocarea Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român în zilele de 20—25 noiembrie 1989 şi organizarea adunărilor şi conferinţelor pentru dări de seamă şi alegeri în toate organizaţiile de partid. XI. Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român va avea următoarea ordine de zi: 1. Raportul Comitetului Central cu privire la activitatea Partidului Comunist Român în perioada dintre Congresul al XIII-lea și Congresul al XIV-lea și sarcinile de viitor ale partidului. 2. Raportul Comisiei Centrale de Revizie. 3. Proiectul Programului- Directivă cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991—1995 și orientările de perspectivă pînă în anii 2000—2010. 4. Alegerea secretarului general al Partidului Comunist Român, a Comitetului Central al partidului şi a Comisiei Centrale de Revizie. III. Norma de reprezentare pentru alegerea delegaţilor la Congres va fi de un delegat la 1150 membri de partid, la înaltul forum al comuniştilor urmînd să participe 3 326 delegaţi aleşi In conferinţele organizaţiilor judeţene de partid şi In Conferinţa organizaţiei de partid a municipiului Bucureşti, luindu-se ca bază efectivul partidului la 30 septembrie 1989. — In afara delegaţilor aleşi, la Congres vor participa 900 invitaţi, membri de partid cu stagiu dinainte de 23 August 1944, activişti de partid şi de stat, ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, cadre de conducere din industrie, construcţii, transporturi, circulaţia mărfurilor şi agricultură, muncitori, ţărani, ingineri, tehnicieni, fruntaşi în întrecerea socialistă, oameni de ştiinţă, cultură şi artă. IV. In conformitate cu prevederile Statutului Partidului Comunist Român, se vor organiza adunări şi conferinţe pentru dări de seamă şi alegeri în toate organizaţiile locale ale partidului. Acestea vor fi eşalonate după cum urmează: — Intre 1 septembrie — 15 octombrie 1989 vor avea loc adunări generale ale organizaţiilor de bază şi adunări sau conferinţe ale organizaţiilor de partid din Întreprinderi, instituţii, unităţi agricole. — Intre 5—25 octombrie 1989 vor avea loc conferinţele organizaţiilor comunale, orăşeneşti, municipale şi ale organizaţiilor de partid ale sectoarelor Capitalei! — Intre 25 octombrie —10 noiembrie 1989 se vor desfăşura conferinţele organizaţiilor judeţene ale partidului şi Conferinţa organizaţiei de partid a Capitalei. Conferinţele organizaţiilor judeţene de partid vor avea următoarea ordine de zi: — Darea de seamă asupra activităţii comitetului judeţean de partid; — Raportul Comisiei de revizie judeţene; — Dezbaterea proiectelor documentelor Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român; — Planul de dezvoltare economico-socială a judeţului în cincinalul 1991—1995. — Alegerea comitetului judeţean de partid, a comisiei de revizie judeţene, a delegaţilor pentru Congresul al XIV-lea al P.C.R. şi desemnarea candidaţilor pentru Comitetul Central şi Comisia Centrală de Revizie. V. Alegerea organelor de conducere şi a delegaţilor pentru conferinţele organizaţiilor de partid, precum şi pentru Congresul al XIV-lea al P.C.R. şi desemnarea candidaţilor pentru organele imediat superioare ale organizaţiilor de partid se vor face potrivit normelor înscrise în statutul partidului şi în instrucţiunile Comitetului Central cu privire la alegerea organelor locale de partid. In organele locale ale partidului, precum şi ca delegaţi la Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român vor trebui aleşi cei mai buni comunişti care desfăşoară o susţinută activitate, se situează in fruntea luptei pentru îndeplinirea exemplară a Programului partidului, a hotărîrilor de partid si de stat, manifestă spirit revoluţionar, exigenţă şi fermitate in realizarea sarcinilor ce le sînt încredinţate, corespund întocmai criteriilor politice, morale si profesionale. Vor fi aleşi un' număr corespunzător de membri de partid din rîndul femeilor şi''a' tinerilor, astfel incit structura organelor de partid şi a delegaţilor la Congresul al XIV-lea al partidului să reflecte compoziţia socială a membrilor de partid şi a populaţiei din ţara noastră. VI. Pe baza reglementărilor din Statutul Partidului Comunist Român, numărul candidaţilor propuşi pentru organele de partid de la toate nivelurile, inclusiv pentru Comitetul Central, va fi, de regulă, mai mare cu cel puţin o treime. Potrivit prevederilor statutare şi instrucţiunilor Comitetului Central, propunerile de candidaţi prezentate în toate conferinţele de partid pentru organele imediat superioare, inclusiv pentru organele centrale ale partidului, vor fi supuse, în prealabil, discuţiei şi consultării adunării generale a organizaţiei din care fac parte membrii de partid respectivi, la care vor fi invitaţi şi alţi oameni ai muncii din unităţile în care îşi desfăşoară activitatea. VII. Candidaţii centrali propuşi pentru organele de conducere ale partidului vor fi desemnaţi de Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. VIII. Hotărîrea privind alegerea secretarului general al partidului, adoptată de către Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român, va fi dezbătută în adunările generale și conferințele pentru dări de seamă şi alegeri din întreprinderi, instituţii, unităţi agricole, precum şi în conferinţele organizaţiilor de partid comunale, orăşeneşti, municipale şi judeţene. IX. In conformitate cu prevederile Statutului Partidului Comunist Român privind reprezentarea proporţională a organizaţiilor judeţene de partid în organele centrale ale partidului, se stabileşte că un membru al Comitetului Central va fi ales la 13 900 membri de partid, iar un membru supleant va fi ales la 21250 membri de partid. Plenara hotărăşte ca numărul membrilor Comitetului Central al partidului să crească de la 446 la 455, urmînd ca stabilirea numărului candidaţilor centrali şi locali, precum şi repartizarea lor pe judeţe să se facă de către Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Propunerile de candidaturi pentru Comitetul Central al partidului vor fi în proporţie de circa 1/3 din activull central de partid şi de stat şi de circa 2/3 din organizaţiile judeţene de partid. ba stabil didaţilor p trai al pai în vedere sexe şi cezute la ale tru Congri partidului. X. Pe b strucţiunile trai, numă retelor judo stabili în organizaţiil Ineît numi fi mai mia de 103, iar nicipal de cel mult 1 — Numai •picanţi ai şi ai comit partid nu din totalul lui de part XI. In cc ganizatorice ghce desfăș premergâto. XIV-lea al nist Romar istorie drep ei socialiste depline ecol României, s rea tot mîor pentru piață a tut programelor nomico-socii denţiindu-si drie patriot excepţională varăşului ctitorul Ror re, despre veac, înve funcţii de conduce cu naţiunea;S înalte piscu vilizaţie. Oi înaltei sau ceea ce Ceauşescu, a partidului, binele şi popor, se fierbinţi a ţiunii noastreu în frun statului, eheririi societă lateral dez neabătute a munism, pe lume a unt securitate ş toate naţiun In cadrul conferinţelor seamă şi ale acţiunilor vi cii politico-i ral-ştiinţifice rezultatele ţinute în de mîntului, şti turiig domen înalta comp. Elena Ceauş contribuţie c rarea şi îni interne şi e: şi statului ! Adunările ganizaţiilor dări de sea trebui să d tot mai pute ducător al p munist — ce tregii naţiun monolit a da fecţionarea lor de nume organizaţiilor mizarea într nomice, polit terea ca pa ci ti tă şi acţiune lor şi orgr 'a influenţe, mobilizare a lorlalţi oameru înfăptuire planurilor şi dezvoltarea patriei, pentrtăţii socialiste voltate şi noastre spre