Unirea, iulie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1069)

1971-07-22 / nr. 1061

* I ANUL IV, NR. 1061 JOI, 22 IULIE 1971 4 PAGINI, 30 BANI NU JUSTIFICĂRI ȘI SESIZĂRI, CI MASURI HOTĂRÎTE - aceasta se cere pentru îmbunătățirea activității comerciale! Ieri a avut loc o ședință organizată de Comitetul executiv al Consiliului popular județean, la care au participat vicepreședinții comitetelor executive ale consiliilor populare municipal, orășenești, din centrele muncitorești și unele comune ale județului, inspectorii comerciali de stat din municipiu și orașe, cadre din conducerea Direcției comerciale județene, organizației comerciale locale și U.J.C.C., președinții tuturor cooperativelor de consum din județ, lucrători din conducerea I.P.V.L.F., întreprinderea de panificație, întreprinderea de industrializarea cărnii și laptelui, de la Inspectoratul de stat județean pentru controlul calității produselor, directorul Direcției sanitare județene, responsabilii filialelor I.C.R.A. și I.R.V.A., ai magazinelor I.R.S., reprezentanți ai întreprinderii viei și vinului și Oficiului județean de prețuri. Au participat, de asemenea, tovarășii GEORGE HOMOȘTEAN, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Șofron Muntean, prim vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Mihăilă Drăghici și Iustin Zeicu, vicepreședinți ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ion Bucșe, vicepreședinte al Centrocoop., tovarăși de la Consiliul Economic, Inspectoratul general de stat pentru controlul calității produselor, Ministerul Finanțelor, Ministerul Comerțului Interior, Ministerul Sănătății, Ministerul Turismului și Centrocoop. In cadrul ședinței s-au dezbătut principalele probleme ale aprovizionării și desfacerii cu produse a magazinelor și unităților comerciale de la orașe și sate, a respectării regulilor generale de comerț și a celor igienico-sanitare, precum și unele aspecte ale activității unităților turistice din județ. Din discuțiile purtate a reieșit că, în general, s-a manifestat preocupare pentru acoperirea necesarului de mărfuri și produse, asigurarea unei bune aprovizionări a populației, cât și aplicarea regulilor generale de comerț și igienă sanitară. S-a apreciat, de asemenea, că rețeaua de prestări turistice înregistrează o accentuată dezvoltare prin construirea de noi unități și îmbunătățirea deservirii turiștilor. In același timp au fost scoase în evidență și o serie de deficiențe existente în activitatea organelor comerciale din județul nostru. Astfel, au fost semnalate cazuri cînd fondul de marfă nu a fost asigurat permanent și ritmic în toate localitățile județului, în special a celor din zona Munților Apuseni, cînd organele comerciale nu s-au preocupat suficient de sortarea mărfurilor alimentare cu termene depășite, de reducerea prețurilor in cadrul legislației în vigoare pentru a stimula desfacerea și a preveni pierderile și deprecierile de mărfuri. Mai mult, s-a constatat că unele unități comerciale nu sunt dotate cu utilajele strict necesare pentru buna desfășurare activității, că nu se respectă reagulile igienico-sanitare a localurilor și utilajelor etc. Astfel, s-a constatat tendința repartizării neritmice și inegale fondului de marfă, fapt observata chiar in municipiul Alba Iulia, unde unitățile comerciale din centru erau aprovizionate cu mărfuri de sezon inexistente în zona periferică și in cartierul „Cetate“. In numeroase cazuri, ca urmare a neritmicitații distribuirii mărfurilor pe rețea, s-au creat situații in care producători particulari să-și vîndă mărfurile la prețuri ce depășeau mercurialul. Deficiențe la fel de grave s-au constatat în ceea ce privește modul de gospodărire și păstrare a mărfurilor în depozitele I.C.R A. și I.J.E.COOP, unde există mari cantități de diverse sortimente de conserve de legume, fructe și carne cu termenele de garanție depășite sau la limită. S-a constatat că în unele situații aplicarea cu exigență a regulilor generale de comerț, și a celor igienico-sanitare nu preocupă în suficientă măsură lucrătorii și conducerile unităților comerciale din județ. Bunăoară, in unități ca magazinul alimentar cu autoservire din Cîmpeni, (responsabil Dumitru Mareș), magazinul de legume și fructe din Roșia Montană — piață — (gestionar Ghizela Șoit), magazinul alimentar nr. 27 din Alba Iulia (gestionară Viorica Covaci), bufetul din Complexul alimentar Teiuș (gestionar Silviu Chiujdea), restaurantul „Minerul“ din Ocna Mureș (gestionar Aurel Dobra), bufetul Cooperativei Râzboieni (gestionară Ana Crișan) și altele, erau puse la vînzare produse necorespunzătoare pentru consum din punct de vedere calitativ, in stare de alterare. Cum poate fi numit altfel decit lipsă de răspundere faptul că, deși la Cooperativa de consum Aiud existau în stoc 5184 borcane gem de gutui la începutul anului, totuși s-au mai comandat încă 7 600 borcane? Așa s-a ajuns ca în prezent să existe un stoc de 11 200 borcane, din care 3 500 sunt cu termenul de garanție depășit. Situații similare se mai constată la conservele de carne, pește etc. Mărfuri cu termenul de garanție depășit sau alterate au fost găsite și în comerțul cu amănuntul la numeroase unități din zona Munților Apuseni. La bufetul din comuna Vadul Moților existau 300 litri vin de masă depreciat, iar la bufetul din Scărișoara s-au gasit în aceeași situație 100 litri de vin, însemnate cantități conserve de carne bombate, brînză afumată alterată, slănină mucegăită și alte produse depreciate. In ziua de 13 iulie a.c. depozitul de bere din Cimpeni a livrat cu factura nr. 35 786 cantitatea de 1200 sticle beri la bufetul din Scărișoara, din care o mare parte era alterată. Cum este posibil, pare, să apară asemenea anomalii în asigurarea fondului de marfă și în modul de deservire a populației? Cauzele trebuie căutate în lipsa de control și răspundere a organelor comerciale, obișnuite cu un mod de muncă birocratic, un formalism și o lipsă de combativitate care favorizează acoperirea și perpetuarea deficiențelor. In urma controlului efectuat în mai multe unități s-a constatat că prețurile nu sunt în concordanță cu calitatea produselor. La magazinul de legume și fructe nr. 3 Teiuș (gestionară Anastasia Medrea), de exemplu, varza primită etc la depozitul I.P.V.L.F. Alba Iulia, încadrată la prevederile STAS in calitatea a II-a, se vinde cu preț de calitatea I. La unitățile de legume și fructe nr. 1 și 2 din Alba Iulia (gestionari Ilie Firican respectiv Marin Dreghici) și la chioșcul din piață s-au găsit în vînzare produse depreciate, care se vindeau la calitatea I și II-a. La unitatea de legume-fructe a nr. 4 din Blaj ceapa depreciată se vindea la calitatea , deși gestionarul Gh. Tudorache fusese sancționat, cu o zi înainte pentru o astfel de abatere. Se vede că sancțiunea a fost doar de ochii lumii! Asemenea situații se întîlnesc și la alte unități, atît aparținătoare IP.V.L.F., cit și comerțului de stat și cooperatist. In multe locuri se constată cazuri frecvente de neconcordanță a gramajului cu prețul încasat. Astfel de situații se întîlnesc la magazinul alimentar nr. 3 Zlatna (gestionar: Gheorghe Oprea) și punctul alimentar Haneș (Simion Ursăilești), unde chiar și pîinea se vinde cu lipsă la gramaj. In majoritatea unităților de alimentație publică din Ocna Mureș și Râzboieni s-au constatat lipsuri la gramaj, atît la băuturile vărsate cit și la fripturi, mititei etc. In numeroase unități nici nu există pahare gradate, sau dacă există nu se folosesc. Desigur, sunt și alte aspecte, linele descoperite cu ocazia controalelor altele nu. Este de datoria organelor competente să urmărească în continuare corectitudinea lucrătorilor din comerț și să ia operativ măsurile prevăzute de legile țării împotriva tuturor acelora care dovedesc necinste și tendință de căpătuială. In cadrul ședinței a fost scoasă în evidență și lipsa de preocupare a organizațiilor comerciale privind respectarea regulilor igienico-sanitare. S-a subliniat, de exemplu, că întreținerea localurilor și a utilajelor de la bucătării și laboratoare, a anexelor social-sanitare, lasă de dorit. De asemenea, în multe localuri se mai folosește de către unii lucrători echipament de protecție murdar, vesela, utilajele nu sunt întreținute și curățite corespunzător. Situații de acest fel se constată la bufetul „Miorița“ din Sebeș, bufetul din Șibot, bufetul nr. 41, cofetăria nr. 46, laboratorul de cofetărie și fabrica de pîine — toate din orașul Ocna Mureș. Pe bună dreptate se pune întrebarea cu ce se ocupă, oare, organele de resort din acest oraș? O situație negativă este întîlnită la brutăria din Baia de Arieș, unde pîinea se depozitează în vrac, în condiții neigienice. Cazuri de nerespectare a regulilor igienico-sanitare, fie lipsă de răspundere în păstrarea mărfurilor, se întîlnesc la multe din unitâțile aparținătoare municipiului Alba Iulia. De fapt lipsurile existente la O.C.L. comerț mixt Alba Iulia au fost criticate de nenumărate ori, dar măsuri eficace nu au fost luate pînă acuma. Credem că e timpul ca organul municipal de partid și de stat să analizeze cu toată seriozitatea stările de lucruri și să stabilească asemenea măsuri care să asigure ridicarea activității comerciale la cerințele și exigențele cetățenilor, ale civilizației moderne, ale unui oraș reședință de județ. In cadrul ședinței s-au scos în evidență și o serie de deficiențe ce se constată in activitatea comercială a obiectivelor de pe traseele turistice. Astfel, la motelul „Dacia“ Sebeș, unitate de categoria I, camerele se află într-o stare necorespunzătoare, au tencuiala căzută, instalațiile la baie lipsă, întrerupătoarele defecte. De asemenea, camerele nu sunt dotate cu perii de haine și de ghete, cremă, ace de cusut etc. Frigiderele la restaurantul motelului se află în stare igienico-sanitară necorespunzătoare. La fel se află și rețeaua de alimentare cu apă potabilă. La campingul „Arini“ din Sebeș lengeria de pată, inclusiv rezervele, era murdară, lipseau săpunul, prosoape, căni, pahare, iar bucătăria restaurantului unității se găsea într-o stare igienico-sanitară necorespunzătoare. Asemenea deficiențe se constată la restaurantul „Minerul“ Ocna Mureș, campingul „Intre sălcii“ Alba Iulia, campingul din Sîntimbru etc. Toate aceste deficiențe și abateri de la normele elementare ale unui comerț civilizat trebuie lichidate cu desăvîrșire. In acest scop, revine ca o sarcină importantă organizațiilor de partid, consiliilor populare să analizeze cu temeinicie activitatea comercială din fiecare unitate și să stabilească măsurile ce se impun. Este de datoria deachoziție combativă față de orice abateri de la regulile unui comerț civilizat. Trebuie creată peste tot o largă și puternică opinie de masă, atît împotriva lipsei de răspundere și de solicitudine a lucrătorilor din comerț cât și împotriva tendințelor de căpătuială, de frustrare a bunului obștesc și ale cetățeanului, împotriva favoritismelor, a familiarismului, a tot ceea ce este negativ și dăunător. Pentru slaba preocupare în aprovizionarea și desfacerea mărfurilor la unitățile comerțului de stat și cooperatist, pentru încălcarea regulilor generale de comerț și de igienă, s-au făcut propuneri de sancționare a unor cadre cu munci de răspundere care, deși au cunoscut aceste probleme, nu au luat măsurile corespunzătoare. S-a stabilit ca organele comerciale județene să analizeze activitatea fiecărui lucrător in parte și să ia măsuri de sancționare a acelora ce se fac vinovați de existența unor lipsuri. S-a propus totodată completarea planului de măsuri privind îmbunătățirea deservirii și aprovizionării populației, elaborat de Comitetul executiv al Consiliului popular județean. In încheiere, tovarășul GEORGE HOMOȘTEAN a arătat că s-a atras atenția de nenumărate ori Direcției comerciale, conducerii I.P.V.L.F. și a U.J.C.C. în legătură cu lipsurile existente în comerțul de stat și cooperatist din județ, dar cu toate acestea nu au fost luate, peste tot, măsuri care să asigure o aprovizionare ritmică unităților de desfacere și o servirea civilizată a cumpărătorilor. In unele locuri păstrarea produselor și servirea lor se practică in condiții pe igienă necorespunzătoare, iar în unitățile I.P.V.L.F. lipsește nu numai preocuparea pentru o aprovizionare ritmică, dar și grija, pentru sortarea și expunerea produselor. S-au exercitat numeroase controale în urma cărora au fost stabilite măsuri precise, dar în multe locuri, au rămas doar pe hîrtie. De ce oare? Cum poate, fi numită altcumva o asemenea situație decit formalism și lipsă de exigență manifestate în activitatea organelor de resort? E timpul să se treacă hotarît și peste tot la înlăturarea cu desăvîrșire a acestor stări de lucruri. In continuare vorbitorul a arătat că persistența unor lipsuri în cadrul comerțului de stat și cooperatist este determinată de controlul ineficient exercitat de organizațiile de partid și de consiliile populare, de slaba exigență și de preocuparea nesatisfăcătoare manifestate de conducerea Direcției comerciale județene, a I.P.V.L.F. și a U.J.C.C. De asemena, Direcția de sănătate, Inspectoratul sanitar județean și Inspecția comercială județeană nu s-au achitat în măsură corespunzătoare de sarcinile ce le au privind controlul asupra modului în care se respectă regulile de igienă în unitățile comeciale. Tovarășul George Homoștean a atras, de asemenea, atenția asupra preocupărilor nesatisfăcătoare a conducerii Oficiului județean de turism față de buna aprovizionare și deservire din cadrul unităților ce-i aparțin. Conducerile întreprinderilor de panificație și de industrializare a laptelui și a cărnii au fost, de asemenea, criticate pentru slaba preocupare ce o au în vederea eliminării unor deficiențe din activitatea lor. In încheiere, vorbitorul a subliniat că nu e de ajuns să avem numai un plan de măsuri bine întocmit. Important este să se acționeze hotărât pentru înfăptuirea acestor măsuri, să se exercite un control sever din partea Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a consiliilor populare municipal, orășenești și comunale, a directorului Direcției comerciale și al I.P.V.L.F., al președintelui U.J.C.C., a tuturor factorilor care răspund de buna desfășurare a activității comerciale. Nu avem nevoie de sesizări și justificări, ci de măsuri practice și operative, care să ducă la înlăturarea lipsurilor și îmbunătățirea activității în fiecare unitate! Organizațiile de partid din unitățile comerciale au sarcina ca, în lumina recentei Expuneri a tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și culturaleducative, să desfășoare o intensă muncă de educare a oamenilor, de ridicare a conștiinței lor politice, de dezvoltare a spiritului de răspundere față de sarcini. Organizațiile de partid trebuie să antreneze toate forțele, agitatorii, organizațiile U.T.C., de femei, sindicatele la o activitate intransigentă față de orice fenomen negativ, la crearea unei opinii de masă împotriva acelora ce nu se achită conștiincios de sarcinile încredințate, împotriva necinstei, a favoritismelor, a încălcării regulilor de conduită în relațiile cu publicul consumator. ȘEDINȚA CU CADRE DE CONDUCERE DIN COMERȚ ȘI COOPERAȚIE Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a primit pe tovarășul AGOSTINO NOVELLA tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit miercuri dimineața, la Mangalia Nord, pe tovarășul Agostino Novella, membru al Direcțiunii și al Biroului Politic al Partidului Comunist Italian, care se află in țara noastră la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Ro La primire a participat tovarășul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, în cursul convorbirilor s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, a fost reafirmată hotărîrea comună a P.C.R. și P.C.R. de a dezvolta in continuare relațiile de prietenie și colaborare dintre ele și s-a efectuat un schimb de păreri asupra unor probleme actuale ale situației internaționale, ale mișcării comuniste și muncitorești. Intîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie și înțelegere tovărășească. ÎNSEMNATE proî îDUSE PESTE PLAN I In cursul zilei de ieri, 21 * > iulie a.c., cîteva întreprinderi I din județul nostru și-au rotun ji depășirile obținute în perrioada scursă din acest an. Meatalurgiștii din Aiud au produs | I cea de a 300 tonă de oțel peste prevederi, minerii de la. | J „Salina" Ocna Mureș au scos | I „la zi“ cea de a 8 000 tonă de sare în afara planului, iar foorestierii de la C.E.P.L. Cîm . J peni au scos de sub gater cel I de al 100-lea metru cub de J cherestea de fag realizat peste J sarcini. Sunt succese toare colectivele din cele pentru I trei J • întreprinderi merită felicitări. | ELIBERAREA TERENULUI ȘI EFECTUAREA ARATURILOR Dimk TREBUIE Si Țn PASUL CU RECOLTATUL CAIULUI In timpul scurt care a trecut de la începerea campaniei la C.A.P. Vinerea s-au obținut rezultate frumoase în acțiunea de strîngere a recoltei de grîu. In numai 4 zile, mecanizatorul Domițian Oancea, de exemplu, a reușit să recolteze o cantitate de 62 388 kg de grîu. Tot în acest timp, colegii săi,Constantin Orlean și Ion Ursu au realizat cu combinele lor 42 209 kg și, respectiv, 35 405 kg de grîu. Cu toate că, la recoltat, s-au înregistrat rezultate bune, ar fi de dorit ca atît consiliul de conducere al unității cit și secția de mecanizare să nu neglijeze celelalte lucrări de sezon ca eliberarea terenului, efectuarea arăturilor și însămînțarea culturilor duble. Rămînerile în urmă înregistrate la aceste acțiuni se datorează atît faptului că mecanizatorii au fost solicitați să recolteze orzul de pe terenurile asociației intercooperatiste din Vinerea, cit și neaprovizionării din timp cu piese de schimb pentru presele de balotaj, ceea ce a făcut ca repararea, reglarea și intrarea acestora în lucru să fie mult întîrziate. De aici decurge și situația nedorită că terenul este eliberat în proporție redusă față de cit s-a recoltat și, ca urmare, nu s-a putut trece la efectuarea arăturilor. Nici la C.A.P. Cugir stadiul lucrărilor agricole de sezon nu se prezintă mai bine. Aici, pe lingă greutățile generate de slaba organizare a muncii, se adaugă și cele create de superficialitatea cu care au fost executate reparațiile mașinilor agricole. Bunăoară, deși există doar o singură presă de balotaj, nici măcar aceasta n-a putut fi folosită zilnic, la întreaga capacitate, din cauza deselor defecțiuni tehnice ivite pe parcurs. S-a ajuns, astfel, în situația ca din cele 106 hectare de grîu și orz să nu fie balotate decit cele de pe o suprafață de 45 hectare. Pentru recuperarea rămînerilor în urmă este necesar ca organele locale de partid și de stat. Comitetul orășenesc U.T.C., să acorde un sprijin mai concret și eficient cooperativei agricole de producție, să inițieze acțiuni cu tinerii din oraș la efectuarea acelor lucrări nemecanizabile, care solicită un volum mare de muncă. Horea SANDU RECUPERAREA RESTANȚELOR NU SUFERĂ AMÎNĂRI In cursul zilei de ieri, 21 iulie a.c., în toate întreprinderile din județ, s-a incheiat bilanțul celei de a doua decade din luna curentă. O privire succintă asupra rezultatelor obținute în ultimele zece zile ne duce la concluzia că oamenii muncii din industria județului, călăuziți de leCenia expunere a tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative, pătrunși de spiritul înaltei responsabilități, au reușit, sub conducerea și îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, să imprime întrecerii socialiste o dinamizare mai intensă, obținînd succese de prestigiu. Astfel, cu excepția cîtorva unități, toate întreprinderile din județul nostru și-au îndeplinit planul la toate sortimentele, la multe din produse realizîndu-se depășiri substanțiale. In rîndul unităților care au încheiat cea de a doua decadă cu sporuri de producție amintim întreprinderea de prefabricate din beton și întreprinderea metalurgică din Aiud, „Salina“ și Uzina de produse sodice din Ocna Mureș, Uzina metalurgică de metale neferoase din Zlatna, Fabrica „Sebeșul" și Unitatea de exploatare și industrializare a lemnului din Sebeș. Prin contribuția colectivelor de muncă din aceste întreprinderi și din alte unități, pe ansamblul industriei județului s-a reușit să se producă, în afara prevederilor, în perioada ce s-a scurs din luna iulie 15 tone oțel, 40 tone acid sulfuric monohidrat, 918 tone sodă calcinată, 44 tone sodă caustică, 694 tone sare, 30 m.c. prefabricate din beton armat, 9 000 perechi ciorapi, 742 m.c. cherestea de fag, 320 m.c. cherestea de rășinoase, 1630 m.c. bușteni, 120 m.c. lemn de mină, 170 m c. lemn de celuloză și alte produse. Analizînd mai amănunțit activitatea economică din decada a doua a acestei luni, constatăm că unele întreprinderi, e drept puține, au pierdut cadența întrecerii, nereușind să-și realizeze planul sortimental. Acestea, mai mult, și-au diminuat depășirile cumulate în perioada primei jumătăți din an. Bunăoară, întreprinderea de CRONICA ECONOMICA A DECADEI industrie locală din Sîntimbru, deși criticată în atîtea rînduri, continuă să se situeze în această privință, pe ultimul loc. In decada la care ne referim o situație îngrijorătoare prezintă și Fabrica de produse refractare Alba Iulia, care raportează o nerealizare de 398 tone de cărămizi, transformînd pe cumulat plusul de pînă acum în minus. Această unitate justifică restanțele prin stagnările intervenite la cuptorul rotativ nr. 2. De acord, dar dacă exista mai multă preocupare în întreținerea, repararea și exploatarea corespunzătoare cuptorului respectiv aceste stagaări nu aveau loc, planul se realiza ritmic Se impune, prin urmare, să privim și în perspectivă, să știm să prevedem și să preîntîmpinăm anumite deficiențe, dacă vrem să realizăm planul ritmic. Acest lucru este valabil și pentru constructorii de mașini din Cugir. Este adevărat că, pe cumulat, colectivul uzinei a dat peste plan 13 mașini-unelte, 300 mașini de cusut și 823 mașini de spălat, dar pe primele 20 de zile din luna iulie a rămas, datorită unor apărute la mașina de stagnări turnat sub presiune, cu 150 mașini de spălat restante, iar la mașiniunelte și mașini de cusut se află la plan Rezultate, sub orice critică, prezintă întreprinderea „Căprioara“ din Sebeș, care nu a realizat 12 800 bucăți articole de marochinărie și Combinatul de prelucrare a lemnului din Blaj, care nu a realizat în luna iulie mobilă în valoare de 774 000 lei. Conducerile acestor unități motivează lipsa necesarului la unele materiale. Această problemă este internă, trebuie rezolvată de conducerile tehnice și serviciile de aprovizionare din cele două intreprinderi. In sensul acesta trebuiau din timp măsuri eficiente, luate să existe o preocupare mai intensă. Ne mai despart cîteva zile de finele primelor șapte luni și aproximativ o lună pînă la sărbătorirea zilei de 23 August. In acest răstimp se impune să crească interesul pentru recuperarea restanțelor, îndeplinirea și depășirea planului la toți indicatorii și toate sortimentele. Organele și organizațiile de partid, sindicat și U.T.C. trebuie să mobilizeze mai intens colectivele de muncă înspre valorificarea rezervelor interne la un nivel superior și aplicarea unor măsuri mai eficiente in procesul de producție. D. LUPAȘCU T I. M. Aiuri. Se prelucrează elemențil unor noi cărucioare de răcire pentru C. S. Hunedoara. I