Unirea, septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1096-1121)

1971-09-15 / nr. 1108

PROUTARI DIN TOATE ȚĂRILE, INIȚIA A ORGA COMITETULUI JUDEȚEAN ALBA AL P.C.R. ȘI AI CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL IV, NR. 1108 MIERCURI, 15 SEPTEMBRIE 1971 4 PAGINI, 30 BANI IN PAG, a IV-a • Vești din țările socialiste. • Situația din Chile. • De pretutindeni. • Criza monetară occidentală. IN SPIRITUL UNEI ÎNALTE RESPONSABILITĂȚI PARTINICE ȘI AL COMBATIVITĂȚII REVOLUȚIONARE A AVUT LOC, IERI. PLENARA LĂRGITĂ A COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID Ieri a avut loc, la Alba Iulia, plenara lărgiTă cu activul Comitetului județean de partid, care a analizat activitatea politico-ideologică și cultural-educativă desfășurată în județ, adoptînd măsuri în lumina amplului program inițiat de tovarășul NICOLAE pentru dezvoltarea CEAUȘESCU, conștiinței socialiste, revoluționare a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii. La plenară au participat activiști de partid, de stat și ai organizațiilor de masă și obștești, lectori și propagandiști, secretari de comitete de partid și organizații de bază, conducători de unități industriale și din agricultură, de instituții de invățămînt, sănătate și cultură, directori și cadre didactice din școli generale, profesionale și licee ale județului. Participanții au salutat cu vii aplauze prezența la plenară a tovarășului MIHAI DALEA, membru supleant al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Colegiului Central de partid. In cadrul plenarei, tovarășul GEORGE HOMOȘTEAN, membru al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean Alba al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a prezentat informarea cu privire la preocuparea organelor și organizațiilor de partid îmbunătățirea activității pentru politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid și a tuturor oamenilor muncii din județ. La discuții au luat cuvîntul tovarășii : Vasile Purdea, primsecretar al Comitetului orășenesc de partid Aiud, primarul orașului, Aron Marele, muncitor, secretarul Comitetului de partid de la întreprinderea „Salina“ Ocna Mureș, Șofron Muntean, prim-vicepreședinte Comitetului executiv al Consilliului popular județean, Vasile Brezoiu, secretarul Comitetului de partid de la C.F.R. Teiuș-Coșlariu, Complexul Nicolae Ciobotă, președintele Comitetului județean pentru cultură și artă, Szabó Alexandru, judecător, președintele județean al oamenilor Consiliului muncii de naționalitate maghiară, Gheorghe Crișan, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție, loan Retegan, procurorul-șef al Procuraturii județului, loan Stoica, secretar al Comitetului județean de partid, Nicodim Roșea, directorul general al Uzinei mecanice Cugir, Gheorghe Ținea, secretar al Comitetului orășenesc de partid Sebeș, Elena Jicărean, secretara Comitetului județean al femeilor, Titu Bogdan, inspectorul general al Inspectoratului școlar județean, Trandafir Marian, redactor-șef al ziarului „Unirea“, Emilien Samson, locțiitor al secretarului Comitetului orășenesc de partid Blaj, Mihai Dobîrtă, președintele C.A.P. Cisteiul de Tîrnave, Gelu Toma, secretar al Comitetului județean al U.T.C., Trifon Lazea, secretarul Comitetului de partid de la C.E.P.L. Cîmpeni, Gheorghe Lăncrănjan, secretar al Comitetului municipal de partid Alba Iulia, Ioan Laslău, președintele Consiliului județean al sindicatelor, Ioan Ilișiu, șeful secției propagandă a Comitetului județean de partid, Hans Helmuth Schneider, profesor la Liceul din Sebeș, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate germană. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul MIHAI DALEA. Plenara a stabilit și aprobat măsurile cu privire la îmbunătățirea activității politico-ideologice de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii din județ. Intr-o atmosferă de deosebită însuflețire și entuziasm, participanții au adoptat în unanimitate textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. (Continuare in pag. a II-a). Informarea prezentată de tovarășul GEORGE HOMOȘTEAN In prima parte a informării prezentată în fața activului județean de partid, tovarășul George Homoștean s-a referit pe larg la marea însemnătate teoretică și practică a măsurilor adoptate de conducerea partidului, la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, subliniind că ele reprezintă una din contribuțiile de însemnătate majoră la îmbogățirea gîndirii și culturii marxist-leniniste în patria noastră. Străbătute de o profundă semnificație umanistă și un larg orizont revoluționar, pătrunse de o înaltă responsabilitate partinică — a subliniat vorbitorul — cele două documente-program, studiate și dezbătute intr-un pronunțat spirit de exigență comunistă, de către întreaga organizație județeană de partid, de masele largi de oameni ai muncii, se înscriu armonios în preocupările constante ale conducerii partidului nostru de a înfăptui neabătut, de a transpune ferm în realitatea concretă românească a istoricelor hotărîri adoptate cel de-al X-lea Congres al Partiddului Comunist Român. Vorbitorul s-a referit apoi la succesele obținute de organizațiile de partid din județul nostru în activitatea ideologică, politică și cultural-educativă, subliniind rolul acesteia în realizarea exemplară a sarcinilor economice și din alte domenii. Faptul de a ne fi constituit ca județ nou, a subliniat vorbitorul, a determinat o seamă de probleme specifice, izvorîte din configurația acestuia, din profilul foarte diferit al preocupărilor oamenilor. Apoi, drept efect dinamizator al politicii înțelepte a partidului de a dezvolta armonios toate zonele țării, în județ s-au dezvoltat și continuă să se dezvolte puternic forțele de producție, s-au lărgit bil capacitățile existente, consideraau fost înființate noi întreprinderi, unele in localitățile în care oamenii nicicînd n-au cunoscut o asemenea îndeletnicire, s-au creat un șir întreg de locuri de muncă, crescînd simțitor rîndurile clasei muncitoare, s-a mecanizat și diversificat producția agricolă; rețeaua învățământului public și a instituțiilor de cultură au înregistrat, de asemenea, o continuă dezvoltare. Sigur că toate acestea au ridicat probleme și pe planul gîndirii, solicitind organului județean, activității ideologice,propagandei muncii politice de masă o mai acitivă participare, o îndrumare diferențiată a organelor și organizațiilor de partid în procesul de formare și educare a oamenilor. Ele au făcut ca munca noastră să-și lărgească tot mai mult cuprinderea maselor, să se desfășoare astfel incit conținutul politicii partidului nostru, ideologia sa să pătrundă în fiecare loc, să fie cunoscută, să înarmeze membrii de partid, să ridice rolul comuniștilor in înfăptuirea sarcinilor, să se ia poziție față de unele fenomene negative din activitatea colectivelor de muncă. Tocmai de aceea în cadrul planificării, a programelor de activitate, am căutat să îmbinăm mai rațional cerințele curente cu cele de perspectivă, inițiind un număr însemnat de activități la nivel de județ, la municipiu, orașe și comune, prin care am urmărit formarea și introducerea unui sistem îmbunătățit de muncă, în conceperea și desfășurarea activității politice, ideologice, în funcție de nevoile specifice în care lucrează organele și organizațiile de partid, a folosirii unei game variate de forme și mijloace în conducerea activității de formare a conștiinței socialiste. Orientarea noastră a fost direcționată mai ales spre ridicarea rolului de conducător al organizațiilor de bază din secții și ateliere, din stațiunile de mecanizare, din întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole de producție, din școli, a celor din Munților Apuseni, din gurile zona de exploatare forestiere etc., pentru a crește mereu competența lor în îndrumarea întregii activități de partid, a organizațiilor de masă și obștești, a instituțiilor de cultură, în desfășurarea unor activități susținute de informare operativă a oamenilor muncii cu hotărîrile partidului și statului, cu râspîndirea largă a cunoștințelor științifice, combaterea unor credințe misticereligioase, a diferitelor rămășițe ale vechii mentalități, precum și a întăririi educației moral-cetățenești. Conștient de faptul că numai pe baza unei solide pregătiri politicoideologice se poate asigura calitatea, eficiența muncii de partid, Comitetul județean s-a preocupat constant de îmbunătățirea conținutului programelor de pregătire și instruire periodică a aparatului său, a secretarilor de la orașe și comune, a locuitorilor și a tuturor lucrătorilor din domeniul propagandei de partid prin aprofundarea continuă a documentelor Congresului al X-lea, a plenarelor Comitetului Central, a conținutului de idei cuprinse în cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu, precum și a aspectelor de ordin metodic, a formelor și mijloacelor eficiente de desfășurare a muncii de propagandă. In mai multe rînduri s-a dezbătut critic și autocritic activitatea ideologică din județ, conținutul ei de idei, gradul de influențare acesteia la formarea conștiinței spacialiste a oamenilor, a tineretului, modul în care răspunde munca politică de masă, învățămîntul de partid, activitatea instituțiilor de cultură, procesul instructiv-educativ din școlile și liceele de cultură generală, a celor profesionale, munca cu cartea și filmul, adoptîndu-se măsuri concrete de ridicare a calității muncii organelor organizațiilor de partid, a organisizațiilor de masă, a tuturor factorilor de răspundere din aceste domenii de activitate. S-au folosit mai larg activiștii obștești, comisiile pe probleme, au fost organizate, mai ales în ultimul an, o gamă mai mare de forme și mijloace ale muncii de propagandă cum sunt : agitația vizuală, munca cu agitatorii, gazetele satirice, stațiile de radioficare, brigăzile artistice de agitație. S-a folosit în județ metoda de a se răspunde la întrebările ridicate de comuniști și ceilalți oameni ai muncii, s-au organizat o seamă de schimburi de experiențe, simpozioane, dezbateri pe multiple probleme, au funcționat mai bine universitățile populare, iar ziarul „Unirea“ s-a făcut mai necesar datorită apropierii sale în tot mai mare măsură de preocupările frământările specifice ale oamenișilor. Eficiența muncii desfășurate de organele și organizațiile de partid din toate domeniile, sub conducerea Comitetului județean, a fost ilustrată viu în îndeplinirea, cu 70 de zile mai devreme, a sarcinilor din cincinalul trecut. Comuniștii, toți oamenii muncii au primit cu mândune și au fost stimulați de faptul că organizației județene de partid Alba i s-a acordat de Consiliul de Stat — Diploma de onoare pe 1970 — ocupînd locul IV pe țară in întrecerea dintre județe în industrie, investiții-construcții și circulația mărfurilor, demobilizat de profundul conținut idei, de viziunea și caracterul revoluționar al recentelor măsuri inițiate de partidul nostru, Comitelui județean, încă din ziua publicării acestor documente-program, a trecut la luarea unui șir de măsuri menite să asigure în județ râspîndirea și ridicarea puterii de influență a activității ideologice, de ridicare a calității muncii in acest domeniu de importanță majoră pentru întreaga noastră activitate. Din rîndul acestor măsuri am sublinia, în primul rînd, instruirea și pregătirea tuturor activiștilor de partid, de la județ pina la comune, a celor de la organizațiile de masă și obștești, a conducătorilor unităților economice din industrie și agricultură, precum și a lucrătorilor din domeniul ideologiei, a muncii politice și cultural-educative de masă privind sensul măsurilor luate și a modului de acțiune pentru cunoașterea și aplicarea lor în viața politică și economică a județului. S-au revăzut și îmbunătățit cu noi sarcini planurile de muncă ale biroului Comitetului județean, al secției de propagandă, organizatorice și a comisiei economice. Comisiile pe probleme, grupul de lectori au fost reunite, fixindu-se obiective și preocupări raportate la actualele îndatoriri ale organului, iar numărul activiștilor obștești s-a lărgit atrăgîndu-se mai mulți muncitori, cadre de răspundere, intelectuali de prestigiu din toate sectoarele. Cu lucrătorii din domeniul ideologiei, a activității de propagandă, ai muncii politice și cultural-educative de masă de la nivel de județ au fost organizate dezbateri pentru adîncirea conținutului de idei cuprins in cele două documente, stabilindu-se, potrivit realităților specifice din județ, modul în care vor acționa, formele de muncă, cuprinderea teritorială a problemelor. In continuare, vorbitorul s-a referit la o serie de măsuri care au fost luate în scopul înfăptuirii sarcinilor izvorîte din recentele documente ale partidului. Pe baza celor două documente-program s-a organizat instruirea secretarilor de partid din școli și apoi împreună cu toți directorii s-a făcut o amplă analiză critică asupra contribuției cadrelor didactice la formarea educației comuniste, a concepției științifice a partidului nostru despre Lume și viață, a legării învățămîntului de practică, dîndu-se direcții precise de muncă pentru noul an de invățămînt. In scopul introducerii la căminele culturale, cluburi, case de cultură a unor programe cu conținut combativ față de diferite fenomene de parazitism, de abateri de la morala căpătuială, de comunistă, am organizat o consfătuire cu ilustrări practice din activitatea brigăzilor de agitație pentru lucrătorii din acest domeniu iar cu o parte dintre locuitorii de la orașe și cămine, cu directorii de cabinete și cei care lucrează în librării, centre de desfacerea cărții s-a stabilit un program de activități pentru difuzarea în județ a documentelor de partid. In întreprinderile industriale, în mijlocul lucrătorilor forestieri, a minerilor, pe șantiere de construcții, în comerț, unități agricole, membrii biroului și ai Comitetului județean, cadrele din domeniul propagandei, corpul de lectori, împreună cu secretarii și locțiitorii, comuniștii din fruntea organizațiilor de masă și alte cadre au organizat, încă de la apariția documentelor, dezbateri, expuneri, simpozioane, explicînd sensul măsurilor întreprinse de partid, analizînd activitatea economică și socială în lumina exigențelor actuale. Subliniem faptul că sub puternica înrîurire a vastului program de ridicare a activității politico-ideologice, al educării marxist-leniniste a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii în cuprinsul județului nostru s-a creat un puternic climat de mobilizare, o entuziastă activitate creatoare în rîndul muncitorilor, țăranilor intelectualilor care, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, au trecut cu toată hotărîrea la înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce le stau în forță. Acest lucru a făcut posibil să raportăm conducerii partidului nostru, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, că și in acest prim an al noului cincinal comuniștii, oamenii muncii din județ au îndeplinit cu cinste sarcinile pe cele 8 luni încă din data de 20 august, realizînd peste prevederi o producție globală de 116 milioane lei, din care 80 la sută pe seama productivității muncii. In agricultură s-au obținut cee mai mari producții de grîu de la constituirea județului, o parte din cooperativele agricole de producție realizînd 3200-3672 kg la hectar. Se prevăd, de asemenea, recolte bogate și la restul culturilor. Ne bucură aceste rezultate, ele arată că avem multe posibilități ce vor trebui valorificate din plin în viitor. Dacă raportăm însă activitatea noastră la necesitățile actualei etape vedem că rezultatele obținute sunt departe de a ne mulțumi pe deplin. După ce s-a referit pe larg la dezbaterile care au avut loc în organizațiile de partid, vorbitorul a arătat că ele se caracterizează printr-o ținută revoluționară, responsabilă, că au pus în adevărata lumină carențele mari din activitatea organelor și organizațiilor de partid la toate nivelele, începînd cu munca Comitetului județean, a biroului său, a conducerii secției de propagandă și a secretarului care se ocupă de acest resort. O serioasă deficiență a muncii organului județean de partid, a lucrătorilor din secția de propagandă, organizatorice, comisia economică, de la cabinetul de partid, sectorul muncii politice, precum și a conducerilor organizațiilor de masă stă în aceea că în pregătirea secretarilor, a locțiitorilor, a corpului de lectori, a propagandiștilor, a activiștilor din domeniul muncii culturale, a celor de la sindicate și tineret, în rîndul intelectualilor, nu s-a insistat și nu s-a accentuat destul de mult asupra problemelor principale, a elementelor noi care au apărut și nici nu s-au extins și finalizat formele și mijloacele cele EXECUTIV IN C.C. al P.C.R. In ziua de 14 septembrie 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri, șefi de secții la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituții centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a dezbătut și aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat — îmbunătățit în urma dezbaterii publice ; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico-materială; proiectul decretului privind siguranța în funcționare a utilajelor, instalațiilor și aparaturii de măsură, control și automatizare din unitățile socialiste de stat; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe , proiectul decretului privind înființarea, organizarea și Consiliului Culturii și funcționarea Educației Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărît ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere și adoptare Marii Adunări Naționale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In continuare au fost adoptate măsuri privind perfecționarea învățămîntului de cultură generală, precum și Îmbunătățirea structurii și conținutului învățămîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la principalii tehnico-economici ai unor indicatori lucrări de investiții prevăzute în planul cincinal și au soluționat alte probleme ale activității curente. , L A PRIMIT PE ZIARISTUL FRANCEZ EMILE GUIKOVATV Ieri, după amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a primit pe ziaristul Emile Guikovaty, responsabilul sectorului Țări socialiste al revistei „L’Express“, căruia i-a acordat un interviu. La primire, care s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate, a participat tovarășul Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului Central al partidului. A fost, de asemenea, de față Constantin Mitea, consilier la C.C. al P.C.R. ■ • -i \ y y TELEGRAMA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU . » BUCUREȘTI ..................... I întrunit în ședință plenară pentru a analiza și dezbate vastul program de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii și pentru a adopta măsurile corespunzătoare, activul Comitetului județean de partid Alba își exprimă totala adeziune și aprobare față de acest program, hotărîrea fermă de a munci , neobosit pentru traducerea lui în viață. Angajați în înfăptuirea sarcinilor economice, politice și social- culturale ce le stau în față, comuniștii, toți oamenii muncii din județul Alba, români, maghiari, germani, care muncesc și trăiesc pe aceste meleaguri dau o înaltă apreciere conținutului teoretic și practic al măsurilor inițiate de Dumneavoastră personal, mult stimatei tovarășe Nicolae Ceaușescu, deoarece ei văd în programul de acțiune revoluționară, în prețioasele Dumneavoastră indicații, grija nostrămutată a partidului nostu comunist, a conducerii sale, pentru destinele patriei, ale poporului român, a întregii noastre națiuni socialiste. " In adunările de partid care au avut loc pina acum, precum și în plenara de astăzi, comuniștii și alături de ei toți oamenii muncii din județ, au dat glas sentimentelor lor de profundă stimă și admirație pentru modul cum Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, conducător încercat al partidului și suuului nostru, acționați țonați , creator, în spiritul învățăturii marxist-leniniste, pentru rezolvarea multiplelor probleme pe care le ridică construcția socialismului în țara noastră. In cuprinsul județului nostru, ca pretutindeni în țară, s-au creat un puternic avînd mobilizator in rîndul muncitorilor, țăranilor intelectualilor care, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid înfăptuiesc în mod exemplar sarcinile ce le revin. Analizînd cu responsabilitate partinică, în lumina recentelor documente de partid, rezultatele obținute și evidențiind neajunsurile, activul Comitetului județean de partid Alba se angajează să acționeze cu hotărîre pentru creșterea continuă a rolului conducător al organelor și organizațiilor de partid in toate domeniile de activitate, a competenței lor în rezolvarea sarcinilor și să militeze neobosite pentru creșterea răspunderii și exigenței acestuia în munca de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. Ținînd seama de procesul dinamic de industrializare a județului nostru, ki de apariție a noi unități economice, vom acorda o atenție deosebită întăririi organizațiilor de partid din aceste unități, le vom acorda SI sprijinul necesar in îndeplinirea sarcinilor, in conducerea cu competență a întregii acivități economice, politice, social-culturale la Ioacurile unde muncesc. 1 . Activul Comitetului județean de partid Alba se angajează ca, pe baza indicațiilor conducerii partidului, să ridice întreaga activitate de propagandă, munca politică și cultural-educativă de masă la nis,ivelul cerințelor impuse de construcția societății socialiste multilatoral dezvolate in patria noastră. Suntem hotărîți să imprimăm muncii ideologice, politico-educative , un caracter militant, combativ, un spirit partinic revoluțționar, angajat ferm pe linia formării și dezvoltării conștiinței spicialiste a maselor, pe linia mobilizării active a tuturor oamenilor mun *cii din județ, la îndeplinirea în mod exemplar a sarcinilor din industrie și agricultură, din domeniul activității politice și social-culturale. . . Conștienți de marile răspunderi ce ne revin din amplul program elaborat de partid, manifestind o înaltă responsabilitate și exigență in activitatea noastră, ne angajăm în fața conducerii partidului, să depunem toate eforturile pentru a crește rolul educativ al * adunărilor generale în toate oganizațiile de partid, pentru ca acesttea să se afirme din ce în ce mai puternic ca factor activ de formare și dezvoltare a conștiinței socialiste, să imprime ficărui comunist spiritul combativ, militant, revoluționar, caracteristic clasei 1 noastre muncitoare. Vom da o atenție deosebită educării marxist- - leniniste a noilor membri de partid, pentru ca aceștia să-și insu £ușească temeinic ideologia și politica partidului nostru , vom desfășura o intensă muncă politică-ideologică în rîndurile tineretului și a femeilor, a tuturor categoriilor de oameni ai muncii, pentru a dezvolta la aceștia trăsăturile omului nou, profund devotat cauzei paratidului și patriei noastre socialiste. In scopul desfășurării unei largi munci de educație in rîndul S I maselor pentru însușirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, vom îndruma îndeaproape munca din instituțiile de invățămînt și cultură, activitatea de informare operativă a oamenilor muncii cu ț N principalele probleme ale politicii interne și externe a partidului și si statului nostru. Exprimind gîndurile și sentimentele comuniștilor, ale tuturor oamenilor muncii, activul de partid din județul Alba, încredințează |a conducerea partidului, pe Dumneavoastră stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că vom face totul pentru traducerea în viață a mărețului un program de educare comunistă a întregului popor, aducîndu-ne astffel contribuția la înfăptuirea operei de edificare a societății socialaliste multilateral dezvoltate în patria noastră. * Alba Iulia, 14 septembrie 1971. ACTIVUL COMITETULUI JUDEȚEAN ALBA AL P.C.R. 1 \\ 1 II »