Tribuna, ianuarie-martie 1990 (Anul 106, nr. 10-83)

1990-01-06 / nr. 10

N r. «Tribuna»către cititorii săi Acum cind ţara şi oamenii ei respiră aerul libertăţii ciştigate cu jertfe, noi, redactorii ziarului „TRIBUNA“ — COTIDIAN INDEPENDENT DIN JUDEŢUL SIBIU — ne facem datoria să adresăm cititorilor noştri un gind de bună intîmpinare, la reluarea firului apariţiei normale. Sintem, prin chiar acest detaliu de gind, în consens cu chemarea Frontului Salvării Naţionale de a lucra cu toţii pentru cît mai grabnica normalizare a vieţii noastre de obşte. In sensul acestei cerinţe sintem datori — şi o facem pe această cale — să cerem scuze cititorilor şi să solicităm înţelegerea lor pentru hiatusurile produse in apariţia din ultima perioadă, explicabile prin circumstanţele cunoscute de toată lumea, prin confuziile pe care acestea le-au generat, prin întreaga situaţie economico-socială din municipiul şi judeţul Sibiu, care nu sunt tuturor bine cunoscute, încît nu credem că este necesar să mai insistăm.I în ceea ce priveşte titulatura ziarului, reamintim cititorilor un fapt istoric cu sigu- ranţă cunoscut şi el: vom utiliza pentru aceasta explicaţia din enciclopedii, la titlul „Tribuna“, „ziar politic şi cultural apărut la Sibiu (apr. 1884 — apr. 1903) şi condus la în-eput de I. Slavici. A avut un rol important din lupta de eliberare naţională a românilor transilvăneni". * Ne-am mindrit şi ne vom mîndri cu ase- menea descendenţă. Privitor la profilul şi programul ziarului subliniem apăsat că ne raliem la şi ne propunem să milităm pentru ideile cuprinse în platforma-program a Frontului Salvării Naţionale, acordind spaţiu tuturor actelor normative, apelurilor şi îndrumărilor emise de acesta, precum şi celor emise de Consiliul Judeţean al acestuia, în folosul bunei informări a populaţiei judeţului. De altfel, acordul cu această platformă nu este doar o declaraţie de principii, care va ghida ideatic conduita noastră şi în viitor, ci s-a vădit concret în chiar modul în care am înţeles să acţionăm şi să scriem încă din prima zi a Revoluţiei. Facem, în acest loc şi în acest context, precizarea pe care o impune însăşi titulatura ziarului: vom redacta un cotidian, independent. Adică, în condiţiile unei vieţi politice pluripartite, ale apariţiei unor diverse partide şi grupări politice, ne rezervăm dreptul de a ne situa, ca orientare politică, la echidistanţă de toate partidele şi grupările, toate avînd acces egal în paginile publicaţiei, în aria imperativelor ce se vor legifera, singurele condiţii ce vor trebui îndeplinite fiind acelea privitoare la promovarea ADEVĂRULUI, a libertăţii şi democraţiei autentice. Ca urmare, vom face loc oricăreiopinii, vom cultiva dialogul şi colocviul cititor — redacţie şi cititor — cititor, grija noastră de căpătîi fiind onestitatea acelei opinii, corectitudinea şi receptivitatea la dialog. In spiritul tuturor celor spuse pînă aici, vă aşteptăm opiniile şi sugestiile, stimaţi cititori! ! Şi acum, reconstrucţia Să demolezi, cărămidă cu cărămidă şi să reaşezi în noua construcţie cărămidă cu cărămidă. O muncă acerbă, o muncă la care participăm cu toţii, fiecare fiind propriul meşter Manole al propriei construcţii sufleteşti. Pentru că anii de cumplită dictatură ne-au apăsat atît de tare îneît ne-au gîrbovit, de tineri încă, spiritul şi gîndirea, visele şi conştiinţa. Stau în faţa colii de hîrtie şi reinvăţînd din nou limba română, făcînd eforturi să renunţ la cuvintele demonetizate de tiranie ale scumpei noastre mame — limba română — aştern aceste gînduri. S-au demonetizat multe cuvinte. Vom uita vitregul lor înţeles impus de tiranie şi le vom reaşeza la locul lor stabilit de înaintaşii noştri. Reconstruim mereu, reconstruim ce au distrus gloanţele, dar cea mai nobilă reconstrucţie trebuie să fie reconstrucţia spirituală a fiecăruia dintre noi. Să ne vindecăm de frică. Să ne vindecăm de minciună. Să nu ne fie teamă de adevăr. Să învăţăm, recontruindu-ne spiritual, că democraţia şi libertatea trebuie sa existe şi vor exista în România nu doar ca simple noi-vii cum le-a „împămîntenit“ statura. •‘Să începem reconstrucţiapirituală a fiecăruia dintre , 'I. Lucrarea nu este uşoară, * e de lungă durată, dar se v dovedi a fi cea mai sigură estiţie a democraţiei şi li- i taţii noastre. . Şi-n acest sens, tinerii care au stat cu piepturile goale în faţa gloanţelor ne-au dat o primă şi copleşitoare lecţie. Tinerii care sunt fraţii noştri, copiii noştri, nepoţii noştri. Radu SELEJAN i|«V. I*L BIBLIOTECA „ASTRA, S 3 B JU COTIDIAN INDEPENDENT DIN JUDEȚUL SIBIU Anul CVI, nr. 101 Sîmbătă, 6 ianuarie 1990 4 pagini, 50 bani Propuneri referitoare la invățâmint din partea Comisiei pentru Ştiinţă şi Invăţămint a Frontului Salvării Naţionale - Bucureşti A. Pentru învăţămîntul elementar, gimnazial, liceal î. Menţinerea treptelor in actualul sistem de concurs în licee pentru a asigura o pregătire constantă, eficientă, pentru promovarea valorilor. 2. înfiinţarea liceelor teoretice, cu profil real şi umanist, sau a unui singur tip de liceu. Desfiinţarea liceelor industriale. 3. Reînfiinţarea liceelor de artă, sportive şi de alt profil. 4. înfiinţarea învăţământului postliceal economic, sanitar, administrativ şi de alte profile deoarece în prezent liceul nu dă cadre corespunzător pregătite. Aceasta presupune desfiinţarea facultăţilor serale de 4 ani (de exemplu subingineri) , după absolvirea ultimei serii. 5. Desfiinţarea liceului seral după absolvirea ultimei serii. 6. Anual, să se instituie un singur concurs de admitere la facultate. 7. Introducerea unei limbi străine din clasa I sau a V-a. 8. Program de 5 zile pe săptămînă, începînd cu semestrul II pentru studenţi şi trimestrul III pentru elevi. 9. An pregătitor pentru admiterea la facultate — cu plată — renunţîndu-se în acest fel la meditaţiile foarte costisitoare, pe care nu le pot finanţa familiile elevilor cu situaţii financiare mai grele. 10. Structura anului şcolar pentru elevi: 11. Practica elevilor se va reduce la 3 săptămîni pe trimestru, avînd în vedere că aceştia primesc un certificat de calificare. 12. Elevii liceelor teoretice nu vor desfăşura activitate practică. 13. Dreptul de a da concurs de admitere la facultate este egal pentru toţi absolvenţii liceului, indiferent de profilul liceului absolvit. 14. Exceptînd anul 1990, bacalaureatul va fi susţinut la 5 obiecte, obligatorii fiind examenele la limba română şi o limbă străină, celelalte 3 obiecte de examen fiind stabilite facultativ, în funcţie de profilul liceului. B. Pentru învățămîntul universitar: 1. Structura anului universitar va fi următoarea: 1 X—20 XII — semestrul I — cursuri; 21 XII—7 I — vacanță; 8 I—211 — cursuri semestrul I — continuare; 26 I—10 II — sesiune de examene; (continuare în pag. a IV-a) la IX—20 XII - mestrul II 21X11—101 — 111—27 III — mestrul II; 28 III—10 IV — 11IV—27 VI — mestrul III; 28 VI—14 IX — rioadă de mitere în etc). - cursuri trivacanţă; cursuri trivacanţă; cursuri trivacanţă şi peexamene (adliceu, trepte în ultimile două zile, numeroşi cetăţeni din localităţile Sibiu, Mediaş, Copşa Mică, Cisnădie, Agnita, Dumbrăveni, Avrig, Sălişte, Mîrşa, Şura Mare, Orlat, Şura Mică, Miercurea Sibiului şi altele, de cele mai diferite profesii şi vîrste, ne-au telefonat la redacţie exprimîndu-şi, în numele lor sau al unor colective de muncă, nedumerirea şi nemulţumirea faţă de încetarea apariţiei ziarului nostru „Tribuna“. Explicaţia circumstanţelor care au generat această'situaţie este cuprinsă în editorialul numărului de astăzi. Asigurăm pe toţi cititorii noştri că vom fi exponenţi fideli ai adevărului şi ai năzuinţelor lor. Pilduitoarea fraternitate dintre ostaşi şi popor este demonstrată şi de această imagine în care militarii oferă copiilor daruri... Foto: Liviu BOGDAN r.49 . • Cîteva noutăţi de la D.J.P.Tc. Sibiu. Pentru a vorbi telefonic cu străinătatea, vă puteţi adresa serviciului internaţional la numărul 071 (foarte solicitat în aceste zile). Conducerea direcţiei ne-a informat ieri că în două—trei zile se va pune în funcţiune un circuit direct cu oraşul Frankfurt pe Main din R.F.G., prin intermediul căruia se va putea vorbi mult mai operativ cu orice localitate din ţara respectivă • De asemenea, s-au anulat suprataxa de 500 lei care se percepea pentru solicitarea, întrun trimestru, a celei de a doua convorbiri internaţionale şi majorările progresive • Pentru moment, prestaţiile pentru telefonie nu se mai încasează la sediul Telefoanelor de pe str. N. Bălcescu, ci la Oficiul P.T.T.R. nr. 1 de pe str. 1 Mai nr. 14 (orar 7,30—10) • Mai mulţi elevi şi studenţi ne-au întrebat care este orarul autobuzelor care circulă pe ruta Sibiu—Păltiniş. Din Sibiu autobuzele pleacă zilnic la orele 7, 11,15, 15,30 şi 17, iar din Păltiniş (în sens invers) la orele 5, 9, 13 şi 17 • Colectivul de iniţiativă pentru Mişcarea ecologistă din judeţul Sibiu invită pe toţi aderenţii la o primă dezbatere pe teme de ecologie, joi, 11 ianuarie 1990, ora 17, în sala „Terasa“ a Casei de cultură a municipiului (str. Cetăţii nr. 5) • Iubitorii poeziei din Sibiu îl roagă respectuos pe distinsul poet Mircea Ivănescu să nu lase coloanele presei sibiene văduvite de versurile şi traducerile domniei sale. „Nu lăsaţiclişeele gazetăreşti să ne invadeze, apăraţi-ne de robia lor. Prin opera dumneavoastră“ — îşi încheie mesajul Iubitorii de poezie • Clubul judeţean F.A.C.R. Sibiu aduce la cunoştinţa membrilor următoarele: programul de lucru al staţiilor de asistenţă tehnică: la Sibiu, orele 7—23, telefon 123 45; la Mediaş, orele 7—23, telefon 123 45; la Agnita, orele 7—15, telefon 103 65 • Programul de depanare şi remorcare: la Sibiu şi la Mediaş, orele 8— 20; la Agnita, orele 7—15 • In zilele libere şi sărbătorile legale, la Sibiu şi la Mediaş orarul este 9—17, iar la Agnita, orele 9—17 • Programul de lucru cu publicul la sediul clubului (B-dul Gh. Gh.Dej bl. 13, telefon 473 59) este: luni, miercuri şi vineri, orele 8—16, marţi şi joi, orele 8—17,30, iar sîmbăta, orele 8—13. • S-a anunţat şi în Sibiu constituirea Comitetului de reorganizare al Partidului Naţional Ţărănesc — partidul lui Iuliu Maniu. Programul Partidului Naţional Ţărănesc a fost publicat de Comitetul de reorganizare P.N.Ţ. din Bucureşti. De îndată ce Comitetul de reorganizare P.N.Ţ. Sibiu va avea sediu, va fi anunţată adresa (ne informează Nicolae David, preşedintele Comitetului de reorganizare P.N.Ţ. Sibiu, B-dul Gh. Gh.-Dej 11764, telefon 43262) • Comitetul Frontului de Salvare Naţională de la întreprinderea „Flamura Roşie“ Sibiu a luat iniţiativa de a oferi tuturor militarilor din Garnizoana Sibiu, de la ostaş şi pînă la comandant, cite un pix tricolor, mărturie a clipelor de înalt dramatism pe care le-au trăit alături de popor, pentru apărarea vieţii şi libertăţii locuitorilor oraşului nostru • Preşedintele asociaţiei de locatari nr. 1 Terezian ne semnalează că există — în perimetrul asociaţiei — blocuri care nu beneficiază de căldură, iar la etajele superioare nu ajunge apa caldă. Se pare că „hiba“ este la C.T. 11 Terezian, care nu lucrează la parametri, datorită lipsei de presiune la apa rece, neetanşeizării cazanelor (rezultă pierderi de căldură) şi nepunerii în funcţiune a unui cazan (adus din vară). Conducerea I.J.G.C.L. este rugată să ia măsurile de rigoare cît mai urgent. Rubrică întocmită de Mircea BIŢU Informaţii de ultimă oră a.- '