Tribuna, octombrie-decembrie 1995 (Anul 111, nr. 1507-1569)

1995-10-03 / nr. 1507

Marea privatizare “curge” monoton între maluri placate cu cupoane nominale. Curge ca un râu care nu ştie de unde izvorăşte şi nici unde se revarsă. Curge doar că trebuie să curgă. Pentru că albia lui este în pantă. Apa curge, antrenând cu ea şi mâlul dintre maluri. Mulţimea de ochi urmăresc curgerea lentă şi indiferentă a apei. Peştii nu se văd, pentru că stau ascunşi. Rar, câte o ştiu că îşi face apariţia pentru câteva secunde, cât să înşface niscai cupoane sau certificate de privatizare. ...Cam aşa, se pare că arată procesul de privatizare despre care se vorbeşte, se tot vorbeşte de câţiva ani buni, fiecare guvern de după evenimentele din decembrie 1989 încercând să pluseze mult peste puterile sale, peste realitatea de fapt în care se află acest proces. Cam aşa arată procesul de privatizare, prea puţin mediatizat, cu prea mare indiferenţă mediatizat de cei care-l au în mână, cu mult dezinteres explicat şi mediatizat de cei în drept. Pentru că omul, omul de rând, proprietarul cuponului sau proprietarul certificatului de privatizare nu ştie ce înseamnă acestea, nu ştie ce înseamnă ca el să fie deţinător de acţiuni ş.a.m.d. Ceea ce şi explică masivul trafic de certificate de proprietate şi cupoane nominative. De care, se pare, omul de rând abia a apucat să scape. Şi cum să se comporte altfel omul de rând, când, la televizor, spre exemplu, dar şi în publicaţii, intervievaţi fiind, oameni ai puterii, miniştri, demnitari, parlamentari, şi întrebaţi fiind la care societate comercială ar depune cuponul nominativ pentru preschimbarea lui în acţiuni, au cotit-o, dând răspunsuri evazive, ca şi cum acest lucru ar fi constituit un mare secret, în condiţiile în care unii dintre cei amintiţi deţin certificate de proprietate în valoare de zeci şi sute de milioane de lei. Atitudinea lor, deloc încurajatoare pentru omul de rând, s-ar fi putut traduce astfel: “Eu, măi nenicule, am o întreprindere specială pentru cupon. Eu nu risc”, iar omul de rând va vinde cuponul la primul venit, încurajat de secretul’’ celui dintâi. TRIBUNA ! Ciupercile fac ravagii din judeţul Sibiu! Conform unor date puse la dispoziţie de dl. dr. Emil Băcilă, directorul Direcţiei Sanitare Sibiu, reiese că în judeţ sunt internate peste 102 persoane intoxicate cu ciuperci. Până în prezent, au decedat doi copii, iar un adult, în fază gravă, a fost transportat de urgenţă la Cluj. Alături de cazurile din Sibiu, au fost semnalate cazuri similare la Agnita şi Mediaş. Datorită extinderii acestor intoxicaţii, Primăria Sibiu a interzis comercializarea ciupercilor în toate pieţele din Sibiu. Hotărârea a intrat în vigoare la 1 octombrie 1995 şi se doreşte a fi şi un apel către primăriile din judeţ pentru a instaura embargou acestui produs. De reţinut că, paralel, Inspectoratul de Poliţie Sanitară Sibiu va verifica dacă hotărârea interzicerii comercializării ciupercilor în pieţele alimentare este respectată. Fac excepție de la hotărâre, produsele comercializate pe reţeaua autorizată. A --------------------------------------- Nicolae David - câştigătorul unui CIELO GLE Sibianul Nicolae David este fericitul şi norocosul câştigător al premiului excepţional, un autoturism CIELO GLE - în valoare de 19 milioane lei - oferit de Salonul MONDIAL BINGO, la jocul Bingo din 29 septembrie. Nu putem să nu pomenim, în acest context, şi pe marele ghionist al acestei partide, dl Boţocan, care a vândut, în ultima clipă, talonul câştigător lui Nicolae David C. JALE Chiuiştit în mica Hotărât lucru, evenimentul politic cel mai de seamă al săptămânii care a trecut a fost prima vizită de lucru, adică oficială, a preşedintelui Ion Iliescu în SUA. Insistenţa pe care o pune, ceea ce el a numit “o anumită parte a presei”, în încercarea de a bagateliza momentul, nu face decât să confirme aprecierea de mai sus fie şi numai prin cantitatea de cerneală tipografică pe care o consumă, întrucât despre acest subiect s-a scris cu nemiluita în presa de toate culorile, ne vom rezuma la a trece în revistă evenimenteleinterne. Dintre acestea, trebuie să reţinem, nu ca cel mai important, ci doar ca cel mai spectaculos, reacţia lui Corneliu Vadim Tudor la o declaraţie a preşedintelui. Vrând să explice, pe înţelesul americanilor, ce greutăţi are de surmontat la el acasă, Ion Iliescu i-a descris pe liderii PRM şi PUNR ca doi “Jirinovski” ai României. Aici, mânia lui C.V. Tudor care, deşi se ceartă simultan cu lume multă, se consideră echilibrat. Anunţându-şi, de curând, candidatura pentru continuare în pag.8 VAVIS-ui-t-iir (oirtpomicMila noastră din Bucureşti Marşul celui mai sărac partid din România... In cursul zilei de 30 septembrie 1995, în Piaţa Mare din Sibiu a avut loc un miting de protest, organizat de Partidul Pensionarilor din România. Au participat în jur de 100 de persoane. De reţinut că Partidul Pensionarilor din România este recent constituit şi a dorit, cu această ocazie, să trezească interesul celor pe care îi reprezintă, în vederea apărării drepturilor financiare, morale, în scopul obţinerii unei protecţii reale a acestei categorii sociale. Partidul Pensionarilor V.____________________ consideră că militează pentru o existenţă decentă a celei mai oropsite categorii sociale, acum când “Guvernul României nu a reuşit să echilibreze saltul preţurilor, în comparaţie cu pensiile sau compensaţiile stabilite". Au fost făcute referiri la situaţia pensionarilor din alte ţări și a fost subliniată necesitatea reorganizării pensionarilor sub sigla propriului partid, singurul în stare să apere interesele pensionari continuare în pag. 8 » mm îs W4 de im slav . .. COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXI, nr. 1507 serie nouă Marți, 3 octombrie 1995 8 pagini - 150 lei (la abonaţi- 80 lei) r Staff-ul PNL (Câmpeanu) - în vizită la “TRIBUNA” Sâmbătă, dl. Radu CÂMPEANU, preşedintele Partidului Naţional Liberal care îi poartă numele, însoţit de domnii Ion BASGAN, secretar general, şi Doru PRIOTEASA, şeful departamentului resurse, de coducerea organizaţiei locale, au fost oaspeţi ai redacţiei ziarului “TREUNA”. Au rezultat din această întâlnire două ore extrem de agreabile de dialog consistent şi...o casetă audio cuprinzând opiniile d-lui Câmpeanu într-o sumedenie de puncte nodale ale istoriei noastre recente, opinii însoţite de amănunte interesante şi picante deopotrivă, în legătură cu viaţa politică românească şi personalităţile sale mai mult sau mai puţin controversate. Aşadar, începând cu ziarul nostru de mâine, vă invităm şi pe dumneavoastră, stimaţi cititori, la o întâlnire cu dl. Radu Câmpeanu, prin intermediul ziarului “TRIBUNA". • 1895 - S-a născut poetul S. A . Esenin IJ(n. 28.12.1925) -r — • 1993 - Tragicele P*' evenimente de la Moscova (asaltul asupra Casei Albe, soldat cu aproximativ 170 morţi, nenumăraţi răniţi, arestări) • 1945 - A fost înfiinţată Federaţia Sindicală Mondială - FSM • 1995 - Reuniunea Grupului de reflecţie al UE pentru pregătirea Conferinţei Interguvernamentale - CIG din 1996 (Luxemburg, 3-4) - Târgul internaţional general de la Nairobi (Kenya), participă şi România (3-7) COMUNICAT Organizaţia Judeţeană a Partidului Socialist invită membrii şi simpatizanţii săi la o dezbatere publică cu tema: “Posibile soluţii pentru privatizarea în masă - o problemă de maximă stringenţă”, care va avea loc joi, 5 octombrie a.c., ora 17, în Sibiu, str. Dr. I. Raţiu nr.2 ,la etaj).______________________ începând de ieri, a demarat CTAPA A DOUA A MIVATIZARII DE MASA După cum se cunoaşte, începând de ieri,„a demarat etapa a Il-a a privatizării de masă. în acest scop, prin H.G. nr.749/22.9.1995, au fost stabilite normele metodologice privind procedura de schimb de carnete cu certificate de proprietate şi/sau cupoane nominative de privatizare contra acţiuni la societăţile comerciale cu capital de stat care se privatizează pe baza Legii nr.55/1995, precum şi la Fondurile Proprietăţii Private, procedura de alocare a acţiunilor acestor societăţi comerciale şi de certificare a calităţii de acţionar, ca urmare a schimbului. Cu sprijinul d-lui ing. Mihai Gâlea, şeful reprezentantei Sibiu a F.P.P. III Transilvania, vom încerca să vă prezentăm modul depunerii de către cetăţeni a opţiunilor pentru schimbul titlurilor de privatizare în vederea obţinerii de acţiuni la societăţile comerciale şi la Fondurile Proprietăţii Private. Pentru început, trebuie să precizez faptul că cetăţenii români, care potrivit legii sunt îndreptăţiţi să utilizeze titlurile de privatizare, pot opta pentru a deveni acţionari la societăţile comerciale prevăzute în lista aprobată prin H.G. nr.732/1995 (n.n. listă pe care am publicat-o în ziarul nostru), la Fondurile Proprietăţii Private care se vor transforma în societăţi de investiţii financiare şi la societăţile comerciale necuprinse în lista aprobată prin H.G. nr.626/1995 şi H.G. nr.732/1995, în conformitate cu Legea nr.55/1995. - Cum va putea să-şi exprime opţiunea cetăţeanul pentru una din societăţile comerciale amintite? - Exprimarea opţiunii se va face prin completarea unui formular existent la centrele de subscriere şi care va fi depus împreună cu titlurile de privatizare. Cuponul nominativ de privatizare poate fi depus pentru o singură societate comercială, afară de cazul când persoanele fizice utilizează astfel de titluri obţinute prin succesiune legală. în orice situaţie, cuponul nominativ de privatizare dă dreptul la dobândirea de acțiuni la o singură societate comercială, continuare în pag.8 Dumitru MflMflU. Ieri, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu şi-a deschis porţile în noul an universitar Ieri dimineaţă, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Sibiu a avut loc festivitatea prilejuită de deschiderea noului an universitar în cadrul Universităţii “Lucian Blaga”, festivitate ajunsă la cea de a şasea ediţie. Chiar dacă numărul anilor universităţii sibiene nu este prea mare, ceea ce conferă semnificaţie acestei secvenţe de timp constă în înfăptuirile ce au avut loc şi care imprimă o identitate prestigioasă instituţiei sibiene în realitatea academică românească şi internaţională. Faptul în sine a fost reconfirmat şi de prezenţa unor distinse personalităţi ale vieţii diplomatice , acreditate în ţara noastră, personalităţi ştiinţifice şi culturale, printre care menţionăm: Andrew Philip Foley Bache - ambasadorul ---------------------------------------------------------------------------------------Marii Britanii la București, căruia universitatea sibiană i-a conferit titlul de Doctor Honoris Causa, Christian Filostrat - ataşat cu afaceri culturale şi de presă al Ambasadei Statelor Unite ale Americii, Paul Salvatore- Mustropasqua - ataşat cultural al Ambasadei Italiei la Bucureşti, Rolf Breth - consul general la Consulatul German din Sibiu, Helmar Frank - preşedintele Academiei Internaţionale de Ştiinţe din San Marino. De asemenea, au fost prezenţi demnitari din conducerea judeţului şi municipiului, cadre didactice universitare din străinătate care prevau la Sibiu, universitari sibieni, invitaţi şi studenţi, în binecuvântarea rostită etc I.P.S. dr. Antonie Plămădeală, mitropolitul Ardealului, în alocuţiunea prof. univ. dr. Dumitru Ciocoi-Pop, rectorul universităţii, ca şi în cuvintele de salut adresat de invitaţi, s-a subliniat imaginea pe care tânăra universitate sibiană şi-a câştigat-o în plan academic naţional şi internaţional, universitatea noastră fiind apreciată drept “una dintre cele mai dinamice instituţii de învăţământ superior din ţară” şi un centru de excelenţă academică foarte apreciat în străinătate. Sub auspiciile unui învăţământ academic de înaltă calitate, i s-a deschis noul an de învăţământ universitar sibian. Gaudeamus igitur... Aşadar să ne bucurăm! Ion Onuc NEMEŞ, Foto: Andrei BUTA 51052.