Tribuna Sibiului, noiembrie 1989 (Anul 41, nr. 10028-10053)

1989-11-01 / nr. 10028

Pag. 2 • Am relevat şi altădată gesturi de impresionantă solidaritate umană. Acum consemnăm următorul caz. Cetăţeana A.C. din Sibiu, fiind grav bolnavă, avea nevoie de o dificilă intervenţie chirurgicală şi de o ... mare cantitate de singe. La apelul soţului ei, mulţi oameni ai muncii de la I.M.A., „Independenţa" şi I.P.A.S- s-au transformat în donatori voluntari. A.C. a fost salvată. • Pe traseul nr. 5, Cară — Calea Poplâcii (Sibiu) autobuzele circulă cum vor, sau ... nu circulă cu orele. Numeroşi cetăţeni din zonă au reclamat această defecţiune. Datorită mersului neregulat al autobuzelor oamenii muncii de la Laboratorul centrala I.C.S.A.P., „Sicola" şi alte întreprinderi, intîrzie •.. regulat de la serviciu. • Cetăţenii ale căror buletine de identitate au termenul expirat sau expiră pînă la 31 decembrie a.c., precum şi copiii născuţi în anul 1975 care nu au încă buletin sunt invitaţi să se prezinte la Miliţia municipiului Sibiu — ghişeul evidenţa populaţiei pentru punerea la punct a actului respectiv. Primirile de acte se efectuează zilnic, între orele 8-20 (2 fotografii, certificatul de naştere, certificatul de căsătorie (pentru femei), un timbru fiscal de 3 lei, 10 lei contravaloarea imprimatului, iar pentru copii şi buletinul de identitate al mamei. • La cofetăriile „Delicia" şi „Macul Roşu" se vînd, printre altele, şi cozonaci. Insă, ca şi alte articole, cozonacii sînt serviţi... goi puşcă, adică neîmpachetaţi. Criză de hirtie, dar nici chiar aşa, să baţi centrul oraşului cu bucătaia in mină! • La intrarea dinspre Sibiu în satul Ighişul Vechi, o tablă ... veche ne anunţă că intrăm în „I... Vechi". I veche neglijenţa şi prin alte localităţi. • In căminul cultural din comuna Nocrich, după rularea unui film trebuie adus Hercule pentru a răni gunoiul, precum făcu eroul la grajdurile lui Augias. Rămîn aici, după spectacol, firezi-firezi de mucuri, hîrtii, coji de seminţe şi alte resturi neidentificate! • Drumul de la Sibiu la Agnita (şi viceversa) are atitea carii incit nu le-ar putea număra nici... „stomatologii" de la D.J.D.P. („stomatologi" le zic cetăţenii din zonă, pentru că nu repară, ci plombează drumuri...). Şi plombele ... explombează! • Ştiaţi că ceasul deşteptător a fost inventat, în 1787, de Levi Hutchins? De peste 200 de ani deci şi tot mai sînt atîţia... adormiţi! • I. M (Sibiu) a dus, în aprilie, un ceas la reparat, la un ceasornicar (de ocazie) particular. Abia în august şi-a recăpătat ceasul, tot stricat. De plătit, a plătit, în aprilie, 107 lei. Are scuze: ceasul nu era... deşteptător! • Dacă vrei să te bărbiereşti, la frizerie, trebuie să-ţi duci lamă (sau brici) de acasă!? Mulţam de-aşa ... ras! • Cristiu Nicolae din Sibiu (născut în Sălişte) este invitat la redacţie să-şi ridice ... Cartea de muncă, găsită de cineva prin tîrg. • Se mai află la redacţie, pe lingă numeroase legături de chei, şi o sacoşă cu nişte scule şi o pereche de ... panci. • Am mai spus-o şi altădată: primim scrisori de la diverşi indivizi care-şi reclamă vecinii pentru temiri-ce fapte, inventate. Acestora, reclamaţiilor, le mai zicem o dată: vedeţi-vă de treabă şi lăsaţi oamenii în pace; scutiţi-ne şi pe noi de nervi şi cheltuială de timp. • Zilele trecute A.M. şi-a lăsat căruciorul cu copilul in faţa tutungeriei aflată peste drum de cinematograful Pacea; a intrat să cumpere ţigări; cînd a ieşit din tutungerie nu şi-a mai găsit... geanta (cu acte şi bani) pe care o lăsase în cărucior, lingă copil. Pe hoţ nu l-a tentat şi... sugarul! S. DIACONU TRIBUNA SIBIULUI Anul XLI, nr. 10028 De curând, cetăţenii municipiului Mediaş beneficiază de un frumos ceas electric, amplasat în centrul localităţii ACŢIUNI PIONIEREŞTI Şi acest început de săptămînă s-a dovedit deosebit de bogat în acţiuni politico-educative organizate de pionierii sibieni. Astfel, la Şcoala Generală Nr. 17 Sibiu s-a desfăşurat un complex de acţiuni record pentru recuperarea hîrtiei şi a fructelor de pădure în vederea depăşirii angajamentelor de muncă patriotică asumate în cinstea Congresului al XIV-lea al partidului. Tot în această unitate, pionierii membri ai cercului „Prietenii adevărului ştiinţific“ au susţinut jurnalul vorbit intitulat „Geneza pămîntului, mit şi adevăr“. Pionierii din şcolile generale nr. 1, 2 Tălmaciu, membri ai cercurilor de dezbateri politico-ideologice, au participat la o masă rotundă cu tema „Cum intimpinam noi, pionierii, măreţul forum al comuniştilor — Congresul al XIV-lea al P.C.R.“. Din programul acţiunilor de astăzi, 1 noiembrie, relevăm dezbaterea moral-civică ce va fi organizată sub genericul „Pionierul de azi, cetăţeanul de mîine“ de către pionierii membri ai cercurilor „Prietenii juriştilor şi ai brigăzilor civice“ de la Şcoala Generală Bungard. STOP RISIPEI - un concurs cu pretenţii şi cu... dezamăgiri în cadrul programului de manifestări politico-educative, ştiinţifice şi cultural-artistice (23—29 octombrie) înscrise sub genericul Toamna sibiană — ediţia a VlI-a — concursul Stop risipei ocupă un loc aparte. Acesta s-a desfăşurat, ca şi în alţi ani, pe două „secţiuni“: 1.Concursul de caricaturi şi epigrame şi 2. Concursul brigăzilor artistice. 1. De această dată — subliniem de la bun început — concursul de caricaturi şi epigrame — n-a satisfăcut nici cele mai modeste pretenţii. Participarea a fost „subţire“ — abia nouă întreprinderi sibiene au binevoit să-şi „scoată în public“ satira şi umorul. Calitativ, iarăşi sîntem obligaţi să dăm o... apreciere negativă — desene şi texte confecţionate în pripă sau trudite, în baza unei sarcinii primite pe linie de sindicat. Nici panotarea n-a fost aşa cum ar fi trebuit să fie — s-au înşirat pur şi simplu panourile în holul mare al Centrului de Creaţie şi Cultură Socialistă „Diclarea României“ al Sindicatelor Sibiu. Pentru toate cele de mai sus bănuim a fi „în culpă“ organizarea pripită a acestui concurs, care ar trebui să stîrnească cel mai viu interes atît printre epigramişti şi caricaturişti, printre „amatorii“ de satiră şi umor, dar mai ales printre cei care, într-un fel sau altul, răspund de realizarea celor... trei „R“: recuperare, recondiţionare, refolosire. Lăudăm un singur panou din expoziţia-concurs, cel al întreprinderii „Flamura Roşie“ — colaje original montate, desene îngrijite, texte inteligente. Şi totuşi s-au acordat trei premii: 1. „Flamura Roşie“; II. I.U.P.S.; III. „Independenţa“. 2. Concursul brigăzilor artistice a întrecut — în participare (11 întreprinderi) şi calitate — epigrama şi caricatura. Afirmaţia se susţine doar la... general, la o privire de ansamblu. La amănunt, — adesea amănuntul e semnificativ — lucrurile nu stau chiar aşa de bine. Pentru că multe formaţii s-au prezentat cu programe vechi (de doi-trei ani), au neglijat ţinuta scenică, n-au acordat atenţia cuvenită interpretării. Sau, ceea ce este şi mai grav, au încropit texte de mîntuială, „albe“, fără adresă, fără har , nişte spuneri, dacă nu ridicole, lipsite de tensiunea necesară unei „critici artistice“, care să afirme sau să nege „eficient“, apelînd la ... raţiune, dar mai ales la suflet. Au fost însă şi brigăzi cu adevărat artistice , cu texte frumoase şi interpreţi talentaţi, care au ridicat spectatori în picioare pentru... aplauze la scenă deschisă. Ne face plăcere să amintim aici şi cele patru formaţii, invitate, care au evoluat în afara concursului: „Terapia“ Cluj- Napoca, Grupul satiric din Făgăraş, Grupul satiric din Timişoara şi Brigada artistică din Topoloveni — Argeş. Remarcabilă din toate punctele de vedere a fost formaţia întreprinderii „7 Noiembrie“, cu programul intitulat „Gei 7 ciorăpei fără Albă ca Zăpada“, care s-a încadrat perfect în tematica concursului „Stop risipei". Am putea spune, ca la trageri: punct ochit, punct lovit. Dar cu fantezie, cu fineţe, cu... satiră şi umor. Au fost acordate următoarele premii: I. „7 Noiembrie“; II. „Balanţa“ şi „Libertatea“; III. „Independenţa“; şi două menţiuni: „13 Decembrie“ şi I.J.G.R.L. Traian SUCIU şi SIBIU Navarele 9; 15,45. VOLEI, DIVIZIA A (I) C. S. M. Libertatea Sibiu — Rapid Bucureşti 3-2 (15-6)— ’ DIVIZIA B O rază de soare... Poate că nici celui mai înfocat suporter din Sibiu nu-i trecea prin minte o victorie a formaţiei sibiene asupra echipei Rapid Bucureşti care nu suferise nici un eşec şi era totodată învingătoare cu 3—2 în faţa echipei campioane, Dinamo Bucureşti. Şi totuşi, jucînd curat, cu acţiuni bine gîndite, atît la fileu cit şi în linia a doua, elevele antrenate de prof. Mareş Gheorghiţă ne-au demonstrat, duminică la Sibiu, că se poate juca bine şi cîştigă atunci cînd există voinţă şi putere de muncă. Dar, să consemnăm pe scurt filmul partidei, în primul set oaspetele, prea sigure pe ele, joacă lent ca o echipă îmbătrînită şi după 20 minute C.S.M. Libertatea Sibiu, care a început în sextetul: Carmen Nicolae, Liliana Bodi, Anca Besta, Elena Negulescu, Maria Popoviciu şi Mirela Nistor, reuşeşte să-şi adjudece setul la 6. Trezite, voleibalistele feroviare încep setul doi cu multă prudenţă, conduc cu 11—6, egalăm la 13—13, însă nu reuşim să mai punctăm şi astfel bucureştencele cîştigă setul în 30 minute. Se părea că de acum totul va merge spre o victorie cu 3—1 a oaspetelor dar, deşi conduc cu 11—4, este 13-15, 16-14, 11-15, 16-14) rîndul sibiencelor să se întreacă pe sine, recuperează punct după punct, se egalează la 13— 13 şi printr-un splendid efort ele cîştigă setul cu 16—14, readucînd speranţele în victorie. In setul 4, cîteva gafe ale sibiencelor în linia a Il-a, la preluare şi unele servicii greşite, permit oaspetelor să conducă lejer cu 6—2, 11—5, ne apropiem la 11—13 însă nu suficient pentru a cîştigă setul. SPORT... SPORT... care revine oaspetelor şi, 2—2. S-a ajuns la situaţia de „tie break“, cele ce greşesc mai puţin sunt sibiencele care încheie setul 5 cu 16—14 şi o dată cu el o victorie muncită dar, meritată. Informaţie au mai jucat Renate Markus şi Anca Domnariu. De la învinse ne-au plăcut: Daniela Gîlcă, Daniela Buhlea şi Felicia Nicolae. Partida a fost condusă corect de Dan Negroiu din Timişoara ajutat la linie de Octavian Maniţiu din Braşov. Ilie IONESCU Soare pe stadion, soare în sufletele suporterilor care au aplaudat în final o meritată victorie a favoriţilor, în faţa unei echipe care ne-a produs de multe ori dureri de cap, aici, la Mediaş. Formaţia gazistă, aflată sub conducerea antrenorului Ioan Cotruţ, a desfăşurat un joc aerisit, de un remarcabil travaliu, a înscris două goluri frumoase, a şi ratat, în special în partea a doua cîteva bune ocazii, a şi fost pusă în dificultate în cîteva rînduri, cînd numai intervenţiile de ultim moment ale lui Szebin au păstrat imaculată poarta gazistă. Iată şi „filmul“ celor două goluri: în min. 32 insistenţa îndelungată în faţa porţii lui Iliescu se încheie cu o centrare a lui Handrea, care este reluată spectaculos şi imparabil în plasă de Mărginean. Cu două minute înainte de pauză, tot după o fază prelungită de atac se marchează golul doi, opera lui Tenghea, servit impecabil de tînărul Veza, după ce în prealabil juniorul anunţase parcă golul cu o reluare puternică la poarta vîlceană. Remontaţi moral, gaziştii încep cu aplomb şi actul doi, îşi creează destule ocazii, cele mai clare fiind ale lui Mărginean (min. 62), Handrea (min. 74) şi Pustai (min. 75), care puteau duce uşor la majorarea scorului. De partea cealaltă, vîlcenii — handicapaţi de absenţa lui Carabageac, eliminat în min. 25 pentru injurii la adresa unui tuşier — se vor dovedi mai periculoşi tot în această parte a jocului, dar, cum spuneam, Szebin a fost la post. A arbitrat corect Doru Buciuman din Timişoara. Cartonaş galben — Mărginean. Gazul metan a aliniat formaţia: Szebin — Solomon, Biro, Aloman, M. Marin — Ologu (min. 67, Potor), Tenghea, Mărginean — Veza, Handrea, Pustai. Eugen SALCU Gaz Metan Mediaş — Chimia Rîmnicu Vîlcea 2-0 (2-0) DESPRINDERE RATATĂ. MARGINALII LA UN DERBY Duminică dimineaţa, dintre tentantele... oferte sportive (baschet, volei, handbal, fotbal) am ales tot fotbalul, aşa cum au făcut încă vreo 3 000 de sibieni, reuniţi pe stadionul din str. Sevastopol la marele derby al seriei a Vil-a a diviziei C. Organizare atentă, gazon bun, o „staţie de amplificare“ activă, o galerie decentă şi neobosită, care şi-a susţinut exemplar favoriţii — iată „decorul“ cu adevărat sărbătoresc în care „şoimii“, aşa-i alintă şi acum suporterii pe jucătorii de la I.PA. Sibiu, urmau să facă, se anticipa, pasul decisiv spre... eşalonul secund. Pronosticurile, toate) îi dădeau ca cerţi favoriţi pe elevii antrenorilor Gh. Albotă şi Ioan Bucur pentru că: 1) evoluau pe propriul teren; 2) erau liderii incontestabili ai seriei (din cele 9 meciuri disputate în actualul campionat au cîştigat 7, remizînd de două ori), cu 16 puncte, +8 la „adevăr“ (17 goluri înscrise doar 3 primite); 3) sibienii veneau după un joc excelent în deplasare, la Rm. Vîlcea, unde surclasaseră cu 5—1 pe Metalul. Urmăritoarea „şoimilor“, fosta divizionară B, Dacia Piteşti, care făcuse şi „paşi greşiţi“, avînd înaintea meciului de la Sibiu doar +2 la „adevăr“, părea momentan scoasă din cursă ... Vrînd parcă să confirme zicala cu „la pomul lăudat...“, cele două fruntaşe ne-au oferit, în prima repriză, fotbal cu linguriţa, o serie nesfîrşită de greşeli (mingi bubuite, pase anapoda, aşezare defectuoasă în teren etc. etc.) amînînd deschiderea scorului în pofida ocaziilor de care au beneficiat Cîmpeanu, Bîrsan şi Giugiumică. La puţin timp după reluare, cuvîntul în avantaj, sibienii iuţesc ritmul şi punctează prin Giugiumică, din penalti (după un fault în careu asupra lui, min. 48) și Bîrsan (min. 52, la o gafă a portarului Daciei). Considerînd meciul jucat, gazdele opresc „motoarele“ și le permit piteștenilor să contraatace tot mai energic, minusculul Preda „semnînd“ consecutiv două goluri, ca la antrenament, în min. 66 şi 68. Complet debusolaţi, sibienii cad psihic şi primesc şi „lovitura de graţie“ în min. 81, cînd Togan îl lasă fără replică pe Ilie Cristian. Şi iată cum un meci pe care I.P.A.S.-ul trebuia să-l joace sub deviza „totul pentru victorie“ s-a transformat în bumerang, reascuţind lupta pentru o promovare ce părea, la un moment dat, tranşată. De acord cu optimiştii din preajma echipei sibiene, care spuneau că s-a pierdut o bătălie şi nu războiul. Mircea BIŢU 19,00 E 19,30 1 puni. 19,45 I grame 20,05 Docum Congrc al P.C. si cîty revolu 20,55 E faceri In do mentei gresul P.C.R. usoara (c). 21 22,00 I gramul Arta rele 9 15,45; : şi 20 s tru abi flnej bernaîf na şi orele 1 17,15; : „ Ne jar, esţă“, ori MED greşul: mei... le 9; 15,45; : Centi negruli; rele 9, 16; 18; I. 1 „Sentinţă“, ori 20. CT$1*1 cesul d berg“, rele 11 AGM cu Ma 16; 18; DUM „Ciudat doctoru orele -1 COPS „Detaşa orele* 1' APOI „Singur, nist“, o AVR1 pînzele 10, 16. TALIV filmek, 19. ASTAZ! Un i meci fi Stadie pal“ gă tăzi, de atractiv internaţ bal într tiveleU.E.F.A Românii în cadn riilor 6 Europea doim pă balului ! susţine pa noas vor faci va dintr lentaţi ai „sef mîine“ rongjuiesi s au pu la caseli