Trybuna Ludu, październik 1952 (V/274-304)

1952-10-01 / nr. 274

i ARCHIV - -\ - • —- rm' i jm i Prolełariusze H T B1 '■/ł |H v ■ ^nB w w organ kc wszystkich krajów HHH B H I 1 B -|§ 11 ^ ||| HhS i fi i 1 ■ 1 B Polskiej Zjednoczonej łączcie się! JEB 8 y B W 8- TM JB J|[ % JHLi B^B m vB TMB Partii Robotniczej piR 274 (1336) ROK V ' WARSZAWA — ŚRODA 1 PAŹDZIERNIKA 1952 R. WYDANIE F CENA 15 g:\ Depesza towarzysza Stalina do towarzysza Mao Tse-tung'a (f) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi: W związku z trzecią rocznicą proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej Józef Stalin wystosował do Mao Tse-tunga depesz!j następującej treści: Do Przewodniczącego Centralnego Rządu Ludowego Chińskiej Republiki Ludowej Towarzysza Mao Tse-tunga Pekin Z okazji trzeciej rocznicy proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej proszę Was, Towarzyszu Przewodniczący, o przyjęcie moich serdecznych pozdrowień. Życzę wielkiemu narodowi chińskiemu, rządowi Chińskiej Republiki. Ludowej j Wam osobiście nowych sukcesów w budowie potężnego ludowo - demokratycznego państwa chińskiego. Niechaj krzepnie i rozkwita wielka przyjaźń Chińskiej Republiki Ludowej i ^ Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, trwała ostoja pokoju i bezpieczeństwa na Dalekim Wschodzie j na całym świecie! J. STALIN Depesza towarzysza Bieruta do towarzysza Mao Tse-tunga Do Przewodniczącego Centralnego Rządu Ludowego Chińskiej Republiki Ludowej Towarzysza Mao Tse-tunga Pekin W trzecią rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej przesyłam na Wasze ręce, Towarzyszu Przewodniczący, w imieniu narodu polskiego i moim własnym, najserdeczniejsze gratulacje bohaterskiemu narodowi chińskiemu, Centralnemu Rządowi Chińskiej Republiki Ludowej i Wam osobiście. Imponujący rozwój Chińskiej Republiki Ludowej i nieugięta walka narodu chińskiego przeciwko imperialistycznym zakusom stanowią doniosły czynnik ■wzmocnienia światowego obozu postępu j pokoju, któremu przewodzi Wielki Związek Radziecki. Naród polski gorąco życzy bratniemu narodowi chińskiemu dalszych zwycięstw w walce o postęp, rozwój i bezpieczeństwo swej Ojczyzny i utrwalenie pokoju światowego. BOLESŁAW BIERUT Depesza towarzysza Cyrankiewicza do towarzysza Czou En-laia Do Przewodniczącego Państwowej Rady Administracyjnej Chińskiej Republiki Ludowej Towarzysza Czou En-lala Pekin W trzecią rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej proszę przyjąć, Towarzyszu Premierze, najlepsze gratulacje i życzenia jakie składam w imieniu Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i moim własnym. Przegląd ubiegłych trzech lat wszechstronnego rozwoju stosunków współpracy iniędzy Polską Rzecząpospolitą Ludową i Chińską Republiką Ludową wskazuje, że stanowią one poważny czynnik postępu t rpzkvgtu naszych zaprzyjaźnionych krajów i służą wzmocnieniu światowego obozu pokoju, któremu przewodzi Wielki Związek Radziecki JÓZEF CYRANKIEWICZ 2 bin. rozpocznie się w Pekinie Kongres Obrońców Pokoju krajów Azji i strefy Pacyfiku (f) PEKIN (PAP). W dniu 29 września odbyło się posiedzenie komitetu przygotowawczego Kongresu Obrońców Pokoju krajów Azji i strefy Pacyfiku. Na'posiedzeniu tym postanowiono, że obrady Kongresu rozpoczną się w dniu 2 października br. Na posiedzeniu obecni byli członkowie delegacji 23 krajów Azji i strefy Pacyfiku oraz zaproszeni na Kongres przedstawi, ciele Światowej Rady Pokoju Światowej Federacji Związków Zawodowych. Światowej Demokratycznej Federacji Kobiet, Międzynarodowego Zrzeszenia Prawników - Demokratów oraz Międzynarodowego Związku Stu dentów. Sekretarz generalny komitetu przygotowawczego Liu Nin-i odczytał projekt porządku dziennego, który będzie przedstawiony Kongresowi do zatwierdzenia na jego pierwszym posiedzeniu plenarnym. Następnie Liu Nin-i powitał serdecznie delegatów japońskich, którzy mimo zakazu i i szykan ze strony rządu Joszidy po przezwyciężeniu olbrzymich trudności przybyli do Pekinu. Uczestnicy zebrania zgotowali delegatom japońskim serdeczną owację. (Na stronie 2 dmkujemy reportaż naszego specjalnego ivysłannika z Pekinu) Ministerstwo Rolnictwa apeluje do rolników o przyspieszenie prac siewnycli (f) Ministerstwo Rolnictwa zwróciło się do Wszystkich rolników z apelem o przyśpieszenie tempa prac siewnych, które — jak dotychczas — jest zbyt powolne. Apel ten głosi m. in.: „Obecny stan wilgotności gleby i przelotne opady stwarzają sprzyjające warunki do uzyskania równych i wcześniejszych wschodów ozimin, co jest bardzo ważne dla wegetacji i rozwoju roślin w okresie jesiennym. Przemawia to za szybkim wykonaniem siewów. Szczególną .uwagę należy zwrócić na zasiew nasionami zbóż kwalifikowanych. Ziarnc kwalifikowane do siewu znajduje się w każdej gminnej spółdzielni. Można otrzymać je ■wymieniając , na zwykłe ziarno konsumcyjne.“ W dalszym ciągu apel głosi: „Chłopi! W ramach wykonywania zobowiązań podjętych na zebraniach gromadzkich, dołóżcie wszelkich starań, aby siewy jesienne przeprowadzić sprawnie i na wysokim poziomie agrotechnicznym. Stosując do siewu ziarno kwalifikowane zaprawione, stosując siew rzędowy i racjonalne nawożenie, zapewnicie zwiększenie plonów w roku przyszłym. Wykorzystujcie sprzyjające warunki do siewu w obecnej chwili, dołóżcie wszelkich wysiłków, dla rychłego zakończenia siewów!“ (PAP). Radzieccy budowniczowie Pałacu Kultury i Nauki zwycięsko realizują zobowiązania (f) Radzieccy budowniczowie Pałacu Kultury i Nauki zwycięsko realizują podjęte zobowiązania dla uczczenia XIX Zjazdu WKP(b). Z każdym dniem dalsze setki ton stali, betonu i innych materiałów budowlanych pochłania budowa fundamentów Obok końcowych prac przy budowie fundamentów pod wysokościową część Pałacu, które mają być zakończone zgodnie z zobowiązaniem 5 października br., kontynuowane są roboty ziemne i fundamentowe pod Pałacem Młodzieży i. kompleksem teatraino-widowiskowym. Na terenie przyszłego Muzeum Przemysłu i Techniki brygady monterów ladzieckich pracują obecnie przy montażu dwóch dźwigów wieżowych typu BKSM-10 o nośności 3 ton. Każdy z hich pracować będzie na szynach, podobnie jak dźwigi portalowe (PAP). Na cześć Programu Wyborczego Frontu Narodowego. na cześć XIX Zjazdu WKP(b) Dla umocnienia sił Ojczyzny i szczęścia dzieci kobiety pracujące przyśpieszają tempo realizacji zobowiązań Upowszechnienie przodujących radzieckich metod pracy pomaga w walce o wykonanie planów W wielu zakładach pracy oraz w gromadach kobiety, które podjęły zobowiązania dla poparcia- Programu Wyborczego Frontu Narodowego i dla uczczenia XIX Zjazdu WKP(b), wzmagają szczególnie tempo ich realizacji przed Krajową Naradą Przodujących Kobiet Miast i Wsi, która rozpocznie się 4 bm. w Lodzi. W Szczecińskich Zakładach Przemyślu Odzieżowego najwyższe wykonywanie planów dziennych uzyskuje sekcja tow. Piechal, osiągająca ostatnio 126 procent normy. Sekcja tow. Piechal wykonała już zobowiązanie w 75 procentach. Sekcja tow. Gromek, wykonuje dzienne plany w 121 procentach. Robotnice tej sekcji przekroczyły już swoje zobowiązanie, wyprodukowały bowiem 66 ponadplanowych kombinezonów zamiast zadeklarowanych 52. Sekcja tow. Marciniak, dzięki zobowiązaniom przełamała trwające od dłuższego czasu trudności i z jednego z ostatnich miejsc w Zakładzie wysunęła się na jedno z przodujących. Członkowie kół gospodyń wiejskich realizują zobowiązania BYDGOSZCZ. Wiele kół gospodyń wiejskich w woj. bydgoskim nadsyła meldunki o realizacji podjętych zobowiązań. ..Polska Ludowa dała nam pełne równouprawnienie i szacunek jako współtwórczyniom nowego życia, dała szczęście i wytyczyła jasną przyszłość dla naszych dzieci — mówi Anna Bajdowa z Sipior.—Dlatego my, członkinie koła gospodyń, dołożymy wszelkich starań, żelby wszystkie nasze kobiety doceniały zdobycze, które nam dala władza ludowa. Przyrzekamy walczyć o umocnienie sił naszej ojczyzny. W dniu wyborów żadnej kobiety z naszej gromady nie zabraknie Wśród głosujących na najlepszych ludzi naszej Ojczyzny“. O wykonaniu podjętych zobowiązań zameldowały już członkinie Koła Gospodyń w Pęchówie w powiecie inowrocławskim, które postanowiły odstawić 15 tysięcy sztuk j aj -Kobiety z Pęchowa postanowiły ponadto w bieżącym roku otworzyć w swej gromadzie świetlicę. Zobowiązanie to wykonały również przed terminem oddając świetlicę do użytku już w dniu 21 września br. Kobiety z Kosowa postanowiły w bieżącym roku odstawić 70 sztuk tuczników ponad plan, a kobiety ze Świekatowa przekroczą roczny plan odstawy mleka o 10 proc. W trosce o terminowe ukończenie jesiennej akcji siewnej i wykopkowej gospodynię ze Świekatowa postanowiły udzielić pomocy sąsiedzkiej kobietom, których synowie odbywają służbę wojskową. Warszawskie załogi budowlane meldują WARSZAWA. Coraz liczniej napływają meldunki o pomyślnym przebiegu realizacji zobowiązań podjętych przez warszawskie załogi budowlane. W wyniku realizacji zobowiązań dwójka betoniarska z WPZB-1 —■ Władysław Kotulski i Marian Kur — pobiła przez siebie przedtem osiągnięty rekord i ustanowiła nowy rekord Polski — w ciągu 8 godzin ułożono 166,53 m sześciennych betonu. Dwójka betoniarzy wykonała 2406 procent normy. Warszawskie Przedsiębiorstwo Transportowe Budownictwa Przemysłowego melduje o wykonaniu 'zobowiązali w 82 procentach. Załoga ZIS-3 wywiązała się ze swych zobowiązań w 90 procentach. Miejskie Przedsiębiorstwo Produkcji Pomocniczej w Warszawie, całkowicie wykonało już podjęte zobowiązania. KATOWICE. Załoga kopalni „Szombierki“ zameldowała w dniu 29 września o wykonaniu swego zobowiązania wydobycia 4.100 ton węgla ponad plan Radzieckie meiedj pracy pomagają w walce o plan ŁÓDŹ. Realizacja zobowiązań, w coraz większej mierze wpływa na upowszechnienie przodujących radzieckich metod pracy w zakładach przemysłu metalowego w okręgu łódzkim, M. in. system Żandarowej i A- gafonowej stosuje już na terenie okręgu łódzkiego 740 metalowców, przy czym w ostatnich dniach do pracy tym systemem przystąpiło na 66 stanowiskach roboczych 116 tokarzy i frezerów, O korzyściach, jakie daje upowszechnienie systemu Żandarowej i Agafonowej, świadczą wyniki, uzyskiwane przez stosujących go robotników. Np. w Zakładach Wytwórczych M-3 tokarz Woźniak, wyrabiający dawniej 154 procent normy, wykonuje obecnie 175 procent, tokarz Skrobek z łódzkiej Fabryki Maszyn podniósł wydajność pracy ze 140 procent normy dc 202 procent, Zofia Szkudlarek, wiertacz z Zakładów T-4, wyrabiała dawniej 160 procen! normy, obecnie osiąga 200 procent. Coraz liczniejszych zwolenników znajduje także wśród metalowców łódzkich radziecka metoda kompleksowego oszczędzania Lidii Korabielnikowej. Przoduje w tej dziedzinie załoga Zakładów T-4, gdzie metodę tę stosuje ponad 420 robotników. M. in. brygady tłoczni w oddziale mechanicznym tych Zakładów zaoszczędziły 3,5 tony odpadowej blachy, która dotychczas była wywożona na złom. Inicjatorem wykorzystywania odpadów z blachy do produkcji jest brygadzista tow. Stefan Zimoch. Pracownicy oddziału nawijalni Zakładów T-4, którzy mieli trudności spowodowane brakiem dostatecznej ilości drutu do cewienia, z inicjatywy kierownika oddziału, Matuszkiewicza, przystąpili do przewijania cewek zakwalifikowanych jako braki i uzyskali w ten sposób znaczne ilości materiałów nadających się do dalszej produkcji. Pozwoliło to uratować zagrożony plan oddziałów montażowych. Inicjatywa ta została z kolei podchwycona przez załogę oddziału kondensatorów, która przystąpiła do regeneracji wybrakowanych wyrobów, oszczędzając poważne ilości cennych materiałów. W znacznym stopniu podnoszą wydajność pracy, a co zą tym idzie również i swe zarobki, tokarze i frezerzy, stosujący szybkościową obróbkę metali. M. in. w Łódzkiej Fabryce Maszyn wydajność pracy na obrabiarkach wzrosła dzięki szybkościowemu skrawaniu o 30 Drocent W Zakładach im. W. Piecka w Żychlinie wielu tokarzy zwiększyło szybkość skrawania z 80 do 210 metrów na minutę, a zarobki ich wzrosły w wielu wypadkach o 400 złotych miesięcznie. Upowszechnienie nowych metod pracy, zadecydowało c przedterminowym wykonaniu planów kwartalnych przez załogi — Łódzkiej Fabryki Maszyn Wytwórni Sprzętu Mechanicznego i Zakładów A-13. Załogi te wykonały plany kwartalne do dnia 25 września br W walce o podniesienie zdrowotności na wsi SZCZECIN. Ofiarnie realizują swoje zobowiązania pracownicy szczecińskiej służby zdrowia. Ogółem zobowiązania podjęły 4 tysiące pracowników z 46 placówek służby zdrowia. Cenne zobowiązanie realizuje m. in. trójka pracowników Zakładów Radiologii szpitala klinicznego Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie: inż. Mikosz i dwaj laboranci Leon Kaźmierczak i Zygfryd Modrzejewski. Podjęli się oni z różnych części aparatów nie nadających się już do użytku skompletować dobry aparat rentgenowski. Prace te są już poważnie zaawansowane. Pracownicy klinik Pomorskiej Akademii Medycznej podjęli łącznie 220 zobowiązań indywidualnych i zespołowych, które zrealizowano już w ponad 40 procent. M. in. celem umożliwienia personelowi lekarskiemu i pomocniczemu korzystania z fachowej literatury radzieckiej, uruchomiono 3 kursy języka rosyjskiego. Kursy zorganizowane w Zakładach Anatomii Patologicznej i Radiologii oraz w Klinice Laryngologicznej. Realizując swoje zobowiązania ekipa Miejskiej Przychodni nr 1 w Szczecinie bawiła w spółdzielni produkcyjnej Kiodzino i w PGR Kosino, pow. Pyrzyce, nad którymi przychodnia obięła stały patronat. Ekipa przebadała wiele osób i udzieliła porad i zabiegów. Zwizytowała też miejscową izbę porodową, mleczarnię i zapoznała się z warunkami mieszkalnymi chłopów. Święto wielkiego narodu Trzy lata temu, po rozgromieniu amerykańskich imperialistów i ich kuomintangowskich sługusów, naród chiński utworzył wolne, niezawisłe, demokratyczne państwo —■ Chińską Republikę Ludową. Naród chiński osiągnął swe wielkie, historyczne zwycięstwo po długotrwałej, uporczywej walce z feudalną reakcją, z japońskimi i amerykańskimi imperialistami, z kuomintangowskimi sługusami imperialistów. Zwycięstwo to osiągnął dzięki przewodnictwu Komunistycznej Partii i jej wodza Mao Tse-tunga, który twórczo zastosował W warunkach chińskich naukę marksistowsko-leninowską. Rewolucyjne siły narodu chińskiego powstały i rozwinęły się po Wielkiej Rewolucji Październikowej, która oświetliła narodom drogę do wolności. Warunki dla osiągnięcia i utrwalenia zwycięstwa narodu chińskiego powstały dzięki rozgromieniu hitleryzmu i japońskiego militaryzmu przez Armię Radziecką, dzięki Związkowi Radzieckiemu, który na czele zwartego frontu państw antyimperialistycznych prowadzi konsekwentną politykę obrony pokoju i bezpieczeństwa narodów. Dla imperialistów zwycięstwo ludu chińskiego było druzgocącym ciosem. Oznaczało ono zasadniczą zmianę w układzie sił w skali międzynarodowej na korzyść obozu pokoju i demokracji, dodało ono otuchy i wiary wszystkim narodom, znajdującym się pod jarzmem imperializmu, walczącym o wolność i niezależność. Imperialiści nie rezygnują z prób ponownego ujarzmienia Chin, ponowienia agresji i dywersji przeciw Chinom. Ale ubiegłe trzy lata przyniosły utrwalenie suwerenności i niezależności Chin Ludowych, umocnienie władzy ludowej oraz wszechstronny rozwój gospodarki chińskiej. W ciągu trzech lat produkcja przemysłowa Chin Ludowych wzrosła przeszło dwukrotnie, przy czym udział przemysłu ciężkiego w ogólnej produkcji przemysłowej wzrósł z 32,5 procent w r. 1949 do 43,8 procent w r. 1932. Jednocześnie z zakładaniem podstaw industrializacji rośnie produkcja przedmiotów powszechnego użytku. Wzrasta stale udział przedsiębiorstw państwowych w produkcji przemysłowej. W niedawnych jeszcze czasach całe okręgi w Chinach nękane były plagą głodu. Reforma rolna i wszechstronna pomoc rządu ludowego przyczyniły się do takiego wzrostu produkcji rolnej, że obecnie zaspokaja ona nie tylko potrzeby kraju, ale stwarza nawet nadwyżkę na eksport. W ciągu trzech lat istnienia Chjńskiej Republiki Ludowej została w zasadzie zakończona reforma rolna. Przeszło 300 milionów chłopów i członków ich rodzin nadzielonych zostało ziemią obszarniczą. Imponujące wyniki Osiągnęły Ludowe Chiny w walce z powodziami. Roboty ziemne w dziedzinie regulacji rzek dziesięciokrotnie przewyższają odpowiednie roboty przy budowie Kanału Panamskiego. Obszar nawiedzany przez klęski żywiołowe zmniejszył się w latach 1949—1951 prawie sześciokrotnie Po raz pierwszy w historii Chin, do najbardziej zapadłych zakątków dociera ochrona zdrowia. Do szkół średnich i wyższych garnie się młodzież robotnicza i chłopska. W Nowych Chinach rosną nowi ludzie. Robotnicy i chłopi, dawniej zahukani, utrzymywani w ciemnocie, stają się przodownikami pracy, racjonalizatorami, biorą coraz aktywniejszy udział w rządzeniu państwem. Dzięki sukcesom osiągniętym w przemyśle, rolnictwie, we wszystkich gałęziach gospodarki zakończony został w ciągu trzech lat etap odbudowy kraju. Stworzone zostały warunki planowego budownictwa gospodarczego i kulturalnego, który przyniesie potężną rozbudowę gospodarki chińskiej, podźwignięcie jej z wielowiekowego zacofania, Przed skolonizowanymi do niedawna Chinami wyłania się konkretna wizja potężnego uprzemysłowienia, opańcia rolnictwa o nowoczesną technikę, niebywałego rozkwitu kulturalnego. Wizja socjalizmu. Olbrzymie swe sukcesy Chińska Republika Ludowa zawdzięcza kierownictwu partii komunistycznej pod wodzą Mao Tse-tunga, zawdzięcza wysiłkowi narodu, który powstał do nowego życia i wyzwolony spod jarzma imperializmu i własnej reakcji, ujawnił niespożyte zasoby sił twórczych, Rozkwit gospodarki, zespolenie mas narodu wokół władzy ludowej i partii komunistycznej, zacieśnianie sojuszu robotniczo - chłopskiego pod wodzą klasy robotniczej — wszystko to zwiększyło siłę Chińskiej Republiki Ludowej. Siłę, zdolną pokrzyżować zakusy imperialistów amerykańskich odradzających japoński militaryzm i usiłujących rozszerzyć agresję na Chiny. Walka ochotników chińskich u boku bohaterskiej Koreańskiej Armii Ludowej stanowi wymowne ostrzeżenie pod adresem imperialistów. Podstawą wielkich zwycięstw narodu chińskiego w walce o umocnienie suwerenności i niezawisłości państwowej, w walce o odbudowę i rozwój gospodarki, jest bezinteresowna pomoc Związku Radzieckiego, nierozerwalny sojusz z Krajem ' Socjalizmu, sojusz, który stanowi gwarancję zwycięstwa sił pokoju na Dalekim Wschodzie i na całym świecie. W depeszy do Mao Tsetunga w związku z 7 rocznicą zwycięstwa nad imperializmem japońskim, Józef Stalin pisał: „Wielka przyjaźń między Związkiem Radzieckim a Chińską Republiką Ludową jest niezawodną gwarancją usunięcia groźby nowej agresji, jest potężną ostoją pokoju na Dalekim Wschodzie i na całym świecie“. Wyrazem pogłębienia się przyjaźni i współpracy obu krajów był komunikat z 15 września br. o rokowaniach między Rządem Radzieckim i Delegacją Rządową Chińskiej Republiki Ludowej w Moskwie. „Rokowania, które przebiegały w atmosferze przyjaznego zrozumienia wzajemnego i serdeczności — stwierdza komunikat — potwierdziły zadecydowaną wolę obu stron skierowania swych wysiłków ku dalszemu umocnieniu i ł rozwojowi łączącej je przyjaźni i współpracy, przyczyniając się zarazem ze wszech miar do zachowania i utrwalenia pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego“. Wielki naród chiński pod wodzą Mao Tse-tunga jest niewzruszonym ogniwem światowego niezwyciężonego obozu pokoju, któremu przewodzi wielki Stalin. W tych dniach stolica Chin Ludowych będzie siedzibą Konferencji Krajów Azji i strefy Pacyfiku, reprezentującej ponad 1,5 miliarda ludzi walczących o wolność i pokój, przeciw imperialistycznemu uciskowi. Święto narodu chińskiego jest świętem każdego człowieka, który cieszył się zwycięstwem i wyzwoleniem, bohaterskiego narodu, któremu drogi jest pokój. Naród polski, który z radością witał i wita zwycięstwa wyzwolonych Chin, życzy wielkiemu narodowi chińskiemu w dniu jego święta dalszych sukcesów w jego pięknej walce o rozkwit ojczyzny, o utworzenie podstaw pod budowę socjalizmu, o umocnienie niezależności kraju, o pokój na całym świecie. 11 3 rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej Spoi kania wyborców z kandydatami na posłów KATOWICE. W woj. katowickim odbywają się we wszystkich okręgach wyborczych spotkania wyborców z kandydatami na posłów. W pięknie udekorowanej świetlicy huty „Wełnowiec“ zebrało się przeszło tysiąc wyborców, którzy serdecznie oklaskiwali kandydata na posła, swego towarzysza pracy z huty „Kościuszko“ — mistrza szyb - kościowych wytopów, Henryka Kowola, oraz kandydata na zastępcę posła — wicedyrektorkę szkoły TPD Nr. 1 w Katowicach — Marię Skarbek. W dyskusji zabrał m. in. głos J. Krykoń, b. robotnik huty „Wełnowiec“, który w tym zakładzie pracował 50 lat: „Przeżyłem prawie trzy czwarte wieku — powiedział on — ale nigdy przed wojną nie widziałem posła na oczy. Chyba tylko w gazecie na fotografii. Bo to byli panowie posłowie, którzy i tak o nasze interesy nie dbali, więc po co im było nas poznawać, z nami rozmawiać. Dziś widzę tych, na których będę głosował i wiem, że są to ludzie pracy, tacy jak i my. Oni wraz z nami wspólną pracą zbudują nowe, szczęśliwe życie w naszej Ludowej Ojczyźnie“. GDANSK. , Licznie przybyli młodzi stoczniowcy, robotnicy z fabryk gdańskich oraz studenci szkół wyższych na spotkanie z wysuniętym przez ludność woj. gdańskiego kandydatem na posła prof. inż. Romualdem Cebertowiczem. Burzliwymi klaskami powitała młodzież wyobitnego naukowca, laureata Państwowej Nagrody Naukowej i przewodniczącego Wojewódz - kiego Komitetu Obrońców Po - koju Prof. Cebertowicz mówi swym życiu, o tym, że własnyo mi siłami zdobywał wykszałcenie średnie i wyższe, że dopiero w Polsce Ludowej znalazł możli. w- ości prowadzenia poważnych prac naukowych. Następnie, na prośbę zebranych kandydat na posia opowiedział zebranym swym udziale w pracach naukoo wych, mających na celu rozbudowę Gdańska, portów Wybrze ża i regulację Wisły. LUBLIN. W Lublinie odbyło się 30 września spotkanie kandydata na posła prof. UMCS dra Trawińskiego i kandydatki na zastępcę posła, robotnicy Ka. roliny Burzak z wyborcami Fabryki Obuwia im, Mariana z Buczka. Po zebraniu do późnego wieczora w niewielkim, przyległym do świetlicy pokoju rady za - kładowej, kandydaci rozmawiali z robotnikami, którzy przychodzili tam do nich, by z pełnym zaufaniem, jak z kimś bardzo bliskim porozmawiać o swych sprawach i bolączkach, szukać rady i pomocy, (gog) Ayilalorzy Fronlu Narodowego mówią z w/jbortami KRAKOW. Obwodowe, komitety Frontu Narodowego w Krakowie organizują codziennie w godzinach popołudniowych zebrania z wyborcami, na których prelegenci zapoznają mieszkańców z założeniami Programu Wyborczego Frontu Narodowego i z ordynacją wyborczą. A- gitatorzy Frontu Narodowego odwiedzają dziesiątki domów, gdzie odbywają rozmowy z obywatelami na temat zbliżających się wyborów. _Gdv agitatorzy z obwodu Nr 154: Wiktoria Świerczek i Kazimierz Stankiewicz udali się do domu nr 22 przy ul. Syrokomli dozorca — Jan Adamczyk, do - wiedżiawszy się, w jakim ceiu przychodzą, poprosił ich uptteejmie do pokoju. „Cieszymy się, żeście przyszli do nas — powiedziała żona A- damcźyka. Sprawdziliśmy wprawdzie, że nazwiska nasze są wypisane na liście wyborców, ale nie bardzo wiemy, jak trzeba wypełniać kartkę wyborczą. Chcielibyśmy także czegoś więcej się dowiedzieć o naszych kandydatach na posłów“. 7. zainteresowaniem słuchali Adamczykowie agitatora Stankiewi - cza, który wyjaśnił im technikę głosowania oraz opowiedział o życiu, pracy i walce kandydatów na posłów, wysuniętych przez ludność krakowskiego o - kręgu. Mao Tse-tung, wódz narodu chińskiego Ekipy łączności miasl« ze wsią w akcji wy borczej SZCZECIN. Fabryczne i zakładowe ekipy ruchu łączności miasta ze wsią w woj. szczecińskim zwiększają swój udział w kampanii wyborczej. Pracownicy Rejonowego U- rzędu Pocztowego w Stargardzie wraz z członkami zakładowego komitetu Frontu Narodowego przyszli z pomocą komitetom Frontu Narodowego w gminach Sturze i Storkowo w pow. stargardzkim. cy Członkowie ekipy oprócz praorganizacyjnej dopomogli chłopom w dekoracji lokali komitetów Frontu Narodowego, Ekipa ruchu łączności pracowników Przychodni Specjali-stycznej w Szczecinie oprócz pracy _ agitacyjnej na terenie PGR-ów w pow. pyrzyckim pomaga chłopom w urządzaniu żłobków i przedszkoli niosąc im również doraźną pomoc lekarską. W dniu 28 września odbyła się w Szczecinie , narada wojewódzkiego aktywu związkowego ruchu łączności miasta ze wsią. Uczestnicy narady dokonali przeglądu osiągnięć i braków w pracy ekip, oraz omówili ich zadania w obecnej kampanii wyborczej. (wit) Plastycy w akcji wy bort*/ej (f) Na III Plenarnym Zebraniu Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków zebrani powitali z radością Program Frontu Narcdcwego i postanowili: 1. Zmobilizować wszystkich artystów plastyków do jak najiczynnieijszego udziału w pracach Frontu Narodowego. 2. Wziąć udział w akcji propagandy wizualnej, w dekoracji ulic, gmachów i lokali wyborczych. (PAP). im S IV \ U M E łi Z E: M. BO JAKOWICZ: Łączyć agitację wyborcAj z realizacja zobowiązań Na progu nowego roku akademickiego TSEN YUN-CZCAN Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce: Trzy lata pokojowych sukcesów narodu chińskiego S. TITARENKO: Genialne dzie ło nauki marksizmu - leninizm u TADEUSZ KONWICKI: Siła marzeń ALICJA SOLSKA: Rok temu szumiało tu zboże J. A. SZCZEPAŃSKI: „By! przebłyskiem sumienia ludzkości“ (w 50 rocznicę zgonu Emila Zoli)