Unirea, mai 1971 (Anul 4, nr. 991-1016)

1971-05-04 / nr. 993

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! v ORG^O^0M^ITUUJ^JUDEȚEAj^A^^A^^^S^^0NSJUIJLU^0PI|W^JUDEȚEA^ LA FOCUL AIESTIIS AL MUNCII In zilele de 1 și 2 mai în majoritatea întreprinderilor din județul nostru focul muncii a fost stins. In unele unități însă, acolo unde munca nu poate înceta, s-a lucrat de zor, flacăra întrecerii a fost ridicată pe noi trepte ale succesului. In rîndurile de mai jos, care le închinăm tuturor salariaților care în zilele marii sărbători a oamenilor muncii de pretutindeni se aflau la datorie, redăm cîteva instantanee surprinse la focurile nestinse ale muncii.cna Mureș. La uzina de produse sodice se lucrează din plin, cu toate motoarele. In secțiile cuptoare de: var, sodă calcinată, sodă caustică, săruri de magneziu, peste tot, instalațiile funcționează ireproșabil, tehnologia de fabricație se respectă întocmai. Prezenți în mijlocul operatorilor, inginerii Alexe Ciog, Nicolae Nemeș, Ioan Ursu și alții urmăresc reacțiile chimice pe fiecare fază.. Operatorii din secțile productive, dintre care amintim pe Alexandru Ștefan, Emil Vaida, Emanoil Dan, Ioan Maier, Traian Maier și alții prezenți în uzină, verifică modul cum se face dozarea materiilor prime, controlează starea agregatelor și instalațiilor, iau diverse probe de produse pentru control. Peste tot se lucrează cu simț de răspundere, cu hărnicie. Inginerul șef adjunct al uzinei, tovarășul Ilie Morovan, ne-a spus că în primele două zile din luna mai chimiștii din Ocna Mureș vor da peste plan 20 tone sodă calcinată și 10 tone sodă caustică. Acest spor de producție a fost atins deja în 2 mai, la prînz. Este un succes meritoriu, un dar adus, prin muncă, zilei muncii, gloriosului jubileu al partidului. "*n sectorul chimic de la Uzina metalurgică de metale neferoase din Zlatna, întrecerii a fost predată din mers. ștafeta Toți operatorii sunt prezenți la posturi. Ca și la Ocna Mureș și aici totul se desfășoară normal. Operatorii, îndrumați de maistrul Victor Filimon, respectă întocmai parametrii prescriși. Liniștea ce a cuprins sectorul chimic contrastează evident cu forfota și zgomotul din sectorul apropiat, cel metalurgic. Este explicabil. Aici, la metalurgie, se execută ample lucrări de întrețineri, revizuiri și reparații la convertizoare, cuptorul de 80 mp, benzile transportoare, greifere și altele. Alături de muncitori,sunt prezenți inginerul Petru Cornea, șeful sectorului, și inginerul Mircea Roman, mecanicul șef al uzinei, care se preocupă de organizarea muncii, de eșalonarea operațiilor, aprovizionarea cu cele necesare. Ritmul de lucru este viu, intens. Colectivul sectorului metalurgic s-a angajat să scurteze durata lucrărilor cu 5 zile. Avansul cîștigat pînă în prezent confirmă că acest angajament va fi îndeplinit. La secțiile întreprinderii metalurgice din Aiud pulsul producției a încetat. Flăcările din cuptorul de fontă și cubilouri au fost stinse pentru cîteva zile. In jurul acestor agregate este totuși animație. Lăcătuși, sudori, electricieni, instalatori și alți meseriași, supravegheați de maiștrii Augustin Pădurean și Petru Macovei, execută repararea releelor, pompelor de apă, cubilourilor, macaralelor, schimbă uleiul în transformator, verifică instalația și aparatajul electric. Muncesc cu sîrg. Fac totul pentru ca colegii lor de la oțelărie să găsească agregatele în cea mai per L. DEMETER C. DELEANU (Continuare in pag. a II-a) OI ___________________________________________________ Mitinguri și serbării cîmpenești CUGIR. La mitingul oamenilor muncii din orașul constructorilor de mașini-unelte, mașini de cusut și mașini de spălat rufe, au venit numeroși locuitori, tineri și vîrstnici, bărbați și femei. Luind cuvîntul, tovarășul Alexandru Șuluțiu, prim-secretar al Comitetului orășenesc Cugir al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular, a vorbit celor prezenți despre succesele obținute de colectivele din întreprinderile și instituțiile orașului în cinstea semicentenarului P.C.R. și a Zilei de 1 Mai. După miting, într-o atmosferă de voioșie și bună dispoziție, locuitorii orașului s-au îndreptat spre locurile de agrement și distracții de la Jiul Mare, unde a avut loc tradiționala serbare cîmpenească. BLAJ. Orele dimineții. Coloanele oamenilor muncii se îndreaptă în pas hotărit, cadențat, spre Cîmpul Locul care în atîtea Libertății, a fost scena desfășurării rînduri unor cruciale evenimente din istoria neamului nostru, este animat acum de culoarea stindardelor purtate pe brațele vinjoase, muncitorești, învăluit în atmosfera sărbătorească. 9 000 de oameni din ținutul Blajului au venit aici la sărbătoarea muncii : colectivele harnice ale Complexului de prelucrarea lemnului, muncitorii meșteșugari, cadre sanitare și medici, profesori, și alți intelectuali, sute și sute de elevi de la liceele teoretice și de specialitate, din școlile profesionale și generale. Cu toții au participat la un entuziast miting închinat zilei internaționale a celor ce muncesc. Despre semnificația și importanța acestei sărbători vorbit tovarășul Marcel Bosînaceanu, secretarul Comitetului orășenesc de partid Blaj. La serbarea cîmpenească ce a fost organizată în Pădurea cărbunarului, locuitorii Blajului, cei din împrejurimi, au petrecut pînă tîrziu. OCNA MUREȘ. Chimiștii și minerii, cei de la întreprinderea de prelucrarea și fermentarea tutunului din Ocna Mureș, toți oamenii din această localitate cu vechi tradiții muncitorești au raportat în ziua de 1 Mai importante succese repurtate la locurile lor de muncă. Circa 6 000 de oameni s-au adunat în dimineața zilei de sărbătoare, în Piața 9 Mai, unde a avut loc un miting. Tovarășul Victor Martin, secretarul Comitetului orășenesc de partid, vorbind despre importanța acestui eveniment, a reliefat cîteva din cele mai însemnate realizări ale colectivelor de muncitori de la U.P.S.O.M., „Salina" și întreprinderea de prelucrare și fermentare a tutunului. CIMPENI. In coloanele demonstranților din ziua de 1 Mai, care s-au adunat în Piața Avram Iancu, se aflau și citeva sute de muncitori care re(Continuare in pag. a II-a) j MANIFESTĂRI CONSACRATE SEMICENTENARULUI P.C.R. . Recent, din inițiativa Comitetului comunal U.T.C., în localitatea Albac a avut loc o intîlnire a tinerilor de aici cu profesorul de istorie Ilie Berindei, înscrisă în șirul manifestărilor închinate gloriosului semicentenar al P.C.R., întîlnirea a prilejuit tinerilor posibilitatea de a audia o expunere pe tema „Aspecte ale activității P.C.R. de la crearea sa și pînă la înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944". Pe linia unor acțiuni asemănătoare se înscrie și simpozionul „Activitatea P.C.R. în cei 50 de ani care au trecut de la crearea sa", ce va fi pregătit și susținut de tinerii din această localitate, sub îndrumarea Comitetului comunal U.T.C. . Pe scena căminului cultural din comuna Vadul Moților, formațiile artistice ale unității de pionieri de la școala generală din localitate au prezentat, recent, un program artistic închinat apropiatei sărbătoriri a semicentenarului P.C.R. Corul unității a interpretat cîntecele : „Steagul partidului", „Pe-al nostru steag", „Republică, măreață vatră", „Cîntec pionieresc", iar formația de muzicuțe și orchestra au interpretat unele dintre cele mai îndrăgite cîntece populare. Echipa de dansuri a prezentat o suită de dansuri, printre care „Țarina de la Găina", „Țarina" locală, „Bătuta" și „Someșanca". Programul prezentat s-a bucurat de o frumoasă apreciere din partea unui public numeros. U.M. Cugir. Aspect din hala de montaj a mașinilor-unelte. 4 MASURI PENTRU ÎNDEPLINIREA PLANULUI DE INVESTIȚII Conducerea Inspectoratului silvic al județului Alba desfășoară susținută activitate pentru îndeplinirea planului de investiții pe anul 1971. Dintre acțiunile întreprinse pînă acum în acest scop amintim achiziționarea și montarea a 4 barăci din prefabricate pentru muncitorii forestieri, în ocoalele silvice Bistra, Cugir, Cîmpeni și Baia de Arieș, organizarea a trei puncte de achiziții pentru fructe de pădure la Alba Iulia, Aiud și Bistra, cu o capacitate de preluare, ambalare și depozitare de cite 30 tone fiecare, achiziționarea a 5 rezervoare pentru combustibil și lubrifianți, a unei mașini autoutilitare pentru transportul muncitorilor etc. Ca urmare a măsurilor luate pina acum din planul anual de investiții și construcții-montaj s-a realizat în primele patru luni ale anului, 36 la sută. LĂRGIREA ȘI DIVERSIFICAREA GAMEI SORTIMENTALE Lărgirea și diversificarea gamei de produse, la nivelul cerințelor exigente ale pieței, se află în permanență în centrul atenției colectivului Fabricii de încălțăminte „Ardeleana“ din Alba Iulia. Astfel, numai în perioada celor patru luni ale anului au fost asimilate și introduse în fabricație 12 modele noi de încălțăminte, confecționate din piele sau înlocuitori și talpă matrițată, caracterizate prin calapoade late, moderne. Dintre acestea, patru modele sunt destinate exportului în U.R.S.S., Libia și Liban. 150 000 LEI VENITURI DIN ACTIVITĂȚI ANEXE Mergînd pe linia valorificării judicioase a condițiilor locale specifice, a tradiției și a potențialului uman de care dispune, consiliul de conducere al Cooperativei agricole de producție Rimetea acordă o mare atenție dezvoltării și diversificării activităților anexe. De menționat că aici funcționează o vărărie cu 4 cuptoare, care folosește calcarul din masivii muntoși din apropiere, și o secție de tîmplărie, dotată cu utilajul necesar. Pentru anul în curs se prevede ca din activități anexe să se realizeze venituri în valoare de peste 1 100 000 lei, pînă acum obținînduse, din ramura lemnărie, suma de 150 000 lei. LA MUZEUL DIN ALBA IULIA După cum ne informează tovarășul Gheorghe Anghel, directorul Muzeului de istorie din Alba Iulia, în luna aprilie expoziția consacrată aniversării semicentenarului P.C.R., organizată de colectivul științific al muzeului alba Iulian, a fost vizitată de peste 6 000 oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile municipiului, precum și de un mare număr de elevi. M VENIND IN SPRIJINUL POPULAȚIEI, ne informează vicepreședintele Cooperativei meșteșugărești „înfrățirea“ din Blaj, tovarășul Nicolae Păcuraru, vom deschide în aceste zile o nouă unitate pe strada Grivița Este vorba despre o secție Roșie, de sifonărie, unitate mult solicitată în localitateA PENTRU MUNCITORII CEFERIȘTI DIN IMPORTANTUL NOD DE CALE FERATA TEIUȘ — COȘLARIU vor fi date în folosință, anul acesta, primele trei blocuri, a cite 12 apartamente fiecare, dintr-un se va construi în cartier nou ce Teiuș pentru ceferiști. Lucrările de construcție au și început, astfel că pînă la 23 august a.c. 36 familii se vor muta în locuințe noi. ASPRE PITOREȘTIL. STAȚIUNI BALNEOCLIMATERICE Herculane, Predeal, Sinaia, Techirghiol, Slănic Moldova, Păltiniș, Lacul Roșu, au plecat ieri, în prima serie din această lună, 84 oameni ai muncii din unitățile economice și instituțiile județului nostru. Astfel, numărul celor care au fost trimiși în cursul anului, prin intermediul sindicatelor din județ, la odihnă și tratament în stațiuni, a ajuns la 3 617 tovarăși. In zilele de 10 și 14 mai a.c., într-o nouă serie, alți peste 200 muncitori, ingineri, tehnicieni, lucrători din instituțiile județului vor pleca să-și petreacă concediul, să-și refacă forțele —în stațiunile Cuciulata, Govora, Bazna, Lipova, Buziaș, Tușnad și altele. A TREI UNITĂȚI COMERCIALE au fost inaugurate ieri, în municipiul Alba Iulia. Două dintre ele îmbogățesc rețeaua comercială mai ales sub aspectul diversității ei. In localul fostei tipografii funcționează, începînd din 3 mai a.c., un magazin nou de galanterie, unde se desfac poșete de damă, variate articole de marochinărie, obiecte de galanterie pentru femei și bărbați. In vecinătate, industria locală este reprezentată printr-un magazin ce desface produse specifice. Al treilea magazin, care și-a redeschis porțile în fața consumatorilor, este cel de chimicale, care de acum înainte va funcționa pe baza autoserviri. Q A FOST DAT IN FOLOSINȚA HANUL ILIȘEȘTI, în pitoreasca pădure aflată pe șoseaua națională Suceava — Gura Humorului. Construit în stilul specific arhitecturii populare bucovinene, noul obiectiv turistic dispune de un hotel cu 22 camere, dotate cu mobilier rustic, un restaurant cu terasă, încălzire centrală și apă curentă. Anual, aici vor putea fi găzduiți peste 16 000 turiști. acțiuni SANITARE . In toate circumscripțiile sanitare urbane și rurale se desfășoară începînd de veri, 3 mai a.c., o amplă acțiune organizată de Direcția sanitară județeană. Este vorba de inventarierea stării de sănătate a copiilor în vîrstă de 0—1 an. Acțiunea de inventariere va conduce la stabilirea cauzelor ce influențează dinamica indicilor de morbiditate și mortalitate infantilă, determinarea și cunoașterea lor fiind elemente necesare pentru organizarea acțiunilor de îmbunătățire a ocrotirii sănătății celor mici. Tot în aceste zile, în întreprinderile cu caracter industrial din localitățile județului, echipe formate din medici specialiști și cadre sanitare cercetează, pe linie de igiena muncii, cauzele noxelor, efectele poluării în starea de sănătate a muncitorilor. Rezultatele acestei acțiuni vor permite orientări precise și imediate în prevenirea și combaterea elementelor nocive ce se manifestă în cadrul diferitelor profesii și locuri de muncă. MERIDIANE Berlin . Printr-o declarație făcută la cea de a XVI-a plenară a C.C. al P.S.U.G., Walter Ulbricht a cerut să fie eliberat, din motive de vîrstă, din funcția de prim-secretar al C.C. al P.S.U.G. In funcția de prim-secretar al C.C. al P.S.U.G. a fost ales Erich Honecker, iar Walter Ulbricht a fost ales președinte al P.S.U.G. și va funcționa în continuare ca președinte al Consiliului de Stat al R. D. Germane. Pekin g Vie activitate diplomatică în capitala R. P. Chineze. Intre delegațiile străine și înaltele oficialități gazde au loc fructuoase convorbiri. Washington 9 1 500 de participanți la demonstrațiile de protest împotriva războiului din Indochina au fost arestați. Paris - Georges Marchais, secretar general adjunct al Partidului Comunist Francez, propune reluarea convorbirilor între partidele comunist și socialist francez, „în scopul realizării unei înțelegeri politice clare și de lungă durată între cele două partide". Cairo . La Cairo și Belgrad a fost dat publicității comunicatul comun cu privire la vizita în R.A.U. a delegației Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia. în document se subliniază hotărîrea reciprocă de a se întări colaborarea multilaterală dintre U.C.S. și Uniunea Socialistă Arabă, de a lupta împotriva imperialismului și colonialismului, pentru pace în lume, pentru independență națională, integritate teritorială și colaborare internațională pe baza egalității în drepturi și neamestecului în treburile interne. (AMĂNUNTE IN PAG. a IV-a) Cuprinzînd acțiuni variate, cu caracter larg de masă, cultural-artistice și sportive, toate avînd un bogat conținut educativ — „Săptămina tineretului“ face parte din șirul de manifestări organizate de Comitetul județean U.T.C., în colaborare cu Comitetul județean pentru cultură și artă și Consiliul județean al sindicatelor, în cinstea gloriosului semicentenar al P.C.R. Prima zi, duminică 2 mai a.c. a „Săptămînii tineretului“ a cuprins cîteva acțiuni deosebit de atractive la care au participat un mare număr de tineri. Agenda primei zile a cuprins „Marșul tinereții", „Croșul tineretului", un concurs gen „Cine știe răspunde" pe tema „Pagini de neuitat din istoria Partidului Comunist Român", precum și Carnavalul tineretului. Peste 1800 de tineri, din municipiul Alba Iulia, precum și din alte orașe ale județului, au participat la „Marșul tinereții". Coloana de tineri a avut în frunte fanfara elevilor de la Școala generală din Bălcaciu. Purtînd pancarte cu stema Partidului Comunist Român, a Uniunii Tineretului Comunist, stema Republicii Socialiste România, medalionul „A 50-a aniversare", precum și steaguri, stegulețe, buchete de flori, pe tot parcursul traseului — care avut punct de pornire stadionul a municipal și punct de sosire Obeliscul lui Horia, Cloșca și Crișan — tinerii au făcut o fierbinte demonstrație a atașamentului și a recunoștinței lor față de înțeleptul cîrmuitor al destinelor națiunii noastre socialiste : Partidul Comunist Român. Ajunși în fața Obeliscului lui Horia, Cloșca și Crișan — simbol al luptei pe care poporul român, veacuri de-a rîndul, a dus-o pentru dobîndirea dreptății sociale și a independenței naționale — tinerii s-au întîlnit, în cadrul unui miting, cu tovarășii Băluț Sîrbu, Ioan Stoica, secretari ai Comitetului județean Alba al P.C.R., și Nicolae Roșu, primsecretar al Comitetului municipal de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal. La miting au participat, de asemenea, activiști de partid, directori de întreprinderi de pe raza municipiului Alba Iulia, numeroase cadre didactice, precum și alți oameni ai muncii. In cadrul mitingului a luat cuvîntul tovarășul Ioan Stoica, secretar al Comitetului Jean Alba al P.C.R., care audea vorbit despre semnificația istorică a creării P.C.R., despre energia și avîntul însuflețitor cu care poporul român se pregătește să sărbătorească gloriosul semicentenar al creării Partidului Comunist Român. Totodată, în cuvîntul său, vorbitorul a subliniat faptul că, alături de toți oamenii din patria noastră, și tinerii din județul Alba, români, maghiari, germani și de alte naționalități, își aduc un aport însemnat la continua înflorire a României socialiste. In încheierea mitingului a luat cuvîntul tovarășul Dionisie Heljoni, prim-secretar al Comitetului județean al U.T.C. care a asigurat biroul Comitetului județean de partid că tinerii din județul nostru își vor aduce și în viitor o contribuție prețioasă la ridicarea patriei socialiste pe noi trepte ale civilizației și bunăstării. In după-amiaza zilei de 2 mai, la Casa municipală de cultură din Alba Iulia a avut loc concursul „Cine știe, răspunde" pe tema „Pagini de neuitat din istoria Partidului Comunist Român". Inițierea acestui concurs, a cărui fază județeană a fost precedată de trei etape la nivel de organizații U.T.C., urmărit să popularizeze în rîndul tinerilor" lupta și munca clasei muncitoare în cei 50 de ani de existență a Partidului Comunist Român. La acest concurs au participat tineri din orașele Alba Iulia, Abrud, Cîmpeni, Sebeș, Zlatna, Ocna Mureș, Aiud. Primele trei locuri, la sfîrșitul unei întreceri sionante, au fost ocupate pade Paraschiva Stan, elevă la Liceul pedagogic din Abrud, Viorel Gomboș, elev la Liceul din Cîmpeni și Roman Dreghici, elev la Liceul din Sebeș. Seara, după retragerea cu torțe de la Obeliscul lui Horia, Cloșca și Crișan pînă în Piața 1 Mai, a avut loc Carnavalul tineretului. Peste 500 de tineri s-au înfrățit aici cu cîntecul, dansul și voia bună. 99 SĂPTĂMINA TINERETULUI" Aspect de la mitingul care a avut loc in fața Obeliscului lui Iloria, Cloșca și Crișan din Alba Iulia.