Tribuna, iulie-septembrie 1993 (Anul 109, nr. 922-987)

1993-07-01 / nr. 922

■fy VI! Cine a spus oare că legea este făcută pentru a fi încălcată? Oricum, zicala se aplică perfect în România zilelor noastre, cel mai adesea spre folosul unor indivizi şi spre paguba generală. Dincolo de jafuri premeditate în umbra unor articole de lege, anacronismul şi tembelismul celor din urmă pot genera şi situaţii hilare. Să luăm un caz concret, care demonstrează că la noi legile sunt uneori date numai aşa, pentru a fi... date şi nerespectate. Alineatul 2 al articolului 92 din Legea nr. 68/1992 prevede: „Până la 31 decembrie 1992, Guvernul va asigura tipărirea, întocmirea şi eliberarea tuturor cărţilor de alegător pentru cetăţenii cu dept de vot din listele electorale ale localităţilor unde aceştia îşi au domiciliul“. Hotârea Guvernamentc. nr. 729 mai prevede ceva: până la 30 iunie 1993 trebuie să fie operaţional un sistem informatic privind registrul cu listele electorale permanente. Ei bine, cum primul termen a expirat de mult, iar al doilea în această săptămână, să vedem ce spune aceeaşi lege la „capitolul sancţiuni“: „Refuzul de a răspunde la cererea scrsă de către cetăţenii ce solicită eliberarea cărţilor de alegător se pedepseşte cu închisoare de la o lună la şase luni sau cu o amendă cuprinsă între 45.000 lei şi 100 .000 lei“. Ştiţi cui revine această obligaţie legală? Primarilor! In concluzie, începând de azi, puteţi, stimaţi concetăţeni, să băgaţi la zdup orice primar. Este suficient pentru aceasta să- i cereţi să aplice în practica prevederile art. 92 din Legea 68/1992! Vă puteţi imagina o situaţie mai aberantă întrun stat ce se vrea de... drept? Unde eşti nene Caragiale să vezi că vremurile matale erau joacă de copii... TRIBUNA lulLEfer COTIDIAN INDEPENDENT DIN JUDEȚUL SIBIU Anul CIX, nr. 922 Joi, 1 iulie 1993 4 pagini, 25 lei LA TELEFON 41.28. 1O * Dl Die Răceu - Sibiu. „Am cumpărat şi eu un bilet la „Tombola primăverii“, organizată de sindicate. Am dat 500 lei şi am tot aşteptat să anunţe şi biletele câştigătoare. Dar nimic...!“? * D-na Minerva Daju - Sibiu. „Am făcut un schimb de locuinţă şi ne-am mutat la o altă adresă. La vechea locuinţă aveam telefon (cuplat), după cum este telefon (tot cuplat) şi în această locuinţă. Dar ca să îl trec pe numele meu trebuie să plătesc 13.000 lei. Deci, mi se cer 13.000 lei doar pentru schimbarea numelui, pentru că altceva nu au ce face. Este cinstit? Şi mai trebuie să plătesc anticipat abonamentul pe două luni, deşi sunt handicapată“. * O mamă îngrijorată. „Prin dumneavoastră adresăm rugămintea Inspectoratului Şcolar să delege un reprezentant care să supravegheze concursul de admitere de la Liceul pedagogic. Ne-ar da mai multă siguranţă şi nouă, părinţilor“. * „Sunt un bătrân de 75 de ani, care am văzut şi cunosc multe. De aceea am rămas uimit că Octavian Floriţă, care semnează un articol în ziarul de sâmbătă, îl blamează pe un om cum este Coposu. Spun asta pentru că îl cunosc bine pe Floriţă. N-ar strica să aveţi mai multă grijă cu cei care semnează în ziarul dv “ * Un pensionar. „Am fost în P-ţa Cibin şi am văzut că a început din nou să se joace alba-neagra. Ba era şi un poliţist în preajmă, dar am auzit că şmecheria asta a fost legalizată. Pe când se vor legaliza şi celelalte hoţii? Ca să ştim o treabă“. (A. NICOLAE) SIBIUL UNIVERSITAR“, număr dedicat admiterii în învăţământul superior 1993 - 1994 Zilele acestea a apărut nr. 2 al publicaţiei periodice Sibiul universitar, periodic editat de Universitatea din Sibiu prin secţia jurnalistică. Numărul acesta - după cum am mai anunţat - este dedicat exclusiv unei tematici de mare actualitate: admiterea în învăţământul superior. Sunt prezentate condiţiile generale de înscriere în concurs; condiţiile speciale de înscriere în concurs; probele pentru concurs - învăţământ superior cu durata studiilor de 4-6 ani, curs de zi; desfăşurarea probelor de concurs; probele pentru concurs. De asemenea sunt prezentate facultăţile Universităţii sibiene: Facultatea de Inginerie, Facultatea de Litere, Istorie şi Drept, Facultatea de Tehnologia Textilelor şi Produselor Alimentare, Facultatea de Medicină, Facultatea de Ştiinţe, Facultatea de Teologie. De asemenea, o informaţie la fel de utilă pentru candidaţii la concursul de admitere, lista manualelor şcolare valabile pentru concursul de admitere se găseşte la sediile facultăţilor. Pentru absolvenţii de liceu care doresc să urmeze cursurile colegiilor sibiene sunt prezentate amănunte de interes special. Ion Onuc NEMEȘ IN ZIARUL NOSTRU DE MÂINE TRIBUNA CULTURALĂ T.V.A. - o nouă sursă de scumpire a produselor alimentare? La nici două luni de la ultima majorare substanţială a preţurilor la produsele alimentare (ca urmare a eliminării subvenţiilor), iată că aplicarea, de la 1 iulie, a taxei pe valoarea I adăugată - T.V.A. - este de natură să îngrijoreze din nou serios omul de rând. Nici nu-i de mirare, întrucât promisiunile Guvernului că prin măsurile luate va compensa integral creșterile de prețuri s-au dovedit fără acoperire. Cum și despre T.V.A. ni se spune că nu va fi decât un impozit care va înlocui într-un mod mai realist fostul I.C.M., înlăturând impozitul la impozit ce se aplica în vechea formă, este explicabilă circumspecţia consumatorului care va trebui să suporte din buzunarul său acel procent de 18 la sută adăugat preţului mărfii, ce trebuie vărsat bugetului de stat de către agenţii economici. Iată motivul pentru care am adresat întrebarea din titlu unor specialişti de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat, respectiv domnilor Moise Buzatu, directorul Direcţiei impozite şi taxe şi Maniu Marcu, şef serviciu T.V.A. In urma unor exemple concrete ce ni s-au dat, ar rezulta că preţurile produselor ar trebui să cunoască o creştere foarte moderată după aplicarea noii taxe. O creştere mai mare se va înregistra în comerţul cu amănuntul, care până acum nu plătea I.C.M. Sunt, însă, o serie de produseprevăzute în anexa Ordonanţei nr. 3) scutite de T.V.A.: carne, lapte pentru consum, pâine albă, ulei comestibil de floarea soarelui şi soia, unt, medicamente de uz uman şi veterinar, proteze şi produse ortopedice. Scutirea de taxe la acestea se aplică atât la producător, cât şi în reţeaua de desfacere cu amănuntul. Iar combustibilul pentru încălzit, energia electrică, energia termică şi transportul în comun urban de călători sunt scutite de T.V.A. numai în reţeaua de desfacere cu amănuntul (nu şi la producător), întrucât preţurile de achiziţie la animale şi păsări în viu şi lapte sunt stabilite prin hotărâre guvernamentală, rămân în vigoare deocamdată. Oricum, acestea nu se vor putea schimba decât tot prin hotărâre a Guvernului. Deci, prețul la care, spre exemplu, nu va putea fi schimbat, întrucât prețul de achiziţie rămâne neschimbat. Mai mult, dacă până acum producătorul de carne plătea 3 la sută I.C.M., noul preţ nu mai trebuie să cuprindă acest procent. Lucrurile se schimbă în cazul preparatelor din carne (mezeluri, spre exemplu), pentru că acestea nu mai sunt scutite de T.V.A. Iar în acest caz, faţă de 5 la sută cât se plătea I.C.M., impozitul va creşte la 18 la sută (calculat însă corect, la o valoare mai mică de 5 la sută cât se adăuga prin I.C.M.). „Normal ar fi ca toţi producătorii să renegocieze un nou preţ, ţinând cont că în vechiul preţ era inclus şi I.C.M. -precizează dl. Moise Buzatu. Dacă la un preţ de 100.000 lei, negociat înainte, 10.000 era I.C.M., acum noul preţ negociat ar trebui să fie 90.000 lei. Ceea ce trebuie înţeles este că cele 18 procente se plătesc la tot ceea ce se adaugă (valoare adăugată) la fiecare etapă a circuitului economic: salarii, amortismente, profit etc. Dar, după calculele efectuate la mai multe exemple, mai mult de 10-12 la sută preţurile nu ar trebui să crească. Mai trebuie avută în vedere şi concurenţa, pentru că vor apare mulţi comercianţi cu cifra de afaceri sub 10 milioane pe an şi care nu vor fi plătitori de T.V.A.Aceştia vor putea vinde marfa mai ieftin decât ceilalţi“. N. ACHIM ! ŞEDINŢA COMISIEI ADMINISTRATIVE A PREFECTURII Marţi, 29 iunie a.c., a avut loc şedinţa Comisiei administrative a Prefecturii judeţului Sibiu, şedinţă condusă de dl. prefect Traian MUNTEAN. Potrivit prerogativelor stabilite de Legea nr. 69/1991, Comisia a analizat o serie de probleme de interes local. Prima analiză a fost consacrată evoluţiei protecţiei sociale în primul semesru al anului în curs ţi mătanie ce nu impun a fi luate pentru reducerea şomajului şi soluţionarea dosarelor de pensii pentru ţărănime. In continuare, a fost examinat un raport privind stadiul privatizării societăţilor comerciale, precum şi o informare privind situaţia lucrărilor de investiţii de interes public dintr-o serie de domenii de activitate: gospodărie comunală, transporturi, amenajarea şi întreţinerea drumurilor din judeţ, cultură şi artă ş.a. De asemenea, Comisia a dezbătut concluziile desprinse din analiza activităţii de combatere a infracţiunilor de natură economico-financiară, îndeosebi a actelor de corupţie din judeţul nostru pe anul trecut şi pe primele cinci luni ale acestui an. în partea a doua a şedinţei, Comisia administrativă a examinat alte şapte informări, privitoare la următoarele segmente de activitate judeţeană: starea de sănătate a populaţiei şi factorii ce o influenţează; desfăşurarea activităţii Inspectoratului Teritorial de Stat pentru Handicapaţi; organizarea controlului producerii şi comercializării produselor alimentare de origine animală, de către societăţile cu capital privat şi producători individuali; organizarea supravegherii mediului, controlului poluării, programului de reconstrucţie ecologică pe raza judeţului, îndeosebi în zonele Copşa Mică şi Porumbacu de Jos; activitatea mişcării sportive în rândul populaţiei; stadiul privatizării societăţilor comerciale; preocuparea societăţilor comerciale de profil pentru amenajarea şi igienizarea cabanelor montane, amenajarea traseelor turistice montane. La propunerea d-lui Romeo TRIFU, preşedintele Consiliului judeţean Sibiu, Comisia administrativă a acceptat să fie abordată problema asigurării unui spaţiu corespunzător pentru Inspectoratul judeţean pentru cultură, din perspectiva deschiderii Consulatului general al Germaniei la Sibiu, căruia, potrivit protocolului încheiat, i s-a repartizat, ca sediu, actualul imobil al I.J.C. de pe str. Lucian Blaga nr. 15. In unele din problemele analizate, Comisia administrativă a adoptat hotărâri vizând îmbunătăţirea activităţii în domeniile respective. Vom reveni cu detalii. Lucian JIMAN Ultima oră Un prim verdict în scandalul corupţiei * MEDLAFAX - Aproape cert: FDSN îl sacrifcă pe Viorel Hrebenciuc Din surse parlamentare confidenţiale, un reporter MEDLAFAX a aflat că în 29 iunie, a început redactarea raportului Comisiei parlamentare de anchetare a cazurilor de corupţie, prn discutarea celor 18 persoane apărute în lista publică în Evenimentul zilei. „Pentru a se evita unele divergenţe de fond inerente începutului“, Comisia s-a împărţit în două şi se vor redacta două rapoarte, unul al fracţiunii compuse din reprezentanţii opoziţiei (PNŢCD, PD (FSN), PAC, PSDR, UDMR) şi unul al fracţiunii FDSN-PRM-PUNR-PSM. între cele două rapoarte aflăm că „nu sunt divergenţe de opinii decât în ceea ce priveşte persoana contraamiralului Cico Dumitrescu, pe care raportul majorităţii parlamentare l-a găsit nevinovat, iar raportul opoziţiei „a solicitat Ministerului de Interne să ia măsurile de sancţionare disciplinară ce se impun“. în continuare, prezentăm poziţia raportului coririnuareîmpag 2 Firma SIFEE şi-a deschis zilele acestea o expoziţie cu piese electronice şi electrotehnice, prezentând de la cele mai sofisticate calculatoare şi aparatură de măsură şi control, până la obişnuitele maşini de găurit. De remarcat sistemul de pază, supraveghere, alarmare asistat de calculator. Expoziția este deschisă până la sfârșitul acestei săptămâni. Foto: Fred MSS.